دسته‌بندی نشده

حکم جواب دادن به موبایل در حال نماز از نظر بزرگان دین

حکم شرعی جواب دادن به موبایل در حال نماز

اگر در نماز موبایل زنگ بزند، آن را قطع کنیم و یا اینکه ببینیم چه کسی بوده است یا اینکه پیامک رسیده را بخوانیم چه حکمی دارد؟ با ما همراه باشید.

حکم شرعی جواب دادن به موبایل در حال نماز چیست؟

این سوال دو بخش دارد. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که در حال خواندن نماز هستید ، تلفن همراه شما زنگ بزند . با یک دست آن را قطع می کنید و نماز را ادامه می دهید . در این حد اشکالی ندارد .
اما در بخش دوم که گفته شده شخص در میان نماز پیامک بخواند ، ممکن است که اگر مبالات نماز به هم نخورد و طول نکشد نماز باطل نباشد.

حتماً بخوانید:

اما سوال من این است که آیا در نماز جای این کارها است؟ لااقل این کار کراهت دارد . چونکه ما در نماز داریم که اگر شخص برای شنیدن سخن دیگری ساکت شود که حرف او را گوش دهد، در صورتیکه مبالات نماز به هم نخورد باطل نیست اما کراهت دارد . اگر هم مبالات به هم بخورد نماز باطل است .

حکم جواب دادن به موبایل هنگام نماز خواندن

لذا انسان قبل از نماز باید توجه به این امور داشته باشد . اگر سر و صدای تلویزیون است فرد در جایی نماز بخواند که سرو صدا نباشد . اگر افرادی با یکدیگر صحبت می کنند برای نماز به جایی برود که سروصدای آنها مزاحم نباشد .
گوشی تلفن را کناری بگذارد و بعد از نماز آن را ببیند. اما اگر مبالات نماز به هم نخورد و در نماز حرفی زده نشود ، نماز باطل نیست. ولی ما یک نماز صحیح داریم و یک نماز مقبول. بعضی از نمازها صحیح هستند اما نمره نمی گیرند و قبول نمی شوند .

نظر آیت الله العظمی خامنه ای درباره جواب دادن به موبایل در حال نماز

س: در صورت پاسخ به گوشی همراه با اذکاری چون تکبیر و… نماز نمازگزار چه حکمی دارد؟
ج) به طور کلی اگر نمازگزار کلمه ای را به قصد ذکر بگوید و هنگام گفتن ذکر، صدا را به قصد فهماندن مطلبی به دیگری بلند کند، اشکال ندارد ولی اگر فقط به قصد فهماندن به دیگری بگوید، نماز باطل می شود.

س : گاهی هنگام خواندن نماز واجب متوجه کودکی می‏شویم که در حال انجام کار خطرناکی است، آیا جایز است بعضی از کلمات سوره حمد یا سوره دیگر یا بعضی از ذکرها را بلند بخوانیم تا کودک یا کسانی که در خانه هستند، متوجه شوند و خطر رفع گردد؟
اگر هنگام قیام نماز دست یا ابرو را برای فهماندن چیزی به کسی و یا در جواب سؤال او تکان دهیم، آن نماز چه حکمی دارد؟

ج: اگر بلند کردن صدا هنگام قرائت آیات یا ذکرهاى نماز براى آگاه کردن دیگران، موجب خروج از هیأت نماز نشود، اشکال ندارد. مشروط به این که قرائت و ذکر به نیت قرائت و ذکر باشد، و حرکت دادن دست یا چشم و ابرو اگر مختصر و به نحوى باشد که با استقرار و آرامش و یا هیأت نماز منافات نداشته باشد، موجب بطلان نماز نمى‏ گردد.

حکم جواب دادن به موبایل هنگام نماز خواندن

نظر آیت الله العظمی شبیری زنجانی درباره جواب دادن به موبایل در حال نماز

اگر هنگام نماز زنگ موبایل به صدا در آید، آیا می توان به جای پاسخ با صدای الله اکبر به مخاطب فهماند که در حال نماز هستم؟
پاسخ : اگر الله اکبر را به قصد ذکر بگوید هر چند بخواهد چیزی را به کسی بفهماند اشکالی ندارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا