دسته‌بندی نشده

مناطق دیدنی و زیبای ماسال در گیلان

آشنایی با مناطق دیدنی ماسال

ماسال یکی از جاهای دیدنی گیلان است که در نزدیکی کوه های تالش قرار گرفته و به شهر آبشارها نیز معروف است، ماسال با دو بخش مرکزی که هر دو آنها بهشتی بکر و زیباست در کنار رودخانه ی خالکایی واقع شده و از قلعه شاه معلم سرچشمه گرفته است و تا حدود 40 کیلومتر از درون شهر ماسال می گذرد.در ماسال 17 غار بزرگ و کوچک با قدمتی متفاوت وجود دارد که بزرگترین آنها آویشو است که در بستر دره ایی کم آب واقع شده است و از کم نظیر ترین غارهای ایران در ماسال قرار دارد.

ماسال منطقه خوش آب و هوا و سرسبز استان گیلان است که با سفر به آنجا می توان علاوه بر دیدن غارهای طبیعی، مناطق جنگلی طاسکوه و منطقه باستانی اسبه ریسه و صخره های بلندش از دیگر جاذبه های دیدنی ماسال است که مورد توجه گردشگران بسیاری قرار گرفته است، لذت برد.

ماسال

ماسال و شاندرمن، بام سبز ایران

شهرستان ماسال از دو بخش ماسال و شاندرمن تشکیل شده و هر دو بخش مملو از جاذبه های طبیعی و گردشگری است. بام سبز ایران هنوز زیر پای ویلاسازها و دلال ها نیفتاده و همچنان زیبایی و آرامش خود را حفظ کرده است.

اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید بهتر است به جاهایی سفر کنید که ناشناخته تر مانده اند. جاهایی مثل ماسال و شاندرمن. ماسال شهرستان دیدنی در استان گیلان است، شهرستانی که بیش از 70 هزار هکتار جنگل و مرتع دارد حتما زیباست. ماسال دومین شهرستان مرتفع استان گیلان پس از رودبار است و پیش از این بخشی از شهرستان وسیع تالش بود که در سال 1376 به شهرستان ماسال تبدیل شد.

ماسال در قدیم رودکنار نامیده می شد و محل تشکیل شنبه بازار کنونی بوده است. وجود همین شنبه بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد و نهادهای اداری بخش ماسال و شاندرمن نخست از بی تم به شاندرمن و سپس از آنجا به ماسال انتقال یافتند.

کسی به طور دقیق نمی داند که واژه ماسال از چه گرفته شده اما بعضی اعتقاد دارند از ترکیب «مازال» یا «مس ال» است که به معنای کوهواره، کوه مانند و منسوب به کوه است که قطعی نیست.

اما وجود رودخانه در میانه ماسال، زیبایی این شهر را دوچندان کرده است. رودهای «خالکایی» ماسال و «رود مرغک» شاندرمن رودخانه های مهم شهرستان ماسال هستند. رودخانه خالکایی ماسال از قله مرتفع و 3150 متری شاه معلم سرچشمه می گیرد و پس از طی 40 کیلومتر از داخل شهر ماسال عبور می کند. این رودخانه ها قابلیت کایاک سواری (قایقرانی در آب های خروشان یا همان رفتینگ) را دارند. «پارک ساحلی» ماسال در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که روز خوبی را در کنار خانواده تا می توانید در آن بگذرانید.

مناطق دیدنی ماسال

بهترین زمان برای سفر به ماسال

ماسال با موقعیت جلگه ای در فاصله 50 کیلومتری شمال غرب رشت و در 20 کیلومتری غرب فومن و صعومعه سرا واقع شده است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستان های گرم است. رطوبت این شهر زیاد و گاه تا 75 درصد است. بیشترین رطوبت آن در شهریور است که توصیه می شود در این ماه به ماسال سفر نکنید.

جاذبه های گردشگری و دیدنی ماسال

غار آویشو

در شهرستان ماسال حدود 17 غار شناسایی شده است که مهمترین آنها غار آویشو می باشد این غار در 22 کیلومتری شهر ماسال قرار گرفته است و با دهانه ای به ارتفاع 15 متر و دهلیز هایی به ارتفاع 50 سانتی متر تا 30 متر تشکیل شده است. در داخل غار رودخانه ایی جریان دارد که به چند آبشار منتهی می شود، در داخل غار قندیل هایی وجود دارد که جنس آنها آهک می باشد که بلندای آن گاهی وقت ها به 1 متر می رسد.

بازار هفتگی ماسال

این بازار در روزهای شنبه باز است و از بازار های پر رونق گیلان می باشد که انواع و اقسام کالاها در آن عرضه می شود از لبنیات دامی تا انواع و اقسام نهال ها در این بازار به فروش می رسد.

آبشار رامینه

آبشار رامینه با ارتفاع 10 متر که چیزی حدودا 350 متر بالای جاده رامینه واقع شده است، آبشار رامینه یکی از قشنگ ترین آبشارهای بالا دست جاده اصلی و در دل جنگل است و حدود 10 دقیقا با جاده اصلی فاصله دارد. راه دسترسی به این جاده سر بالایی و پرشیب است، آبشار پر آبی که با شیب بسیار زیاد فرو می ریزد.

باغ پرندگان تمجیدی

در ییلاقات ماسال و در کنار طبیعتی بکر و زیبا در منطقه اسب ریسه باغی با وسعت بسیار وجود دارد که انواع پرندگان در آنجا وجود دارند و یکی از مهمترین مزایای این باغ وجود کلبه ها و ویلاهایی است که برای گردشگران در نظر گرفته شده تا شب بتوانند در این باغ استراحت کنند.

اولسبلنگاه

در ۲۵ کیلومتری از شهر ماسال منطقه ییلاقی اولسبنگاه قرار دارد که دارای خانه هایی چوبی با مناظر زیبا است که در کنار تل های مدرن می تواند تجربه ای خوب برای یک سفر باشد.

ییلاق خان بند

این منطقه ییلاقی در ارتفاعات سر سبز ماسال قرار گرفته است و دارای مناظری زیبا و سر سبز است افرادی که دوست دارند یک روز آرام و خاطره انگیز را در دامن طبیعت سپری کنند می توانند از این مناطق ییلاقی دیدن کنند.

پارک جنگلی ریزه مندان

این پارک جنگلی و سر سبز از مناطق گردشگری خاص در ماسال محسوب می شود جنگل های این منطقه ۲۰۰ هزار و دارای طبیعتی سر سبز و خاطره انگیز هستند.

دشت آلنزه

این دشت از دیگر مناطق ییلاقی در ماسال است و از مراتعی سبز و مرتفع برخوردار است در این منطقه ییلاقی بنای تاریخی از امامزاده ابراهیم النزه قرار دارد که اطراف آن را درختان بزرگ فرا گرفته اند.

اسب ریسه

منطقه اسب ریسه مربوط به هزاره اول قبل از میلاد تا اوایل دوران تاریخی پس از اسلام می باشد که در شهرستان ماسال، بخش مرکزی و دهستان حومه واقع شده است و به تازگی به ثبت آثار ملی ایران رسیده است.دیواره سنگی موجود در این مجموعه یکی از صخره های بلند سنگ نوردی کشور است و با وجود رودخانه ایی خروشان در دامنه ی این صخره ها پتانسیل کایاک سواری در آب های خروشان را دارد.

گورستان خون

گورستان خون مربوط به هزاره اول قبل از میلاد تا سده های میانه پس از اسلام می باشد، این گورستان در شهرستان ماسال و بخش مرکزی دهستان ماسال در روستای خون واقع شده است.این گورستان به تازگی ثبت آثار ملی ایران شده است.

گسکر

شهری تاریخی و پنهان با قدمتی 1200 ساله در دل جنگل های هفت دغان در استان گیلان است که بزرگترین شهر باقیمانده از دوره ی اسلامی در شمال ایران می باشد.گسکر یک آثار تاریخی منحصرفرد در شمال ایران است که حمام ها، بازار، اماکن مسکونی و مذهبی، پل های خشتی و … در آن نشان از یک تمدن و حیات تاریخی در دوره ی اسلامی است.گسکر منطقه ایی امیرنشین در دوره ی باستان است.

بیشتر جاذبه های توریستی در منطقه ماسال شامل ارتفاعات ییلاق ها و مراتع سر سبز آن می شوند این منطقه دارای طبیعتی بکر و دست نخورده است و مناظر زیبا و تازه ای دارد.

separator line

بیشتر بخوانید:

با راههای کاهش هزینه های سفر آشنا شوید

هزینه های سفر به هلند و آشنایی با جاذبه های گردشگری آن

به دیدنی های دیده نشده ایران سفر کنیم

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا