دسته‌بندی نشده

از موارد مصرف و عوارض قرص تراولین بیشتر بدانید!

معرفی قرص تراولین

تراولین (TRAVELIN) نام تجاری قرص دیمن هیدرینات است که در درمان سر گیجه ، تهوع ، بیماری مسافرت و همچنین سر گیجه ناشی از بیماری هایی که بر روی بخش دهلیزی گوش اثر می گذارند (مانند التهاب لابیرنت ) تجویز می شود.

توجه داشته باشید که این دارو برای بیماری فعلی شما تجویز شده است، لذا از مصرف آن در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری کنید.

نام ژنریک: دیمن هیدرینات

مکانیسم اثر تراولین

تراولین یک داروی آنتی هیستامین است و احتمالا با اثر ضد موسکارینی مر کزی باعث کاهش فعالیت لابیرنت و مر کز CTZ در بصل النخاع می شود و باعث مهار سر گیجه و تهوع می گردد.

فارماکوکینتیک تراولین

این دارو به خوبی از راه خوراکی جذب می گردد متابولیسم آن کبدی و از کلیه طی 24 ساعت به صورت متابولیت دفع می گردد.

دیمن هیدرینات

راهنمائی های عمومی مصرف قرص تراولین

1- در صورت سابقه حساسیت به آنتی هیستامین ها، مواد دیگر، غذاها، مواد محافظ یا رنگ ها پزشک را مطلع سازید.
2- در صورت داشتن رژیم غذایی کم نمک، کم قند و سایر رژیم ها پزشک را مطلع سازید.
3- عوارض جانبی جدی مانند تشنج در کودکان به خصوص نوزادان احتمال وقوع بیشتری دارد. همچنین عصبی بودن، بی قراری و دستپاچگی در کودکان بیشتر احتمال وقوع دارد.
4- سالمندان نسبت به عوارض جانبی تراولین حساس ترند. آشفتگی، اختلال ادراری یا ادرار دردناک، گیجی، خواب آلودگی، احساس ضعف، خشکی دهان، بینی و گلو، عصبی بودن، بی قراری و دستپاچگی بیشتر در سالمندان ممکن است اتفاق بیفتد.
5- در صورت مصرف همزمان سایر داروها مانند آنتی کولینرژیک ها، داروهای مضعف سیستم عصبی مرکزی و مهار کننده های منوآمینواکسیدازها (MAOIs) شامل ایزوکربوکسازید، فنلزین، پروکاربازین، سلژیلین، ترانیل سیپرومین پزشک را مطلع سازید.
6- در صورت ابتلا به بیماری های بزرگی پروستات، انسدادهای مجاری ادرار و یا اختلالات ادراری، گلوکوم، بیماری کبدی و کلیوی پزشک را مطلع سازید.
7- تراولین را به مقدار بیشتر و یا به مدت طولانی تر از تجویز پزشک مصرف نکنید.
8- می توانید برای کاهش عوارض گوارشی تراولین را با یک لیوان آب، شیر و یا همراه با غذا مصرف کنید.
9- جهت بر طرف نمودن تهوع و استفراغ ناشی از مسافرت تراولین را حداقل 30 دقیقه یا حتی 1 – 2 ساعت قبل از مسافرت مصرف نمائید.
10- چنانچه دارو را به طور مرتب مصرف می کنید، در صورتی که یک نوبت مصرف دارو را فراموش کردید به محض به یاد آوردن مصرف کنید ولی اگر تقریبا زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد، از مصرف این نوبت خودداری کنید و برنامه معمول دارویی خود را ادامه دهید و مقدار مصرف را نیز دو برابر نکنید.

مقدار و نحوه مصرف تراولین

مقادیر ذکر شده در زیر مقدار متوسط مصرف است و مقدار دقیق را پزشک تعیین می کند.
به عنوان ضد تهوع، استفراغ و سرگیجه

  • بزرگسالان و نوجوانان: 50 – 100 میلی گرم هر 4 تا 6 ساعت در صورت نیاز.
  • کودکان 2 تا 6 سال: 5/12 – 25 میلی گرم هر 6 تا 8 ساعت در صورت نیاز.
  • کودکان 6 تا 12 سال: 25 – 50 میلی گرم هر 6 تا 8 ساعت در صورت نیاز.

مصرف تراولین در بارداری و شیردهی

اثر این دارو در انسان مطالعه نشده است. در صورت بارداری یا احتمال آن پزشک را مطلع سازید. مقدار کمی از تراولین در شیر مادر ترشح می شود لذا مصرف این دارو در دوران شیردهی توصیه نمی شود چون نوزادان بیشتر در معرض عوارض جانبی این دارو مثل تحریک پذیری یا هیجان غیرعادی می باشند. همچنین چون این داروها باعث کاهش ترشحات بدن می شوند ممکن است مقدار شیر در بعضی از بیماران کاهش یابد.

عوارض جانبی تراولین

هر دارو به موازات اثر درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته نیز بشود اگرچه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود. در صورت بروز هر یک از عوارض جانبی زیر فورا به پزشک مراجعه کنید:

موارد با شیوع کمتر یا نادر تراولین

ضربان قلب سریع یا نامنظم، سوزش گلو، تب، خونریزی غیر معمول، خستگی یا ضعف غیرعادی، درد معده یا شکم، تشنج، سرما خوردگی، ادرار کدر یا مدفوع تیره رنگ، اسهال، اختلال در بلع، کهیر، تورم پلک ها، اطراف چشم، صورت و لب ها، برافروختگی، نفس نفس زدن، انقباض قفسه سینه، سرفه، احساس سوزن سوزن شدن، خارش، گیجی، سردرد، راش پوستی، مور مور شدن، زخم گلو، خونریزی یا کبودی غیر عادی، خس خس سینه، گیجی.

عوارض جانبی زیر نیز ممکن است رخ دهند که نیاز به توجه پزشکی ندارند. این موارد ممکن است با ادامه مصرف دارو خود به خود از بین بروند، اما در صورتی که ادامه پیدا کردند و یا آزار دهنده شدند باید به پزشک مراجعه کرد:

موارد با شیوع بیشتر:

سردرد، خواب آلودگی، خشکی دهان، گلو و بینی، درد معده، تهوع، افزایش اشتها و افزایش وزن، اختلالات گوارشی، غلیظ شدن موکوس.

موارد با شیوع کمتر یا نادر:

معده اسیدی و ترش کردن، نفخ، تاری دید یا هر نوع اختلال در بینائی، دستپاچگی و عدم تعادل، درد بدن، احتقان، یبوست، سرفه، اسهال، ادرار سخت ودردناک، اختلال در حرکت، قاعدگی مشکل و دردناک، گیجی، خواب آلودگی، خشکی دهان، بینی و یا گلو، قاعدگی زود هنگام، ضربان قلب تند، خستگی، تب، ناراحتی گوارشی، درد معده و تهوع، سوزش سردل، گرفتگی صدا، افزایش اشتها و وزن، افزایش حساسیت پوست به نور خورشید، افزایش تعریق، سوء هاضمه، کاهش اشتها، درد مفاصل، درد یا گرفتگی عضلات، وزوز گوش، آبریزش بینی، بثورات پوستی، تورم مفاصل، غدد متورم و حساس در گردن، غلیظ شدن موکوس، لرزش، هیجان غیرعادی، عصبی شدن، استفراغ، بی قراری یا تحریک پذیری.

تراولین

موارد احتیاط هنگام مصرف تراولین

1- در صورتی که تراولین را مصرف می نمائید قبل از انجام تست آلرژی پزشک را مطلع سازید.
2- در صورتی که همزمان با تراولین مقادیر زیاد آسپیرین مصرف می کنید پزشک را مطلع سازید چون ممکن است آنتی هیستامین ها علائم عوارض مصرف بیش از حد آسپیرین مثل وزوز گوش را بپوشانند.
3- تراولین ممکن است باعث خواب آلودگی یا کاهش هوشیاری شود لذا از انجام کارهائی که به هوشیاری کامل احتیاج دارند مثل رانندگی یا کار با ماشین آلات سنگین خودداری کنید.
4- تراولین ممکن است باعث خشکی دهان، بینی و گلو شود. برای رفع آن می توانید از آب نبات بدون قند، تکه یخ، آدامس بدون قند یا بزاق مصنوعی استفاده کنید.
5- در صورتیکه خشکی دهان حین مصرف تراولین بیش از دو هفته ادامه پیدا کرد به دندان پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است باعث فساد دندان، بیماری لثه و عفونت قارچی شود.
6- تراولین باعث کنترل تهوع و استفراغ می شود که ممکن است علائم ناشی از مصرف زیاد سایر داروها و یا آپاندیسیت را بپوشاند. در صورت وجود سایر علائم آپاندیسیت مثل درد پایین شکم و معده و کرامپ شکمی پزشک را ازمصرف این دارو مطلع سازید.

عوارض ناشی از مصرف بیش از حد تراولین

دستپاچگی و یا عدم تعادل، تشنج، خواب آلودگی شدید، خشکی شدید دهان، بینی و یا گلو، احساس ضعف، برافروختگی یا قرمزی صورت، توهم (دیدن، شنیدن و یا احساس اشیائی که وجود ندارند.)، تنگی نفس و یا اختلال در تنفس، اختلال در خوابیدن.

مسمومیت با تراولین

در صورت مصرف بیش از حد دارو، با مرکز درمانی یا کنترل مسمومیت تماس بگیرید. علائم مسمومیت با این دارو ،اتساع مردمک چشم،برافروختگی صورت،خواب آلودگی شدید ، توهم و گیجی شدید و افت هوشیاری ،عدم توانایی در تکلم و بلع ،تشنج و بیهوشی می باشد.

هشدارها در مورد مصرف تراولین

در صورتی که علت تهوع بیمار را نمی دانید یا مشکوک به مسمومیت غذایی یا دارویی می باشید از مصرف این دارو خودداری نمایید.زیرا دیمن هیدرینات علائم تهوع و استفراغ ناشی از مسمومیت را مخفی می کند.

شرایط نگهداری تراولین

1- دور از دید و دسترس کودکان نگهداری نمایید.
2- دور از نور، رطوبت و در دمای کمتر از 30 درجه سانتی گراد نگهداری نمایید.
3- از مصرف و نگهداری داروی تاریخ گذشته خودداری کنید.

divider

بیشتر بخوانید:

رایج ترین قرص های ضد تهوع , موارد مصرف و عوارض آنها

همه چیز در مورد قرص بتاهیستین (بتاسرک)

موارد مصرف و عوارض قرص ومیگان دینه

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا