دسته‌بندی نشده

سونوگرافی چطور کار می‌کند؟

اگرچه دیدن با استفاده از صدا ممکن است غیرممکن به نظر برسد، اما جالب است بدانید خفاش‌ها، افسران دریایی و پزشکان همیشه این کار را می‌کنند. به طور کلی امواج صدا به واسطه‌ی هرگونه ارتعاشی در مولکول‌های آب، هوا یا هر محیط دیگری که به تولید پالس می‌انجامد، ایجاد می‌شوند. این مساله در مورد امواج فراصوت هم صادق است، چراکه هر موج فراصوت تا 20000 تناوب در ثانیه را پوشش می‌دهد. در حالت کلی به منظور درک اینکه با استفاده از امواج فراصوت چطور می‌توان داخل بدن را دید، بهتر است کمی در مورد خفاش‌ها صحبت کنیم.

سونوگرافی

خفاش‌ها چطور می‌بینند؟

زمانی که محیط بسیار تاریک باشد، خفاش امواج فراصوتی با قله‌های بلند تولید می‌کند و از آنجایی که تناوب‌های این نوع موج بسیار سریع اتفاق می‌افتد، موجی پس از موج دیگر از سطوح نزدیک به جانور برمی‌گردد. در همین راستا هر موج با قله‌هایی بلند به هر برآمدگی و صخره برخورد می‌کند و پژواکی همراه با اطلاعاتی زیاد را تولید می‌کند. در نتیجه با سنجش تفاوت‌های ظریف در این زنجیره‌ی پژواک‌ها، خفاش می‌تواند یک نقشه‌ی داخلی از محیط خود بسازد و عملا به محیط به شکل کامل اشراف داشته باشد. به طور مشابه سنوگرافی هم به همین شکل انجام می‌شود.

سونوگرافی

سنوگرافی و امواج فراصوت

طی این تکنیک ابتدا پوست با ژلی رسانا پوشانده می‌شود زیرا از آنجا که امواج صوتی هنگام حرکت از طریق هوا سرعت و وضوح خود را از دست می‌دهند، این ماده‌ی غلیظ مهرومومی برای تضمین عدم کاهش سرعت بین بدن و امواج فراصوت ساطع شده از دستگاه است. پس از این کار اپراتور دستگاه امواج فراصوت را به سمت بدن ارسال می‌کند. این دسته از امواج می‌توانند از مایعات بدن مانند ادرار، خون، و مایع آمونیوتیک عبور کنند، بدون اینکه هیچگونه پژواکی ایجاد کنند. اما هنگامی که یک موج با ساختاری محکم مانند استخوان‌ها روبه‌رو می‌شود به عقب رانده می‌شود و این نوع پژواک به شکل نقطه‌هایی در صفحه‌ی تصویربرداری نمایش داده می‌شود و پس از تکرار زیاد و پشت سر هم آن تصویری از بخش مدنظر روی مانیتور شکل می‌گیرد.

سونوگرافی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا