دسته‌بندی نشده

تفاوت اصلی بین جعفری و گشنیز در چیست ؟

فرق جعفری و گشنیز

جعفری و گشنیز از لحاظ ظاهر و عطر و بو تفاوت های نزدیک به هم دارند مانند بوی تند گشنیز نسبت به جعفری و یا برگ های کشیده و تیز جعفری . برای آشنایی بیشتر با تفاوت های گیاه جعفری و گشنیز با دلگرم همراه باشید .

فرق گشنیز و جعفری
جعفری

معرفی گیاه جعفری

جعفری نوعی سبزی خوراکی است که در انواع غذا و سوپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. جعفری معمولاً به صورت تر و خشک عرضه و مصرف می‌شود و فواید بسیاری نیز دارد.

جعفری یک منبع بسیار خوب ویتامین A، ویتامین C و ویتامین K می‌باشد. به علاوه جعفری منبع غذایی خوبی از آهن و اسیدفولیک است. جعفری شامل دو جزء خیلی مهم در ترکیب خود می‌باشد که موجب شده این سبزی نقشی بی‌همتا در سلامت انسان داشته باشد .

حتماً بخوانید:

انواع مختلف جعفری چیست؟

عموما جعفری سه نوع مختلف دارد:

برگ مجعد: این نوع که جعفری معمولی نامیده می ‌شود، این نوع شایع‌ ترین نوع آن است. اغلب به عنوان یک چاشنی در سوپ، خورشت و غذاهای دیگر استفاده می‌ شود.

برگ صاف یا تخت: این نوع جعفری، جعفری ایتالیایی نامیده می ‌شود و طعم آن بیشتر از جعفری با برگ های مجعد است. همچنین در خورشت، سوپ و حتی در سالاد و سس‌ها نیز به کار می‌ رود.

هامبورگ: این نوع از این سبزی که ریشه شلغم یا جعفری آلمانی نامیده می شود، تنوع کمتری دارد. این نوع نه برای برگ های آن بلکه از ریشه های آن استفاده می شود. به صورت بو داده، سرخ شده یا خرد شده به سوپ یا خورشت اضافه می شود.

فرق جعفری و گشنیز
گشنیز

معرفی گیاه گشنیز

گشنیز نوعی سبزی با نام علمی «Coriandrum sativum» است. این گیاه بومی در جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است و ارتفاع آن تا نیم متر هم می‌رسد. اغلب گشنیز تولیدی ایران که حدوداً ۶۵ درصد کل کشور است، در شهرستان نهاوند استانِ همدان و بقیه در شهرستان‌هایی نظیر اقلید برداشت می‌شود.

در ایران از برگ و ساقه گشنیز به عنوان سبزی‌جات خوردنی استفاده می‌شود.

حتماً بخوانید:

در هند، از تخم گشنیز به عنوان یکی از ادویه‌جات مهم استفاده می‌گردد. تخم گشنیز ادویه‌ای است که عطر قوی دارد و از آن در آشپزی ایرانی استفاده می‌شود. در طب سنّتی نیز از آن استفاده می‌کنند. در ایران از تخمِ گشنیز برای تصفیهٔ خون و استفاده در شیرینی‌جات خانگی بهره می‌برند.از آن برای صنعت عطر سازی هم کاربرد بسیاردارد .

تفاوت جعفری و گشنیز

ارزش تغذیه‌ای گشنیز

نباید فکر کنید که گشنیز فقط برای تزیین غذاها کاربرد دارد. اکثر مردم نمی‌دانند گشنیز دارای ۱۱ ماده از روغن‌های اسانسی، ۶ نوع اسید (شامل آسکوربیک اسید یا همان ویتامین C)، مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که هرکدام از آنها خواص بسیاری دارند و به دلیل همین ناآگاهی بعد از اینکه غذایشان را میل کردند برگ‌های گشنیزی را که برای تزیین غذا از آن استفاده شده بود درون سطل زباله می‌ریزند.

تفاوت گشنیز و جعفری

تفاوت های جعفری و گشنیز

گیاه گشنیز با عمری نزدیک به یک سال قادر به رشد دوباره میباشد اما جعفری عمری نزدیک به دوسال و بیشتر از گشنیز دارد ولی مانند گشنیز قادر به رشد دوباره است .

گشنیز چیزی تا حدود 50 سانتی متر رشد طولی دارد با برگ های منحنی شکل که اندازه برگ ها نیز بین 3 – 1 سانتی متر میباشد ولی جعفری از لحاظ ارتفاع رشد 1 متری دارد و برگ های گیاه جعفری نسبت به گشنیز پررنگ تر و خشن تر میباشد. برگ های گیاه جعفری تیز و حدود 8 سانتی متر میباشد .

تفاوت گشنیز و جعفری از لحاظ عطر و طعم میتوان به بوی بسیار قوی گشنیز اشاره کرد ولی جعفری نسبت به گشنیز بوی ملایم تری دارد .

۲۰ تفاوت مهم در تشخیص گندم از جو همراه با تصاویر

یونجه با شبدر چه فرقی دارد و خواص آن چیست ؟

فرق سیر با موسیر چیست و از لحاظ خاصیت چه تفاوتی با هم دارند ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا