دسته‌بندی نشده

خواص طالبی : ۲۰ خاصیت بی نظیر میوه طالبی

خواص دارویی و فواید طالبی که تا به حال نمیدانستید!

از دلایل مفید بودن خواص طالبی ویتامین A در این میوه است. طالبی مملو از بتاکاروتن بوده که در بدن تبدیل به ویتامین آ می شود. بتاکاروتن یک آنتی اکسیدان بسیار عالی است که از سرطان پیشگیری می کند، کلسترول را کاهش می دهد و درصد بیماری های قلب و عروق را به طرز چشمگیری کم می کند.

این ویتامین در بهبود بینایی و حفظ سلامت و طراوت پوست، نقش ارزنده ای دارد. به علاوه بتاکاروتن بالای طالبی، مانع بروز آب مروارید در سالمندان می شود. طالبی همچنین حاوی زویتامین ث و علاوه بر آن، مواد مغذی دیگری مثل پتاسیم، اسید فولیک، فیبر، منیزیم، ید و ویتامین B6 است.

وجود مجموعه‌ای از ویتامین ها، به خصوص ویتامین های گروه ب در این میوه، آن را به ماده ای بسیار خوب برای تنظیم متابولیسم در بدن تبدیل کرده و از این رو این خواص طالبی برای افزایش وزن کودکان و نوجوانان و افراد لاغر است.

طالبی میوه ای خنک و اشتها آور است و به دلیل دارابودن درصد بالای آب، فیبر و مواد معدنی مناسب، ادرارآور و ملین است.

مصرف این میوه همچنین به افرادی که از کم خونی رنج می برند، توصیه می شود. مطالعات نشان داده است که افرادی که از آسم رنج می برند، در صورت استفاده از میوه هایی که خاصیت آنتی اکسیدانی بالایی دارند، کمتر دچار حملات تنفسی می شوند. از این رو مصرف طالبی برای کسانی که سل ریوی دارند، مفید است.


20 خاصیت معجزه آسای میوه طالبی برای سلامت بدن

1. کاهش کلسترول خون

مصرف طالبی به دلیل فیبر موجود در آن، برای کاهش کلسترول بد خون مفید می باشد. کلسترول بد خون LDL توسط فیبر از بدن خارج می شود.

2. تقویت استخوان و دندان ها

طالبی سرشار از کلسیم است و از میوه های مغذی برای تقویت استخوان ها و سلامت دندان به شمار می رود.

3. آبرسانی بدن

جالب است بدانید 90 درصد طالبی را آب تشکیل می دهد. آب طالبی برای تامین مواد معدنی بدن از جمله پتاسیم، منیزیم، آهن و روی مفید بوده و از بهترین جایگزین ها برای آب معدنی به شمار می رود. مصرف طالبی برای رفع خستگی نیز عالی می باشد.

4. نفخ و یبوست

طالبی منبع غنی فیبر است که برای معده و گوارش مفید می باشد. مصرف یک لیوان طالبی برای درمان سریع یبوست و نفخ بسیار موثر است و کلیه ها را تقویت و سم زدایی می کند.

5. کاهش فشار خون بالا

طالبی از میوه های مفید برای افراد مبتلا به فشار خون بالا می باشد. این میوه حاوی پتاسیم است که با فشار خون بالا مبارزه کرده و برای سلامت قلب مفید است.

6. سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان می دهد طالبی سرشار از ویتامین C است به طوری که یک لیوان آب طالبی 34 درصد نیاز بدن به ویتامین C را تامین می کند. ویتامین C از آنتی اکسیدان های قوی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مبارزه با انواع بیماری مانند سرطان ایفا می کند.

ویتامین B1 موجود در طالبی نیز برای تولید سلول های جدید و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

میوه طالبی

7. سلامت قلب

طالبی حاوی موادی همچون فیبر، ویتامین C، ویتامین B6 و پتاسیم است که همگی برای سلامت قلب ضروری بوده و با کاهش فشار خون و کلسترول، ریسک ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

ویتامین B3 موجود در طالبی باعث افزایش سطح کلسترول خوب بدن و کاهش تری گلیسیرید خون می شود.

8. منبع غنی پتاسیم

پتاسیم از مواد معدنی ضروری بدن است که باعث کاهش خطر سکته مغزی، کاهش فشار خون بالا و سنگ کلیه می شود و از از دست دادن توده عضلانی بدون چربی جلوگیری می کند. پتاسیم با دفع سدیم اضافی از طریق ادرار باعث حفظ تعادل این ماده در بدن شده و تنش در دیواره عروق خونی را کاهش می دهد.

9 .سلامت چشم

بتاکاروتن و ویتامین A موجود در طالبی برای سلامت چشم و بینایی مفید است. ویتامین A باعث کاهش خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا و از دست دادن بینایی می شود، التهاب چشمی را برطرف کرده و چشم را در برابر انواع عفونت حفظ می کند.

بتاکاروتن در بهبود بینایی و کاهش استرس اکسیداتیو تاثیر عالی دارد.آنتی اکسیدان های لوتین و زاکسنتین موجود در طالبی نیز در سلامت چشم نقش مهمی را ایفا می کنند.

همچنین بخوانید:

۲ روش متفاوت برای تهیه آب طالبی در منزل

۱۳ خاصیت بی نظیر آب طالبی برای سلامت بدن

آموزش تهیه ۶ مدل دسر طالبی خوشمزه و پرخاصیت + عکس

10. امگا 3

طالبی منبع غنی اسیدهای چرب امگا 3 می باشد. امگا 3 در کاهش التهاب بدن بسیار موثر است.

11. دیابت

طالبی دارای ترکیباتی است که تولید انسولین در بدن را تنظیم می کند. از سوی دیگر، با اینکه طالبی طعم شیرینی دارد اما شاخص گلیسمی آن بسیار پایین بوده و خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

12. آلزایمر

پتاسیم، فولات و آنتی اکسیدان های مختلف موجود در طالبی برای مغز مفید بوده و فولات احتمال ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد. پتاسیم نیز با افزایش جریان خون به مغز باعث بهبود شناخت، تمرکز و فعالیت های عصبی می شود.

میوه طالبی

13. تهوع

طالبی حاوی مقادیر فراوان ویتامین B6 است که در درمان تهوع مفید می باشد.

14. عفونت

ویتامین C موجود در طالبی باعث افزایش مقاومت بدن در برابر عوامل عفونت زا شده و با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

15. افسردگی

پیریدوکسین از مواد موجود در طالبی است که علاوه بر خواص ضدالتهابی، به دلیل تولید هورمون روی الگوی خواب و خلق و خوی افراد تاثیر مثبت می گذارد.ویتامین B6 موجود در طالبی در درمان افسردگی موثر است.

16. خواص طالبی برای لاغری

طالبی به دلیل دارا بودن فیبر باعث می شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کرده و مصرف آن به دلیل کالری ناچیز برای کاهش وزن مفید است.

17. خواص طالبی در بارداری

طالبی دارای مواد مغذی مختلف است که برای دوران بارداری بسیار مفید است. پتاسیم فراوان طالبی باعث محافظت زنان باردار از بیماری های قلبی شده و ویتامین C موجود در طالبی سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشد.مصرف آب طالبی باعث رشد سالم جنین شده و از مشکلات رایج بارداری همچون نفخ و یبوست دوران بارداری پیشگیری می کند.

ویتامین B9 یا فولات موجود در طالبی برای رشد مغزی و ذهن جنین حیاتی بوده و از نقص لوله عصبی و نقص های مادرزادی مغز و نخاع پیشگیری می کند.

توجه داشته باشید: قبل از اعمال موضعی هر گونه ماسک یا ضماد روی پوست صورت و سایر نقاط حساس بدن، حتما اندکی از آن را روی بخش کوچکی از پوست دست تست کرده و 20 دقیقه منتظر بمانید تا از عدم حساسیت پوست خود مطمئن شوید.

18. زیبایی پوست

طالبی سرشار از ویتامین C است که باعث افزایش تولید و رشد کلاژن در بدن می گردد . کلاژن در حفظ سلامتی، شادابی و زیبایی پوست موثر بوده و رگ های خونی پوست را ترمیم و تغذیه می کند.

میوه طالبی

19. مرطوب کننده پوست

آب طالبی خاصیت مرطوب کنندگی دارد و برای پوست های خشک مفید است.

چند قطعه طالبی پوست گرفته، نصف خیار خرد شده ( با دانه و پوست) و یک عدد سفیده تخم مرغ را داخل مخلوط کن بریزید تا حالت خمیری پیدا کند. ماسک را روی پوست صورت مالیده و با انگشتان خود به صورت حرکات دایره ای بزرگ ماساژ دهید. بعد از 15 دقیقه با آب گرم بشویید.این ماسک منافذ پوست را پاکسازی کرده و پوست را نرم و روشن می کند.

20. خشکی پوست

طالبی به دلیل آبدار بودن برای درمان خشکی پوست عالی است.مقداری طالبی را با چنگال هم زده تا کاملا له شود، سپس آن را روی پوست قرار داده و بعد از 30 دقیقه بشویید. اگر پوست چرب دارید می توانید از خیار به جای طالبی استفاده کنید.


ماسک روشن کننده پوست با طالبی

1 عدد زرده تخم مرغ را با یک فنجان طالبی مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. مخلوط را روی پوست قرار داده و بعد از 10 دقیقه با آب سرد بشویید. این ماسک پوست شما را نرم و صاف و روشن می کند.

احتیاط لازم در مصرف طالبی

  1. کسانی که مرض قند دارند باید در خوردن طالبی جانب احتیاط را رعایت کنند و کمتر مصرف کنند.
  2. کسانی که ورم معده دارند، نباید در مصرف طالبی زیاده روی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا