دسته‌بندی نشده

مهمترین نکات اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور

تحصیل در برترین دانشگاه‌های جهان همیشه یکی از اهداف و آرزوهای بسیاری از دانشجویان است. با این وجود ممکن است برخی از متقاضیان آشنایی زیادی با پروسۀ مهاجرت تحصیلی نداشته باشند. در این شرایط پرسش‌های بسیاری برای افراد ایجاد می‌شود که در صورت ندانستن پاسخ آن‌ها، ممکن است درخواست‌کنندگان را سردرگم کند.

اگرچه داشتن نمرات بالا، فعالیت‌های علمی و نوشتن مقاله برای دریافت پذیرش و اعزام دانشجو به خارج از کشور اهمیت دارد، اما کافی نیست. در این مطلب که با مشورت از وکلای خبرهٔ آکادمی اپلای به رشتهٔ نگارش در آمده است، همراه ما باشید تا مهم‌ترین نکات مربوط به اخذ ویزای تحصیلی را برایتان توضیح دهیم.

ویزای تحصیلی چیست؟

همهٔ متقاضیانی که قصد تحصیل در خارج از ایران را دارند، برای ورود به کشور موردعلاقهٔ‌شان باید ویزای تحصیلی دریافت کنند. در واقع ویزای تحصیلی نوعی مجوز اقامت موقت است که برای اعزام دانشجو به خارج از کشور اهمیت بسیاری دارد و امکان تحصیل، کار و زندگی در کشور مقصد را برای درخواست‌دهندگان فراهم می‌کند.

این ویزای تحصیلی نه‌تنها برای دانشجویان، بلکه برای دانش‌آموزان نیز وجود دارد و همهٔ متقاضیان تحصیل در کشورهای دیگر می‌توانند برای دریافت آن اقدام کنند.

اولین قدم برای مهاجرت تحصیلی

برای آغاز روند مهاجرت تحصیلی، در قدم اول باید با ویزای دانشجویی و شرایط آن آشنا شوید. اقدام برای دریافت این ویزا بهتر است چندماه قبل از ورود به کشور مقصد انجام شود؛ زیرا بررسی پرونده در برخی از مواقع ۶ ماه یا حتی بیشتر نیز زمان می‌برد.

هنگامی که تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارید، ابتدا باید موسسات آموزشی موردنظر خود را بررسی کنید و شرایط آن‌ها را بسنجید. تمامی دانشگاه‌ها شرایط و مدارک موردنیاز را در سایت رسمی خود اعلام می‌کنند. با بررسی این موارد می‌توانید احتمال دریافت پذیرش از دانشگاه موردنظرتان را ارزیابی کنید.

انتخاب دانشگاه از آن جهت اهمیت دارد که شما باید برای دریافت فرم‌های درخواست و سایر اطلاعات مربوط به ویزای دانشجویی از طریق وب سایت سفارت و یا کنسولگری کشور محل تحصیل خود اقدام کنید. این وب سایت تمامی اطلاعات لازم را در اختیارتان قرار می‌دهد. بنابراین دست‌کم باید بدانید که قصد تحصیل در کدام کشور را دارید تا بتوانید مدارک موردنیاز آن را فراهم کنید.

شرایط دریافت ویزای تحصیلی

برای اعزام دانشجو به خارج از کشور و دریافت ویزای تحصیلی، در ابتدا باید بتوانید از یک موسسۀ آموزشی یا دانشگاه معتبر نامهٔ پذیرش دریافت کنید. دریافت پذیرش برای هر کشور و دانشگاه خاص شرایط متفاوتی دارد و ممکن است هر سال با تغییراتی نیز همراه باشد؛ به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا با موسسات معتبر مهاجرتی مانند آکادمی اپلای که در اعزام دانشجو به کانادا، استرالیا و آمریکا تجربه بالایی دارند؛ مشورت کنند تا بتوانند شرایط خود را برای دریافت این پذیرش بهبود ببخشند.

تمکن مالی در مهاجرت دانشجویی

تمکن مالی

پس از آن‌که موفق به دریافت پذیرش تحصیلی شدید، باید تمکن مالی خود را به سفارت اثبات کنید. این کار برای آن است که افسر بررسی پرونده مطمئن شود که شما توانایی مالی کافی برای پرداخت شهریۀ دانشگاه و زندگی در کشور مقصد را دارید. همهٔ صورت‌های مالی و گواهی‌های دیگر باید دارای مهر و امضاء بانک باشند و به همراه ترجمۀ رسمی ارسال شوند.

مدرک معتبر زبان انگلیسی

یکی دیگر از شرایط مهم برای اعزام دانشجو به خارج از کشور داشتن مدرک زبان انگلیسی است. تحصیل در خارج از کشور بدون داشتن تسلط کافی یا مدرک زبان تقریبا غیرممکن است. آیلتس و تافل جزء آزمون‌های معتبر جهانی است که بسیاری از دانشگاه‌ها آن‌ها را می‌پذیرند و مدارک‌شان برای دریافت پذیرش تحصیلی نیز قابل قبول خواهند بود.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی

پس از آن‌که پذیرش تحصیلی خود را دریافت کرده و تمامی مدارک موردنیاز را فراهم کردید، وقتش رسیده است که آن‌ها را برای سفارت ارسال کرده و تمامی فرم‌های موردنیاز را نیز تکمیل کنید. بهتر است پیش از تایید نهایی در هنگام ارسال، همهٔ مدارک را مجدداً بررسی کرده و بر اساس آن‌چه در سایت سفارت درخواست شده است مرتب کنید.

پس از ارسال درخواست باید آمادگی لازم برای پاسخگویی به پرسش‌های احتمالی ایجاد‌شده برای افسر مهاجرتی در حین بررسی پرونده را داشته باشید؛ به همین منظور بهتر است همواره ایمیل و تلفن خود را بررسی کنید.

در قدم بعدی باید برای انجام مصاحبۀ حضوری آماده شوید. این رویه برای کشورهای مختلف متفاوت است و ممکن است لازم باشد برای انجام آن به کشورهای دیگر سفر کنید.

در این مصاحبه معمولا باید علاوه بر مدارک هویتی، مدارک زیر را نیز به همراه داشته باشید:

۱) گواهی اثبات تمکن مالی برای زندگی و تحصیل در کشور مقصد؛

۲) مدرک مبنی بر دریافت پذیرش از دانشگاه یا موسسهٔ آموزشی موردنظر؛

۳) پاسپورت معتبر؛

۴) مدارک دیگر مانند گواهی سلامت، گواهی عدم سوءپیشنه، مدرک زبان و …

بعد از ارائهٔ مدارک موردنیاز به سفارت و فراهم‌کردن سایر الزامات، باید منتظر دریافت ویزای خود باشید.

با این وجود همیشه شرایط به همین ترتیب پیش نمی‌رود و ممکن است افسر سفارت با درخواست شما موافقت نکند. این موضوع موجب می‌شود که فرآیند مهاجرت تحصیلی به کشورهای خارجی و اعزام دانشجو به کانادا، استرالیا، آمریکا و کشورهای اروپایی امری دشوار باشد. بنابراین بهتر است همواره از موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشور و افراد با تجربه کمک بگیرید.

مهمترین نکات اخذ ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو به خارج از کشور

کلام آخر

دریافت ویزای تحصیلی مزایای متعددی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها اجازۀ زندگی و تحصیل در بهترین کشورهای جهان است. همچنین این موضوع به شما کمک می‌کند که بتوانید از آخرین و به‌روزترین علوم جهان در زمینۀ تحصیلی خود در کنار بهترین استادان بهره ببرید.

در همین راستا آکادمی اپلای خدمات گوناگونی را از ابتدای پروسۀ دریافت پذیرش از دانشگاه تا ورود به کشور مقصد و حتی رزرو خوابگاه برای متقاضیان فراهم کرده است. همچنین شما می‌توانید برای تهیهٔ مدارک خود، نگارش رزومه، انگیزه‌نامه و حتی دریافت بورسیۀ تحصیلی نیز از مشاوران این سازمان حقوقی کمک بگیرید. این موسسه علاوه‌بر اعزام دانشجو به خارج از کشور به همراه شما برای رسیدن به هدفتان سخت‌کوشانه تلاش می‌کند. در صورت تمایل به دریافت مشاوره می‌توانید به وب سایت آکادمی اپلای سر بزنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا