دسته‌بندی نشده

عسل جعفری : خواص بی نظیر عسل جعفری کدامند ؟

عسل جعفری چیست ؟

انواع مختلفی از عسل وجود دارد. نوع عسل به نوع گل‌‌های محیط زندگی زنبور‌های عسل بستگی دارد. چراکه زنبور عسل از شهد گل‌ها برای ساخت عسل استفاده می‌کند. بر همین اساس عسل هر گل خواص درمانی مربوط به خود را دارد. در ادامه با خواص عسل جعفری بهتر آشنا می‌شوید.

هنگامی که زنبورهای عسل بر روی یک گل خاص می‌نشینند و فقط از یک گل خاص شهد جمع‌آوری کنند، عسل تهیه شده از این روش به نام همان گیاه شناخته می‌شود. برای تهیه عسل جعفری، زنبورهای عسل را طوری تربیت میکنند که فقط از همین گیاه شهد جمع آوری کنند. همچین میتوان زنبورها را در منطقه‌ای قرار داد که فقط گیاه جعفری پرورش داده می‌شود.

عسل جعفری چیست

مشخصات گیاه جعفری

جعفری گیاهی علفی ، دو ساله و ادویه ای است. این گیاه بسیار معطر بوده و دارای برگ هایی با بریدگی به رنگ سبز و پرپشت است که در قسمت فوقانی ساقه به شکل نوارهای بریده باریک در می‌آید . ساقه‌ های گل‌ دهنده آن به بلندی 70- 60 سانتی‌متر است که در انتهای آن ها گل های ریز سبز رنگ به صورت چتر مرکب ظاهر می‌شود . میوه آن خاکستری دارای سه پهلو است .

تکثیر آن از طریق کاشت بذر صورت می‌گیرد . به این ترتیب که اگر منظور برداشت برگ سبز آن باشد در اسفند یا اوایل بهار بذر کاشته می‌شود و تا مرداد هم می‌توان آن را کاشت که در این صورت حصول برگ آن به تأخیر می‌افتد. اگر منظور برداشت دانه آن باشد معمولا در شهریور کاشته می‌شود که گیاه دوره سرمای زمستان را دیده و ظرف بهار و تابستان سال بعد به بذر بنشیند و ثمر آن برداشت می شود.

جعفری در اغلب مناطق دنیا کاشته می‌شود . در ایران نیز عملا در تمام مناطق کشور می‌کارند اما در شاهرود به‌ صورت خودرو می‌روید

بیشتر بخوانید :

عسل خام چیست و چه خواصی دارد ؟

خواص عسل جعفری

عسل تولید شده از شهد گیاه جعفری مملو از پتاسیم، آهن و ویتامین ث است. خواص عسل جعفری تنها در خواص عمومی عسل‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه خواص ویژه‌ دیگری دارد. مهم‌ترین خواص عسل جعفری شامل تقویت حافظه، کاهش نفخ، قاعده‌آور، افزایش اشتها‌، درمان ناراحتی‌‌های کبدی و طحال، انرژی‌زا، مفید برای دیابت و ناراحتی‌های روده می‌باشد.

  • مقوی مغز و اعصاب
  • تقویت حافظه
  • انرژی زا و نشاط آور
  • اشـتهـا آور
  • نشاط آور
  • تقویت کننده و بهبود ضعف بدن
  • بهبود گرفتگی عروق
  • بهبود سوء هاضمه و نفخ
  • تقویت کننده و بهبود انواع درد و ناراحتی روده
  • بهبود ناراحتی های کبد و درمان کبد چرب
  • بهبود ناراحتی های طحال
  • مفید برای دیابت بی مزه
  • قاعده آور

بیشتر بخوانید :

دلیل نخوردن همزمان خربزه و عسل چیست ؟

خواص عسل جعفری

دیگر خواص عسل جعفری

عسل گیاه جعفری نیز همانند سایر انواع عسل، دارای خواص درمانی بسیار است و این قابلیت را دارد که دارو یا مواد گیاهان دارویی مختلف را در بدن حمل کند و به محلی که این دارو می‌خواهد اثر گذارد، ببرد. عسل جعفری می‌تواند باعث تأثیرگذاری بهتر دارو می‌شود و به عنوان عامل کمک کننده در درمان بیماری‌ها نقش داشته باشد. طبع عسل جعفری برگرفته از گیاه جعفری است؛ بنابراین، طبع گرم و خشکی دارد. برخی از مهم‌ترین خواص عسل جعفری به شرح زیر است:

  1. عسل جعفری برای تقویت مغز و اعصاب بسیار مفید است، مصرف آن به افزایش قدرت یادگیری و تقویت حافظه کمک می‌کند.
  2. عسل تولید شده از گیاه جعفری خاصیت اشتهاآوری دارد و یکی از مواد غذایی مفید برای تقویت بدن و رفع ضعف به ویژه در دوران نقاهت بیماری‌هاست.
  3. کمک به سلامت دستگاه گوارش از خواص عسل جعفری است و مصرف آن برای بهبود سوء هاضمه و رفع نفخ مفید است.
  4. بهبود گرفتگی عروق و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی از دیگر خواص عسل جعفری در درمان بیماری‌هاست.
  5. عسل جعفری برای درمان کبد چرب مفید است و به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند. در طب سنتی از خواص عسل جعفری برای درمان ناراحتی‌های کبدی و طحال استفاده می‌شود.
  6. مصرف عسل جعفری به دلیل دارا بودن مواد آنتی اکسیدان در پیشگیری از سرطان مفید است و به طور کلی مصرف آن به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک خواهد کرد.
  7. عسل جعفری برای بیماری دیابت بی‌مزه و ناراحتی‌های روده مفید است.
  8. عسل جعفری خاصیت قاعده‌آور و خواب‌آوری دارد و اخلاط لزج را قطع می‌کند.
  9. مصرف عسل جعفری به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید :

عسل مغز : خواص باور نکردنی عسل چهار مغز چیست ؟

بهترین طریقه مصرف عسل جعفری

مخلوط کردن دو تا سه قاشق عسل جعفری با آب ولرم و سپس اضافه کردن آب یک لیموی ترش تازه به آن.

این شربت از بهترین نوشیدنی های طبیعی بوده و علاوه بر ضد سرطان بودن خاصیت ضد عفونی کننده نیز دارد و از تمام خواص عسل مصرف شده به علاوه میزان بالای ویتامین C موجود در آب لیموی طبیعی برخوردار است.

زمان برداشت

اوایل تیرماه تا اواسط مردادماه

با تشکر از همراهی شما عزیزان با مجله اینترنتی دلگرم ، در صورت داشتن هر گونه سوال و یا نظر میتوانید با در میان گذاشتن با ما در قسمت دیدگاه انتهای همین صفحه به پاسخ خود برسید. قابل توجه شما همراهان عزیز برای اطمینان بیشتر از اصل بودن محصولات خود میتوانید با همکاران ما در واحد ایران عسل تماس گرفته و اصل محصول را سفارش دهید:
ارتباط با فروشگاه آنلاین ایران عسل:
موبایل: 09138610971
تلفن: 03191014550
تلگرام:@iranasaladmin

بیشتر بخوانید :

لیست قیمت انواع عسل و مربا در بازار

۱۶ خاصیت اثبات شده ارده و عسل برای سلامت بدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا