دسته‌بندی نشده

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

خواندن برگه‌ی سونوگرافی

سونوگرافی به منظور موارد مختلفی انجام می‌شود؛ اما یکی از معمول‌ترین دلایل آن، بررسی جنین درون رحم است. شاید بخواهید سر جنین، دست‌ها یا جنسیت آن را از روی تصاویر سونوگرافی تشخیص دهید؛ در این‌صورت، دانستن برخی از اصول پایه‌ی سونوگرافی شما را یاری خواهد کرد.

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

بسیاری از بیمارستان‌ها و مراکز سونوگرافی از این بخش برای نوشتن جزئیاتی مثل نام بیمار، کد بیمار و تنظیمات دستگاه استفاده می‌کنند. چون این اطلاعات ارتباطی با آن‌چه در تصویر می‌بینید ندارند، می‌توانید آن‌ها را نادیده بگیرید.

از سمت بالای عکس شروع کنید

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

بالای تصویر، محلی است که پروب سونوگرافی قرار داده شده است. به بیان دیگر، تصویری که می‌بینید، اندام یا بافت را از پهلو نشان می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر از رحم شما تصویر سونوگرافی گرفته شده باشد؛ بنابراین آن‌چه در بالای تصویر دیده می‌شود، نشان‌گر بافت پوشاننده‌ی سطح رحم خواهد بود. هر چه به سمت پایین می‌آیید، بافت‌های عمقی‌تر نمایان خواهند شد؛ مثل بافت پوشاننده‌ی درون رحم، فضای درونی رحم و دیواره‌ی پشتی رحم

به تفاوت‌های رنگ تصویر دقت کنید

اغلب تصاویر سونوگرافی سیاه و سفید هستند، اما تفاوت‌های سایه‌های سفید و سیاه در اسکن سونوگرافی مشخص است. تفاوت‌های رنگ، از تفاوت چگالی مواد پرکننده آن قسمت ناشی می‌شوند.

  1. بافت‌های سخت مثل استخوان؛ به دلیل انعکاس امواج بیش‌تر، سفید دیده می‌شوند.
  2. بافت‌هایی که با مایع مثل مایع آمنیوتیک پر شده‌اند، سیاه دیده می‌شوند.
  3. سونوگرافی برای ثبت تصاویر گازها مناسب نیست؛ بنابراین از این روش برای مشاهده‌ی اندام‌های پر شده با گاز، مثل؛ ریه استفاده نمی‌شود.

تفسیر آزمایش سونوگرافی بارداری

جهتی را که نشان می‌دهد تشخیص دهید

غالب تصاویر سونوگرافی به صورت آینه‌ای چاپ می‌شوند؛ به این معنی که سمت چپ بدن در سمت چپ تصویر نشان داده می‌شوند. اگر از واژن شما تصویر گرفته شده باشد، در این صورت به حالت مستقیم تصویر را نشان خواهد داد. در تصاویر مستقیم، سمت چپ بدن در سمت راست تصویر مشخص خواهد شد.

اگر از نوع سونوگرافی ثبت شده مطمئن نیستید، می‌توانید از متخصص سونوگرافی در این ارتباط سوال کنید.

به افکت‌های تصاویر دقت کنید

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

به دلیل آن‌که تصاویر سونوگرافی به کمک امواج ثبت می‌شوند، تصاویر کاملا واضحی نیستند. افکت‌های مختلفی با توجه به تنظیمات دستگاه، زاویه پروب یا چگالی اندام مورد بررسی، ممکن است وجود داشته باشد. برخی از افکت‌های معمول این مورد شامل:

  1. Enhancement. در این حالت، اندام مورد بررسی به دلیل افزایش مایع محیط اطراف آن، روشن‌تر از حالت عادی دیده می‌شود.
  2. Attenuation. که سایه‌دار شدن نیز گفته می‌شود، در این حالت اندام مورد بررسی تاریک‌تر از حالت عادی دیده می‌شود.
  3. Anisotropy. این افکت بستگی به زاویه پروب دارد. به عنوان مثال، نگه‌داشتن پروب در یک زاویه‌ی درست بر روی تاندون‌ها، تصاویر روشن‌تری نسبت به حالت طبیعی ثبت می‌کند، بنابراین رعایت زاویه‌ی درست اهمیت زیادی دارد.

رحم را تشخیص دهید

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

حاشیه‌های سفید یا طوسی روشن دور تصویر، مشخص‌کننده‌ی حدود رحم هستند. داخل این فضا ناحیه‌ی سیاه رنگ، با مایع آمنیوتیک پر شده است.

به خاطر داشته باشید، ممکن است حاشیه‌ی رحم در تمام تصویر مشاهده نشود. ممکن است متخصص پروب را بر روی جنین متمرکز کرده باشد. حتی اگر فقط در یک طرف یا دو طرف تصویر حاشیه‌ی خاکستری ببینید، آن نشان‌گر دیواره‌ی رحم است.

خواندن جواب سونوگرافی بارداری

جنین را تشخیص دهید

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

جنین طوسی یا سفیدرنگ دیده خواهد شد و درون مایع آمنیوتیک شناور است. (ناحیه‌ی سیاه‌رنگ درون رحم) فضای درون رحم را از نظر بگذرانید تا صورت و اعضای جنین را درون رحم تشخیص دهید.

جزئیات قابل مشاهده در تصویر، بستگی به هفته‌ی بارداری دارد. به عنوان مثال، در ۸ هفتگی، جنین مثل لوبیا یا آدامس خرسی دیده می‌شود. در ۱۲ هفتگی، تنها قادر به تشخیص سر جنین خواهید بود، در حالی که در ۲۰ هفتگی، ستون فقرات، چشم‌ها، پاها و قلب مشخص هستند.

جنسیت جنین را تشخیص دهید

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

در حدود ۱۸ الی ۲۰ هفتگی، برای بررسی وضعیت نمو و مشکلات جنین تحت سونوگرافی قرار خواهید گرفت و جنسیت او مشخص خواهد شد. لازم است به خاطر داشته باشید که ممکن است در این مرحله جنسیت او قابل تشخیص نباشد، در این صورت باید تا زمان تولد صبر کنید.

برای تشخیص جنسیت، متخصص سونوگرافی یا زنان زایمان، در تصویر به دنبال پنیس یا سه خط نشان‌گر لابیا خواهد گشت. به خاطر داشته باشید این روش تشخیص جنسیت جنین، ۱۰۰ درصد دقیق نیست. ممکن است افکت‌های تصویر، شمای پنیس را ایجاد کند یا آن را از تصویر محو کند.

سونوگرافی ۳ بعدی و ۴ بعدی

تفسیر برگه سونوگرافی بارداری به صورت تصویری و مرحله به مرحله

اگر بخواهید جزئیات بیش‌تری بدانید، می‌توانید از پزشک بخواهید سونوگرافی ۳ یا ۴ بعدی را تجویز کند. در نوع ۳ بعدی چهره‌ی جنین مشخص‌تر از حالت قبل خواهد بود و برخی از اختلالات مثل شکاف کام و لب نیز مشخص‌تر هستند. در نوع ۴ بعدی از همان تکنیک ۳ بعدی استفاده می‌شود اما در این حالت، یک ویدئو کوتاه نیز ضبط خواهد شد.

  1. بهترین زمان برای ثبت انواع ۳ یا ۴ بعدی، بین هفته‌های ۲۶ الی ۳۰ خواهد بود.
  2. به خاطر داشته باشید این نوع از سونوگرافی گران‌قیمت‌تر هستند و ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند، در غیر موارد تشخیص اختلالات، اجباری به انجام وجود ندارد

بیشتر بخوانید :

آیا سونوگرافی برای جنین ضرر دارد؟

تشخیص جنین دوجنسه قبل از تولد

اولین سونوگرافی بارداری چه چیزی را نشان می دهد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا