دسته‌بندی نشده

همه چیز در مورد بک پکینگ یا کوله گردی

بک پکینگ؛ آشنایی با سبک جدیدی از سفر

ممکن است شما نیز به سبک زندگی توأم با ورزش، ماجراجویی و هیجان علاقه داشته باشید؛ درست همانند کوله گردان ها اما قطعا به خوبی می‌دانید که کوله گردی چالش‌های خاص خود را دارد و برای اینکه یک بک پکر حرفه‌ای شوید، باید قبل از هر چیزی ملزومات کوله گردی را برای خود تدارک دیده و با نحوه سفر آشنا شوید.

آنچه سبب تداوم بک پکر (کوله گرد) در مسیر سفر و اهداف او می‌شود، علاقه به این سبک از زندگی است. کوله گردان ها آسایش و آرامش زندگی خود را فدای رسیدن به شگفتی‌های این جهان می‌کنند؛ اما به هر حال این افراد نیز باید در طول سفر، انرژی و ایمنی خود را تأمین کنند؛ بنابراین کوله گرد شدن نیز اصول خاص خود را دارد.

کوله گردی یا بک پکینگ چیست؟

کوله گردی همانطور که از نام آن مشخص است، نوعی سفر است که با یک کوله آغاز شده و با همان کوله به پایان می‌رسد. بیشتر افراد کوله گرد با هدف ماجراجویی در طبیعت و کشف شگفتی‌های جهان هستی، به نقاط مختلف کشورها سفر کرده و تنها امکانات آن‌ها در این سفر، یک کوله پشتی کوهنوردی و لوازم داخل آن است.

بک پکینگ

بک پکرها مقصد مشخصی ندارند و در واقع سفر انعطاف‌پذیری را تجربه می‌کنند. بیشتر کوله گردان به تنهایی سفر می‌کنند؛ اما گاهی سفر گروهی نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود. این افراد هیچ ذهنیتی از مسیر سفر و مدت زمان آن ندارند؛ بنابراین ممکن است گاهی بیشتر از ظرفیت خود در این سفر انرژی بگذارند. این در حالی است که این افراد باید از امکانات لازم برای ادامه سفر برخوردار باشند.

لوازم سفر بک پکینگ چیست؟

طبیعتا کوله گردان باید تمام لوازم ضروری خود را داخل یک کوله پشتیبان جای دهد. تهیه لوازم مورد نیاز برای این سفر، خود چالش بزرگی است که بک پکرها با آن مواجه می‌شوند. سفر به سبک کوله گردی با سفرهای دیگر متفاوت است؛ در واقع باید بدانید که برای سفر با این سبک، به چه لوازمی احتیاج دارید.
اولین و اصلی‌ترین فاکتور در تأمین ملزومات سفر، انتخاب یک کوله پشتی مناسب همانند کوله پشتی قایا است؛ چون تهیه سایر لوازم به نوع کوله پشتی شما بستگی دارد.

هر نوع کوله پشتی تنها از مقدار مشخصی لوازم پشتیبانی می‌کند؛ این در حالی است که اگر بیشتر از ظرفیت یک کوله در آن وسیله قرار دهید، توانایی خود را در این سفر کاهش می‌دهید. کوله گرد باید لوازم درمانی، انواع لباس متناسب با فصل، لوازم کمپینگ و سایر لوازم ضروری را همراه داشته باشد.

کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی

اهمیت انتخاب یک کوله پشتی کوهنوردی در سفرهای بک پکینگ بیش از آن چیزی است که تصور می‌کنید. کیفیت سفر کوله گردی در قدم اول به کوله پشتی شما بستگی دارد. کوله پشتی می‌تواند میزان لوازم همراه شما را پشتیبانی کرده و ضمن سازگاری با ارگونومیک بدن شما، راحتی و ایمنی را در طول سفر برایتان به ارمغان بیاورد. این فاکتورها به خوبی در کوله پشتی دیوتر رعایت شده است. به این ترتیب با حفظ سلامت جسمی و عدم خستگی زیاد ناشی از کوله نامناسب، لذت بیشتری از سفر خود خواهید برد.

با توجه به اینکه تنها وسیله همراه شما در این سفر، همان کوله پشتی است، باید نسبت به تهیه یک کوله مناسب دقت بسیاری داشته باشید. طبیعی است که یک کوله پشتی معمولی برای سفر بک پکر مناسب نیست. کوهپیمایی، بک پکینگ و سفرهای طولانی مدتی از این قبیل، به یک کوله پشتی فنی و تخصصی نیاز دارد.

اصول انتخاب کوله پشتی کوهنوردی

در انتخاب یک کوله پشتی مناسب باید قبل از هر چیزی مدت زمان صعود، شرایط آب و هوا، نوع فعالیت‌هایی که در طول سفر انجام می‌دهید و سایز کوله پشتی توجه کنید. کوله پشتی‌های کوهنوردی گستردگی زیادی ندارند؛ در واقع تنوع این کوله‌ها از کوله‌های معمولی کم‌تر است. در انتخاب این نوع کوله باید قبل از توجه به ظاهر آن، به نحوه قرارگیری کوله پشتی روی بدن خود توجه کنید. ممکن است شما قد بلند بوده، اما بالا تنه کوتاهی داشته باشید یا ممکن است قد کوتاه بوده و از بالا تنه بلندی برخوردار باشید. به هر حال مهم آن است که کوله پشتی کوهنوردی منتخب شما، متناسب با ارگونومیک بدنتان باشد.

وسایل رفتن به بک پکینگ

کوله پشتی کوهنوردی مناسب بک پکینگ

در واقع در انتخاب کوله پشتی باید طول بالا تنه بک پکر را لحاظ کنید. توجه به فیزیک بدن کوله گرد، مهم‌ترین‌ترین شاخصه در انتخاب آن است. پس از آن باید حجم کوله را متناسب طول سفر و وسایلی که همراه دارید، انتخاب کنید.
حتی جنسیت کوله گرد نیز در انتخاب کوله پشتی کوهنوردی موثر است. طبیعتا خانم‌ها اندام ظریف‌تری نسبت به آقایان دارند و طول بالا تنه آن‌ها کوتاه‌تر است؛ در نهایت باید به ویژگی‌های ظاهری کوله و امکانات آن از جمله کمربند کمری کوله و بندهای شانه‌ای آن توجه کنید.

شکل ظاهری کوله پشتی کوهنوردی

کوله پشتی کوهنوردی دارای یک محفظه بزرگ برای قرار دادن لوازم ضروری سفر است. در اطراف کوله، چند جیب کوچک دیده می‌شود. قسمت پشتی کوله دارای بافت قابل تهویه است و بک پکر هنگام قرار دادن کوله روی شانه‌های خود، از قسمت شانه و پشت کمر دچار تعریق نمی‌شود.

این کوله دارای بند روی شانه و کمربند کمری است که وزن کوله را روی کل نیم تنه پخش می‌کند و سنگینی از روی شونه‌ها برداشته می‌شود. به این ترتیب کوله گرد هنگام عبور از مسیرهای شیب‌دار نیز تعادل خود را به خوبی حفظ می‌کند. این کوله شامل قسمت‌های مخصوصی برای نگهداشتن بطری آب، طناب، کالای خواب و … می‌شود.

نکته: هرچند تنوع در کوله‌های کوهنوردی زیاد نیست؛ اما اگر قصد دارید یک بک پکر حرفه‌ای شوید، باید یک کوله باکیفیت تهیه کنید. برای این منظور باید بهترین برندهای کوله پشتی کوهنوردی را بشناسید.

اصول بک پکر شدن

همانطور که گفتیم کوله گردی اصول خاص خود را دارد و برای اینکه یک بک پکر حرفه‌ای شوید، باید به چند نکته مهم دقت کنید. معمولا برای یک سفر کوله گردی نمی‌توان بازه زمانی دقیقی تعریف کرد؛ بنابراین باید به شکلی سفر کنید که کوله گردی شما کاملا ارزان و اقتصادی باشد. استفاده از لوازم حمل و نقل عمومی، خوردن غذاهای محلی و … به انجام یک سفر اقتصادی کمک می‌کند.

اصول بک پکر شدن

یک کوله گرد حرفه‌ای باید قبل از هر چیزی، یک همسفر خوب برای خود پیدا کند، سپس مسیر سفر، زمان و مسافت را مشخص کرده و همچنین آمادگی جسمانی خود را ارزیابی کند و لوازم مورد نیاز برای کوله گردی و کمپینگ در طبیعت را فراهم کند. از این لوازم می‌توان به چادر مسافرتی، کیسه خواب، اجاق خوراک پزی، لباس‌های مناسب، خوراکی و … اشاره کرد.

منبع : خبر آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا