دسته‌بندی نشده

طریقه کاشت بنفشه وحشی در گلدان

جزئیات کاشت و پرورش بنفشه وحشی

بنفشه وحشی (Wild Viola)، با نام های بنفشه معطر یا طبی که در کتب طب سنتی از آن با عنوان بنفسج نامبرده می شود، گیاهی است از تیره بنفشه علفی و کوچک قد و در غالب نواحی ایران و بیشتر در نواحی کوهستانی و مرطوب و کم آفتاب می روید. گل ها و برگهای این گیاه دارای آلکالوئیدی به نام ویولین همراه با مقداری اسید سالیسیک و مقداری اسانس و مواد داروئی دیگر است. این گیاه در نواحی غربی ایران در اولین روزهای بهار گل می دهد و گل آن آبی مایل به بنفش است.

گل ها و برگهای آن مصرف داروئی دارد. مزاج آن سرد و تر بوده و گیاهی است ملین، مسهل صفرا، خلط آور، تب بر و ضد کم خوابی. چنانچه از پودر خشک کرده گلهای آن مقدار یک مثقال خورده شود اثر مسهلی دارد اما مقدار دم کرده آن دو مثقال است که معمولاً با داروهای دیگر و یا به تنهایی خورده می شود.

در ناراحتی هایی نظیر سرماخوردگی، سینه پهلو، آنفلوآنزا و تبهای گرم مزاج دیگری مانند تب گلودرد، ذات الجنب، ذات الریه، زکام های گرم مزاج و خشونت شش ها می توان گل بنفشه را با تخم کاهو و تخم خشخاش و بارهنگ از هرکدام دو مثقال گرفته و دم کرده و آب صاف کرده آنرا میل نمود. برای دفع صفرا بنفشه را با آلوی زرد جوشانده و می خورند. برای مداوای اسهال های صفراوی یک مثقال شیر خشت و سه مثقال از پودر گل بنفشه را مخلوط کرده و در مدت دو روز و روزی دوبار می خورند.

جزئیات کاشت و پرورش بنفشه وحشی

بنفشه وحشی برای شفاف‌سازی پوست کدر موثر است و پیشگیری از پیری زودرس از دیگر خواص بنفشه وحشی است. برای تهیه دم کرده این نوع چای باید ۳۰ گرم گیاه خشک شده را در آب سرد بخیسانیم و سپس آن را برای ۱۵ دقیقه در ۵۰۰ میلی‌لیتر آب دم کنید و پس از صاف کردن ۳ تا ۴ فنجان از آن را قبل از غذا به طور روزانه به مدت ۱ ماه بنوشیم. این نوشیدنی مناسب کودکان نیست و گیاه تازه نیز سمی و غیرقابل مصرف می‌باشد.

حتماً بخوانید:

بهترین روش تکثیر بنفشه وحشی

تکثیر گیاه بنفشه وحشی از طریق ریزوم و بذرهای آن انجام می شود. رشد گیاه بنفشه وحشی در باغ و باغچه بسیار آسان است. این گیاه در اطراف درختان، نزدیک منابع آب بخوبی رشد می کند. حتی در درختستان ها می توان از آن را به عنوان گیاه پوشش دهنده زمین کاشت.

حتی می شود آن را در ظرف یا گلدان نیز کاشت. برگ ها و گل های این گیاه سرشار از ویتامین است. این گیاه می تواند در بهار و پاییز کاشته شود ولی فصل بهار در اولویت است. این گیاه سایه روشن را دوست دارد ولی در مناطق آفتابی هم رشد می کند. این گیاه در خاک های مختلف هم رشد می کند ولی خاک مرطوب با زهکشی بالا و غنی از مواد ارگانیک را ترجیح می دهد.

بهترین روش تکثیر بنفشه وحشی

این گیاه به مراقبت کمی نیاز دارد. در پاییز یا بهار می توان گیاه را از طریق ریزوم تکثیر کرد ولی خود پراکنی بذر این گیاه این کار را غیر ضروری می کند. دانه ها نیز می توانند جمع آوری شوند و پس از آن در داخل یک قاب در محیطی خنک قرار داده شوند.
گیاهان بنفش وحشی معمولا تحت تاثیر بسیاری از مشکلات نیستند؛ با این حال، شاخ و برگ آنها گاهی اوقات در آب و هوای خشک تحت تاثیر علف های هرز است.

منبع : بوستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا