دسته‌بندی نشده

مسافرت با خودرو شخصی

مسافرت با خودرو شخصی

مسافرت با خودرو شخصی

مسافرت با خودرو شخصی

تعطیلات که فرا می‌رسد، جنب و جوش دیگری میان مردم دیده می‌شود. بعضی‌ها مسافرت با هواپیما را ترجیح می‌دهند، عده‌ای بلیت قطار رزرو می‌کنند، بعضی‌ها با اتوبوس می‌روند و بعضی‌ها هم دوست دارند با اتومبیل خودشان به سفر بروند. در مسافرت با خودروی شخصی نکاتی وجود دارد که باید رعایت شود تا ایام تعطیل خاطره خوبی به همراه داشته باشد. آنچه در سفر با خودروی شخصی مهم است، رعایت نکات ایمنی و رسیدن به مقصد با سلامت کامل همه اعضای خانواده است.

مسافرت با خودرو شخصی

رانندگی چنان با کارهای روزمره ما عجین شده که گاه به هیچ‌وجه به این موضوع فکر نمی‌کنیم که چطور نکات ایمنی را باید رعایت کنیم. پشت فرمان نشسته‌ایم و فراموش می‌کنیم که جسمی چند کیلویی از آهن را می‌رانیم، آن هم با سرعتی زیاد و تحت شرایط غیرقابل پیش‌بینی. اما چه خوب است پیش از شروع به رانندگی، زمانی که هنوز ماشین یا وسیله نقلیه را روشن نکرده‌اید، از خود دو سوال بپرسید:

1) آیا واقعا برای رانندگی آماده و سرحال هستید؟ 2) آیا خودروی شما برای حرکت در جاده آماده است و وسایل و تجهیزات ضروری مانند لاستیک زاپاس، جک، آچار، زنجیر چرخ، روغن و بنزین کافی دارد؟ خوب است بدانید که وسیله معیوب و خراب، سرنشینان خود را به کشتن می دهد. پس همیشه خودروی خود را بررسی کنید تا بدون عیب و نقص باشد.

مسافرت با خودرو شخصی

مرتب وضعیت لاستیک‌ها و میزان باد آنها، وضعیت ترمز، آب رادیاتور، روغن کلاچ ترمز و موتور را بررسی کنید. هنگامی که پشت فرمان نشسته‌اید، آینه‌ها را بررسی کنید و اگر تیغه‌های برف‌پاک‌کن کثیف یا شکسته بود، آنها را درست کنید. شیشه‌های ماشین به خصوص شیشه عقب را به طور کامل تمیز کنید تا دید کافی داشته باشید. مخزن آب را پر کنید. بخاری یا کولر ماشین را بررسی کنید. لاستیک اضافی داشته باشید و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. پیش از اینکه موتور خودرو را روشن کنید، در صورت لزوم عینک آفتابی بزنید و کمربند ایمنی را ببندید.

مسافرت با خودرو شخصی

از مسافر کناری خود و تا حد امکان از سرنشینان دیگر ماشین هم بخواهید کمربند ایمنی خود را ببندند. از قرار دادن وسایل اضافی مانند بالش یا کیف در قسمت پشت صندلی‌های عقب که مانع دید راننده می‌شود، خودداری کنید. خستگی و خواب آلودگی در حین رانندگی، عامل اصلی 30 درصد تصادفات در آزادراه ها و 20 درصد تصادفات جاده ای است.

مسافرت با خودرو شخصی

بیداری شبانه و کاهش هشیاری عامل بسیار خطرناکی در بروز تصادفات مرگبار است که متأسفانه اغلب افراد بخصوص رانندگان آن را دست کم می گیرند. برای کاهش هر چه بیشتر خطر تصادفات، ضروری است هنگامی حرکت کنیم که به خوبی استراحت کرده و لحظه حرکت را درست انتخاب کرده باشیم.

مسافرت با خودرو شخصی

نکات مهم سفر با خودروي شخصي

1-حتماً سطح آب رادياتور را بررسي كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

2-مخزن شيشه شور را بررسي كنيد و آب درون آن را تا نقطه معين پر كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

3-لاستيك‌ها را از نظر فرسودگي بررسي كنيد و در صورت فرسوده بودن و نداشتن آج كافي آنها را تعويض كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

4-تنظيم باد لاستيك‌ها از عوامل مهمي ‌است كه حتماً بايد بررسي شود، كم يا زياد بودن باد لاستيك‌ها باعث بالا رفتن مصرف سوخت و كشيدگي فرمان اتومبيل به طرفين مي‌شود.

مسافرت با خودرو شخصی

5-درست عمل كردن سيستم ترمز و ترمز دستي از موارد بسيار مهمي ‌است كه شما حتماً به آن توجه داريد. زيرا در جاده‌ها و آزاد‌راه‌ها به دليل اينكه سرعت وسيله نقليه از مناطق داخل شهر بيشتر است ايمني و سلامت سيستم ترمز از اهميت خاصي برخوردار است. اگر لنت‌هاي وسيله نقليه به خوبي عمل نمي‌كند سعي كنيد قبل از آغاز سفرتان آنها را تعويض كنيد. ترمز دستي را كنترل كنيد و در صورت نياز آن را رگلاژ كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

6فرمان خودروي خود را از نظر (نداشتن خلاصي) و روان بودن و نداشتن پوسيدگي در قسمت‌هاي جعبه فرمان بررسي كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

7-بررسي تمام سيستم‌هاي روشنايي از قبيل چراغ‌هاي ترمز، دنده عقب، دينام، چراغ‌هاي عقب و جلو، نور پايين و بالا، راهنما،‌ چراغ‌هاي پشت صفحه كيلومتر بسيار اهميت دارد، خرابي هركدام از اين قسمت‌ها مي‌تواند در طول مسير شما را دچار مشكل كند.

مسافرت با خودرو شخصی

8-لوله‌هاي روغن ترمز، سيلندر‌هاي ترمز و اتصالات ترمز را از نظر پوسيدگي يا خراشيدگي و نشتي بررسي كنيد و اگر احساس مي‌كنيد ممكن است يكبار اين قسمت‌ها در آينده دچار مشكل شود حتماً يدك آن قطعه را همراه داشته باشيد.

مسافرت با خودرو شخصی

9-كاركرد صحيح و درست تسمه پروانه سيستم فني ماشين بسيار مهم و تأثير گذار است و مرتباً اين قسمت از وسيله نقليه خود را بررسي كنيد و هميشه حتي هنگام تردد در سطح شهر هم به اين موضوع توجه كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

10-از پاك بودن سيستم سوخت رساني اطمينان حاصل كنيد. هواكش، توري پمپ بنزين، لوله‌هاي بنزين را از باك به پمپ بنزين و از پمپ بنزين به كاربراتور بررسي كنيد، چون كوچكترين انسداد در اين لوله مي‌تواند بسيار خطرناك باشد.

مسافرت با خودرو شخصی

11-بازديد شمع‌ها، پلاتين، واير‌ها، درب دلكو، چكش برق و كويل نيز اهميت دارد.

مسافرت با خودرو شخصی

12-حتماً از سالم بودن وسايل ايمني چون قفل در‌‌ها، كمربند ايمني، قفل صندوق عقب اطمينان حاصل كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

13-بوق، برف پاك كن، كيلومتر شمار، دورسنج موتور، درجه بنزين و آب را بررسي كنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

14-هميشه لاستيك زاپاس را چك كنيد، جك و جعبه آچار و كمك‌هاي اوليه و كپسول آتش نشاني كه از مهمترين وسايل ضروري در وسيله نقليه است را فراموش نكنيد.

مسافرت با خودرو شخصی

15-به همراه داشتن پتو، چراغ قوه، طناب، شيشه آب، لوازم يدكي خودرو مي‌تواند هنگام بروز مشكل ياريگر شما باشد.

گردآوري توسط : مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا