دسته‌بندی نشده

مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

از گذشته ها مصرف گوشت قرمز به ایجاد انواع خاصی از سرطان ارتباط داده شده است. امروزه دانشمندان به وجود عامل خاصی پشت پرده اثرات کارسینوژنیک (سرطان زای) گوشت قرمز اعتقاد دارند.

مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

اخیرا پژوهشی گزارش داده که یک مولکول قند که در گوشت بره، گاو و خوک یافت می شود، میتواند یک پاسخ ایمنی در بدن انسان راه بیندازد که موجب التهاب می گردد. این التهاب سر انجام به رشد تومور می انجامد.

حضور این مولکول قندی به مدت طولانی در بدن موش ها، شانس آن ها را برای ابتلا به سرطان تا 5 برابر افزایش داده است.

انسان ها تنها گوشتخوارانی هستند که با خطر افزایش ریسک ابتلا به سرطان متعاقب خوردن گوشت روبرو هستند اما کسی واقعا نمی داند چرا؟

پژوهشگران تصمیم گرفتند تا توجه خود را به مولکول قندی موسوم به Neu5Gc که بمیزان بالا در بافت های سرطانی یافت می شوند اما خود بدن انسان آن ها را تولید نکرده است، معطوف کنند. این مسئله نشان دهنده این است که مولکول مذکور از رژیم غذایی وارد بدن شده است. این مولکول قندی برخلاف انسان ها در اکثر پستانداران تولید می شود.

زمانی که پژوهشگران میزان Neu5Gc در غذاهای مختلف را اندازه گرفتند، به این نتیجه رسیدند که گوشت قرمز بطور مشخصی این مولکول را در خود دارد. گوشت گاو، خوک، گاومیش و بره بیشترین میزان را به خود اختصاص داده بودند. طیور، ماهی (به جز خاویار) سبزیجات و میوه ها فاقد این ماده هستند.

آزمایش Neu5Gc

گمان پژوهشگران این بود که سیستم ایمنی ممکن است در مقابل، پادتن هایی بر علیه مولکول قندی ساخته باشد که خود فرد آن را خورده است. این اتفاق می تواند موجب التهاب مزمن شود که عامل شناخته شده ای برای سرطان است.

بنابراین پژوهشگران موشهای «انسانی شده» ای به بار آوردند. منظور از انسانی شده انجام تغییراتی در موشهاست که به واسطه آن توان تولید Neu5Gc را از دست بدهند چون موش های معمولی این توان را دارند. آنها به موشها به مدت 12 هفته ماده خوراکی غنی از Neu5Gc دادند. موشها همچنین تزریقات منظم پادتن های این ماده قندی را نیز دریافت کردند تا شرایطی که در بدن انسان رخ می دهد کاملا شبیه سازی شود.

به این ترتیب پژوهشگران یافتند که موشهای تغذیه شده با رژیم غنی از Neu5Gc پنج برابر بیشتر از موشهایی که رژیم نرمالی داشتند، تومور تشکیل می دهند. کبد رایج ترین محل در موشها برای تومورهاست و بیوپسی ها خبر از وجود Neu5Gc در آن تومور ها را می دهند. برخلاف موشها، بدن انسان های با رژیم غذایی غنی ازگوشت قرمز تمایل بیشتری به ابتلا به سرطان کولون دارد تا سرطان کبد.

پژوهشگران گفته اند که گوشت قرمز منبع مهمی برای آهن، پروتئین ها و سایر ویتامین ها محسوب می شود. بنابر این خوردن گوشت در حد اعتدال منافع تغذیه ای دارد و مطالعه مذکور تعیین نکرده که گوشت قرمز عامل مستقیم سرطان است، در عوض Neu5Gc را همان عامل مستقیم معرفی کرده اند.

هنوز سوالات فراوانی هست که باید به آن ها با توجه به رابطه بین گوشت قرمز و سرطان پاسخ داد. چرا Neu5Gc باعث سرطان کبد در موشها و سرطان کولون در انسان ها می شود؟ چه فاکتور های دیگر زیستی و رژیمی منجر به پیشرفت سرطان در انسان می شوند؟

صرفنظر از این ها، این یافته می تواند بهانه خوبی برای توجه به توصیه رستوران های چیک فیل آ باشد.

مصرف گوشت قرمز ریسک ابتلا به سرطان را افزایش می دهد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا