دسته‌بندی نشده

قارچ صدفی چیست و چه تاثیری بر سلامتی دارد؟

خواص قارچ صدفی را بشناسید

به گزارش دلگرم : قارچ صدفی یکی از قارچ های تجزیه کننده اولیه است به این معنا که می تواند سلولز و لیگنین گیاهان را تجزیه کرده و از آن ها استفاده کند. این قارچ بدون واسطه می تواند مواد مورد نیاز برای رشد خود را تهیه کند. این قارچ آنقدر سازگار است و به راحتی می تواند رشد کند که به طور مستقیم بر روی کاه و کلش رشد می کنند و میسلیوم ها با قدرت و سرعت بالا گسترش می یابد جالب است بدانید که از همین مواد ساده، می توانند پروتئین مورد نیاز ما را تامین کنند.

قارچ صدفی دارای گونه های متفاوت با خصوصیات رویشی و مرفولوژی گوناگون است و در سراسر دنیا انتشار دارد. در هر کشور بنا بر ذائقه و فرهنگ مردم آن و شرایط اقلیمی منطقه گونه ها و رقم های خاص، رشد و پرورش می یابند. تاریخچه استفاده از قارچ صدفی به کشورهای آسیای شرقی باز می گردد.از سالیان دراز قارچ صدفی در کشور چین مورد استفاده قرار می گرفته است و این کشور یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده و صادر کننده قارچ صدفی در کل جهان به شمار می آید. در سالهای اخیر فواید بسیاری از قارچ صدفی کشف شده است و تحقیقات گسترده ای در مورد نقش این نوع قارچ در سلامتی افراد صورت گرفته است.

انواع قارچ صدفی

انواع قارچ صدفی

قارچ صدفی صدف درخت Pleurotus osteratus ( Jacquin Ex Fries ) Kummer

همان گونه که از اسم آن مشخص است، این نوع قارچ بر روی درختان و از نوع درختان سخت چوب یافت می شود. اسامی دیگر آن عبارتند از: قارچ صدفی، تپه صدفی، صدف درخت، قارچ حصیری و …ارقام مختلفی از این قارچ وجود دارد که در رنگ با یکدیگر متفاوتند و رنگ آن ها بستگی به نژاد و حرارت محیط دارد. این قارچ کلاهک نازکی دارد و در کل در مناطق معتدل و در جنگل های گرمسیری جهان گسترش می یابد.

صدف درخت فلوریدا Pleurotus florida

قارچی با کلاهک سفید رنگ که اولین بار در مناطق نیمه گرمسیری فلوریدای آمریکا دیده شد و ثبت گردید. این قارچ از نظر شکل ظاهری شبیه گونه صدف درخت است با این تفاوت که اولاً اندازه آن کوچک تر است، ثانیاً می تواند دمای بالا را تحمل کند و ثالثاً در مقایسه با گونه صدف درخت، محصول بیشتری می دهد.

شاه صدف Pleurotus eryngii

قارچی با کلاهکی به رنگ کرم تا قهوه ای روشن است که زیستگاه بومی آن، در جنوب اروپا و مناطق مرکز آسیا و افریقای جنوبی است. مشخصه بارز این قارچ، اندام باردهی آن است که نسبت به سایر قارچ های صدفی، بزرگترین اندازه را دارد. این قارچ بوی خوشی دارد و بعد از پخت هم کیفیت خود را از دست نمی دهد و به همین دلیل به این قارچ، مرغوب ترین گونه قارچ صدفی می گویند.

 قارچ صدفی

آبالون Pleurotus cystidiosus

با قارچی با کلاهکی به رنگ سفید تا قهوه ای روشن است که به طور گسترده در تایوان مورد کشت و کار قرار می گیرد. این قارچ بوی تندی دارد و تحت عنوان قارچ تابستانه شناخته شده است.

قارچ صدفی طلائی Pleurotus citrinopileatus

قارچی با کلاهکی به رنگ زرد طلائی مایل به زرد روشن لیموئی است که بومی نواحی گرمسیری چین، جنوب ژاپن و مناطق نزدیک آن است. رشد آن به صورت خوشه های بزرگ و روی یک پایه است. این گونه به قدری ترد و شکننده است که جا به جایی آن پس از برداشت برای نواحی دور بسیار مشکل است. هر چه دما بیشتر شود، رشد این گونه قارچ بهتر خواهد شد.

قارچ صدفی دینگری Pleurotus sajor-kaju

قارچی با کلاهکی به رنگ خاکستری تا قهوه ای است که بومی هند است. مهم ترین مشخصه های آن، رشد آسان، باردهی عالی و شکل و مزه خوب آن است.

صدف صورتی Pleurotus djamor

قارچی با کلاهکی به رنگ صورتی کمرنگ که اولین بار روش کشت آن از هند گزارش شده و بومی مناطق گرمسیری است.

قارچ صدفی خرما Pleurotus pulmonarius ( Fr ) Quelet

این قارچ با نام های مختلف قارچ هندی و قارچ در شرق ایالات متحده، به درختان سخت چوب حمله می کند ولی در نواحی مرتفع روی درختان سوزنی برگ همانند پیسیا و نراد به خوبی رشد و تکثیر می یابد. این قارچ مخصوص فصل تابستان و بهار است و برای کشت آن باید به این مسله توجه داشت.

ارزش غذایی قارچ صدفی

قارچ صدفی حاوی مواد مغذی بسیاری است. 1 فنجان قارچ صدفی خرد شده حاوی 42 کیلو کالری انرژی، 35/. گرم چربی، 2.85 گرم پروتئین، 2 گرم فیبر است. بر اساس تحقیقات انجام شده قارچ صدفی قسمت اعظم اسیدهای آمینه ضروری و غیر ضروری بدن را تامین می نماید. همچنین این نوع قارچ از ترکیبات آنتی اکسیدان قوی تشکیل شده است که از سلولهای بدن در برابر اکسیداسیون محافظت می نمایند. قارچ صدفی حاوی ترکیبات ضد میکروبی است. این ماده غذایی حاوی ویتامین های گروه B، ویتامین D و ویتامین C است و دارای مواد معدنی نظیر آهن، روی، کلسیم و فسفر است. جالب است بدانید مقدار آهن موجود در قارچ صدفی حتی از آهن گوشت قرمز هم بیشتر است و به دلیل دارا بودن انواع مختلفی از ویتامین ها و مواد معدنی و اسید آمینه های ضروری استفاده از آن به منزله مصرف همزمان گوشت و سبزیجات است.قارچ صدفی حاوی مواد مغذی بسیاری است .

خواص و فواید قارچ صدفی

اثرات مفید قارچ صدفی در بیماریها چیست؟

تحقیقات اخیر نشان داده است عصاره استخراج شده ازقارچ صدفی در درمان بسیاری از بیماریها و مشکلات پزشکی کاربرد فراوان دارد. در ادامه به کاربردهای پزشکی قارچ صدفی می پردازیم.

استفاده از قارچ صدفی جهت کاهش کلسترول خون

شاید شما هم جز آن دسته از افرادی باشید که از افزایش کلسترول خون رنج می برید، پس از مصرف قارچ صدفی غافل نشوید زیرا این نوع قارچ حاوی استاتین است. ماده ای که در داروهای کاهنده کلسترول خون مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراینقارچ صدفی به صورت طبیعی در کاهش کلسترول خون موثر است.

حتماً بخوانید:

با ارزش غذایی و خواص قارچ آشنا شوید

با ارزش غذایی و خواص قارچ آشنا شوید

قارچ از جمله مواد غذایی پرکاربرد است که طعم لذیذی به غذاها می دهد. از این رو در این مطلب قصد داریم میزان کالری، ارزش غذایی و خواص قارچ را شرح دهیم.…

استفاده از قارچ صدفی در پیشگیری و درمان سرطان

امروزه تحقیقات گسترده ای در زمینه استفاده از قارچ صدفی در درمان انواعی از سرطانها در حال انجام است. نتایج برخی از این تحقیقات نشان داده است که ترکیبات ضد سرطانی موجود در قارچ صدفی از پیشرفت سرطان جلوگیری می نماید و در درمان سرطانهای مختلف موثر است.

استفاده از قارچ صدفی جهت افزایش قدرت سیستم ایمنی

قارچ صدفی به دلیل وجود ترکیبات خاص باعث افزایش توان سیستم ایمنی می شود.

استفاده از قارچ صدفی در پیشگیری و درمان یبوست

قارچ صدفی به دلیل داشتن فیبر زیاد از ابتلا به یبوست پیشگیری می نماید.

قارچ صدفی (گونه)

قارچ صدفی چیست و چه فوایدی دارد؟

استفاده از قارچ صدفی برای کاهش خستگی و کم حوصلگی

قارچ صدفی به دلیل داشتن انواعی از ویتامین های گروه B سطح انرژی بدن را افزایش داده، از خستگی و بی حوصلگی می کاهد. توصیه می شود حتما از این نوع قارچ در غذاهای خود استفاده کرده و از طعم آن لذت ببرید.

حتماً بخوانید:

آیا مصرف زیاد قارچ صدفی بر افزایش سطح هورمون تستوسترون موثر است؟

یکی از موضوعاتی که این روزها ذهن محققین علوم تغذیه را به خود مشغول کرده است تاثیر قارچها بر سطح هورمون جنسی مردانه تستوسترون است. مطالعات اخیر نشان داده است که ترکیبات فعال موجود در انواع قارچها آنزیم آروماتاز (نوعی آنزیم است که باعث تبدیل آندروژن به استروژن در بدن می شود) را غیر فعال می کند. هنگامی که این آنزیم غیر فعال می شود تولید هورمون جنسی تستوسترون در بدن افزایش می یابد و از طریق این مکانیسم مصرف قارچ منجر به افزایش سطح این هورمون جنسی می گردد. البته باید خاطر نشان کرد زمانی سطح هورمون جنسی مردانه تستوسترون زیاد می شود که مقدار زیادی قارچ مصرف کرده باشیم و با مصرف معمول این نوع ماده غذایی، سطح هورمون تستوسترون تغییر چندانی نمی یابد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا