دسته‌بندی نشده

حساسیت و آلرژی چشمی در نوزادان چه علتی دارد ؟

آلرژی یا حساسیت چشم در کودکان یکی از شایع‌ترین مشکلاتی‌ست که به وجود می‌آید. حساسیت فصلی نمونه‌ای از آلرژی‌هایی‌ست که کودکان به آن مبتلا می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد در آمریکا حدود ۷ درصد از کودکان، با این نوع حساسیت درگیر هستند. اگر کودک شما دائما به چشم‌هایش دست می‌زند، آن‌ها را می‌مالد و اشک از چشمانش جاری می‌شود، ممکن است نشانه‌هایی از حساسیت چشمی کودک باشد.

حساسیت چشم کودکان چیست؟

حساسیت چشمی در کودکان زمانی اتفاق می‌افتد که بدن آن‌ها به عامل خارجی واکنش نشان می‌دهد. دلیل این واکنش یک نقص خودایمنی است که از آن با عنوان آلرژی نام برده می‌شود. به عنوان مثال زمانی که خاک و غبار، شوره بدن حیوانات و گرده گیاهان یا سایر مواد حساسیت‌زا سیستم ایمنی فرد را تحریک کند، بدن با آبریزش چشم، خارش گلو، عطسه، آبریزش بینی و قرمزی چشم به آن واکنش نشان می‌دهد.

بسیاری از کودکان در دوران نوزادی و خردسالی حساسیت چشم را تجربه می‌کنند. آن‌ها در واقع این مشکل را از والدین بیولوژیکی خود به ارث برده‌اند. زمانی که یکی از والدین به آلرژی مبتلا باشند، ۴۰ تا ۵۰ درصد احتمال دارد که آن را به کودک انتقال دهند. در صورتی که هر دوی والدین در دوران کودکی حساسیت چشمی داشته باشند، احتمال ابتلای فرزند آن‌ها به این مشکل ۷۵ تا ۸۰ درصد است.

 حساسیت چشم

چه چیزی باعث حساسیت چشم کودکان می‌شود؟

حساسیت چشمی زمانی به وجود می‌آید که عوامل بروز آلرژی یا به اصطلاح «آلرژن‌ها» وارد چشم شوند و بخش ملتحمه را درگیر می‌کنند. ملتحمه به لایه‌ی پشت پلک‌ها گفته می‌شود که در لبه پلک به پوست و در وسط به قرنیه چسبیده است. ورم ملتحمه یا به اصطلاح چشم صورتی، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های چشمی در کودکان و بزرگسالان است.

عوامل بروز حساسیت چشمی عبارت‌اند از:

  1. گرده (گل‌ها، چمن، درختان و …)
  2. قارچ (کپک)
  3. گرد و غبار موجود در هوا
  4. شوره حیوانات

وقتی این عوامل وارد چشم می‌شوند، بدن سیستم دفاعی خود را فعال می‌کند و مواد شیمیایی مانند هیستامین‌ها را برای مقابله با آن آزاد می‌کند که باعث بروز التهاب در چشم می‌شود. در واقع قرمز و ملتهب شدن اطراف چشم، پاسخی به ورود مواد خارجی به داخل بدن است.

این مواد وقتی وارد چشم می‌شوند بخش ملتحمه را درگیر می‌کنند. کودکان با دست زدن به چشم و مالاندن آن سعی می‌کنند این عوامل ایجاد خارش را از چشم خارج کنند که در واقع با این کار، آلودگی‌های بیشتری را به چشم خود وارد می‌کنند.

چشم‌های پف کرده: آلرژی یا ورم ملتحمه؟

ورم ملتحمه به قرمز شدن چشم و جاری شدن اشک منجر می‌شود. اما تفاوت حساسیت چشمی و ورم ملتحمه (چشم صورتی) در چیست؟ برخی این دو را با هم اشتباه می‌گیرند. در ادامه هرکدام را به شکل مجزا معرفی می‌کنیم.

حساسیت‌ها روی هر دو چشم اثر می‌گذارند. بنابراین اگر یکی از چشم‌های کودک شما قرمز یا ملتهب شده است احتمال اینکه او به حساسیت دچار شده باشد خیلی کم است.
کودک مبتلا به آلرژی علائمی مانند عطسه، گرفتگی بینی یا آبریزش هم دارد که این‌ها از دیگر نشانه‌های حساسیت هستند.

ورم ملتحمه (چشم صورتی)

ورم ملتحمه از قرار گرفتن در معرض محرک‌های محیطی مانند دود، آلودگی هوا، مواد شیمیایی و کثیفی به وجود می‌آید.
این نوع التهاب بیشتر روی یک چشم بروز پیدا می‌کند.
تب کردن و وجود ترشحاتی از چشم کودکان نشانه‌هایی از ابتلا به ورم ملتهمه است.

علائم آلرژی چشمی در کودکان

کودکان خردسال ممکن است نتوانند علائم ناشی از ایجاد حساسیت چشمی را به شما بگویند. بنابراین بهتر است علائم این نوع آلرژی در کودکان را بهتر بشناسید تا با مشاهده رفتار آن‌ها، مشکل را تشخیص دهید. با این حال حتی اگر کودک شما نتواند مشکل خود را به زبان آورد به راحتی با مشاهده برخی از علائم می‌توانید این مشکل را تشخیص دهید.

شایع‌ترین علائم بروز حساسیت چشمی در کودکان عبارت است از:

  • قرمزی اطراف چشم
  • خونی شدن رگ‌های چشم
  • خارش یا سوزش چشم‌ها
  • اشک آلود بودن چشم‌ها
  • التهاب پلک‌ها و تورم

کودک شما در صورتی که به حساسیت چشمی مبتلا شود ممکن است علایمی مشابه حساسیت فصلی را هم از خود بروز دهد. عطسه و سرفه از علائم حساسیت فصلی در کودکان هستند.

علائم التهاب چشم کودکان

علائم مختلفی وجود دارد که بیانگر التهاب چشم کودک هستند. در نظر داشته باشید که برخی از این علائم ممکن است در سایر بیماری‌ها نیز مشاهده شود. بنابراین حتما به تکرار علائم و دلایل بروز آنها دقت کنید. برخی از مهم‌ترین علائم التهاب چشم کودکان در ادامه معرفی شده است.

خارش چشم همراه با مالش مکرر
افزایش اشک یا آبریزش مداوم چشم
قرمز یا صورتی شدن چشم
تورم خفیف پلک‌ها
تیره شدن رنگ پوست زیر چشم

آیا التهاب چشم کودکان خطرناک است؟

دلایل التهاب چشم متعدد است. با این حال در اغلب مواقع می‌توان التهاب چشم کودکان را با موفقیت درمان کرد. به ویژه زمانی که دلیل التهاب، واکنش آلژیک باشد.

با این حال در موارد نادر ممکن است التهاب چشم کودکان نشان دهنده بیماری‌هایی مانند یوویت، کراتید ورم ملتحمه و تیروئید باشد. در این موارد التهاب چشم تهدیدی برای بینایی است. بنابراین آنچه که مهم است تشخیص زود هنگام دلیل التهاب چشم و مراجعه سریع به پزشک برای رفع آن است.

تشخیص حساسیت چشمی کودکان

اگر کودک شما قبلا هرگز با مشکل حساسیت چشمی مواجه نشده بود، بهتر است قبل از هر اقدامی، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. آلرژی‌های چشمی اغلب با علائمی که در بخش قبل گفتیم قابل تشخیص است و کمتر پیش می‌آید که برای تشخیص آن آزمایش گرفته شود.

حساسیت چشمی کودکان

در بیشتر مواقع حساسیت چشمی در کودکان با داروهایی که پزشکان توصیه می‌کنند و رعایت برخی از نکات بهداشتی و تغییر سبک زندگی درمان می‌شود. به عنوان مثال ممکن است پزشک فرزند شما تا مدت محدودی از او بخواهد که در معرض عوامل ایجاد حساسیت مانند گرده‌ها قرار نگیرد و بیرون از خانه بازی نکند.

اما برای حساسیت‌های شدید چشمی، پزشکان داروهایی را تجویز می‌کنند یا از والدین می‌خواهند که واکسن ضدآلرژی به کودک خود بزنند.
زمانی که با تغییر فصل علائمی مانند قرمزی چشم، گرفتگی بینی، عطسه و خارش چشم‌ها و اشک زیاد مشاهده شود، می‌تواند نشانگر این امر باشد که کودک از آلرژی فصلی رنج می‌برد. اغلب این علائم در ماه‌های بهار و تابستان ایجاد می‌شوند.

آلرژی فصلی گاهی با سرفه یا گلودرد همراه است که ممکن است با سایر بیماری‌ها مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی اشتباه گرفته شود. توجه داشته باشید که آلرژی به هیچ عنوان با تب یا درد همراه نیست.

در نظر داشته باشید که آلرژی می‌تواند با اختلال در الگوی خواب کودک نیز همراه باشد. یا اینکه باعث ناتوانی او در تمرکز شود. این مشکل با قرار گرفتن کودکان در معرض گرد و غبار و کپک بیشتر می‌شود.

حتماً بخوانید:

حساسیت چشم و راههای درمان آن

حساسیت چشم و راههای درمان آن

حساسیت چشم و روش های پیشگیری از آن حساسیت چشم یکی از عارضه های است که موجب آزار بسیاری از افراد می شود . چشم دریچه ای به جهان خارج است. وقتی چشم ها…

در صورت ابتلای کودک به آلرژی فصلی مشاهده خواهید کرد که حساسیت چشم کودک هنگام لمس درختان، گیاهان و راه رفتن روی چمن و علف‌های هرز تشدید می‌گردد و معمولا در خانه و فضای بسته شدت کمتری دارد.

بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به حساسیت چشمی در کودکان، پیشگیری است. اگر فرزند شما سابقه ابتلا به آلرژی چشمی را دارد، قبل از شروع فصلی که او اغلب دچار آلرژی می‌شود (اغلب در بهار) با مشورت پزشک به او روزی یک داروی ضدآلرژی بدهید.

درمان حساسیت چشم کودکان

معمولا داروهایی مانند لوراتادین و سیتریزین بهترین پاسخ برای درمان سریع حساسیت هستند که پس از مصرف آن علائم حساسیت چشمی از بین می‌رود، اما اگر فرزند شما علائم پیشرفته‌تری دارد که حتی پس از مصرف دارو هم قطع نمی‌شود شاید بهتر باشد روش‌های درمانی زیر را امتحان کنید:

درمان حساسیت چشمی کودکان

صورت و چشمان فرزند خود را شستشو دهید و آن را با یک حوله‌ی تمیز و سرد خشک کنید.
از یک داروی ضدآلرژی دیگر که در مدت زمان کوتاه‌تری اثر می‌کند استفاده کنید؛ مثل دیفن هیدرامین.
برای کودکان بالای ۳ سال می‌توانید از قطره‌های چشمی آنتی هیستامین هم استفاده کنید.

توجه داشته باشید نام بردن از این داروها تنها برای آگاهی شماست و استفاده از آن‌ها اکیدا نیازمند مشورت با پزشک متخصص است.

درمان‌های دارویی متعددی برای رفع مشکل حساسیت چشم کودکان وجود دارد. اما اغلب کودکان نسبت به مصرف دارو از خود مقاومت نشان می‌دهند. خوشبختانه با انجام یک سری اقدامات ساده در خانه می‌توانید زمینه‌های تحریک حساسیت چشم کودک خود را کاهش دهید. استفاده از این راهکارها ضمن کاهش علائم حساسیت، آسان و مقرون به صرفه نیز خواهد بود.

کمپرس سرد و گرم

با این روش می‌توانید به کاهش فشار سینوس‌های کودک خود کمک کنید. ابتدا صورت آن‌ها را بشویید. سپس یک کمپرس گرم را روی بینی یا پیشانی کودک قرار دهید. همچنین می‌توانید برای کاهش التهاب یا خارش چشم‌ها از یک حوله سرد و مرطوب یا یک کیسه یخ پیچیده شده در حوله استفاده کنید.

استریل آب نمک

می‌توانید از کمی آب نمک برای شستشوی گرده، غبار و سایر عوامل آلرژی‌زا استفاده کنید. این کار به شل شدن مخاط بینی کودک نیز کمک می‌کند. می‌توانید از یک ظرف اسپری استفاده کرده و آب نمک را به داخل بینی کودک اسپری کنید.

بسته نگه داشتن پنجره‌ها

یکی از بهترین اقدامات برای کاهش حساسیت چشمی کودکان این است که در فصل‌های گرده افشانی، پنجره خانه را بسته نگه دارید. از کودک خود بخواهید که روزانه دوش بگیرد. همچنین به او توضیح دهید در روزهایی که به پارک یا فضاهای باز می‌رود، باید هنگام بازگشت به خانه فوراً لباس‌های خود را عوض کند.

تمیز نگه داشتن فضای خانه

برای دور نگه داشتن گرده‌های آلرژی‌زا و غبار، باید به طور مرتب فرش، موکت و پرده‌ها را تمیز کنید. از این رو هر روز باید خانه را جارو و گردگیری کنید. همچنین بهتر است روکش‌های مخصوص بالش و تشک را به صورت روزانه عوض کنید.

عروسک‌های پارچه‌ای کودک خود را مرتب بشویید. زیرا عروسک‌های پولیشی و پارچه‌ای به شدت احتمال بروز حساسیت را افزایش می‌دهند. همچنین بهتر است آنها را از زیرزمین یا سایر فضاهایی که در آن کپک رشد می‌کند دور نگه دارید. همچنین توصیه می‌شود که اجازه ندهید حیوانات خانگی به اتاق کودک بروند.

حساسیت چشم کودکان و زمان مراجعه به پزشک متخصص

در بیشتر مواقع آلرژی‌های چشمی با پیشگیری و درمان‌های خانگی درمان می‌شوند. با این حال ممکن است شرایطی به وجود آید که نیاز باشد با پزشک متخصص درباره آن مشورت کنید. در زیر برخی از این شرایط را فهرست کرده‌ایم:

در صورتی که پس از گذشت ۲ روز از شروع درمان، هنوز چشمان فرزند شما ملتهب است و خارش دارد.
ترشحاتی (بجز اشک) از چشمان فرزند شما خارج می‌شود و می‌تواند از هر دو چشم یا از یکی از چشمان باشد.
فرزند شما تب دارد.
چشمان کودک شما تقریبا متورم شده است و او را اذیت می‌کند.

منبع : فیلیمو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا