دسته‌بندی نشده

وسایل غیر مجاز و ممنوع در سفر با هواپیما !

وسایل غیر مجاز در هواپیما ، ورود چه چیزهایی در هواپیما ممنوع است؟

قطعا با توجه به نیاز به تامین امنیت پرواز و به طور کلی ایمنی مسافران، برخی از اجسام و وسایل در هواپیما ممنوع هستند که اصلاحا به آن ها وسایل غیر مجاز در هواپیما گفته می‌شود. برخی از این وسایل به طور کلی در لیست اقلام ممنوعه و غیرمجاز قرار داشته و برخی دیگر به طور خاص تنها برای ورود به کابین هواپیما، ممنوع اعلام شده‌اند. به هر ترتیب لازم است که در خصوص وسایل غیر مجاز در هواپیما اطلاعات کامل داشته و بدون مشکل سوار هواپیما شوید.

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

از جمله وسایل غیرمجاز در هواپیما می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اشیای ممنوعه در کابین هواپیما را بشناسید

بردن مایعات داخل هواپیما بیش از 100 میلی لیتر: شما اجازه حمل مایعات مجاز در حجم بیش از 100 میلی لیتر داخل پرواز را نخواهید داشت. برای همراه داشتن مایعات خوراکی، نباید حجم آن ها از 100 میلی لیتر تجاوز کند. البته این مایعات باید در شمار مایعات مجاز چون آب، شیر خشک، شیر مادر، روغن و مانند آن‌ها باشد. بدیهی است که شما اجازه بردن الکل در هواپیما را نخواهید داشت. البته می‌توانید خوراکی‌های جامد چون آدامس، شکلات، آبنبات، کیک، کلوچه، ساندویچ و … را با خود داخل کابین هواپیما ببرید و جزء وسایل ممنوعه داخل کابین هواپیما نیستند.

نکته: همراه داشتن قطره چشمی، مایع لنز و مانند آن‌ها، در حجم کمتر از 100 میلی گرم، ایرادی نخواهد داشت.

  • یک توصیه: توصیه می‌کنیم که مایعات را حتما داخل محفظه‌های محکم قراردهید که ریسک نشت کردن آن‌ها در طول پرواز (به دلیل تکان‌های احتمالی)، وجود نداشته باشید و سفری با اطمینان خاطر و لذت بخش را تجربه کنید.

وسایل تیز و برنده: شما اجازه حمل هیچ گونه وسیله تیز و برنده به داخل پرواز را ندارید. همین طور قلاب، میل بافتنی، ناخن گیر، سوهان ناخن، تیغ ریش تراش، در بطری باز کن و مانند آن‌ها نیز ممنوع هستند.

ابزار ورزشی با قدرت آسیب رساندن: این ابزار را می‌توان شامل مواردی چون چوب بیلیارد، چوب گلف، تیر و کمان، چوب بیسبال، راکت و … دانست.

کاملترین لیست وسایل مجاز و غیرمجاز

ابزارآلات: ابزارآلات از جمله چکش، دریل، پیچ گوشتی، آچار و … ممنوع هستند. البته شما می‌توانید این وسایل را به بخش بار هواپیما بفرستید.

وسایل آتش‌زا: حمل هر گونه وسیله آتش‌زا چون کبریت و فندک به داخل هواپیما ممنوع است.

مواد محترقه: همین طور حمل مواد محترقه چون دینامیت، کلر، بمب، باروت، ترقه، مواد رادیواکتیو، کیسه هوای اتومبیل و سایر موارد مشابه ممنوع است. (حتی این وسایل به بخش بار هواپیما نیز اجازه ورود نخواهند داشت.)

نکته: شما می‌توانید عطر و ادکلن در صورتی که حجم کمتر از 100 میلی لیتر داشته باشند را با خود داخل پرواز ببرید. البته برخی از ایرلاین‌ها در این خصوص سخت‌گیری‌هایی دارند و لازم است که پیش از پرواز، نسبت به ایرلاین خود تحقیقات لازم را به عمل بیاورید.

لیست اشیا ممنوعه برای سفر با هواپیما

وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما

چیزی که در بالا عنوان کردیم مربوط به وسایل ممنوعه در کابین هواپیما بود، اما حالا ببینیم اقلام وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما شامل چه مواردی می‌شود.

سلاح‌های گرم و سرد: حمل سلاح‌های گرم به هر شکلی در پرواز و حتی در بخش بار هواپیما ممنوع است. در نظر داشته باشید که حتی تفنگ‌های اسباب‌بازی نیز از سوی ایرلاین‌ها ممنوع اعلام شده‌اند. همین طور تیر و کمان، منجنیق، تیغ، شمشیر، یخ‌شکن، چاقو با تیغه تیز و بلندتر از 6 سانتی‌متر، دریل، قمه و مانند آن‌ها، کاملا ممنوع خواهد بود.

نکته: به علاوه وسایلی که در ظاهر کاربرد رزمی و ورزشی داشته، اما قابلیت آسیب رساندن از طریق آن‌ها وجود دارد نیز در بخش بار هواپیما ممنوع اعلام شده‌اند. از آن جمله می‌توان به چوب بیسبال، چوب کریکت، چماق، چوب بیلیارد، باتوم و … اشاره کرد.

مواد منفجره: حمل مواد منفجره داخل کابین هواپیما ممنوع بود و باید ذکر کنیم که شما اجازه حمل این مواد در بخش بار هواپیما را نیز نخواهید داشت. همان طور که اشاره کردیم از جمله مواد منفجره دینامیت، باروت، مین، نارنجک، ترقه، فیوز، باتری، گاز اشک‌آور و به طور کلی وسایل و مواد آتش‌بازی و آتش‌زا هستند.

لیست وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

مواد مخدر: حمل هر گونه مواد مخدر در بخش بار هواپیما غیرمجاز بوده و در صورتی که مامور پرواز و فرودگاه، چنین موادی را داخل چمدان یا هر گونه بسته‌بندی همراه مسافر تشخیص دهد، به حراست فرودگاه اطلاع داده شده و مشکلات قانونی جدی برای شخص پیش خواهد آمد.

نکته: همین طور حمل مواد اسیدی، نفت، بنزین و مانند آن‌ها در بخش بار هواپیما غیرمجاز اعلام شده است.

  • یک تذکر مهم: هرگز چمدان، ساک دستی و حتی یک کیف کوچک از غریبه را برای حمل در فرودگاه قبول نکنید. با در نظر گرفتن اقلام غیرمجاز که بعضا پیگرد قانونی نیز خواهند داشت؛ این ریسک برای شما وجود دارد که در یک تله افتاده و گرفتار شوید.

اشیای ممنوعه در پروازهای خارجی

اشیای ممنوعه در پروازهای خارجی

به طور کلی بردن مواد غذایی داخلی هواپیما ممنوع نیست و در حد متعارف می‌توان در کیف دستی مقداری خوراکی حمل کرد، اما یک تفاوت میان اشیای ممنوعه در پروازهای داخلی و خارجی وجود دارد؛ به این شکل که در اکثر پروازهای بین‌المللی، شما اجازه حمل مواد خوراکی و کشاورزی تازه چون گوشت و سبزیجات، به ویژه بذر و دانه را نخواهید داشت.
برخی از کشورها در این خصوص قوانین به شدت سخت گیرانه‌ای داشته و حتی جریمه‌های سنگینی نیز برای افرادی که اقدام به ورود یا خروج بذر و دانه داشته باشند، در نظر گرفته‌اند.

منبع : باراد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا