دسته‌بندی نشده

روشی ایمن برای پخت تخم مرغ

بهترین روش ها جهت طبخ تخم مرغ

تخم مرغ یک غذای ارزان و فوق العاده مغذی است. تخم مرغ نسبتا کالری کمی دارد اما سرشار از پروتئین، ویتامین ها، مواد معدنی و چربی های سالم می باشد.

روش تهیه تخم مرغ بر روی مواد مغذی موجود در آن موثر است. در ادامه پیرامون این موضوعات مطالعه خواهید کرد: انواع مختلف روش تهیه تخم مرغ، از بین رفتن مواد مغذی تخم مرغ با پخت و پز، نکاتی در رابطه با طبخ سالم تخم مرغ. با دلگرم همراه شوید.

انواع مختلف روش تهیه تخم مرغ

پخت تخم مرغ باکتری های خطرناک آن را از بین می برد و باعث ایمن شدن آن می شود. در اینجا به بررسی محبوب ترین روش های پخت تخم مرغ می پردازیم:

1. تخم مرغ به مدت 6 الی 10 دقیقه در آب جوش می پزد. بسته به مدت زمان پخت می توانید زرده های مختلفی داشته باشید. هر چقدر میزان پخت طولانی تر باشد زرده محکم تر می شود.

2. برای تهیه تخم مرغ جیبی یا تخم مرغ آب پز بدون پوست کافی است در آب جوش به همراه مقدار کمی سرکه و نمک تخم مرغ را بشکانید و بعد از 3 الی 4 دقیقه از آب خارج نمایید.

3. تخم مرغ را می توان در یک ماهیتابه به همراه روغن سرخ کرد. می توانید تخم مرغ را در ظروف مناسبی بشکانید و در فر قرار دهید تا پخته شود.

4. تخم مرغ را در یک کاسه خوب هم بزنید و در درون یک ماهیتابه داغ با حرارت کم ریخته و مرتب هم بزنید.

آب پز کردن و نیمرو بصورت سفیده و زرده سفت از بهترین روش های طبخ تخم مرغ می‌باشند.

بهترین روش طبخ تخم مرغ

نحوه شناسایی تخم مرغ کهنه و فاسد چگونه است؟

شناور نگهداشتن در آب: وقتی تخم مرغ در آب شناور می‌ماند که حباب هوای آن به اندازه کافی برای شناور نگهداشتن آن بزرگ شده باشد و این به مفهوم کهنه بودن آن است. برای اطمینان از سالم بودن تخم مرغ کهنه آنها را قبل از استفاده در یک ظرف جداگانه بشکنید. یک تخم مرغ فاسد چه پخته باشد و یا خام پس از شسکسته شدن پوسته بوی نامطبوعی از خود متصاعد می‌کند.

تست نور: با انجام آزمایش نور تمام علایم فساد که در بالا ذکر گردیده است قابل رویت می‌باشد.

بهترین روش طبخ تخم مرغ

از بین رفتن مواد مغذی تخم مرغ با پخت و پز

گرما باعث ایجاد تغییرات ساختاری در پروتئین های تخم مرغ می گردد. هنگامی که پروتئین گرما می بیند پیوندهای جدیدی با سایر پروتئین های اطراف خود ایجاد می کند، این پیوندهای جدید هضم آن را برای بدن آسان تر می نماید. این تغییرات را می توانید با تغییر رنگ سفیده و زرده تخم مرغ از حالت ژلی به سفت درآمدن آن مشاهده کنید.

پخت تخم مرغ با حرارت بالا می تواند به سایر مواد مغذی آسیب برساند. پختن اکثر مواد غذایی به خصوص برای مدت طولانی در دمای بالا می تواند به کاهش مواد مغذی منجر شود. پختن تخم مرغ می تواند میزان ویتامین A و آنتی اکسیدان های موجود در آن را کاهش دهد.

به طور کلی زمان پخت کوتاه تر (حتی در دمای بالا) به حفظ مواد مغذی بیشتر کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد وقتی تخم مرغ به مدت 40 دقیقه پخته شود ممکن است تا 61 درصد ویتامین D خود را از دست بدهد.

با این حال حتی اگر تخم مرغ با پخته شدن مقداری مواد مغذی از دست بدهد اما همچنان منبع بسیار غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان هاست.

بهترین روش طبخ تخم مرغ

نکاتی در رابطه با طبخ سالم تخم مرغ

اگر می خواهید کالری کمی مصرف کنید تخم مرغ ها را به صورت آب پز یا جیبی (آب پز بدون پوست) تهیه کنید. تخم مرغ را با سبزیجات ترکیب کنید، این یک فرصت عالی برای افزودن فیبر و ویتامین های اضافی به وعده غذایی تان است.

تخم مرغ را در دمای بالای پایدار سرخ کنید. نمونه هایی از روغن های خوب عبارتند از: روغن زیتون و کره. روغن نارگیل هم گزینه مناسبی می باشد اما ممکن است بعضی افراد طعم آن با تخم مرغ را نپسندند.

تخم مرغ های مرتعی و ارگانیک از نظر غذایی ارزش بالاتری نسبت به تخم مرغ های قفسی و معمولی دارند.

هر چه تخم مرغ را به مدت طولانی تر در دمای بالاتر بپزید مواد مغذی بیشتری کاهش پیدا می کند. همچنین میزان کلسترول اکسیده آن افزایش می یابد. این موضوع به خصوص در سرخ کردن با تابه صادق است.

بهترین روش طبخ تخم مرغ

separator line

روش سردکردن تخم مرغ پس از پخت

تخم مرغ یا غذاهای حاوی آن باید بلافاصله پس از طبخ مصرف شوند. تخم مرغ پخته مثل تخم مرغ سفت و یا غذاهای حاوی آن نباید بیش از 2 ساعت بیرون از یخچال نگهداری شوند.

تخم مرغ پخته سفت (با و یا بدون پوست) تنها یک هفته در یخچال قابل نگهداری است. باقیمانده غذاهای حاوی تخم مرغ پخته را در یخچال نگهداری و طی 4-3 روز مصرف کنید.

زمانی که مقدار غذای باقیمانده زیاد است آن را به چند قسمت تقسیم و در ظرف های جداگانه بریزید تا به سرعت خنک شود.

اگر تخم مرغ پخته برای پیک نیک، محل کار و یا مدرسه برده می‌شود باید در جای خنگ و یا ظرف حاوی یخ نگهداری شود.

بهترین روش طبخ تخم مرغ

آیا استفاده از تخم مرغ‌های ترک دار صحیح است؟

باکتری ها قادرند از طریق ترک ها به داخل تخم مرغ نفوذ کنند. هرگز تخم‌ مرغ‌های ترک دار را خریداری نکنید ولی اگر در طی حمل و نقل تا منزل ترک برداشت آن را در یک ظرف تمیز و درپوش دار بریزید (بدون پوسته) و در یخچال نگهداری کنید و طی دو روز آن را مصرف کنید. اگر تخم‌مرغ‌ها طی پخت ترک برداشت مصرف آن مشکلی ندارد.

بهترین روش طبخ تخم مرغ

چگونه زمان و نگهداری در یخچال کیفیت تخم مرغ را متاثر می‌سازد؟

داخل تخم مرغ به صورت طبیعی و بلافاصله پس از تخم‌گذاری مرغ حباب هوا وجود ندارد. این حباب به مرور زمان و معمولاً در انتهای پهن‌تر آن بین دو پوسته (پوسته نازک داخلی و سخت خارجی) بوجود می‌آید. این حباب ناشی از تفاوت انقباض بین پوسته خارجی و محتوای درونی آن است.

با گذشت زمان زرده و سفیده کیفیت خود را از دست می‌دهند. زرده از سفیده آب جذب می‌کند. دی‌اکسید کربن سفیده از طریق منافذ پوسته تبخیر می‌شود و در نتیجه هوای بیشتری وارد پوسته می‌گردد و حباب هوا بزرگتر می‌شود.

در صورتیکه تخم مرغ با بشکنیم مواد درونی آن جای بیشتری را اشغال می‌کند. سفیده نازکتر شده و قوام خود را از دست می‌دهد. زرده پهن‌تر و بزرگتر شده و به راحتی می‌ترکد.

بند نازکی که موجب می‌شود زرده در وسط سفیده بماند ضعیف شده و اجازه می‌دهد که زرده به اطراف حرکت کند. نگهداری در یخچال این روند را آهسته‌تر می‌کند.

بهترین روش طبخ تخم مرغ


بیشتر بخوانید :

روش پخت تخم مرغ آب پز بدون پوست

طرز تهیه ی یک سوسیس تخم مرغ آسان و خوشمزه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا