دسته‌بندی نشده

روش نگهداری سرخس برگ شمشیری، دستگاه بخور طبیعی در منزل

روش نگهداری از سرخس برگ شمشیری

موضوع مورد بحث در این مقاله سرخس برگ شمشیری با به عبارتی دیگر سرخس بوستون می باشد که به روش های حفظ و نگهداری از این گیاه زیبا می پردازیم. گیاهان از جمله زیباترین موجوداتی هستند که وجودشان باعث شادی و نشاط فراوانی می شود و همچنین باعث پاکی هوا می گردد و از هر نظری که نگاه کنید وجود گیاهان مختلف در زندگی بشر مثبت است و هر جایی که گیاهی وجود دارد از نظر روحی و روانی باعث حس خوبی می شود.

در کل سرخس ها حدود ۱۱ تا ۱۲ هزار گونه دارند که از دسته گیاهان آوندی و همچنین نهان زاد می باشند. روش تولیدِ مثلِ گیاهان سرخس به روش هاگ است به عبارتی از روش تولید هاگ ها ادامه نسل می دهند و تولید مثل می کنند.

یکی از ویژگی های سرخس ها این است که به نور کمتری نیازمند هستند، البته نه این که کلا در محیط تاریکی باشند ، باید کمی از نور خورشید بر آن ها بتابد که مثلا با قرار دادن آن در پشت پنجره و یا در مجاورت بخش روشن تر منزل میتوان نیاز به نور برای سرخس را برطرف کرد و همین اندازه کفایت می کند که این مورد به ژنتیک گیاهان سرخس بر می گردد که در جنگل های رطوبتی و بیشتر در زیر درختان بلند قامت تر تکامل پیدا کرده اند. در ادامه هم به سود و زیان های سرخس می پردازیم تا بیشتر با ماهیت آن آشنا باشید و همچنین نگهداری از سرخس برگ شمشیری را بهتر یاد می گیرید.

مضرات و فواید نگهداری از سرخس برگ شمشیری

نگهداری از سرخس در منزل باعث می شود که هوای داخل خانه با طراوت تر باشد نسبت به زمانی که گیاهی نباشد که البته این مورد درباره تمامی گیاهان صدق می کند ولی نگه داری از سرخس برگ شمشیری خصوصا اگر تعداد بیشتر بوده باشد طراوت و زیبایی زیادی را در محیط ایجاد می کند.

روش نگهداری از سرخس برگ شمشیری

در مورد مضرات میتوان گفت که نگهداری سرخس برگ شمشیری ضرری را ندارد که بتوان آن را یک خطر و یا احتیاط نام برد و در هر صورتی بهتر است که گیاهان مختلفی را داشته باشید و عدم وجود گیاهان است که مضر می باشد. در ادامه به روش های نگهداری سرخس برگ شمشیری می پردازیم.

میزان نور در نگهداری از سرخس برگ شمشیری

همان طور که گفته شد این گیاه نیاز به نور زیادی ندارد و حتی اگر در مقابل نور زیاد خورشید خصوصا در تابستان قرار بگیرد، باعث خشکی برگ های سرخس خواهد شد. میزان نوری مورد نیاز برای نگه داری از سرخس برگ شمشیری به این صورت است که باید در یک محیط روشن قرار بگیرد؛ ولی نه با نور کم چون عدم وجود نور مناسب هم باعث خشک شدن گیاه میشود و باید در یک تعادل نوری نگهداری شود نه نور زیاد و نه کم.

آبیاری در نگهداری از سرخس برگ شمشیری

همان طور که می دانید آبیاری گیاهان یکی از مهمترین مسائل است. در این مورد هم باید بدانید که سرخس نیازمند آب می باشد و باید دائما به طور مرتب آبیاری شوند. البته فصل های سرما و گرما در تعداد آبیاری برای نگهداری از سرخس برگ شمشیری متفاوت است. در تابستان ها باید تقریبا هر روز آبیاری کنید و نگذارید که خاک این گیاه خشک شود و باید به خوبی آبیاری کنید تا خاکش همیشه خیس بوده و دارای رطوبت کافی باشد.

ولی در فصل سرما مانند زمستان می توانید هر دو روز الی سه روز یک بار آبیاری کنید چون سرما باعث ماندگاری آب در گلدان یا خاک می باشد. البته بیشتر به خاک گلدان توجه کنید و اگر متوجه شدید که خاک گلدان در حال از دست دادن رطوبت است باید آبیاری کنید و بهترین معیار سنجش میزان رطوبت خاک گلدان است.

محیط های نگهداری از سرخس برگ شمشیری

محیط های نگهداری از سرخس برگ شمشیری

سرخس های برگ شمشیری بیشتر در جنگل های باران زا و شمالی رشد پیدا می کنند و برای همین می توانید در جنگل های شمال ایران بیشترین تعداد رشد سرخس ها را مشاهده کنید. این یعنی سرخس برگ شمشیری نیازمند محیط مرطوب می باشد و باید شما هم محیط را برای سرخس در منزل مرطوب کنید.

حالا به چه شکل باید مرطوب شود؟ یکی از راه ها این است که گلدان سرخس را در یک سینی قرار دهید که در داخل سینی آب وجود داشته باشد و دائما داخل سینی آب بریزید. این آب با آبیاری مستقیم گلدان سرخس متفاوت است و ربطی به آبیاری گدان ندارد و باید آبیاری را جداگانه همانطور که در بالا گفته شد انجام دهید.

وقتی که در سینی که گلدان سرخس در آن قرار دارد آب ریخته شود این آب به آرامی تبخیر می شود و اطراف سرخس مرطوب می شود و همین حالت کافی است. البته اگر شما در مناطق شمالی و شهر هایی که دارای رطوبت هستند زندگی می کنید نیازی به قرار دادن سینی آب نیست، چرا که محیط و هوا مرطوب است.

در مورد تعویض گلدان باید بدانید که اگر تصمیم دارید که گلدان سرخس را تعویض کنید به هر دلیل چه استفاده از گلدان بزرگتر و یا گلدان با طراحی زیباتر باید توجه داشته باشید که این جابه جایی را نباید در فصل های پاییز و زمستان انجام دهید زیرا به دلیل سرما گیاه آسیب می بیند و باعث خرابی گیاه می شود. بنابراین ماه های آخر فصل بهار و یا تابستان جهت تعویض گلدان جابه جایی سرخس برگ شمشیری توصیه می شود.

در مورد نوع گلدان ها تفاوتی چندانی ندارد که سفالی بوده باشد و یا پلاستیکی ولی اگر از گلدان های پلاستیکی می خواهید استفاده کنید توجه داشته باشید مواد پلاستیکی از دسته مواد اولیه باشد چرا که دیده شده گلدان ها با جنس نامرغوب باعث ایجاد قارچ هایی می گردد و خاک خراب می شود. این در حالی است که در گلدان های سفالی و یا پلاستیکی مرغوب چنین مشکلاتی وجود ندارد.

مضرات و فواید نگهداری از سرخس برگ شمشیری

حتما توجه کنید که در نگهداری از سرخس برگ شمشیری هیچ گاه بدنه سرخس را خیس نکنید، یعنی آب را به صورت اسپری بر روی گیاه نپاشید چرا که این گیاه از ایجاد مه و خیس شدن خوشش نمی آید و باعث خشکی برگ های آن می شود.
اگر هم حالت خشکی را در برگ های گیاه مشاهده کردید، مدتی گیاه را در معرض نور آفتاب (در تابستان به مثلا نیم ساعت در روز ) و در زمستان به مدت ۱ الی ۲ ساعت در معرض نور آفتاب قرار دهید). همچنین فراموش نکنید که باید خاک گیاه همیشه در نگهداری از سرخس برگ شمشیری مرطوب بوده باشد. این موارد از مهمترین نکات در نگهداری از سرخس برگ شمشیری می باشد.

separator line

منبع : آریا ویکی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا