دسته‌بندی نشده

آیا خوردن قهوه و شیر برای سلامتی مفید است؟

اولین بار که شیر را به قهوه اضافه کردند احتمالا دنبال راهی برای کاهش طعم تلخ قهوه بودند. شیر جزو محبوب ترین لبنیاتی است که جزو مصارف روزانه بسیاری از افراد می باشد که با ترکیب آن با قهوه به دنبال طعم متفاوت و کالری بیشتری هنگام نوشیدن قهوه بودند. همانطور که می دانید شیر قهوه یکی از رایج ترین ترکیبات برای دوست داران قهوه می باشد.

تاثیرات افزودن شیر به قهوه چیست؟

نوشیدنی های بسیاری بر پایه اسپرسو و قهوه دمی با استفاده از شیر تهیه می شود. از لاته، کاپوچینو گرفته تا قهوه دمی فرانسه که همراه با شیر سرو می شود.

تاثیر افزودن شیر به قهوه

در دنیای قهوه با استفاده از شیر برای تهیه انواع نوشیدنی ها استفاده می شود. باریستاها و مردم بسیاری برای طعم متفاوت و کم کردن تلخی قهوه به آن خود شیر و کف و فوم آن اضافه می کنند. همانطور که می دانید تهیه کف شیر چندان هم ساده نیست. وجود چربی و پروتئین از اهمیت بالایی در تهیه کف شیر برخوردار است. پروتئین شیر باعث بهتر شدن کف و حباب های آن هنگام فوم گرفتن می شود. چربی شیر باعث بهتر شدن رایحه و طعم آن خواهد شد.

فواید قهوه با شیر

محققان دانشگاه ساندیاگو کالیفرنیا پس از بررسی تعداد زیادی از علاقه مندان به نوشیدن قهوه همراه شیر و شکر به این نتیجه رسیدند. اضافه کردن شیر و شکر به آن، باعث افزایش میزان کالری این نوشیدنی می شود. بهتر است بدانید با افزودن شیر و شکر به یک فنجان قهوه در حقیقت روزانه 69 کالری انرژی اضافه وارد بدن میشود.

ترکیبات موجود در شیر

طبق بررسی های انجام شده، شیر حدود 4 تا 5 درصد چربی دارد. البته فقط یک نوع چربی را در بر نمی گیرد. بلکه ترکیبی از چندین نوع چربی تشکیل شده است. گلبول‌های چربی شیر با اندازه از 0.1 تا 10 میکرومتر هستند. غشایی را فراهم می‌کند که از چربی شیر در برابر تجزیه یا اکسیداسیون توسط آنزیم‌هایی که باعث ایجاد طعم نامطبوع در شیر می‌شوند، محافظت می‌کند. تری گلیسیریدها توسط غشایی احاطه شده‌اند که از فسفولیپیدها، پروتئین و گلیسیرید تشکیل شده‌اند و در کنار هم گلبول چربی شیر را تشکیل می‌دهند.

در شیر دو پروتئین وِی و کازئین وجود دارد. این پروتئین ها بعد از فرایند همگن سازی به سطح آن می آیند. میزان پروتئین شیر تقریبآ 3 تا 4 درصد است که اکثریت آن را کازئین تشکیل داده است. چیزی حدود 80 درصد کازئین و 20 درصد باقیمانده وِی است. عطر و طعم که هنگام نوشیدن کاپوچینو یا لاته احساس می کنید به دلیل واکنش پروتئین شیر با مولکول های قهوه است.

قهوه با شیر چه خاصیتی دارد؟

  • فرایند همگن سازی یا شیر هموژنیزه

فرایند همگن سازی یا شیر هموژنیزه برای کاهش گلبول های چربی موجود در شیر استفاده می شود. به طور خلاصه هیچ دو پاکت شیر در دنیا مانند هم نیست. بنابراین هیچ معیار و اندازه ‌مشخصی برای اضافه کردن شیر به قهوه وجود ندارد. این مساله به ترجیح و انتخاب خود افراد بر میگردد.

خواص و مضرات شیر قهوه

ترکیب این دو نوشیدنی می تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد. از جمله این مساله که اگر هنگام شب قهوه مصرف می کنید بهتر است آن را با کمی شیر استفاده کنید.
مصرف قهوه باعث افزایش هوشیاری و روی خواب تاثیرگذار است.
می توانید با افزودن شیر به آن تا حدی تاثیر آن بر خواب را خنثی کنید.
اگر به دنبال کاهش وزن و چربی سوزی هستید به نوشیدنی خود شیر و شکر اضافه نکنید.
در واقع قهوه تلخ به تنهایی 4.7 کالری دارد ولی با افزودن شیر به آن شما چیزی حدود 58 کالری وارد بدن خود می کنید.

حتماً بخوانید:

اگر دچار مشکل ترش کردن معده هستید و مشکل اسیدی بودن معده دارید بهتر است در ابتدا مصرف قهوه را کم کنید. و ترجیحآ قهوه خود را شیر مصرف کنید.
همچنین با مصرف این نوشیدنی شما مقداری از نیاز بدنتان به کلسیم را تامین می کنید.
برای درست کردن شیر قهوه حداقل به یک لیوان شیر نیاز دارید که این مقدار، یک سوم نیاز روزانه به کلسیم و دیگر مواد مغذی را تأمین می‌نماید.

منبع : قهوه مانگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا