دسته‌بندی نشده

مهمترین دلایل گل ندادن پیاز نرگس (پیاز زعفرانی)

دلایل گل ندادن پیاز نرگس

پیاز نرگس یکی از گیاهان زینتی و محبوب در باغچه‌هاست. برای اینکه پیاز نرگس شما بتواند به خوبی رشد کند و گل بدهد، باید به چند نکته توجه کنید. برای داشتن پیاز نرگس با گل‌های زیبا و بارش بوی خوب، باید به محیط، کیفیت پیاز، زمان کاشت و تغذیه مناسب توجه کنید. همچنین، باید به یاد داشته باشید که پیاز نرگس به یک دوره خوابیدگی طولانی نیاز دارد، بنابراین باید به صبر و پشتکار داشته باشید تا این گیاه زیبا بهترین خود را نشان دهد.

پیاز نامرغوب اولین دلیله، پیاز سالم و سنگین انتخاب کنید که حداقل پنج گرم وزن داشته باشه و بقطر یک سانت باشه، اگر پیاز مرغوب نباشه سال اول گل نمیده.

دومین گزینه عدم سرمادهی پیاز نرگس هست پیاز نرگس بهتره در پاییز کاشته بشه و در محیط بیرون از خونه بمونه تا دوره سرماشو بگذرونه و زمستون گل بده.

سومین گزینه عمق کاشت هست، اگر در باغچه میکارید در مناطق جنوب کشور که هوا گرمتره در عمق ده سانتی و در مناطق سردسیر در عمق بیست سانتی باید کاشته شوند، در گلدان در عمق دوسانتی متری بکارید.

چهارمین دلیل گل ندادن پیاز نرگس آبیاری نادرسته. نرگس، آبیاری زیاد را دوست ندارد اگر در این کار افراط کنید، برگ‌هایش بیش از حد بزرگ شده و گل نمی‌دهد. متخصصان معتقدند این گیاه برای گل دادن بهتر است کمی خشکی ببیند.

دلایل گل ندادن پیاز نرگس

فصل مناسب نبودن: پیاز نرگس برای گل دادن نیاز به شرایط مناسب فصلی دارد. اگر شما پیاز را در فصلی که شرایط مناسب برای گل دادن ندارد، کاشته باشید، این می‌تواند یکی از دلایل عدم گل دادن آن باشد.

بیماری و آفت: برخی بیماری‌ها و آفات مانند سفیدک ریشه، پوسیدگی پوست و نفوذ سوسک، می‌توانند باعث عدم گل دادن پیاز نرگس شوند. در چنین مواردی، باید برای درمان بیماری و آفت‌های پیاز نرگس، به روش‌های شیمیایی یا غیر شیمیایی مراجعه کرد.

چه شرایطی برای کاشت پیاز نرگس مناسب است؟

پیاز نرگس گیاهی است که برای رشد و گل دادن به شرایط خاصی نیاز دارد. شرایطی که برای کاشت پیاز نرگس مناسب هستند عبارتند از:

خاک مناسب: پیاز نرگس برای رشد و گل دادن به خاکی نرم و حاصلخیز نیاز دارد. خاک باید دارای خاصیت زهکشی مناسب باشد و نباید خیلی مرطوب باشد. پیاز نرگس در خاک‌های با pH بین 6 تا 7 بهترین عملکرد را دارد.

نور مناسب: برای رشد و گل دادن پیاز نرگس، نور خورشید به میزان کافی باید روی آن بتابد. بهترین موقعیت برای کاشت پیاز نرگس، در محیطی با نور خورشید کامل یا نیمه سایه است. در مناطقی با تابش نور کمتر، می‌توانید پیاز نرگس را در محیط داخلی با نور مصنوعی برای گل دادن پرورش دهید.

چه شرایطی برای کاشت پیاز نرگس مناسب است؟

دمای مناسب: پیاز نرگس برای رشد و گل دادن نیاز به دمای مناسب دارد. دمای بین 15-20 درجه سانتی‌گراد در طول روز و بین 10-15 درجه سانتی‌گراد در طول شب، برای رشد و گل دادن پیاز نرگس مناسب است. در مناطقی با دمای بسیار بالا، می‌توانید پیاز نرگس را در سایه گیاهان دیگر کاشته و از تابش مستقیم خورشید جلوگیری کنید.

زمان کاشت مناسب: بهترین زمان برای کاشت پیاز نرگس در پاییز است. در مناطقی با زمستان سرد، می‌توانید پیاز نرگس را در زمین یا گلدان در داخل ساختمان کاشت کنید. با رعایت این شرایط، می‌توانید پیاز نرگس خود را با موفقیت کاشته و لذت ببردید.

separator line

منبع : مجله گل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا