دسته‌بندی نشده

ده فرمان کلیوی

ده فرمان کلیوی

توصیه های کلیوی

1.آب بنوشيد:

خوردن آب از عادت‌هاي غذايي‌اي است كه از تشكيل سنگ كليه پيشگيري و از شدت يافتن هر نوع سنگي جلوگيري مي‌كند. نوشيدن آب سبزي‌هاي مختلف هم مفيد است و به همين دليل توصيه مي‌شود اين بيماران همراه و بين وعده‌هاي غذايي‌، آب معمولي يا آب سبزيجات بنوشند. بهتر است اين مقدار آب، به 2 تا 3 ليتر در روز برسد. البته نوشيدن آب بيشتر به کساني که سنگ‌هاي سيستييني دارند، بيش از همه توصيه مي‌شود.

2.از خوردن موادغذايي حاوي اگزالات، خودداري كنيد:

مواد غذايي منبع اگزالات مانند اسفناج، شكلات، انواع مغزها به‌خصوص بادام‌زميني، زمينه تشديد سنگ‌كليه را فراهم مي‌كنند به همين دليل بهتر است آنها را حتي به مقدار كم هم در برنامه‌غذايي روزانه‌تان نگنجانيد.

3.آبليموي تازه بخوريد:

آبلیموی تازه

آبليمو داراي تركيبي به نام سيترات است كه دريافت آن مانع از تشكيل سنگ‌هاي كلسيمي‌ مي‌شود، به همين دليل به افرادي كه سابقه سنگ‌كليه دارند، توصيه مي‌شود 2 ليتر آب را با 100 ميلي‌ليتر آبليموي تازه مخلوط کنند و در طول روز بنوشند. به اين ترتيب زمينه بروز سنگ‌كليه به‌خصوص در افرادي كه سنگ‌هاي كلسيمي‌ دارند، به ميزان قابل‌ملاحظه‌اي كاهش پيدا مي‌كند

4.گوشت‌سفيد به‌جاي گوشت قرمز:

در وعده‌هاي غذايي اصلي‌تان، سينه‌مرغ يا ماهي گريل‌شده را كنار انواع سبزي‌هاي فصل ميل كنيد و سعي كنيد تا جايي كه امكان دارد، از مصرف گوشت‌قرمز بپرهيزيد. فراورده‌هاي گوشتي و انواع کنسروها را از رژيمتان حذف کنيد. اين محصولات غذايي مملو از سديم هستند و توصيه مي‌شود افرادي که سنگ‌هاي کلسيم اگزالات دارند يا سنگ‌هاي آنها از نوع اسيداوريکي است، آنها را نخورند. البته بهتر است انواع کيک و شيريني هم به دليل آنکه بيکينگ‌پودر (ترکيب سديم‌دار) دارند، مصرف نشود.

5.ميوه فصل بخوريد:

از ميوه‌هاي مناسب براي شما موز، آلو، هلو، سيب، گلابي و زردآلو هستند پس آنها را به عنوان ميان‌وعده بخوريد.

6.منابع منيزيم را فراموش نكنيد:

اين ماده معدني در سبزي‌هاي با برگ سبز تيره، سيب‌زميني و غلات كامل يافت مي‌شود. بررسي‌ها نشان داده‌اند خوردن منابع منيزيم از تشكيل سنگ در كليه‌ها جلوگيري مي‌كند بنابراين آنها را در رژيم غذايي روزانه‌تان قرار دهيد.

7.برنج قهوه‌اي بخوريد:

برنج قهوه ای

نان تهيه شده از آرد سبوس‌دار، ماكاروني سبوس‌دار و برنج قهوه‌اي از خوراكي‌هايي هستند كه به دليل داشتن فيتات به كساني كه سابقه سنگ‌كليه به‌خصوص سنگ‌هاي كلسيمي ‌دارند، توصيه مي‌شود زيرا فيتات به كلسيم دريافتي در روده متصل مي?شود و از تشكيل و حتي بزرگ‌شدن سنگ‌هاي كلسيمي‌ در كليه‌ها جلوگير ميکند.

8.اگر سنگ‌ کليه‌تان از نوع کلسيم‌اگزالات و کلسيم‌فسفات است:

بهتر است ميزان دريافت سديم را کاهش دهيد، مقدار گوشت، تخم‌مرغ و در کل منابع پروتئين حيواني‌تان را در رژيم غذايي‌تان کم کنيد. البته مي‌توانيد به اندازه کافي منابع غذايي کلسيم را نيز دريافت و در صورت لزوم مکمل کلسيم هم بگيريد (البته با مشورت پزشک معالج).

9.اگر سنگ کليه‌تان از نوع اسيداوريک است:

مقدار پروتئين حيواني را در رژيم‌غذايي‌تان محدود کنيد. لزومي ندارد که مقدار منابع پروتئيني به خصوص انواع گوشت را به حداقل برسانيد.

10.در مصرف شکر حد اعتدال را رعايت کنيد:

شکر

مصرف شکر زياد از عادت‌هاي بد غذايي است که باعث مي‌شود جذب کلسيم و منيزيم مختل شود و احتمال ابتلا به سنگ‌کليه در افرادي که سابقه اين بيماري را دارند افزايش يابد. به همين دليل بهتر است مصرف شکر و تمام خوراکي‌هايي که شکر فراواني دارند، به حداقل برسانید

منبع : هفته نامه سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا