دسته‌بندی نشده

از هزینه های سفر زمینی به گرجستان بیشتر بدانید

راهنمای سفر به گرجستان

گرجستان کشوری باستانی با مناظر زیبا و بدیع، تاریخ و فرهنگ غنی چندهزار ساله محل تلاقی فرهنگ شرق و غرب و متاثر از تمدن ایران، ترکیه و روسیه بوده لذا جذابیت های فراوانی برای گردشگران دارد.

کشور گرجستان به دلیل نزدیکی به ایران یکی از مقاصد گردشگری ایرانیان در سالهای اخیر بوده و روز به روز در حال توسعه صنعت گردشگری خود می باشد. چنانچه می خواهید سفری پرماجرا به کشور گرجستان داشته و از زیبائی های مسیر تا رسیدن به گرجستان بهره مند شوید سفر به گرجستان با اتوبوس را انتخاب نمائید.

مدارک و هزینه های لازم قبل از سفر به گرجستان

پیش از شروع سفر به گرجستان باید برای گرفتن پاسپورت و یا روادید اقدام کنید. البته برخی از کشورها مانند ارمنستان و ترکیه احتیاجی به روادید و یا ویزا ندارند و روادید برخی از کشورها را نیز می توان در فرودگاه گرفت که به نام روادید فرودگاهی معروف هستند.

در حال حاضر برای سفر به گرجستان احتیاجی به گرفتن روادید و ویزا ندارید و بابت آن نباید هیچ هزینه ای بپردازید. تنها هنگام عبور از مرز یا فرودگاه، مهر ورود برای شما زده خواهد شد.

خوب است بدانید که عوارض خروج از کشور برای بار اول ۲۲۰ هزار تومان، بار دوم ۳۳۰ هزار تومان و بار سوم به بعد ۴۴۰ هزار تومان است که می توانید آن را به صورت اینترنتی در این جا و یا حضوری در فرودگاه و یا پایانه های مرزی زمینی پرداخت کنید.

گرجستان

جاذبه های گردشگری تفلیس گرجستان

از دیدنی‌های تفلیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارک ملی بورجامی-خاراگائولی که در منطقه حفاظت‌شده در ناحیه قفقاز کوچک در جنوب غربی تفلیس واقع شده و یکی از بزرگ ترین پارک های ملی اروپا است.
  • شهر چشمه های آب گرم بورجامی حدود ۱۵۰ کیلومتر از غرب تفلیس فاصله و در منطقه توری قرار دارد. قدم زدن در اطراف تپه های این منطقه تفریحی دوست داشتنی است.
  • موزه ملی گرجستان در شهر تفلیس قرار دارد. در این موزه مجموعه ای از دیوارنگاری های، چینی و انواع جواهرات نمایش داده می شوند که به زمان پیش از ورود مسیحیت تعلق دارند.
  • بخش قدیمی تفلیس را می توان به خوبی از بالای قلعه ناریکالا دید. این قلعه را نخستین بار ایرانی ها در قرن چهارم پس از میلاد مسیح ساخته اند و در قرن ۱۷ میلادی مورد بازسازی و ترمیم قرار گرفته است.
  • حمام سولفور در تفلیس به قرن ۱۹ میلادی تعلق دارد.

سفر به گرجستان با اتوبوس

برای سفر اتوبوسی و مستقیم به تفلیس گرجستان ، تنها اتوبوس های تهران- تفلیس موجود هستند. البته اگر ساکن تبریز باشید، شما هم می توانید از این اتوبوس ها استفاده کنید اما تفاوتی در هزینه پرداختی وجود نخواهد داشت. یعنی شما هم همان هزینه اتوبوس های تهران تفلیس را می پردازید اما در تبریز سوار اتوبوس می شوید. در اتوبوس یک وعده ناهار مختصر سرو می شود.

هر روز ساعت ۱۱ صبح و ۱۲:۳۰ ظهر از ترمینال غرب تهران به سمت تفلیس گرجستان سه اتوبوس وجود دارد.

سفر به گرجستان

مسیر های زمینی سفر به گرجستان

معمول ترین مسیر برای رسیدن به گرجستان عبور از خاک ترکیه از طریق مرز بازرگان است. مساله مهمی که برای سفر با اتوبوس باید مد نظر داشته باشید، معطلی در مرز است که یک بار در مرز ترکیه و بار دیگر در مرز گرجستان تکرار می‌شود. توجه داشته باشید که ممکن است عبور اتوبوس از بازرسی کمرگ چندین ساعت طول بکشد. فاصله تهران تا تبریز حدود ۶۸۰ کیلومتر، فاصله تبریز تا بازرگان نیز ۲۹۰ کیلومتر است.

سفر به گرجستان از مرز ترکیه

پس از رسیدن به مرز لازم است مسیر ۳۸۰ کیلومتری بین بازرگان تا مرز واله گرجستان را طی کنید که اگر از کشور ترکیه عبور می‌کنید، به ترتیب باید از دوبایزید، ایقدیر، کارس و آرداهان رد شوید.

پس از رسیدن به آرداهان باید از شهرهای یوسف و ترک گوزی عبور کنید و از آنجا به سمت مرز سارپی برانید که طول مسیر بازرگان تا مرز سارپی گرجستان حدود ۵۰۰ کیلومتر می باشد. زمانی که وارد خاک گرجستان شدید، شهرهای واله و خاشوری برای رسیدن به تفلیس سر راه شما قرار دارند.

سفر به گرجستان از مرز ارمنستان

اگر قصد دارید از کشور ارمنستان به گرجستان سفر کنید، بعد از اینکه وارد خاک ارمنستان شدید از شهرهای مغری، گریس، ایروان، دلیجان و ساداخلو عبور می‌کنید، وارد خاک گرجستان می‌شوید. از شهر مارنه اولی که بگذرید، به شهر تفلیس، پایتخت گرجستان خواهید رسید.

اگر مایلید طی این مسیر طولانی، در باقی شهرها هم توقف داشته و گردش کنید، راه های دیگری نیز پیش روی شما قرار دارد. می توانید ابتدا خود را به ایروان یا باکو برسانید و سپس به تفلیس بروید.

در زیر قیمت حدودی بلیت های یک طرفه گفته شده است:

مسیر تهران – ایروان – تفلیس

  • بلیت اتوبوس تهران-ایروان: حدود ۱۲۰۰۰۰ تومان تا ۲۰۰۰۰۰ تومان
  • بلیت اتوبوس ایروان-تفلیس: حدود ۲۱ تا ۲۵ دلار
  • قیمت بلیت قطار ایروان- تفلیس: بین ۲۲ لاری گرجستان (حدود ۸۲ هزار تومان) تا ۵۰ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶ هزار تومان)

اتوبوس‌هایی که مستقیم از تهران به گرجستان می‌روند، در ترمینالی در مرکز شهر تفلیس مسافران را پیاده خواهند کرد. برای رسیدن به هتل، هاستل یا آپارتمانی که در گرجستان انتخاب کرده‌اید می‌توانید از مترو یا اتوبوس استفاده کنید. البته، با توجه به اینکه روز اول ممکن است کوله یا چمدان بزرگی همراهتان باشد، می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی گرجستان استفاده کنید که قیمت ارزان‌تری نسبت به تاکسی‌های عادی دارند.

یکی از اپ‌های تاکسی اینترنتی در تفلیس، Yandex.taxi است که می‌توانید دانلود کرده و همانند اسنپ یا تپسی از آن استفاده کنید.

تفلیس

امنیت جاده در سفر به گرجستان با اتوبوس

جهت سفر به گرجستان با اتوبوس نگران امنیت جاده ها و همچنین امنیت در کشور گرجستان نباشید. تنها این نکته را در نظر بگیرید که به دلیل اینکه مسیر منتهی به تفلیس از کشورهای ارمنستان و آذربایجان کوهستانی است در فصول سرد سال از جمله پائیز و زمستان بهتر است که از مسیر ترکیه تردد نمائید.

بطور کلی مسیر ترکیه -گرجستان از نظر وضعیت جاده ها و شبکه بزرگراهی در موقعیت بهتری نسبت به ارمنستان و آذربایجان قرار دارد لذا اکثر مسافرین جهت سفر به گرجستان با اتوبوس این مسیر را انتخاب می کنند.

از نظر امنیت در کشور گرجستان نیز این نکته را یادآوری می کنیم که کشور گرجستان جهت توسعه صنعت گردشگری خود هزینه های بالایی انجام داده و امنیت و سلامت گردشگران را در خاک خود تضمین نموده است.

گواه این مطلب رتبه بالای امنیت کشور گرجستان بوده بطوریکه کسب رتبه سوم امنیت در دنیا توسط گرجستان گویای این مطلب است.
از این رو با خیال آسوده و حتی به تنهایی به گرجستان سفر کرده و از دیدنی های این کشور تاریخی لذت ببرید.

اقامتگاههای تفلیس در سفر به گرجستان

شما بسته به سلیقه و میزان بودجه در نظر گرفته برای سفر خود می توانید سفری اقتصادی و یا لوکس و پرهزینه را برنامه ریزی نمائید.
چنانچه می خواهید هزینه کمی برای اقامت خود در سفر به گرجستان با اتوبوس در نظر بگیرید می توانید از هاستل ها و یا آپارتمان های کم هزینه استفاده نمائید.

  • هتل : انواع بسیار مختلفی از هتل های 2، 3، 4 و 5 ستاره در شهر تفلیس وجود دارند که قیمت آنها بسته به نوع امکانات و درجه بندی از حدود 40 لاری به بالا بازای هر شب اقامت متفاوت است.
  • آپارتمان و سوئیت : هزینه اجاره آپارتمان و سوئیت با توجه به محل آن، تعداد اتاق، امکانات فاصله تا مرکز شهر متفاوت است. شما می توانید آپارتمان و سوئیت را از شبی 30 لاری اجاره کنید.
  • هاستل : هاستل به اقامتگاه یا خوابگاه گفته می شود و شما می توانید در آن تخت اجاره نموده و از امکانات مشترک آنها نیز استفاده نمائید. شما با پرداخت حداقل 10 لاری می توانید برای یک شب تخت اجاره کنید.

میدان تفلیس

هزینه خورد و خوراک در سفر به گرجستان

وعده ها و میان وعده های غذایی در طی سفر از جمله نکات مهم و قابل توجهی اند که نباید از آن غفلت کرد. اگر در سفر به گرجستان نمی خواهید در هتل اقامت کنید، لازم است تا از هزینه محصولات و محل تهیه آن‌ها اطلاعاتی داشته باشید. همچنین در ادامه اطلاعاتی از طیف هزینه یک وعده غذا در رستوران های مختلف خواهیم گفت.

  • رستوران و فست فود: طیف متنوعی از رستوران‌های لوکس، معمولی، فست فودها و کافه ها در شهر تفلیس پیش روی شماست. در زیر متوسط هزینه برای هر مکان ذکر شده است.
  • رستوران های ارزان قیمت: بین ۱۰ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰۰ تومان) تا ۱۵ لاری گرجستان (معادل ۵۵۸۰۰ تومان)
  • رستوران متوسط: حدود ۲۰ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰۰ تومان) تا ۳۵ لاری گرجستان (معادل ۱۳۰۲۰ تومان)
  • رستوران لوکس: از ۵۰ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰۰۰تومان) به بالا
  • فست فودهای زنجیره ای مانند مک دونالد و یا فست فودهای مشابه: بین ۷ لاری گرجستان (معادل ۲۶۰۴۰ تومان) تا ۱۵ لاری گرجستان (معادل ۵۵۸۰۰ تومان)

هزینه‌ های حمل و نقل عمومی تفلیس گرجستان

برای گردش در فواصل شهری تفلیس گرجستان می توانید از گزینه هایی چون مترو، تاکسی، اتوبوس و مینی بوس استفاده کنید.

بلیت الکترونیک رایج در شهر تفلیس «Metromoney cards» نام دارد که آن را می توانید از ایستگاه های فروش بلیت در مترو با هزینه ۲ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰ تومان) تهیه کنید.

در سفر به گرجستان برای سوار شدن به مترو لازم است این کارت را بخرید که البته به هنگام سواری اتوبوس و مینی بوس های زرد رنگ نیز کاربرد دارد. این کارت ها را می توانید در ایستگاه های بلیت مترو و یا دستگاه های نارنجی، به مقدار دلخواه شارژ کنید.

مترو: مترو شهر تفلیس گرجستان دو خط و ۲۱ ایستگاه مختلف دارد که نقاط مهم شهر را به یک دیگر متصل می کند. ساعت کاری مترو از ۶ صبح تا نیمه شب است و نام ایستگاه ها علاوه بر زبان گرجی به انگلیسی نیز اعلام می شود. همان طور که گفته شد برای مترو سواری احتیاج به کارت دارید. باید به هنگام ورود به مترو کارت زده که هزینه ۰.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰ تومان) از کارت شما کم می شود.

تاکسی: تاکسی های شهر تفلیس گرجستان اغلب اوقات تاکسی متر ندارند، بنابراین پیش از سوار شدن در مورد نرخ و هزینه با هم کنار بیایید. نرخ معمول برای یک مسیر کوتاه (تا ۳ کیلومتر) برابر با ۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰۰ تومان) بوده و طولانی ترین مسیرها نیز حداکثر تا ۱۰ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰۰ تومان) هزینه بر می دارد.

در هر حال اگر سوار ماشینی شدید که تاکسی متر داشت، لیست هزینه ها به این ترتیب است:

  • ورودی تاکسی: ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰ تومان)
  • هزینه هر ۱ کیلومتر: ۰.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰ تومان)
  • هزینه هر ۱ ساعت انتظار: ۸ لاری گرجستان (معادل ۲۹۷۶۰ تومان)

اتوبوس و مینی بوس: اتوبوس های زرد رنگ شهر و مینی بوس هایی به نام (Marshrutka) از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی و در دسترس اند. در بیش تر ایستگاه های اتوبوس، لیست ایستگاه ها و مقاصد در تابلو دیجیتال به دو زبان انگلیسی و گرجی به نمایش در می آید. البته شماره و مسیر ها بر روی تابلو اتوبوس ها نیز وجود دارد که توجه داشته باشید که اتوبوس ها تنها در ایستگاه ها توقف دارند، در حالی که مینی بوس هر جا که شما بخواهید، نگه می دارد. برای آن که راننده مینی بوس توقف کند، می توانید بلند بگویید: Gaacheret ! یعنی بایست.

برای پرداخت هزینه اتوبوس و مینی بوس نیز می توانید از بلیت الکترونیک تفلیس استفاده کنید که هزینه سواری اتوبوس ها ۰.۵ لاری گرجستان (معادل ۱۸۶۰ تومان) و هزینه مینی بوس ها بین ۰.۴ لاری گرجستان (معادل ۱۴۸۸ تومان) تا ۰.۸ لاری گرجستان (معادل ۲۹۷۶ تومان) است. البته می توانید برای پرداخت هزینه از پول نقد هم استفاده کنید.

تفلیس گرجستان

هزینه های تفریح در تفلیس گرجستان

اغلب مکان های دیدنی و تاریخی تفلیس گرجستان ، هزینه ورودی ندارند و رایگان هستند. با این حال در این جا هزینه ورودی مهم ترین مکان های دیدنی و تاریخی تفلیس و البته برخی از فعالیت های هیجانی پایتخت گرجستان گفته شده اند:

  • تله کابین تفلیس: ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان)
  • پارک آبی جینو پردایس: ۳۰ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰۰تومان) تا ۱۵۰ لاری گرجستان (معادل ۵۵۸۰۰۰ تومان)
  • شهربازی متاتسمیندا: بسته به نوع و تعداد بازی ها: ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰ تومان) تا ۷۷ لاری گرجستان (معادل ۲۸۶۴۴۰ تومان)
  • حمام گوگردی گولو: بین ۳۰ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰۰ تومان) تا ۲۲۰ لاری گرجستان (معادل ۸۱۸۴۰۰ تومان)
  • پارک آسترا: دارای چندین بازی مانند کارتینگ، اتاق تیراندازی، بیلیارد و …: بین ۱ لاری گرجستان (معادل ۳۷۲۰ تومان) تا ۲۰ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰۰ تومان)

ورودی مکان های گردشگری در تفلیس گرجستان

1. کلیسای جامع تثلیث یا سامبا : رایگان
2. قلعه تاریخی ناریکالا: رایگان
3. باغ ملی گیاهشناسی گرجستان: ۳ لاری گرجستان (معادل ۱۱۱۶۰ تومان)
4. باغ وحش تفلیس: ۲ لاری گرجستان (معادل ۷۴۴۰ تومان)
5. دریاچه لیسی: رایگان
6. کوهستان پارک متتسمیندا: رایگان
7. تورهای پیاده روی: رایگان

شهرداری تفلیس هر روز صبح ساعت ۱۰ و بعدازظهر ساعت ۱۷ تورهایی پیاده‌روی رایگان برای گردشگران برگزار می‌کند. این تورها از میدان آزادی آغاز می‌شود و برخی از اماکن دیدنی شهر تفلیس همانند کلیساها، نانوایی معروف شهر، تله کابین و …. توسط راهنماهای گردشگری محلی به زبان انگلیسی معرفی می‌شوند.

divider

بیشتر بخوانید:

هزینه های سفر به مالزی و جاذبه های توریستی این کشور

هزینه های سفر به لارناکا و جاذبه های توریستی آن

از هزینه های سفر به وان ترکیه و جاذبه های توریستی آن بدانید

گردآوری توسط بخش گردشگری

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا