دسته‌بندی نشده

روش تکثیر و نگهداری گل گازانیا (گل مروارید آفریقایی)

کاشت و تکثیر گل گازانیا

گل گازانیا (Garzania ) با نام دانشمند یونانی-ایتالیایی قرن پانزدهم تئودوروس گارزانیا نامگذاری شده است ، که در صورت عدم نگهداری یک گیاه سالانه و بومی آفریقای جنوبی است. گل های براق و درخشنده آن باعث می شود فضاهای چشم انداز شما روشن تر و درخشان تر شود. طیف رنگی زیادی در گازانیاها وجود دارد و اکثرا پروانه ها به سمت این شکوفه های تابستانی می روند.

گلهای گازانیا از خانواده گیاه کاسنی ( Asteraceae ) است که به نام گل گنج یا گل مروارید آفریقایی نیز شناخته می شود ، گازانیا سالیانه گیاهی نیمه سخت است و به نور کافی نیاز دارد. در مناطق دارای آب و هوای گرم با تابش نور خورشید این گیاه ممکن است به صورت چند ساله استفاده شود، اما در مناطق دارای آب و هوای معتدل و سردتر این گل رشدی سالیانه دارد.

شرایط رشد:

اندازه قد گل گازانیای بالغ 6 تا 10 اینچ (15 تا 25 سانتی متر ) و پهنای آن 10 اینچ است. این گیاه به قرار گرفتن در معرض نورخورشید کامل نیاز دارد. خاک مناسب رشد این گیاه، خاک های شنی ، خشک ، و خوب زهکشی شده می باشد.
گلهای گازانیا در آفتاب کامل شکوفا می شوند. سایه صبح و یا بعد از ظهر ممکن است باعث شود گلها یک روز در میان بسته باشند و ممکن است باعث رشد گیاهان باریکتر با ارتفاع بیش از حد طبیعی 6 تا 10 اینچ شود.

خاک مناسب :

pH خاک مناسب گازانیا (نزدیک به 7) یعنی خاک خنثی است، اما خاک های اسیدی و قلیایی را نیز تحمل می کند. گازانیاها در خاک شنی و خوب زه کشی شده بهتر عمل می آیند و در برابر انواع خاک و شرایط آب و هوایی تحمل زیادی دارند.

کاشت و تکثیر گل گازانیا

آب مورد نیاز:

شاخ و برگ گیاهان گازانیا نشانه ای از تحمل شدید این گل در برابر خشکی است. بگذارید خاک ان بین آبیاری ها اندکی خشک شود. آبیاری بیش از حد می تواند به پوسیدگی ریشه منجر شده و باعث رشد بیماری های قارچی شود.

دما و رطوبت :

گازانیاها شرایط گرم و خشک را دوست دارند و همانند گلهای وینکا ، کیهان و یا گلهای سفید به طور مشابه با هوای گرم سازگار هستند.

کود مناسب :

در زیستگاه بومی خود یعنی صخره های آفریقای جنوبی ، گازانیاها در خاک هایی با باروری کم رشد می کنند. کمپوست و کود مکمل ضروری این گیاه نیستند.

زمان شکوفایی:

گازانیا در اواخر بهار و اوایل تابستان شکوفا می شود. گازانیا در رنگهای متنوع قرمز ، نارنجی ، زرد ، سفید ، صورتی وجود دارد. به هنگام شب یا بارش باران این گل بسته می شود.

نحوه کاشت گازانیا در منزل

گلهای گازانیا برای هر باغبانی که به دنبال شکوفه ای با تأثیر زیاد است که نیاز به نگهداری زیادی نداشته باشد انتخاب مناسبی است. با توجه به گرمای ناشی از آسفالت ، می توانید گیاهان گازانیا را در باغچه کنار پیاده رو یا جدولهای کنار جاده و یا در حاشیه تراس خود بگنجانید.

گازانیا که یک گیاه زینتی است، در برخی از مناطق جنوب کالیفرنیا و استرالیا به عنوان علف هرز در نظر گرفته می شود. گیاهان جوان گازانیا را تقریباً با فاصله 30 سانتی متری از هم بکارید تا به آنها اجازه دهید تا 10 اینچ (25 سانتی متر) و بدون جمع شدن به رشد نهایی خود برسند. فاصله نزدیک این گیاهان به هم باعث ایجاد کپک می شود.

نحوه تکثیر گل گازانیا

گیاهان گازانیا به اندازه کافی برای کاشت در داخل خانه قابل تنظیم هستند ، بنابراین نیازی به خرید گیاهان یا بذرهای جدید برای فصل رشد بعدی نخواهید داشت. شما می توانید این گیاه را در اواخر پاییز بکارید، در حالی که هنوز شکوفه هایش در حال شکوفا شدن است و زیبایی فضای بیرون از منزل را به ارمغان می آورد. با این حال ، این گیاه نمی تواند گلدهی خود را در داخل خانه حفظ کند ، بنابراین گیاه را برش داده و آن را در گلدان نگه دارید.

انواع مختلف گازانیا

شکوفه های گل های گازانیا اغلب در انواع رنگ های گرم مانند قرمز ، نارنجی و زرد رنگ در طیف رنگها وجود دارد. بسیاری از گلها خطوط رنگ آمیزی شده افقی یا عمودی را روی گلبرگها نشان می دهند.

هرس و مراقبت از گازانیا

باغبانانی که در مناطقی با فصول رشد کوتاه رشد زندگی می کنند باید از گونه Chansonette که خیلی زود گل می دهند استفاده کنند. اگر عاشق ظاهر کلاسیک باغ های گل سفید هستید، گلبرگهای عاج گونه Creamsicle gazania با یک نقطه مرکزی قهوه ای ساده مناسب شماست که به سرعت از بذر به گل هایی به رنگ های غروب آفتاب تبدیل می شوند.

برخی از درخشان ترین گلهای گازانیا در گونه های Tiger Stripe Mix رشد می کنند که نوارهای صورتی، قرمز یا رنگهای گرم روی گلبرگهای سفید یا طلایی تولید می کنند.

روش کاشت گازانیا در گلدان

گازانیاها در گلدان های روی تراس یا پاسیوی شما ، جایی که آنها پروانه ها را برای مشاهده نزدیک جذب می کنند می درخشند. ترجیح آنها برای خاک زهکشی شده ، آنها را به یک انتخاب طبیعی برای یک باغ صخره ای ، چه در گلدان و چه در زمین ، تبدیل می کند. اگر خاک شما سنگین است ، گیاهان محلی خود را در گلدان هایی بکارید که دارای شرایط رشد مشابه و رنگ های مکمل است.

رشد از بذر

اگر گل گازانیا را از بذر رشد می دهید ، حدود 10 هفته قبل از آخرین یخبندان در منطقه خود ، کاشت آنها را در داخل خانه شروع کنید. بذر ها را با یک لایه نازک از خاک بپوشانید و در طول مرحله جوانه زنی و پیوند آنها را مرطوب نگه دارید. سپس آنها را رها کرده و دو هفته بعد از آخرین یخبندان ، آنها را در فضای باز قرار دهید.

اگر کاشت مستقیم را ترجیح می دهید ، بذر گازانیا را بطور مستقیم در باغ بکارید. بعد از گذشت همه خطرات سرما ، بذر ها را در ناحیه ای با خاک به صورت پراکنده بپاشید. تاریکی به جوانه زنی این گیاه کمک می کند.، قبل از هر چیز ، به لطف شکوفه تابستانی خود ، گازانیا یک گل مسحور کننده است ، اما مقاومت بسیار زیاد آن این گل را بسیار شگفت آور می کند.

نکات مهم برای کاشت گازانیا

  • ترجیحاً گیاهان را در بهار در زمین بکارید.
  • سعی کنید نقطه ای را برای کاشت انتخاب کنید که در معرض نورخورشید باشد تا گلهای زیبایی داشته باشید.
  • از خاک بسیار سنگین اجتناب کنید ، بهتر است گازانیا در خاک سبک کاشته شود.
  • فقط در ابتدا آب را به آرامی به ان اضافه کنید.
  • برای کاشت بذر ، در اواخر بهمن- اسفند کاشت را در گلخانه یا خانه انجام دهید ، در فروردین ماه یک بار آن را برای پیوند به گلدان برده ، و در اردیبهشت ماه ان را به محل مورد نظر منتقل کنید.
  • کاشت همیشه آسان نیست ، مبتدیان مراقب باشید.

هرس و مراقبت از گازانیا

مراقبت از گازانیا عملا بی معنی است ، اما اگر شما:

گل های پژمرده را به محض پژمردن قطع کنید ، تا گیاه هدر نرود و در عوض جای خود را به رشد گل های جدید دهد.
اگر در گلدان بکارید و گاه به گاه به گازانیا آب دهید.
امکان افزودن کود گیاهی گل در طول فصل گلدهی وجود دارد.
چه در گلدان باشد ، چه در یک بستر گل و حتی در وسط یک تپه سنگی ، تاثیر زینتی آن تضمین شده است!

حتماً بخوانید:

آشنایی با گل مروارید عطری+عکس

آشنایی با گل مروارید عطری+عکس

آشنایی با گل مروارید عطری:برای آشنایی کامل با این گیاه زیبا و نحوه ی نگهداری از آن با دلگرم همراه شوید: آشنایی با گل مروارید عطری نام علمی: Galium…

نکاتی در مورد گازانیا

اشتباه در کاشت: گازنیاها گلهای زیبایی هستند که در بسیاری از رنگهای روشن شکوفه می دهند ، اما مانند سایر گلها ، برای رسیدن به پتانسیلهای کامل خود باید به روشی خاص پرورش داده شود. بسیاری از اشتباهات ساده وجود دارد که می تواند هنگام کاشت از رشد گل ها جلوگیری کنید. با اجتناب از این اشتباهات می توانید مطمئن شوید که یک بستر پر از گل خواهید داشت.

انتخاب گیاهان ناسالم: اگر قصد خرید گیاهان گازانیا را از یک گلخانه دارید ، مطمئن شوید که می توانید بیماری ها یا مشکلات احتمالی آن را شناسایی کنید. مهم است که یک گیاه سالم به دست آورید ، زیرا در غیر این صورت ممکن است به محض پیوند آن در باغ شما بمیرد. اگر یک گیاه مریض یا پژمرده به نظر می رسد ، گیاه دیگری را انتخاب کنید. اگر در حال حاضر هیچ شکوفه ای روی گیاه مشاهده نمی شود نگران نباشید ، اگر برگ ها و ساقه ها سالم به نظر می رسند ، باید به راحتی در باغ تان آنها را پیوند بزنید. بهترین راه تشخیص سالم بودن گیاه دیدن نشانه های رشد جدید چه در برگها و چه در جوانه ها است.

نحوه تکثیر گل گازانیا

کاشت در شرایط نادرست: اگرچه می توانید در هر زمان از بهار تا پاییز گازانیا را کاشت کنید ، اما آنها هنگام کاشت در بهار بعد از یخبندان نهایی بهترعمل می آیند. آنها باید در مکانی کاشته شوند که نورخورشید کامل دریافت کنند. گازانیا ها برای زنده ماندن و رشد جدید به پرتوهای نور خورشید احتیاج دارند. بین گیاهان کاشته شده فاصله بیاندازید. آنها باید بتوانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنند. در صورت رقابت آنها مواد مغذی کمتری دریافت می کنند. توجه به این نکته نیز ضروری است که اگر در حال پیوند زدن گازانیاها هستید، فقط آنها را در سطح زمین همانطور که در گلدان بودند کاشت کنید.

کاشت در خاک سخت یا بدون کود: حتماً گیاهان گازانیای خود را در خاک خوب زهکشی شده کاشت کرده و یک لایه نازک کود ارگانیک را در اطراف گیاه و در سوراخ کاشت قرار دهید تا مواد مغذی مورد نیاز گیاه را برای گسترش ریشه های آن و رشد جدید ایجاد کند. همچنین آبیاری کامل آنها تا زمانی که خاک پس از کاشت آنها مرطوب شود ، بسیار مهم است.

روشهای نگهداری نادرست: اطمینان حاصل کنید که هنگامی که خاک اطراف آنها خشک است به آنها آب می دهید. در خشک ترین زمان در تابستان ، آنها ممکن است حداقل یک بار در روز نیاز به آبیاری داشته باشند.

هر فصل بهار شاخ و برگهای قدیمی را بریده و هرس کنید. این امر باعث رشد جدید گیاه خواهد شد. در عین حال ، یک لایه نازک از کودهای آلی را در اطراف گیاه اضافه کنید تا مواد مغذی مورد نیاز برای رشد سریع آن را به او بدهید.

در نظر نداشتن حشرات و بیماریها : اطمینان حاصل کنید که گیاهان شما حشرات و بیماری ندارند. برخی فعالیت حشرات مانند زنبورهای عسل طبیعی است ، اما حتما گیاهان خود را از سایر حشرات محافظت کنید. نواحی آلوده را برداشته و با ماده دافع حشره ات که به گل شما آسیب نمی رساند سمپاشی کنید.

منبع : بوستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا