دسته‌بندی نشده

روش پرورش سفرس خزنده (سفرس توت فرنگی) گیاه مقاوم و رونده

نحوه پرورش و نگهداری گیاه سفرس خزنده

گیاه سفرس خزنده که با اسامی دیگری همچون سفرس توت فرنگی نیز شناخته می شود از جمله گیاهانی است که مقاومت بسیار بالایی در مقابل هوای سرد از خود نشان می دهد. این گیاه به واسه شرایط نگه داری آسان و همچنین زیبایی مثال زدنی و کم نظیری که دارد، می تواند به مذاج عده ی زیادی از طرفداران گل و گیاه خوش آید و به همین جهت طیف وسیعی از مردم با سلایق مختلفی به آن علاقه مند هستند.

گیاه سفرس خزنده از گیاهان بومی نواحی شرقی آسیاست با این وجود می توانیم شاهد رشد و پرورش آن در نواحی گوناگون جهان با آب و هوای مختلف باشیم. به عنوان مثال این گیاه می تواند در قسمت های مختلف جهان من جمله آمریکا (به صورت خاص امریکای شمالی)، آسیا و حتی اروپا به خوبی رشد کرده و حتی پروروش پیدا کند.

این گیاه برگ های ریز و گردی با حالت کرکی دارد و رنگ گلبرگ های آن کرمی و شیری با زمینه زیتونی رنگ می باشد. لازم به ذکر است سفرس خزنده به جز بحث زیبایی در موارد دیگری همچون آشپزی (بخصوص در کشور ژاپن) و همچنین در حوزه های مختلف گیاه پزشکی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

نیازهای مورد نیاز گیاه سفرس خزنده

نور مناسب برای سفرس خزنده

شرح روش نگهداری سفرس خزنده را از نور مورد نیاز گیاه آغاز میکنیم. نور پراکنده و یا مکانی نیمه سایه برای سفرس مناسب است. البته رنگ های درخشان برگ های آن در صورت دریافت کافی نور خورشید، بهتر نمایان می شوند و اگر نور ناکافی باشد برگهای سفرس رنگ پریده میشود.

همیشه سفرس را از تابش مستقیم اشعه های خورشید دور نگه دارید چون قطعا آفتاب مستقیم باعث آسیب رسیدن به برگها می شود. سه ساعت دریافت کردن نور مستقیم خورشید در روز برای سفرس کافی است. بهتر است آن را در نزدیکی یک پنجره پرنور قرار دهید.

آبیاری سفرس خزنده

سفرس در طول فصول رشد ( بهار و تابستان ) به شدت تشنه می شود. پس در این مدت همیشه خاک آن را مرطوب نگه دارید. ولی مواظب باشید آن را در آب غرق نکنید. بعد از اینکه گل دهی شروع شد، می توانید هر دو هفته از میزان آب کم کنید. بین هر بار آبیاری، اجازه دهید چند سانتی متر رویی خاک تقریبا خشک شود. در فصل تابستان، هفته ای دوبار و در زمستان هر 12-8 روز یکبار گیاه را آبیاری کنید. لکه های قهوه ای روی برگ ها نشان از آبیاری زیاد است.

نیازهای مورد نیاز گیاه سفرس خزنده

دما و رطوبت مورد نیاز سفرس خزنده

بازه دمایی قابل تحمل برای سفرس، بین 10 الی 18 درجه سانتی گراد است. اگرچه آن می تواند با دماهای مختلف منطبق شود، اما کمترین دمای قابل تحمل برای سفرس 7 درجه سانتی گراد است. رطوبت لازم برای سفرس، رطوبتی متعادل است. سفرس نسبت به خشکی هوا مقاوم است و در عین حال از خیس شدن برگهایش لذت نمی برد. درنتیجه هنگام آبیاری مواظب باشید که آب را بر روی برگهای آن نریزید.

خاک مناسب برای سفرس خزنده

برای سفرس، می توانید از خاک گلدان موجود در فروشگاه ها استفاده کنید. اما اگر قصد دارید خودتان به ترکیب ایده آل برسید، یک واحد زغال سنگ نارس، یک واحد پرلیت یا شن دانه درشت و دو واحد خاک برگ (خاک هوموس) را با هم مخلوط کنید. فراموش نکنید که حتما گیاه را در گلدانی با حفرات زه کشی متعدد بکارید.

با اینکه سفرس رشد آرامتری نسبت به سایر گیاهان دارد اما اگر احساس کردید ریشه ها به قدر کافی بزرگ شده اند ( یعنی وقتی به گیاه آب میدهید، آب سریعا از زیر گیاه خارج می شود) ، وقت آن است که گلدان گیاه را به گلدان بزرگتری تغییر دهید.

کوددهی سفرس خزنده

برای تقویت رشد گیاه می توانید در فصل تابستان، هر ماه به آن کود کلسیم مایع بدهید. کود انتخابی را در نصف غلظت توصیه شده استفاده کنید. فراموش نکنید که کوددهی هرگز نباید در خاک خشک صورت بگیرد، چون منجر به سوختگی ریشه گیاه خواهد شد. یکی از مزیت های کودهای مایع، همین نکته است که می توانید آنها را در آب مصرفی گیاه حل کرده و در طی آبیاری به گیاه اضافه کنید؛ بدون اینکه گیاه آسیبی ببیند.

روش های کاشت و تکثیر سفرس خزنده

دمای مناسب برای سفرس خزنده

سرفس دماهای متفاوت را تحمل می کند اما مناسب ترین دما برای سفرس بین 8 الی 15 درجه سانتی گراد است.

روش های کاشت و تکثیر سفرس خزنده

سفرس خزنده را می توان به راحتی از طریق کاشت برگچه و جوانه های ایجاد شده در انتهای ساقه ها تکثیر کرد. این بخش های جوان را با دقت از گیاه جدا کرده و مستقیما در خاک بکارید. می توانید چند جوانه را با هم در یک گلدان مشترک بکارید. جالب است بدانید سفرس خزنده در ماه خرداد، شکوفه های کوچک و زیبایی ایجاد می کند. این شکوفه ها سفید رنگ بوده و مرکز آنها زرد است.

بهتر است سفرس را هر سال با آمدن فصل بهار مجدد بکارید. اگر نیاز بود، آن را به گلدان بزرگتری منتقل کنید؛ در غیر این صورت تنها تعویض خاکش کافی است.

آفات و بیماری های سفرس خزنده

سفرس به ندرت مورد هجوم آفات قرار می گیرد. اما به هر حال گاهی ممکن است شاهد شته و کنه تار عنکبوتی بر روی برگهای گیاه باشید. برگ هایی که از محل اتصال خود به ساقه پژمرده شده اند، نشانه پیر شدن گیاه هستند؛ یعنی باید گیاه را با گیاهی جدید جایگزین کنید.

اگر مواد مغذی و کود کافی در اختیار سفرس نباشد، رشد خوبی نخواهد داشت. بنابراین علاوه بر کوددهی، تعویض سالیانه خاک قدیمی با خاکی جدید و غنی نیز برای سفرس بسیار مهم است. رشد بی رویه و ضعیف شدن برگچه ها نشانه گرمای بیش از حد هواست.

منبع : ساعد نیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا