دسته‌بندی نشده

علت و درمان کراودینگ یا نامرتبی دندانها

کراودینگ چیست؟

یکی از ناهنجاری های دندانی نامرتبی و شلوغی دندان ها است که به انگلیسی Crowding کراودینگ خوانده می شود. در عارضه کراودینگ دندان ها در هر کجا که خواسته اند رشد کرده اند و والدین و بیمار از این بابت نگران و متعجب اند.
یکی از سوالاتی که ذهن بیماران را به خود مشغول می کند این است که چرا دندان های من نامرتب و بی نظم شده است؟ بهترین روش درمان این دندان های نامرتب که روز به روز شلوغ تر و بی نظم تر می شوند چیست؟ برای درمان این دندان های نامرتب به چه کسی باید مراجعه کنم؟
کروادینگ می تواند به صورت ارثی یا اکتسابی باشد. زمانی که عدم تناسب اندازه دندان ها و فک دلیل ارثی داشته باشد، کراودینگ ارثی گفته می شود.

جالب است بدانید که در برخی موارد ممکن است پدر دارای دندان ها بزرگ و فک بزرگ باشد و مادر دارای دندان ها و فک کوچک باشد و هیچ کدام از آن ها نامرتبی در دندان های خود نداشته باشند، ولی کودک آن ها دندان های بزرگ را از پدر و فک کوچک را از مادر به ارث برده باشد و دچار کراودینگ شود.

کراودینگ چیست؟

درمان قطعی نامرتبی دندان ها

در این نوع کراودینگ، بین قوس دندانی و اندازه دندان ها عدم تناسب وجود ندارد بلکه شرایط محیطی قوس دندانی را کوچک می کند.

یکی از عواملی که باعث کوچک شدن قوس دندانی می شود کشیدن زود هنگام آخرین دندان شیری کودک می باشد که باعث می شود مولرهای دائمی به سمت جلو حرکت کرده و قوس دندانی کوتاه شود.با بیان این موضوع والدین بهتر می توانند اهمیت حفظ دندان های شیری را درک کنند.

از مشکلات عمده دندان های نامرتب (کراودینگ) چیست؟

ایجاد مشکل زیبایی هنگام لبخند
ایجاد اختلال هنگام تکلم یا صحبت کردن
تجمع خرده های غذایی
ایجاد جرم بین دندان ها
انحراف فک در موارد خاص
افزایش احتمال پوسیدگی دندان ها
التهاب لثه
احساس درد هنگام جویدن
وجود دندان اضافه در دهان
عدم دسترسی به تعدادی از دهان ها جهت تمیز کزدن و مسواک زدن

 نامرتبی دندان ها

درمان کراودینگ و شلوغی دندان ها با ارتودنسی

دقت کنید برای درمان این ناهنجاری حتما به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. برخی افراد با مراجعه به یک دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان های عقبی و یا دندان عقل می کنند. اما کشیدن دندان های عقبی به خصوص بدون مشورت با یک متخصص ارتودنسی کمکی به درمان نخواهد کرد.
زیرا این دندان های شلوغ باید با یک دستگاه مناسب ارتودنسی حرکت داده شوند تا در جای مناسب خود قرار گیرند. به این نکته توجه کنید که دندان های شلوغ خود به خود جا به جا نخواهند شد. شما نمی توانید تنها با باز کردن فضای انتهایی دندان ها به درمان این ناهنجاری کمک کنید.

متخصص ارتودنسی تشخیص خواهد داد که چند دندان و در چه نقاطی باید از قوس دندانی خارج شود. طی درمان ارتودنسی دندان های شلوغ ممکن است 2 تا 4 دندان از بیمار کشیده شود. این دندان ها به طور قرینه کشیده می شوند. بدین ترتیب که اگر از قوس دندانی بالا سمت راست یک دندان کشیده شود یک دندان نیز در طرف چپ همان قوس دندانی کشیده خواهد شد.

درمان نامرتبی دندان ها

کشیدن 4 دندان در درمان ارتودنسی دندان های شلوغ

این روش بدین ترتیب است که 2 دندان در ردیف بالا و 2 دندان در ردیف پایین کشیده می شود. اما بابت از دست دادن دندانهای خود نگران نباشید.
با ادامه درمان ارتودنسی و به پایان رساندن این دوره دیگر هیچ کس نمی تواند حدس بزند که 2 یا 4 دندان از شما کشیده شده است. به این نکته نیز توجه کنید که یک متخصص ارتودنسی خبره تا آنجا که می تواند دندان های سالم را نمی کشد و سعی می کند دندان های معیوب و خراب را برای کشیدن انتخاب کند.

آیا کشیدن دندان در درمان شلوغی دندان الزامی است؟

خیر الزاما در تمام درمان های ارتودنسی این دسته از بیماران نیازی به کشیدن دندان نیست. در برخی از بیماران پزشک تشخیص می دهد که دندانی از بیمار نکشد.
متخصص ارتودنسی با گذاشتن پیچی در فکین آنها را باز می کند و به اصطلاح قوس دندانی را افزایش می دهد. بدین ترتیب فضای کافی برای همه دندان ها در اختیار خواهد داشت. در ادامه با یک دستگاه مناسب ارتودنسی دندان های شلوغ را ردیف و مرتب می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا