دسته‌بندی نشده

قهوه سفید (وایت کافی) چیست و چه خواصی دارد ؟

قهوه سفید چیست ؟

معرفی وایت کافی (قهوه سفید) ، به گزارش دلگرم این گیاه از آفریقا به سایر نقاط جهان صادر می شود و در اکثر کشورها در حال کشت است ولی در درجه اول در مناطق استوایی آمریکا، جنوب شرقی آسیا هند و آفریقا است.وایت کافی همان دانه های سبز قهوه است که در عربیکا یا روبوستا است که در دمای پایین تری به نسبت قهوه های دیگر رس می شود.دانه های قهوه بر روی شاخه درخت به صورت دانه های آبدار قرمز رنگ هستند که بعد از رسیدن به شکل دانه های سبز سفتی برداشت می شوند یعنی قبل از رست شدن (برشته شدن) سبز هستند.جدید ترین مد قهوه سفید است و از لحاظ قدمت دارای قدمت طولانی در خاورمیانه است دلیل نام قهوه سفید هیچ ربطی به افزودن موادی همچون شیر و یا خامه ندارد.این نام به دلیل حرارت شدیدا ملایم اشاره دارد که از کشور یمن شروع شده است که باعث ایجاد طعمی مغذی در این ماده می شود.دانه های این قهوه در دمای حدود 162/7 درجه سانتیگراد رست می شوند، به طوری که برای سایر قهوه ها معمولا بازه دمایی 232/2 تا 248/8 سانتیگراد، برای درجه رست مدیوم تا دارک انتخاب می گردد.در نتیجه، دانه های آن بسیار سخت هستند و باید با استفاده از دستگاه های اسپرسوساز تجاری آن را دم کرد. پس از دم کردن، فنجان شما حاوی یک قهوه به رنگ بژ کم رنگ است.قهوه سفید در حال حاضر دارای محبوبیت زیادی در بین مردم است و طرفداران زیادی دارد. شما می توانید آن را در برخی از مغازه ها، معمولاً فروشگاه های تخصصی، پیدا کنید. همچنین در برخی از کافی شاپ ها می توانید یک فنجان قهوه سفید بنوشید.

طعم و مزه قهوه سفید

طعم و مزه ی قهوه ی سفید اغلب به عنوان یک مزه ی مغزدار (فندقی)، با اسیدیته ی مشخص و تلخی خیلی کم توصیف می شود، این خصوصیات به دلیل زمان برشته‌ کاری خیلی کم آن به وجود می آید.قندهای طبیعی موجود در دانه های این نوع قهوه خیلی کاراملی نیستند، بنابراین هیچ طعم تلخی در آن وجود ندارد و اسیدهای آلی موجود در دانه هم تبخیر نشده و طعم اسیدی درخشانی خلق می کنند.معمولا رست‌ های لایت یا روشن برای برجسته کردن ویژگی های ظریف دانه های تک خاستگاه استفاده می شود و این ویژگی‌ها با یک رست بسیار سبک افزایش بیشتری پیدا می کند.انتخاب درست دانه های قهوه تأثیر چشمگیری در محصول نهایی خواهد داشت و این روش بو دادن راهی عالی برای تجربه‌ی تفاوت‌های ظریف دانه‌ها از مناطق مختلف محسوب می شود.در یمن که منشا این نوشیدنی است، آن را به طور سنتی با ترکیبی از ادویه ی معروف به حوائیج میل می کردند، روشی که امروزه نیز در بسیاری از کافه‌ ها هنوز هم معمول است و استفاده می شود.زنجبیل و هل همیشه عناصر پایه در این مخلوط گرم و پر سر و صدا هستند. البته از دارچین، میخک و جوز هندی هم استفاده می شود. حوایج اغلب از زیره، فلفل سیاه، زردچوبه و هل تشکیل می شود، اما انواع مختلفی از این ادویه وجود دارد، این مخلوط در عین مغذی بودن، قهوه سفید را خیلی خوشمزه تر می کند.

قهوه سفید چیست

مقایسه کافئین قهوه سفید با سایر قهوه ها

قهوه سفید حاوی کافئین بیشتری است. در واقع دانه هایی که تیره رنگ تر هستند کافئین کمتری دارند و بعد متوسط بعد سفید در این ترتیب قرار دارند. قهوه روشن یا لایت، کمترین عطر و طعم را دارد زیرا در کمترین زمان رست شده است، اما بالاترین میزان کافئین را داراست.قهوه سفید به سختی رست (بو داده) شده است، بنابراین متراکم ترین است و دارای بالاترین مقدار کافئین در هر قاشق غذاخوری، تقریباً 50 درصد بیشتر از قهوه کاملا رست شده است.هر چه دانه ها به مدت طولانی تر رست شوند، چگال تر می شوند

خواص و مزایای قهوه سفید

قهوه در طول فرایند پخت اسیدی می شود همین امر موجب می شود قهوه سفید اسیدی تر باشد و آنتی اکسیدان بیشتری را حفظ کند و مقدار اسید کلروژنیک بیشتر آن به دلیل نیمه برشته شدن آن است که به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی است.با این حال مردم در اثر استفاده از قهوه سفید به این نتیجه رسیده اند که تاثیر خوبی روی سیستم گوارشی آن ها دارد. اسید کلروژنیک موجود در قهوه سفید برای کاهش خطر دیابت، کاهش فشار خون و تحریک کاهش وزن مفید شناخته شده است.از دیگر فواید قهوه سفید، تغییر رنگ دندان کمتر است زیرا تقریباً به اندازه یک قهوه سنتی تیره نیست. وایت کافی یا قهوه سفید دارای خواص زیادی است و برای افرادی که تمایل بیشتری به کافئین دارند خوردن آن میتواند دل انگیز باشد.برخی افراد معتقدند قهوه سفید یا وایت کافی طعم تلخ تری نسبت به قهوه سیاه دارد. طعم ناب این قهوه باعث می شود تا افراد بیشتر با آن احساس راحتی کنند.قهوه سفید اسید کمتری دارد. طی فرآیند شستشو قهوه اسیدی می شود و به علت این که قهوه سفید کمتر شسته و برشته می شود اسید کمتری دارد.از این رو مقدار زیادی آنتی اکسیدان قوی در آن وجود دارد که می توان به اسید کلروژنیک در آن اشاره کرد که مقدار بیشتری از آن را در قهوه سفید نگه می دارد.استفاده از وایت کافی برای کاهش وزن، کاهش فشار خون، کاهش خطر ابتلا به دیابت و … به واسطه داشتن این آنتی اکسیدان مفید است. همچنین مصرف این قهوه به کاهش چربی های موجود بر روی ناحیه شکم و پهلوها کمک می کند و می توان از آن برای لاغری نیز استفاده کرد.

حتماً بخوانید:

طرز تهیه قهوه سفید

قهوه سفید دارای تراکم بیشتری نسبت به قهوه های معمولی است و برای آسیاب کردن آن به یک آسیاب کن قوی احتیاج دارید. روش دم کردن قهوه سفید مانند دیگر انواع قهوه است و تا حد زیادی به فرهنگ هر کشوری بستگی دارد. می توانید قهوه سفید را با شکلات و یا شیر میل کنید.برای تهیه قهوه سفید شما می توانید از یک دستگاه اسپرسو، گلدان موکا یا Aeropress استفاده کنید که هر سه روش از فشار زیادی استفاده می کنند و یک فنجان قهوه خوب را به شما می دهند.

مواد لازم برای درست کردن قهوه سفید:

  • دانه قهوه سفید خرد شده یک فنجان
  • عسل 1/4 فنجان
  • شیر چرب 3 فنجان
  • هل سبز 4 عدد
  • چوب دارچین یک عدد

طرز تهیه قهوه سفید:

دانه های قهوه خرد شده را داخل شیر بریزید و روی حرارت قرار دهید تا حدود 7 دقیقه بر روی شعله زیاد بجوشد. بعد از به جوش آمدن شیر بلافاصله شیر را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا 15 دقیقه دانه های قهوه در شیر خیس بخورد.بعد از این مرحله شیر با قهوه ی مخلوط شده را از صافی رد کنید تا دانه های حل نشده قهوه جدا شوند. سپس مخلوط رد شده از صافی را به همراه عسل، چوب دارچین و هل داخل مخلوط کن بریزید و با دور تند 30 ثانیه هم بزنید تا مواد کاملا به خورد هم بروند و ترکیب شوند.دوباره مخلوط ترکیب شده را از صافی رد کنید و بعد داخل قهوه جوش بریزید تا ادویه ها ته نشین شوند. قهوه طعم گرفته شده را روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید . بعد از به جوش آمدن قهوه آن را سریعا سرو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا