دسته‌بندی نشده

شرایط اقامت در گرجستان برای ایرانیان چگونه است ؟

اقامت در گرجستان

گرجستان به‌عنوان یک کشور در حال پیشرفت در منطقه قفقاز در سال‌های اخیر مورد توجه بسیاری از مردم دنیا قرار گرفته است به‌همین منظور در این مقاله، به بررسی شرایط لازم برای اقامت گرجستان و شرایط زندگی در این کشور می پردازیم.

با توجه به اینکه در چند سال اخیر کشور گرجستان مورد توجه مهاجران از سراسرجهان قرار گرفته است ، اخذ اقامت گرجستان و شرایط های تمدید اقامت گرجستان از مواردی است که برای مهاجران و سرمایه گذارهای خارجی و همچنین اتباع خارجی که قصد زندگی و تحصیل در گرجستان را دارند ، مهم می باشد.

divider

در ابتدا شما را با انواع اقامت در گرجستان آشنا می کنیم

اقامت تحصیلی در گرجستان

شرایط اقامت در گرجستان در اقامت تحصیلی گرجستان یعنی اینکه شخص متقاضی با ثبت نام در دانشگاه یا یکی از مراکز آموزش عالی گرجستان مثل : آموزشگاه ، مدرسه یا کالج تقاضای اخذ اقامت گرجستان را می دهد.

در این حالت به فرد متقاضی معمولا کارت اقامت گرجستان ( معمولا یکساله در ابتدا ) تعلق می گیرد که قابلیت تمدید سالانه دارد .

البته لازم به ذکر است که طبق قوانین جاری کشور گرجستان ، اقامت تحصیلی در گرجستان به هیچ عنوان تبدیل به اقامت دائم و یا شهروندی گرجستان نخواهد شد حتی اگر برای مثال بیست سال هم تمدید شود.

اگر فرزند شما به واسطه تحصیل در گرجستان موفق به اخذ اقامت گرجستان شود ، به والدین وی نیز با گواهی نسبت اقامت در گرجستان تعلق می گیرد هر چند در طی سال های اخیر این قانون کمی مشکل تر شده و در برخی از اوقات فقط به یکی از والدین از طریق گواهی نسبت ، اقامت در گرجستان تعلق می گیرد.

اقامت در گرجستان از طریق ثبت شرکت و کارآفرینی

اخذ اقامت گرجستان از طریق ثبت شرکت در گرجستان و کارآفرینی در این کشور ، از دیگر روش های اخذ کارت اقامت گرجستان می باشد.

در این حالت شخص متقاضی با ثبت شرکت و راه اندازی یک تجارت محلی حتی کوچک ولی واقعی و به دور از صوری بودن می تواند کارت اقامت گرجستان را دریافت کند.

این روش یکی از مشکل ترین روش های اخذ اقامت در گرجستان محسوب می شود زیرا برای نتیجه در این روش حتما بایستی در ابتدا یک دفتر کار واقعی اجاره یا خریداری شود ، حسابدار گرجی استخدام شود ، میز و صندلی و وسائل اداری بنام شرکت در صورت لزوم خریداری شود و در کل بیزینس به صورت کاملا واقعی راه اندازی شود ، سپس نسبت به تشکیل پرونده اقامت اقدام شود.

اقامت گرجستان از طریق کارمندی

اقامت گرجستان از طریق کارمندی و یا همان اقامت گرجستان از طریق کاری ، بدین معناست که شما بدون نیاز به ثبت شرکت در گرجستان و بدون نیاز به راه اندازی یک بیزنس در گرجستان می توانید فقط با استخدام در یک شرکت گرجی فعال نسبت به اخذ اقامت گرجستان اقدام کنید. شرایط اقامت گرجستان در این روش به گونه ای است که در ابتدا معمولا به شخص متقاضی اقامت یکساله گرجستان تعلق می گیرد و سپس با توجه به تمدید قرارداد وی با شرکت مستقر در گرجستان ، تمدید اقامت وی انجام خواهد شد.

این روش جزو راحت ترین روش های اخذ اقامت گرجستان محسوب می شود که امروزه اغلب شرکت های ایرانی مستقر در گرجستان که به صورت یک کارگزار در این زمینه فعالیت دارند ، اقامت کاری گرجستان را برای شما انجام می دهند که اغلب آنها به صورت صوری می باشد. اگر شما به صورت صوری در یک شرکت استخدام شوید ولی حضور فیزیکی نداشته باشید خطرات زیادی برای شما بدنبال دارد. کشور گرجستان همواره یک کشور قانون گرا و بسیار منظمی است که فقط ضابطه در آن حکم فرماست و رابطه جایگاهی ندارد.

بنابراین متقاضیانی که گول این کارگزارها را می خورند و به صورت صوری نسبت به اخذ کارت اقامت گرجستان از طریق کاری یا کارمندی اقدام می کنند در آینده نزدیک دچار مشکلات فراوانی خواهند شد.

اقامت پزشکی در گرجستان

اقامت پزشکی در گرجستان نیز جزو یکی دیگر از انواع اقامت گرجستان محسوب می شود. اگر امکانات پزشکی در یک کشور مطلوب نباشد ، شخص متقاضی در صورتی که دارای بیماری های خاص باشد مثل : سرطان – دیابت نارسایی کلیوی – نارسایی قلبی – هموفیلی و …..می تواند جهت ادامه درمان به کشور گرجستان مهاجرت کند.

با تایید کمیسیون پزشکی وزارت بهداشت گرجستان معمولا به شخص متقاضی در ابتدا اقامت یکساله گرجستان تعلق می گیرد که بنا به شرایط ممکن است این اقامت تمدید شود.

شرایط اقامت در گرجستان در این روش به گونه ای است که اگر لازم باشد به شخص متقاضی اقامت بلند مدت پزشکی نیز داده می شود. این نوع اقامت معمولا برای اهداف بشردوستانه از طرف دولت گرجستان به شخص متقاضی اعطا می شود.

اقامت در گرجستان از طریق ورزشی

اقامت در گرجستان از طریق ورزشی نیز یکی دیگر از انواع اقامت گرجستان محسوب می شود. در این روش شخض متقاضی بایستی دارای مقام جهانی یا المپیک و یا آسیایی در یکی از رشته های ورزشی موجود در جهان باشد.

شرایط اقامت گرجستان در این روش به گونه ای است که ابتدا مقام شخص متقاضی در رشته ورزشی بررسی می شود و سپس از طریق فدراسیون مربوطه در گرجستان یک تست از متقاضی گرفته می شود و در صورت تایید ، حتی شخص متقاضی می تواند بدون دریافت کارت اقامت در ابتدا ، شهروندی گرجستان را اخذ کند تا بتواند بعنوان نماینده گرجستان در مسابقات جهانی ظاهر شود.

تنها مهارت نمی تواند باعث موفقیت شخص متقاضی در این روش شود و حتما داشتن مقام ( منظور از مقام ، داشتن عنوان یکی از سکوهای اول تا سوم ) از اولویت های رسیدگی به این نوع پرونده ها می باشد.

بنابه تشخیص هم ممکن است در ابتدا به شخص متقاضی کارت اقامت گرجستان به صورت یکساله تعلق گیرد و سپس با تشخیص فدراسیون مربوطه ، کارهای شهروندی گرجستان برای شخص متقاضی انجام شود.

اقامت خویشاوندی در گرجستان

شرایط اقامت گرجستان در اخذ اقامت در گرجستان از طریق خویشاوندی که جزو یکی دیگر از انواع اقامت گرجستان محسوب می شود در صورت داشتن اقامت در گرجستان توسط یکی از اعضای خانواده شامل : پدر خانواده یا مادر خانواده بقیه اعضای خانواده که شامل فرزندان خانواده می شوند می توانند از طریق گواهی نسبت اقامت گرجستان را دریافت کنند.

همچنین اگر پدر خانواده اقامت داشته باشد به مادر خانواده که همسر وی محسوب می شود هم اقامت داده می شود و بالعکس آن نیز صادق است. شخصی که دارای کارت اقامت گرجستان است می تواند برای پدر و مادر خودش نیز از طریق گواهی نسبت تقاضای کارت اقامت گرجستان کند. از طرق دیگری نیز امکان دریافت و اخذ اقامت گرجستان وجود دارد از جمله : از طریق خرید ملک حداقل به میزان 35 هزار دلار آمریکا که در نوشته های بعدی راجع به آن توضیحات کاملی را ارائه خواهیم داد.

divider

چرا مهاجرت و زندگی در گرجستان؟

  • امنیت بالا: کشور گرجستان را می‌توان یک کشور امن نامید، نرخ پایین جنایت و خلاف می‌تواند دلیلی محکم بر این مطلب باشد. در هر زمانی از شبانه‌روز می‌توانید در خیابان گشت و گذار داشته باشید، بدون آنکه لحظه‌ای حتی احساس ناامنی به شما دست دهد؛ گشت‌های مرتب پلیس گرجستان در اکثر نقاط تفلیس و گرجستان نکته‌ای برجسته در خصوص این کشور است.
  • وضعیت مناسب تجارت در گرجستان: کشور گرجستان در حال حاضر به‌عنوان یک منطقه استراتژیک برای تجارت بین اروپا و آسیا شناخته می‌شود و به همین دلیل است که از تاریخ اول ژانویه ۲۰۱۸، معاهده تجارت آزاد میان گرجستان و چین به مرحله اجرایی در آمده است. دولت گرجستان در حال حاضر از کارآفرینان، کارفرمایان و سرمایه‌گذاران پشتیبانی فراوانی می‌کند.
  • راحتی انجام کسب و کار و سادگی ثبت شرکت در گرجستان : انجام هرگونه کسب و کار در کشور گرجستان نیازمند ثبت یک شرکت در این کشور است، اما لازم است بدانید سیستم اداری شرکت گرجستان بسیار پیشرفته بوده و ظرف حداکثر ۴۸ ساعت می توانید یک شرکت را در این کشور ثبت کنید.
  • وضعیت مناسب سرمایه گذاری در گرجستان : گرجستان، فرصت‌های بسیار مناسبی را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می دهد، هر شخص سرمایه‌گذاری که حداقل مبلغ ۳۰۰ هزار لاری گرجستان را در این کشور سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند اقامت دائم این کشور را در ابتدای امر اخذ کند. لازم است بدانید دولت گرجستان در حال حاضر و در سال جدید میلادی، اقامت گرجستان را بیشتر به سرمایه گذاران و کارآفرینان اعطا می‌کند.
  • آینده روشن کشور گرجستان و احتمال غریب‌الوقوع پیوستن به اتحادیه اروپا: پرونده کشور گرجستان در خصوص پیوستن به حوزه اتحادیه اروپا سال‌هاست مورد بررسی است و در سال‌های اخیر نیز پیگیری‌های جدی‌تری در این خصوص صورت پذیرفته و در سال ۲۰۱۷ امکان سفر بدون ویزا به حوزه شینگن برای شهروندان گرجستان فراهم شد .
  • خرید ملک در گرجستان ساده است : برعکس بسیاری از دیگر کشورها، خرید ملک در گرجستان ساده بوده و همچنین قیمت آن نیز ارزان است. هر شخص خارجی با خرید ملک به ارزش حداقل ۳۵ هزار دلار آمریکا می‌تواند اقامت کشور گرجستان را اخذ کرده و برای همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال و همچنین والدین خود نیز اقامت را اخذ کند و تا مادامی که ملک بنام او باشد این اقامت توسط کشور گرجستان تمدید می‌شود.
  • نزدیکی به ایران : بسیاری از ایرانیان در هنگام مهاجرت نگرانی زیادی نسبت به فاصله از ایران دارند، خوشبختانه فاصله گرجستان تا ایران بسیار کم است و با پرواز هوایی از تفلیس (پایتخت گرجستان) تا تهران، مسافت چیزی در حدود ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه است. پس رفت و آمد به‌راحتی امکان‌پذیر است

وضعیت کار در گرجستان

کار در گرجستان شرایط به خصوص خود را دارد، به خصوص که برعکس آن چیزی که بسیاری از افراد در مورد آن آگاهی ندارند، آن هم اینکه، گرجستان کشور ثروتمندی نیست و انتظار یک زندگی با کیفیت بالا در آن شاید آنچنان منطقی به نظر نرسد.

در کشور گرجستان کار به وفور یافت نمی‌شود و یا اگر نیز یافت شود شرایط به خصوص خود را دارد و مهم‌ترین آن نیز تسلط به زبان گرجی و یا روسی است. عموماً مردم این کشور در موضوع کار رغبت چندانی به نیروی کار خارجی ندارد و این موضوع زمانی شدت پیدا می‌کند که شخص متقاضی نیز خارجی باشد که تسلط بر زبان گرجی نداشته باشد، پس یکی از شروط مهم برای کار در گرجستان تسلط نسبی به زبان گرجی بوده که زبان آنچنان سختی نیز نیست اما اگر رو راست باشیم، گرامر این زبان بسیار مشکل است.

تهیه شده مجله اینترنتی دلگرم

مرضیه ملایری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا