دسته‌بندی نشده

۱۰ کاری که در هفته اول زندگی در آلمان باید انجام دهید

مجله دلگرم | در این مقاله به شما میگوییم که چه کارهایی را حتما باید انجام دهید و اجباری هستند و چه جا هایی میتوانید با فرهنگ آلمانی ها آشنا شده و افراد جدید را ملاقات کنید.

خب شما برای زندگی به آلمان مهاجرت کردید، بعد چی؟ چند مورد کار اداری هست که حتما باید در هفته اول حضور خود در آلمان انجام دهید که البته کمک زیادی هم به شما میکند تا بیشتر با سبک زندگی آلمانی ها آشنا شوید. مثلا حتما باید بدانید که یکشنبه ها همه جا در آلمان تعطیل است و حتی مغازه ها نیز بسته اند و نمیتوانید خرید کنید. تنها برخی از اماکن ضروری در روز یکشنبه باز هستند و البته کلیسا ها هم طبیعتا یکشنبه باز است.

برخی از کارهای اداری که حتما باید انجام دهید مربوط به بیمه درمانی و کارهای مهاجرتی شما میباشد. اگر در همان ابتدا که به کشور آلمان وارد میشوید کارهای اداری خود را به موقع و به درستی انجام دهید، زندگی کردن در این کشور خیلی لذت بخش و البته بدون دردسر خواهد بود.

در ادامه یک چک لیست 10 مرحله ای برای شما آورده ایم که همه ی کارهایی که باید در هفته اول ورود خود به آلمان انجام دهید را به شما گفته است.

1. ثبت نام های اجباری که حتما در مراکز دولتی محلی باید انجام دهید.

همه ی افرادی که در آلمان زندگی میکنند باید آدرس محل سکونت خود را ثبت کنند. همچنین هنگام جابجا شدن و نقل مکان به خانه ای دیگر نیز باید دوباره این مراحل صورت بگیرد. شما طبق قانون 7 روز پس از نقل مکان فرصت دارید تا آدرس جدید خود را به مقامات اعلام کنید. البته اگر درخواست اقامت آلمان را داده باشید، هنگامیکه کارهای مربوط به اقامت را انجام میدهید، در همان زمان نیز میتوانید آدرس خود را ثبت کنید.

اگر هر سوالی درباره مراحل انجام کار های اداری در آلمان دارید مثل مسائل مربوط به اقامت، ویزا، گواهینامه و … میتوانید با شماره 115 تماس بگیرید که البته این شماره فقط به زبان آلمانی به شما سرویس دهی دارد.

همچنین بیاد داشته باشید که در آلمان شما باید همیشه مدرک شناسایی به همراه خود داشته باشید و حتما اصل مدرک باید نزد شما باشد و نه کپی آن.

2. مسائل بانکی و مالی را سامان دهی کنید.

اگر قرار است به شما به عنوان یک کارمند دستمزد پرداخت شود و یا اینکه بخواهید اجاره آپارتمان خود را بدهید، قطعا نیاز دارید که بدانید چگونه میتوانید یک حساب بانکی باز کنید. البته در دنیای دیجیتال امروز همه کار های را میتوانید اینترنتی انجام دهید و یا حتی میتوانید با کمک یک شرکت مهاجرتی قبل از اینکه به کشور برسید همه ی این کار ها را انجام دهید.

اگر در آلمان مشغول بکار شوید حتما باید کارت مالیات خود را از دفاتر دولتی محل زندگی خود دریافت کنید. بر روی این کارت شماره مالیاتی شما و همچنین سطح و کلاس مالیاتی شما درج میشود.

همچنین در روز های ابتدایی ورود خود به آلمان باید وضعیت بیمه خود را مشخص کنید و حتما بیمه ای که مناسب با نیاز هایتان باشد را برای خود تهیه کنید.

3. بیمه سلامت خود را تنظیم کنید (که اجباری میباشد)

آلمان بیمه درمانی بسیار عالی دارد اما برای استفاده از آن باید تحت پوشش بیمه باشید. همه ی افرادی که وارد آلمان میشوند بصورت اتوماتیک تحت پوشش نوعی از بیمه سلامت قرار میگیرند اما اگر قرار است برای طولانی مدت در آلمان سکونت داشته باشید باید حتما نوع بیمه سلامت و یا بیمه درمانی خود را تغییر دهید.

ماننده همه بیمه ها، بیمه درمانی نیز انواع مختلفی دارد و شما باید بیمه ای که مناسب شرایط خودتان میباشد را انتخاب کنید.

همچنین توصیه میشود پس از ورود به آلمان حتما یک دکتر یا دندانپزشک مخصوص خود را پیدا کنید و اطلاعات پرونده سلامت خود را نزد او قرار دهید. پیدا کردن مراکز درمانی و یا پزشک به راحتی و با جستجوی اینترنتی و یا توصیه دوستان، همکاران و یا همسایه ها میتوانید میسر است.

همچنین باید شماره های اورژانسی آلمان را بدانید.

  • پلیس: 110
  • آتش نشانی: 112
  • آمبولانس: 112
  • خدمات پزشکی خارج از ساعات اداری: 116 و 177 (البته در صورتی میتوانید از خدمات این شماره ها استفاده کنید که تحت پوشش بیمه سلامت باشید.

4. ساکن بشید!

آب و برق و…

زمانی که خانه ای در آلمان میگیرید حتما باید آب و برق و گاز را به نام خود تغییر دهید. حتما باید این موارد را چک کنید و اگر به نام شما منتقل نشده بود باید از طریق صاحب ملک و یا مستاجر قبلی پیگیری کرده و مشکل را حل کنید.

تلفن

معمولا چند هفته طول میکشد تا یک خط تلفن و اینترنت راه اندازی شود. بنابر این بهتر است که مدتی قبل از سکونت پیگیری های لازم را انجام دهید و یا اگر برایتان ممکن نیست بلافاصله پس از ساکن شدن برای راه اندازی تلفن و اینترنت اقدام کنید.

به علاوه حتما باید یک سیم کار خریداری کنید چراکه تعرفه مکالمات و سایر خدمات از طریق سیم کارت بسیار ارزان تر است.

مجوز تلویزیون، رادیو و اینترنت

از ژانویه سال 2013 در آلمان یک مجوز برای رادیو ، تلویزیون و اینترنت در هر خانه ضروری است و این مجوز هم تنها باید به نام یک نفر باشد.

پست

مطمئن شوید که اسم تان بلافاصله بر روی صندوق پستی و درب خانه تان درج شود چراکه در غیر اینصورت بسته های پستی به شما تحویل داده نخواهد شد. البته نیازی نیست که برای درج نام خود به اداره پست مراجعه کنید. همچنین بهتر است که با هماهنگی با پست کشور مادری خود که قبلا سکونت داشته اید درخواست دهید تا نامه هایتان به محل سکونت جدید تان ارسال شود.

قوانین خانه

زندگی شهری در آلمان خیلی مسالمت آمیز است چراکه قوانینی با همین هدف در آلمان وضع شده است.

  • اگر خانه ای را اجاره میکنید، از قبل مشخص میشود که هر کدام از ساکنان مجتمع وظیفه دارند که کدام قسمت از ساختمان را نظافت کنند. بنابراین بدانید که چه مسئولیت هایی دارید.
  • بطور سنتی در آلمان پس از ساعت 10 باید سکوت رعایت شود و سر و صدا ها کاهش یابد.
  • بازیافت در آلمان با دقت بسیار زیادی انجام میشود و شما هم باید قوانین مربوط به بازیافت زباله را حتما رعایت کنید.

5. خودتون رو به همسایه ها معرفی کنید.

اگر خیلی خجالتی نیستید میتوانید درب خانه همسایه خود را بزنید و یا زمانی که آن ها را بیرون میبینید سلام کنید، به همین سادگی. سعی کنید روی زبان آلمانی و مهارت های اجتماعی خود کار کنید تا با افراد جدید آشنا بشید. البته بیاد داشته باشید که در ملاقات های اول خیلی صمیمی نباشید و آداب مرسوم فرهنگ آلمانی ها را رعایت کنید.

6. وسایل مورد نیاز خود را به سرعت تهیه کنید.

اکثر مغازه ها بغیر از نانوایی ها یکشنبه ها تعطیل هستند و اگر به فکر غذای خود نباشید، یکشنبه ها فقط میتوانید از فروشگاه های پمپ بنزین ها و یا کیوسک های خیابانی غذا تهیه کنید.

در محله خود چرخی بزنید تا با محل فروشگاه ها و ساعت کار آن ها آشنا شوید. همچنین میتوانید از کارت های تخفیف که فروشگاه های هر محل به ساکنان همان محله میدهند نیز استفاده کنید.

به علاوه، سعی کنید محل سالن های ورزشی، محل ایستگاه اتوبوس ها، تاکسی و… را نیز یاد بگیرید.

7. کمی گشت و گذار کنید.

سوار یک اتوبوس، ترن و یا قطار بشید.

سوار ترن شدن و گردش در سطح شهر برای افراد تازه وارد میتواند خیلی جذاب باشد. البته زمانی که از خدمات حمل و نقل عمومی آلمان استفاده میکنید، هنگام ورود به اتوبوس ها از شما بلیط و یا مبلغی دریافت نمیشود اما بدانید که در کل این خدمات رایگان نیست و در پایان باید هزینه سفر خود را پرداخت کنید.

یک دوچرخه اجاره کنید.

در آلمان دوچرخه سواری خیلی رایج است و اکثر افراد برای سفر های کوتاه درون شهری از دوچرخه استفاده میکنند. در همه ی خیابان های آلمان به غیر از اتوبان ها میتوانید دوچرخه سواری کنید. همه ی خیابان های آلمان دارای خط مخصوص دوچرخه سوار هستند و همین امر نشان میدهد که چقدر به حقوق دوچرخه سواران در این کشور اهمیت داده میشود.

رانندگی با ماشین

اگر ماشین دارید و یا میتونید یک ماشین اجازه کنید، توصیه میکنیم که حتما به خارج از شهر برید و با جذابیت های طبیعت بیرون از شهر آشنا بشید. از روستا ها و منظره های طبیعی و جنگل های زیبا گرفته تا رود خانه ها، کوهستان ها و … . البته قبل از به جاده زدن حتما باید با قوانین جاده های آلمان به خوبی آشنا باشید.

8. در یک کلاس زبان و یا فعالیت گروهی ثبت نام کنید.

اگر میخواهید به طور کامل با فرهنگ آلمان خو بگیرید و با ویژگی های سیاسی و اجتماعی بیشتر آشنا شوید و یا مهارت های زبان آلمانی خود را تقویت کنید، میتوانید در کلاس های آموزش مسائل اجتماعی شرکت کنید. این کلاس ها معمولا 600 ساعت بطول میانجامد (که هر ساعت 1.2 یورو هزینه دارد) که در پایان نیز امتحان مخصوصی دارد که باید در آن شرکت کنید. در برخی مواقع افرادی که قصد دریافت اقامت آلمان را دارند به عنوان بخشی از روند دریافت اقامت و مهاجرت به آلمان باید این دوره را بگذرانند.

در عین حال میتوانید از دوره های آموزشی آنلاین استفاده و یا رادیو “دوچ وله” که بصورت اختصاصی آموزش هایی در ارتباط با آداب و رسوم و فرهنگ آلمان و همچنین زبان آلمانی دارد گوش کنید. به غیر از همه ی این موارد، مدارس زبان زیادی در آلمان وجود دارد که به شما در یادگیری زبان این کشور کمک میکند.

9. خوراکی ها و نوشیدنی های آلمانی را امتحان کنید.

آبجو بخورید، آبجو در آلمان خیلی محبوب است

آبجو آلمانی خیلی معروف است و جزئی جدا ناپذیر از فرهنگ آلمانی بشمار میرود. آلمان سومین کشور در میان کشور هایی است که بیشترین مصرف آبجو را در جهان دارند. (115 لیتر به ازای هر نفر در سال) در باواریا، آبجو بطور سنتی جزئی از صبحانه مردم است.

بطور کلی انواع بسیار زیادی از آبجو های آلمانی وجود دارد که میتوانید امتحان کنید. به بار های آلمان برید و از مسئول بار و یا حتی افرادی که در کنار شما نشسته اند نظر بخواهید تا به شما آبجو های جدید معرفی کنند. در بار های میتوانید با افراد جدید ملاقات کنید و حتی دوستان زیادی نیز پیدا کنید.

همچنین میتوانید از غذا های سنتی آلمان که به وفور و در گوشه و کنار شهر ها پیدا میشود بخورید و لذت ببرید.

قهوه و کیک

یکی دیگر از چیز هایی که در فرهنگ آلمانی ها جایگاه ویژه ای دارد و تبدیل به نوعی سنت شده است قهوه و کیک میباشد. کیک و قهوه در آلمان چیزی بیش یک نوشیدنی داغ و یک کیک خوشمزه است. کیک و قهوه که در آلمانی به آن kaffee und kuchen میگویند بیشتر شبیه به یک احساس آرامش و سلامتی است. تقریبا همه ی کافه های شهر های آلمان حدود ساعت 3 تا 4 صبح kaffee und kuchen سرو میکنند.

10. فرهنگ آلمانی را در آغوش بگیرید.

به تماشای یک مسابقه فوتبال بروید.

فوسبال و یا همان فوتبال پر طرفدار ترین ورزش آلمان است. در واقع ورزش ملی این کشور بشمار میرود. ورزشگاه های آلمان رکورد حضور بیشتری تماشاگر بین تمامی رشت های ورزشی در آلمان را دارند. در بین تیم های فوتبال، بایرن مونیخ پر افتخار ترین تیم آلمان بشمار میرود و لیگ برتر فوتبال این کشور هم بوندسلیگا است.

روزنامه های آلمانی بخوانید.

یکی از بهترین راه های آشنا شدن با فرهنگ آلمانی ها و همچنین تقویت زبان آلمانی خود آن است که روزنامه بخوانید. آلمان کشوری با فرهنگ بسیار غنی میباشد و روزنامه ها و مجلات زیادی دارد که بصورت روزانه و هفتگی منتشر میشود. بنابر سلیقه خود یک یا چند روزنامه را انتخاب کنید و مرتب آن را دنبال کنید.

با دنیای سیاست و اقتصاد آلمان آشنا بشید.

آلمان بزرگ ترین اقتصاد اتحادیه اروپا میباشد و در این کشور سیاست نقش پر رنگی دارد. یکی از راه های خو گرفتن هرچه بیشتر با فرهنگ آلمانی ها آشنا شدن با دنیای سیاست و اقتصاد آن ها میباشد.

divider

در همین زمینه بخوانید:

هزینه های زندگی در شهر های مختلف آلمان در سال ۲۰۱۸

قوانین ویزای تحصیلی در آلمان در سال ۲۰۱۸


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا