دسته‌بندی نشده

دستور تهیه شیرینی نجمات سمید با مواد میانی و شربت مخصوص

شیرینی نجمات سمید

نجمات سمید یکی از انواع شیرینی‌های فوق العاده خوشمزه و لذیذ عربی است که طرفداران زیادی دارد، این شیرینی بافت سبک و تردی دارد و به روش‌های مختلف و با مواد متنوعی آماده می‌شود، نجمات سمید برای پذیرایی و مهمانی‌ها بسیار مناسب است. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه شیرینی نجمات سمید در ادامه با سایت آموزشی ما همراه باشید.

مواد لازم برای خمیر

ایرمیک یا آرد سمولینا ۱۷۰ گرم معادل ۱ پیمانه
آرد ۱۳۰ گرم معادل ۱ پیمانه
بکینگ پودر ۲/۱ قاشق چایخوری
شکر ۱۵ گرم معادل ۱ قاشق سوپ خوری
مایه خمیر ۵ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
روغن مایع ۷۰ گرم معادل ۳/۱ پیمانه
شیر ۱۸۰ تا ۲۰۰ گرم معادل ۱ پیمانه حدودا

مواد لازم برای کرم میانی

شیر ۱۰۰ گرم معادل ۲/۱ پیمانه
شکر ۱۵ گرم معادل ۱ قاشق سوپ خوری
نشاسته ذرت ۵گرم معادل ۱ قاشق چای خوری سرپر
آرد ۱۰ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری سرپر
خامه صبحانه ۲۵ گرم معادل ۱ قاشق سوپ خوری
پودر نارگیل ۵ گرم معادل ۱ قاشق چای خوری
گلاب ۱ قاشق چای خوری

 شیرینی نجمات سمید

مواد لازم برای شربت بار

شکر ۴۰۰ گرم معادل ۲ پیمانه
آب ۲۰۰ گرم معادل ۱ پیمانه
گلاب ۲۵ گرم معادل ۸/۱ پیمانه
جوهر لیمو ۸/۱ قاشق چای خوری
زعفران دم‌کرده ۳ قاشق سوپ خوری
گلوکز ۲ قاشق سوپ خوری

دستور پخت شیرینی نجمات سمید

مرحله اول
ابتدا برای درست کردن شربت، مقداری شکر و آب را در یک ظرف بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا شکر کاملا در آب حل شود، ظرف شربت را مدام تکان دهید تا شکر قبل از به جوش آمدن آب، حل شود و شربت، شکرک نزند.

مرحله دوم
بعد با توجه به ذائقه و دلخواه خودتان مقداری گلاب را به شربت اضافه کنید و هم بزنید تا عطر گلاب در شربت پخش شود و سپس جوهر لیمو را بریزید و هم بزنید، بعد زعفران دم‌کرده غلیظ را که از قبل با کمی آب دم‌کرده‌اید، به مواد اضافه کنید.

مرحله سوم
سپس شربت را هم بزنید تا رنگ زعفران در شربت باز شود و عطر و طعم زعفران با مواد مخلوط شود، بعد گلوکز را اضافه کنید و هم بزنید بعد از این‌ که شربت شروع به جوشیدن کرد، ده دقیقه اجازه دهید تا همه مواد با هم بجوشند و مخلوط غلیظ شود.

مرحله چهارم
در این مدت چند بار با فرچه آغشته به آبلیمو، دیواره‌های ظرف را تمیز کنید تا شکرک نزند، وقتی شربت به غلظت مناسب رسید، آن را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا خنک شود، بعد از سرد شدن، غلظت شربت بیشتر می‌شود.

مرحله پنجم
سپس برای درست کردن خمیر، آرد سمولینا یا ایرمیک را در یک ظرف بریزید و سپس آرد سفید را که از قبل الک کرده‌اید و بافت آن سبک شده است با بکینگ پودر ترکیب کنید و روی آرد سمولینا الک کنید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب و یکدست شوند.

مرحله ششم

بعد مایه خمیر را روی مواد بریزید و هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند، سپس روغن مایع را اضافه کنید و با لیسک یا قاشق هم بزنید تا روغن کاملا به خورد مواد برود و خمیر یکدست شود، بعد از آن شیر را کم‌کم روی خمیر بریزید و ورز دهید.

نکته: توجه کنید شیر را قبل از اضافه کردن به مواد در دمای محیط قرار دهید تا با بقیه مواد هم دما شود.

 طرز تهیه شیرینی نجمات سمید

مرحله هفتم
با توجه به این‌ که آب خوری آردها با هم فرق دارد شیر را نباید یک‌ جا اضافه کرد چون ممکن است خمیر شل شود، شیر را تا جایی اضافه کنید که خمیر نرم و یکدست شود و وقتی ورز می‌دهید به دست نچسبد، بعد دوباره کمی خمیر را ورز دهید.

مرحله هشتم
وقتی خمیر آماده شد، آن را داخل یک ظرف قرار دهید و روی آن را با پلاستیک یا پارچه نخی بپوشانید و به مدت ۴۵ دقیقه در دمای محیط قرار دهید و اجازه دهید تا خمیر استراحت کند و قوام بیاید، در طول این مدت مواد کرم میانی را درست کنید.

مرحله نهم
برای درست کردن کرم، شیر را در یک ظرف مناسب بریزید و بعد شکر را به آن اصافه کنید و هم بزنید، سپس نشاسته ذرت را روی مواد بریزید و با هم ترکیب کنید، بعد آرد و پودر نارگیل را هم اضافه کنید و هم بزنید تا آرد داخل مواد گلوله نشود.

مرحله دهم
سپس خامه صبحانه را روی مواد بریزید و با هم مخلوط کنید و بعد ظرف را روی حرارت متوسط قرار دهید و با همزن دستی هم بزنید تا کرم کمی غلیظ شود، بعد با توجه به ذائقه خودتان مقداری گلاب را به مواد اضافه کنید و با قاشق مدام هم بزنید.

مرحله یازدهم
وقتی کرم به غلظت مناسب رسید، ظرف کرم را از روی حرارت بردارید و در دمای محیط قرار دهید تا حرارت اولیه آن کم شود و بعد کرم را داخل یک ظرف بریزید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید و داخل یخچال قرار دهید تا کاملا خنک شود.

مرحله دوازدهم
سپس مقداری از خمیر را که کامل استراحت کرده از ظرف بردارید و دوباره روی ظرف را بپوشانید تا بقیه خمیر خشک نشود، و بعد خمیر را کمی ورز دهید و روی یک سطح صاف قرار دهید و با وردنه به قطر ۳ تا ۴ میلی متر پهن و باز کنید.

مرحله سیزدهم
بعد با کاتر و یا قالب‌های آماده خمیر را به شکل دایره‌‌های هم اندازه برش دهید، اگر قالب نداشتید می‌توانید از لبه‌های لیوان برای قالب زدن استفاده کنید، سپس مقداری از کرم خنک شده را داخل خمیرها بریزید و به شکل ستاره‌ای فرم دهید و بپیچید.

مرحله چهاردم
لبه‌های خمیر را کامل فیکس کنید تا کرم از داخل آن بیرون نریزد، خمیر را به شکل ستاره پنج پر یا چهار پر فرم دهید، همه خمیر را فرم ندهید، ابتدا تعدادی را شکل دهید و سرخ کنید، چون اگر بمانند پف می‌کنند و داخل روغن باز می‌شود و به هم می‌ریزد.

دستور پخت شیرینی نجمات سمید

مرحله پانزدهم
سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا داغ شود و بعد خمیرها را داخل روغن داغ سرخ کنید، مقدار روغن بهتر است به اندازه‌ای باشد که خمیرها در آن غوظه ور شوند و همه قسمت‌های آن به طور کامل سرخ شود.

مرحله شانزدهم
بعد شیرینی‌ها را از روغن بیرون بیاورید و داخل شربت به دمای محیط رسیده قرار دهید و اجازه دهید تا به مدت ۱ تا ۲ دقیقه در آن بمانند و شربت خوب جذب شیرینی‌ها شود و سپس شیرینی‌ها را داخل توری بریزید تا روغن اضافی‌ آن‌ها خارج شود‌.

مرحله هفدهم
سپس با سلیقه و دلخواه خودتان می‌توانید روی شیرینی‌ها را با پودر پسته، پودر نارگیل، خرده‌های گردو و خلال بادام تزئین کنید و بعد نجمات سمید را در ظرف مناسب بچینید و این شیرینی خوش طعم را برای پذیرایی همراه با چای سرو کنید.

منبع : پانا مگ

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا