دسته‌بندی نشده

معرفی کالری، ارزش غذایی و خواص شگفت انگیز کرفس

همه چیز درمورد کرفس

کرفس گیاهی با نام علمی Apium graveolens است. کرفس که عموماً اندازه گیاه آن می‌ تواند تا یک متر هم افزایش یابد. این گیاه در کتاب‌های تاریخی نیز به عنوان یک گیاه خوراکی نام برده شده است. کرفس متعلق به خانواده چتریان است. عموماً از ساقه‌ های این گیاه برای خوردن و درست کردن خورشت استفاده می‌شود.

علاوه بر مصرف خود کرفس در غذا، ادویه کرفس که نتیجه خشک و خرد کردن آن است نیز در تهیه دیگر غذاها استفاده می‌شود. خواص کرفس باعث شده است که این ادویه در بیشتر کشورهای دنیا به عنوان یک افزودنی همیشگی شناخته شود.

عطر و طعم کرفس همانند دیگر سبزی‌ ها است و مزه خاصی می‌ توان گفت که ندارد. مهم‌ ترین غذاهایی که با کرفس می‌ توان درست کرد خورشت کرفس و استفاده از آن در پیش‌ غذاها و انواع آش است. همچنین آب کرفس در ترکیب با دیگر آبمیوه‌ ها مزه و طعم فوق‌ العاده‌ ای دارند.

کالری و ارزش غذایی کرفس

کالری و ارزش غذایی کرفس خام

هر 100 گرم کرفس خام حاوی 16 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 16
کربوهیدرات ۹۷ گرم
پروتئین ۶۹ گرم
چربی ۱۷ گرم
آب ۴۳ گرم
فیبر ۶۰ گرم
قند ۸۳ گرم
کلسترول ۰٫۰۰ میلی‌گرم

کالری و ارزش غذایی کرفس پخته

هر 100 گرم کرفس پخته شده حاوی 18 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری 18
کربوهیدرات ۰۰ گرم
پروتئین ۸۳ گرم
چربی ۱۶ گرم
آب ۱۱ گرم
فیبر ۶۰ گرم
قند ۳۷ گرم
کلسترول ۰٫۰۰ میلی‌گرم

کرفس/کالری کرفس/ارزش غذایی کرفس/خواص کرفس/کالری سبزیجات/کالری کرفس پخته/کالری کرفس خام/آب کرفس/ارزش غذایی کرفس پخته/ارزش غذایی کرفس خام

بیشتر بخوانید:

کالری کاهو : 100 گرم کاهو چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم بروکلی : 100 گرم کلم بروکلی چقدر کالری دارد ؟

کرفس/کالری کرفس/ارزش غذایی کرفس/خواص کرفس/کالری سبزیجات/کالری کرفس پخته/کالری کرفس خام/آب کرفس/ارزش غذایی کرفس پخته/ارزش غذایی کرفس خام

خواص کرفس

1. خواص کرفس در کاهش فشار خون

فشار خون یکی از مهم‌ ترین مشکلاتی است که این روزها در دنیای مدرن بیشتر انسان‌ ها با آن درگیر هستند. فشار خون یک بیماری نیست اما می‌تواند مشکلات سلامتی متعددی به وجود آورد. مطالعات روی خواص کرفس مشخص کرده است که خوردن کرفس به اشکال گوناگون می‌تواند از افزایش فشار خون جلوگیری کند.

فتالاید ماده اصلی در کرفس است که باعث می‌شود دیواره شریانی که خود در آن جریان پیدا می‌کند، کمی آسوده‌ تر از قبل خود را از خود عبور دهد به این ترتیب فشار وارد شده بر عروق شما کاهش پیدا می‌کند و قلب شما برای مدت طولانی‌ تری سالم خواهد ماند.

فیتوکمیکال گونه‌ای دیگر از ترکیبات موجود در کرفس است که باعث تسکین شریان‌ ها و در نتیجه کاهش فشار خون می‌ شود. کرفس همچنین دارای مقادیری زیادی نیترات است. نیترات یکی از مهم‌ ترین پارامترها در کاهش فشار خون است.

عصاره تخم کرفس در بررسی‌ های انجام شده نشان داده است که سطح فشار خون را به خوبی پایین می‌ آورد. در چین باستان نیز از کرفس به عنوان غذایی که می‌ تواند فشار خون را کاهش دهد یاد می‌ کردند.

2. خواص کرفس در کاهش کلسترول

کاهش کلسترول در بدن تنها نیاز به این دارد که شما چربی کمتر بخورید و از مواد چربی سوز استفاده کنید. از جمله مواد غذایی که علاوه بر چربی کم دارای مقدار زیادی عامل چربی سوز دارد، کرفس است.

زمانی که شما کرفس می‌خورید، خواص کرفس باعث می‌شود که فیبرها بدن شما را به سمت کاهش کلسترول مضر هدایت کنند. همچنین ترکیب آشنایی که قبلاً با عنوان فتالاید معرفی کردیم باعث می‌شود که سطح کلسترول به میزان ۷ درصد کاهش پیدا کند. این اعداد همگی اثبات شده و علمی هستند.

تری گلیسیرید و سطح کلسترول بالا دو عامل در بروز بیماری هیپرلیپید است. زمانی که شما از کرفس استفاده می‌کنید و آن را تبدیل به یک عادت روزانه کرده‌ اید، مشاهده خواهید کرد میزان چربی خون شما کاهش یافته و به مقدار زیادی بیماری هیپولیپید نیز کنترل شده است.

بیشتر بخوانید:

کالری کلم پیچ : 100 گرم کلم پیچ چقدر کالری دارد ؟

کالری گل کلم : گل کلم پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

3. خواص کرفس در درمان سنگ کلیه

از آنجا که کرفس به کاهش اسید اوریک کمک می‌ کند و باعث تولید ادرار می‌شود، برای مبارزه با عفونت‌ های اداری مفید بوده و به درمان سنگ کلیه و سنگ مثانه کمک می‌کند.

4. خواص کرفس در کاهش وزن

کرفس یکی از مواد مغذی کم کالری و کالری منفی است که پزشکان خوردن آن را در دوران رژیم توصیه می‌کنند، بنابراین خوردن کرفس شما را نه تنها چاق نمی‌کند بلکه می‌تواند لاغرتر هم کند. از طرف دیگر کرفس دارای مقادیر زیادی فیبر است.

فیبر یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در سبزی‌ها و میوه‌ها است. زمانی که شما ماده غذایی غنی از فیبر می‌ خورید به مدت طولانی حس می‌کنید که سیر شده اید و نیازی به خوردن غذا ندارید.

به همین دلیل است که بعد از خورشت کرفس تا مدت‌ ها احساس سیری می‌ کنید. گزینه دیگری که کمتر از دو مورد قبل به چشم می‌آید، وجود آب کافی در کرفس است. بیشتر ورزشکاران به واسطه اینکه فراموش می‌کنند آب بخورند، عموماً از کم آبی رنج می‌برند.

از سوی دیگر اثبات شده است که مواد مغذی در کرفس باعث می‌شود متابولیسم سوختن چربی‌ها تسریع شود. اگر قرار است ماده‌ای با کالری بالا بخورید بهتر است که آن را به همراه کرفس میل کنید چرا که میزان آب زیاد در کرفس، چگالی غذایی و کالری کلی را کاهش خواهد داد و شما را زودتر سیر می‌کند.

5. خواص کرفس در درمان سرماخوردگی

دانه‌ های کرفس در گذشته به عنوان یک داروی گیاهی برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده می‌شد، کرفس حاوی مقادیر بالای ویتامین C بوده و دارای خواص ضد میکروبی قوی است که به درمان سرماخوردگی و برونشیت کمک می‌کند.

6. خواص کرفس در بهبود سلامت چشم

ساقه کرفس حاوی مقادیر بالایی ویتامین A بوده که سلامت چشم‌ ها و بینایی را بهبود بخشیده و از بیماری‌ های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند.

کرفس/کالری کرفس/ارزش غذایی کرفس/خواص کرفس/کالری سبزیجات/کالری کرفس پخته/کالری کرفس خام/آب کرفس/ارزش غذایی کرفس پخته/ارزش غذایی کرفس خام

بیشتر بخوانید:

کالری کلم قرمز : 100 گرم کلم قرمز پخته و خام چقدر کالری دارد ؟

کالری کلم بروکسل : یک پیمانه کلم بروکسل چقدر کالری دارد ؟

100 گرم فلفل دلمه ای قرمز خام و پخته چقدر کالری دارد ؟

کالری فلفل دلمه ای سبز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا