دسته‌بندی نشده

موارد مصرف قرص پرفوران و عوارض جانبی این دارو

قرص روکش دار پرفوران

قرص پرفوران ضد افسردگی و ضد اضطراب و بی قراری های عصبی

روزی ۳ مرتبه هر بار یک تا دو قرص با یک لیوان آب میل شود.

مهمترین ماده موثره علف چای هیپریسین و پسودوهیپریسین است. سایر مواد موجود در گیاه عبارتند از: فلاونوئید، گزانتونها، اسیدهای کربوکسیلیک فنولیک (اسیدهای کافئیک، کلروژنیک، فرولیک و جن تیزیک)

افسردگی یكی از رایج‌ترین عوارض جوامع شهری و پیشرفته در قرن ۲۱ محسوب می‌گردد. افراد جامعه در سنین مختلف به این بیماری مبتلا می‌گردند و با پیشرفت زندگی ماشینی نیز روز به روز بر تعداد افراد مبتلا به این عارضه افزوده می‌شود. این عارضه افزون بر اختلالات بسیار عمده‌ای كه بر سلامت جسم و جان فرد باقی می‌گذارد . موجب اختلال در نظم جامعه شده و ضررهای بی‌شماری بر ارتباطات سالم افراد با یكدیگر و بر اقتصاد جوامع وارد می‌كند. بدین سبب درمان این بیماری مورد توجه بسیار بوده و تحقیقات گسترده‌ای برای شناخت عوامل ایجاد آن و ارائه‌ی داروهای موثر جهت برطرف كردن علائم آن انجام شده است.

انجمن روانپزشكان آمریكا، افسردگی‌ها را به سه دسته طبقه‌بندی نموده است:

۱- افسردگی‌های درون زا كه ۲۵٪ افسردگی‌ها را تشكیل داده و مربوط به اختلالات بیوشیمیائی عمیق مغزی می‌باشند و به داروهای ضد افسردگی سه حلقه‌ای و مهار كننده برگشت سروتونین به نورون‌ها پاسخ می‌دهند.
۲- افسردگی‌ها‌ی واكنشی كه ۶۰٪ موارد افسردگی‌ها از این نوع بوده و به علت بیماری‌های جسمی، از دست دادن عزیزی، شكست‌های زندگی، مشكلات مالی و غیره عارض می‌گردند. درمان این افسردگی‌های نیاز به گفتار درمانی، تغییر محیط زندگی و بكار گیری داروهای گیاهی از جمله علف چای دارد.
۳- افسردگی‌های دوقطبی كه ۱۵٪ از موارد افسردگی‌ها را شامل می‌شوند و لیتیم، كربنات سدیم و والپروات سدیم از داروهای انتخابی این دسته هستند.

در این راستا استفاده از داروهای گیاهی كه بتوانند در دراز مدت مصرف شده و عوارض جانبی كمتری نسبت به داروهای شیمیایی نیز داشته، مدنظر می‌باشد. تحقیقات انجام شده نشان داده‌اند كه گیاه علف چای یا هوفاریقون با اسم علمی Hypericum perforatum اثر بسیار قاطعی در برطرف كردن عوارض این بیماری و درمان آن داردبه گونه‌ای كه امروزه در اكثر كشورهای دنیا فرآورده‌های تهیه شده از این گیاه به فرم‌های داروئی مختلف به عنوان داروی انتخابی و موثر برای درمان و برطرف كردن افسردگی به كار برده می‌شود.

مطالعات متعدد فارماكولوژیكی و بالینی نشان داده است كه عصاره‌ی گیاهی علف چای و ماده موثره هایپرسین، انواع ایزوآنزیم‌های B و A آنزیم منوآمین اكسیداز( MAO) را مهار می‌نماید. در نتیجه این اثر، میزان واسطه‌های شیمیائی نظیر سروتونین، نور اپی نفرین و دو پامین در هسته‌های مغزی افزایش یافته و موجب بهتر شدن خلق و برطرف شدن افسردگی می‌گردد.

تا كنون دو مكانیسم اثر كلی برای اثر ضد افسردگی گیاه علف چای پیشنهاد شده است كه عبارتند از:

۱- تعدیل فعالیت اینترلوكین -۶
۲- وقفه‌ی برگشت سروتونی به عصب.

مطالعات بالینی متعدد اثربخشی این گیاه داروئی را به اثبات رسانده‌اند. بررسی بالینی بر روی ۲۲ بیمار نشان داده است كه عصاره‌ی گیاهی علف چای به طور قابل ملاحظه‌ای علائم اضطراب، بی‌تفاوتی، خواب زیاد، بی‌خوابی، بی اشتهایی و كندی فعالیت حركتی در افسردگی را برطرف نموده وبه خصوص به طور قابل ملاحظه‌ای علائم اضطراب ، بی تفاوتی، خواب زیاد، بی خوابی، بی اشتهایی و كندی فعالیت حركتی در افسردگی رابرطرف نموده و به خصوص فاقد اثرات جانبی نیز بوده است. از آثار درمانی جالب توجه دیگر گیاه علف چای، التیام زخم‌ها و برطرف نمودن سوختگی‌های پوستی به صورت موضعی و تاثیر مثبت آن در درمان عفونت‌های مزمن ویروسی می‌باشد.
شركت داروسازی گل دارو همگام با پیشرفت صنعت داروسازی، با تكیه بر شواهد موجود و مستندات و با استفاده از تجربیات چندساله اساتید داروسازی داخلی و خارجی، قرص پرفوران را كه محتوی عصاره گیاه علف چـای است را فرموله كرده و پس از انجام تحقیقات به كلینیك عرضه نموده است. قرص روكشدار پرفوران با دارا بودن ماده‌ی موثره هایپریسین در درمان افسردگی و اضطراب موثر می‌باشد.

پرفوران

عوارض جانبی پرفوران

عوارض آلرژيک وفتودرماتيت ندرتا” ممکن است در بعضی بيماران ايجاد گردد.

مصرف درحاملگی وشيردهی پرفوران

در موارد حاملگی وشيردهی توصيه نمی شود.

تداخلات داروئی پرفوران

گياه علف چای باالقای آنزيم کبدی سيتوکروم P450 ممکن است تاثير برخی ازداروها مثل سيکلوسپورين ، وارفارين ،ديگوکسيــــــن ، تئـوفيلين، ضد تشنجها و داروهای ضدبارداری خوراکی را به واسطه افزايش متابوليسم آنها کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا