دسته‌بندی نشده

آموزش انواع غذاها با جعفری

غذاهای سالم و گیاهی با جعفری

برای گنجاندن جعفری در رژیم غذایی و بهره‌مندی از خواص آن راه‌های بسیاری وجود دارد. می‌توان جعفری را به سوپ‌ها، خورش‌ها، پاستاها، سس‌ها، ترچاشنی‌ها یا سالادها اضافه کرد. طعم تازه‌ی جعفری به‌همراه طعم سیب‌زمینی، برنج، ماهی، مرغ، گوشت بره، غاز، گوشت گوساله و انواع سبزیجات عالی می‌شود.

جعفری با برگ فرفری برای تزیین بشقاب‌ها مناسب است. در اروپا و بخش‌هایی از خاورمیانه روی بسیاری از غذاها جعفری خردشده‌ی تازه ریخته می‌شود. در برخی غذاها مقادیر بیشتری از جعفری خردشده یا پخته‌شده وجود دارد.

طرز تهیه غذاهای خوشمزه با جعفری

یکی از این غذاها یک غذای خاورمیانه‌ای است که «تبوله» نام دارد. در تبوله، جعفری یکی از ترکیبات اصلی تشکیل‌دهنده‌ی این غذاست و سایر سبزیجات و بلغور گندم نیز در این غذا وجود دارد. در سایر نقاط جهان نیز جعفری در غذاهای مختلفی استفاده می‌شود.

به‌عنوان مثال در فرانسه و در غذایی به‌ نام «پرسیلاد» از ترکیبی از جعفری و سیر خردشده استفاده می‌شود. در ایتالیا از ترکیب جعفری، کبر، ماهی کولی، سیر و سرکه در تهیه‌ی سس سبز استفاده می‌شود. در انگلستان از جعفری برای تهیه‌ی سسی که مصرف آن با ماهی رایج است، استفاده می‌شود.

در برزیل از جعفری در تهیه‌ی سسی استفاده می‌شود که در بسیاری از غذاهای برزیلی نقش کلیدی ایفا می‌کند. در اروپا از ترکیب جعفری، سیر و پوست لیموترش برای تهیه‌ی نوعی سس به‌نام «گرموتالا» استفاده می‌شود.

طرز تهیه غذاهای خوشمزه با جعفری

1. طرز تهیه فیله ماهی سالمون با جعفری

فیله ماهی سالمون با جعفری و پوشیده از پسته یا بادام. تهیه‌ی این غذا تقریبا ۲۰ دقیقه زمان می‌برد و مقادیر زیر برای ۴ نفر کافی است.

مواد لازم برای تهیه فیله ماهی سالمون:

  1. بادام یا پسته نصف فنجان
  2. جعفری ۲ قاشق غذاخوری
  3. پوست لیموترش رنده‌شده ۱ قاشق غذاخوری
  4. نمک دریا و فلفل سیاه ۱ قاشق چای‌خوری
  5. ماهی سالمون ۴ فیله‌
  6. روغن نارگیل ۲ قاشق غذاخوری
  7. اسفناج ۴ فنجان

طرز تهیه فیله ماهی سالمون:

پسته یا بادام را به‌ کمک آسیاب یا غذاساز ریز کنید. پسته یا بادام خردشده، جعفری خردشده، پوست لیموترش رنده‌شده و نمک و فلفل سیاه را در ظرفی مخلوط کنید. دو طرف ماهی را در این مخلوط بمالید.

روغن را در ظرفی با شعله‌ی ملایم قرار بدهید. ماهی سالمون را در روغن بیندازید و هرطرف آن را به‌مدت ۵ دقیقه سرخ کنید تا داخل ماهی به‌خوبی بپزد.

می‌توانید ماهی را روی سبزیجات قرار بدهید و روی آن آب لیموترش تازه بریزید و از خوردن آن لذت ببرید.

طرز تهیه غذاهای خوشمزه با جعفری


2. طرز تهیه فریتاتا گیاهی با جعفری

فریتاتا گیاهی : تهیه‌ی این غذا تقریبا ۴۵ دقیقه زمان می‌برد و مقادیر زیر برای ۴ تا ۸ نفر کافی است.

مواد لازم برای تهیه فریتاتا گیاهی:

  1. روغن نارگیل ۳ قاشق غذاخوری
  2. پیاز خردشده ۱ عدد
  3. کدو سبز ریز خردشده ۲ عدد
  4. گوجه گیلاسی که از وسط نصف شده باشد نصف فنجان
  5. فلفل قرمز متوسط خردشده ۱ عدد
  6. نمک دریا ۱ قاشق چای‌خوری
  7. فلفل سیاه یک‌چهارم قاشق چای‌خوری
  8. پودر سیر ۱ قاشق چای‌خوری
  9. تخم‌مرغ ۸ عدد
  10. پنیر رنده‌شده نصف فنجان
  11. جعفری تازه‌ی خردشده ۲ قاشق غذاخوری
  12. ریحان تازه‌ی خردشده ۲ قاشق غذاخوری

طرز تهیه فریتاتا گیاهی:

فر را روی دمای ۳۵۰ درجه‌ی فارنهایت قرار بدهید. در ظرفی روغن نارگیل بریزید و پیاز را در آن سرخ کنید تا نرم شود. سپس سبزیجات خردشده را به آن بیفزایید و آنها را سرخ کنید تا نرم شوند.

در کاسه‌ای دیگر تخم‌مرغ، نمک، فلفل سیاه، جعفری و ریحان را مخلوط کنید. مخلوط تخم‌مرغ را روی سبزیجات بریزید و آن را به‌مدت ۳۵ دقیقه در فر بپزید.

عوارض احتمالی مصرف جعفری از آنجا که جعفری بر سطح هورمون‌ها و چرخه‌های قاعدگی تأثیر می‌گذارد، نباید به‌ طور گسترده توسط زنان باردار مصرف شود.

مصرف متوسط جعفری در زنان باردار مشکلی ایجاد نمی‌کند، ولی تأثیر مصرف زیاد جعفری یا روغن ضروری آن در زنان باردار نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

جعفری محتوی مقداری اگزالات است. اگزالات به‌طور طبیعی در بسیاری از گیاهان و غذاهای جانوری یافت می‌شود و در بیشتر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر افراد مبتلا به مشکلات کلیه و کیسه‌ی صفرا با مصرف جعفری علائم مشکل‌شان بدتر می‌شود، باید مصرف آن را متوقف کنند.

طرز تهیه غذاهای خوشمزه با جعفری


3. طرز تهیه خورش قارچ با جعفری

مواد لازم برای ۴ نفر:

  1. قارچ نیم کیلو
  2. کره ۲۰ گرم
  3. سیر ۲ حبه
  4. روغن زیتون ۲ قاشق غذاخوری
  5. آرد ۱ قاشق غذاخوری
  6. آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
  7. جعفری تازه ۱ پیمانه خرد شده یا ۲ قاشق غذاخوری خشک
  8. نعناع تازه ۱ قاشق مربا خوری خرد شده
  9. ریحان تاره ۱ قاشق غذاخوری خرد شده
  10. آب نصف پیمانه (درصورت نیاز می توان آب بیشتری اضافه کرد)
  11. نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا جعفری، نعناع، ریحان، نمک، فلفل و آب را در کاسه مناسبی با هم خوب مخلوط کنید و کنار بگذارید. کره را در قابلمه یا تابه متوسطی ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا آب شود، سپس سیر را افزوده و تفت دهید تا طلایی شود.

قارچ را همراه با روغن اضافه کنید و برای ۳ تا ۴ دقیقه تفت دهید تا آب قارچ گرفته شود. آرد را به همراه کمی نمک و فلفل به مواد افزوده و کمی تفت دهید.

تابه حاوی مواد را از روی شعله برداشته و مخلوط سبزی را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید سپس دوباره روی حرارت قرار دهید و اجازه دهید برای چند دقیقه بجوشد تا آب آن غلیظ شود.

آبلیمو را به خورش افزوده و از روی شعله برداشته، در ظرف مورد نظر کشیده و گرم سرو نمایید.

طرز تهیه غذاهای خوشمزه با جعفری


4. طرز تهیه خورشت ماهیچه با جعفری

ماهیچه ها رو با پیاز بزرگ و زرد چوبه تو روغن خیلی کم تفت میدیم . بعد سیر و رب و کمی زعفران اضافه میکنیم با 4 پیمونه آب و میذاریم خوب بپزه و جا بیفته .( خوب که جا افتاد با زعفران دم کرده اضافه میکنیم بعد شعله رو خاموش میکنیم)

قارچ ها رو توی تابه با کمی روغن و ابلیمو و عصاره آب مرغ (اگه نبود کمی نمک) با حرارت بالا تفت میدیم ک آب نندازه.

هویج ها رو با شکر (برا 5 تا هویج متوسط نیم ق.غ شکر) و روغن تفت میدیم وقتی کاملا پزیده شد کمی آبلیمو اضافه میکنیم و خاموش میکنیم.

کنگر و لوبیا سبز هم با کمی روغن و نمک و رب و آب میذاریم بپزه آخر خت کمی آبلیمو اضافه میکنیم فقط دقت داشته باشین ک وقتی کاملا پخته شدن نباید تو قابلمشون آب بمونه بدمزه میشه آبشم کم بریزین باید زود زود بهش سر بزنید و همش بزنید.

طرز تهیه غذاهای خوشمزه با جعفری


بیشتر بخوانید :

طرز تهیه ۸ غذای دریایی بی نظیر با ماهی + عکس

۵ مدل غذای خوش طعم با تمبر هندی + دستور تهیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا