دسته‌بندی نشده

روش نگهداری و مشخصات گیاه نماتانتوس

چگونه از گیاه نماتانتوس نگهداری کنیم ؟!

گل‌های نماتانتوس کوچک، شکل لوله ای و تلافی شده هستند و به رنگ‌های قرمز، نارنجی، زرد و سبز روشن ممکن است. این گیاه به نور کمتری نسبت به گیاهان دیگر نیاز دارد و می‌تواند در مکان‌هایی با نور کم رشد کند. در واقع، نماتانتوس به نور کمتری نسبت به بسیاری از گیاهان آپارتمانی نیاز دارد و می‌تواند در مناطقی با نور کم رشد کند.

نماتانتوس به آب کمی نیاز دارد و باید مطمئن شوید که خاک آن خشک شده است قبل از آنکه دوباره آبیاری کنید. این گیاه به رطوبت نسبی بالا علاقه‌مند است و می‌تواند در محیط‌های با رطوبت نسبی بالا مانند حمام‌ها و آشپزخانه‌ها رشد کند. در زمستان، نماتانتوس به یک دوره استراحت نیاز دارد و در این دوره باید کمتر آبیاری شود.

باید به این نکته توجه داشت که نماتانتوس حساس به سرما و جریانات هوایی شدید است و باید از قرار گرفتن در محیط‌های با دمای پایین و نزدیک به در تابستان پرهیز کرد. همچنین، به دلیل محدودیت در انتخاب محیط رشد، بهتر است نماتانتوس را در یک محیط پایدار و ثابت قرار داد و آن را به محیط‌های دیگر منتقل نکرد.

نماتانتوس به دلیل ظاهر جذاب و استفاده‌ی آسانش، به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی برای کشت در داخل خانه‌ها تبدیل شده است و می‌تواند به عنوان یک گیاه دکوراتیو در منازل، محیط‌های کاری، مغازه‌ها و دفاتر استفاده شود.

نماتانتوس با نام علمی “Nematanthus gregarius” از خانواده گل‌های بنفشه آفریقایی است. جالب است بدانید که گل نماتانتوس دارای برگ‌های گوشتی است و به همین دلیل نیاز به آبیاری کمی دارد، نحوه رسیدگی و نگهداری به این گیاه در خانه‌های آپارتمانی بسیار راحت بوده و شاید یکی از دلایلی مهم در محبوبیت این گیاه در میان گل‌های آپارتمانی همین امر باشد.

چگونه از گیاه نماتانتوس نگهداری کنیم ؟

مشخصات گیاه نماتانتوس

  • نام فارسی: نماتانتوس
  • خاستگاه: برزیل، گواتمالا، کاستاریکا
  • نام انگلیسی: goldfish plant
  • نام علمی: Nematanthus gregarius
  • خانواده: Gesneriaceae
  • نامهای دیگر: گل کریسمس

نیازهای گل نماتانتوس

آبیاری: چنین گل‌هایی که دارای برق و حالت چرمی بر روی برگ‌های خود دارند، در مقابل کم آبی مقاومت بوده و به میزان آبیاری کمی نیاز دارد و تنها دلیل آن وجود برگ‌های گوشتی است. پس آبیاری این گیاه را زمانی انجام دهید که خاک آن کاملاً خشک باشد، آب را نیز به قدری به گیاه بدهید که از زهکش پایین گلدان خارج شود.

نور: این گل به مانند دیگر اعضای گل بنفشه نیاز به نور زیاد برای رشد دارد. دقیقا به مانند گل کوهلریا بهتر است در کنار پنجره جنوبی گذاشته شود.

دما: این گیاه علاقه ای شدید به هوای خنک دارد، از این رو گلدهی گیاه فقط در هوای خنک و پاییز انجام می‌شود. از این رو گیاه را در هوایی یکسان و گرم قرار ندهید. بهترین جا برای قرار دادن گیاه داخل راهرو، تراس و یا پشت پنجره بوده که گردش روز و شب و خنکای هوا را حس کند. توجه داشته باشید در فصول سرد و یخبندان گیاه به هیچ عنوان در فضای باز قرار نگیرد، زیرا احتمال یخ زدگی و از بین رفتن آن را در بر خواهد داشت.

خاک: بهترین خاک برای این گیاه همان خاک کاکتوس می‌باشد، زیرا جذب بالایی از رطوبت نداشته و دارای زهکشی مناسبی نیز می‌باشد. از خاک بنفشه آفریقایی با درصد پرلیت درشت بیشتری نیز می‌توانید بهره بگیرید.

کوددهی: این گیاه در فصل تیر و مرداد در خواب فرو رفته و نیاز کمتری به کوددهی دارد، از این رو از اواخر تابستان، یک هفته در میان شروع به دادن کودهای کامل گلدهی با فسفر بنفشه آفریقایی کنید، زمانی که گل‌ها درآمد کوددهی را به ماهی یکبار کاهش دهید.

مشخصات گیاه نماتانتوس

هرس: بهترین زمان برای هرس نماتانتوس فط تابستان می‌باشد. شاخ و برگ آنرا هرس کنید تا در اواخر تابستان به گلدهی برسد.

تکثیر: تکثیر این گیاه به سادگی انجام شده و برای آن سه راه پیش رو دارید، می‌توانید در قدم اول یکی از برگ‌ها را کنده و داخل خاک بنفشه آفریقایی کنید و روی آن را یک نایلون بکشید تا رطوبت آن حفظ گردد، پس از آن گلدان را در هوایی خنک قرار داده و منتظر برای ریشه‌دهی بمانید، در تکثیر دقت داشته باشید که خاک باید حتماً دارای پیت ماس باشد.

راه دوم به این شکل است که ده سانت از ریشه سال جاری را زده و مستقیماً داخل خاک فرو کنید و منتظر ریشه دادن بمانید، راه سوم این است که یکی از ساقه‌ها را بدون جدا کردن خم کرده و داخل خاک فرو کنید و پس از آن منتظر ریشه دهی بمانید و پس از ریشه زدن ساقه اصلی را جدا کنید.

آفات: این گل سوژه مورد علاقه برای شپشک‌ها می‌باشد و راه مبارزه با آنها استفاده از اسپری کونفیدور می‌باشد، در طول نگهداری از گیاه اگر رطوبت محیط را بالا نگه دارید تا کنه‌ها و شپشک‌ به آن آسیبی وارد نمی‌کنند.

منبع : نازبو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا