دسته‌بندی نشده

با گیاه زیبا و رنگارنگ مونسترا آلبو آشنا شوید !

همه چیز درباره گیاه مونسترا آلبو

همه از هیولاهای نادر و دست نیافتنی Monstera albo (Monstera deliciosa ‘Albo Borsigiana’) استقبال می کنند. احتمالاً این نوع مونسترا را دیده اید. این مونسترا رنگارنگ به دلیل تنوع و شهرت خیره کننده اش در صدر لیست گیاهان در سراسر جهان قرار دارد.

این نوع یک زیرگونه از Monstera deliciosa محبوب است که با لکه های بزرگ سفید رنگ طبیعی مشخص می شود. در حالی که می تواند گل دهد، زمانی که در داخل خانه رشد می کند غیر معمول است و شکوفه آن در مقایسه با شاخ و برگ های زیبای آن نسبتاً ناچیز است.

توجه داشته باشید که این گیاه برای حیوانات خانگی سمی است.

  • نام گیاه شناسی Monstera deliciosa “Albo Borsigiana”
  • نام رایج Monstera albo، هیولای رنگارنگ
  • خانواده Araceae
  • نوع گیاه چند ساله
  • اندازه بالغ ارتفاع 10 فوت، عرض 3 فوت (داخل خانه) 30 فوت بلند، 5 فوت عرض (در فضای باز)
  • نیاز نوری جزئی
  • نوع خاک مرطوب خوب زهکشی شده
  • PH خاک اسیدی و خنثی
  • زمان شکوفه دهی بهار و تابستان
  • رنگ گل سبز
  • بومی آمریکای مرکزی
  • سمیت سمی برای حیوانات خانگی

همه چیز درباره گیاه مونسترا آلبو

روش نگهداری از مونسترا آلبو

این گیاهان خانگی پرطرفدار و خودنمایی که بومی جنگل های بارانی استوایی آمریکای مرکزی هستند، در اکثر شرایط داخلی به خوبی رشد می کنند. اگر قبلاً از مونسترا مراقبت کرده‌اید، عالی است زیرا مراقبت از مونسترا آلبو تقریباً مشابه است. مونسترا آلبو به دلیل نیاز به نگهداری بالا مورد توجه است، پس چند تفاوت وجود دارد که باید در نظر داشت.

مونسترا آلبو خود را با در اختیار گذاشتن یک قطب خزه برای رشد برگ های بزرگ و سالم تشویق کنید. این گیاهان رونده در محیط طبیعی خود از درختان بالا می روند و زمانی که به آنها چوب خزه برای بالا رفتن در داخل خانه داده می شود عملکرد خوبی دارند.

برای روشن و فراوان نگه داشتن تنوع آن، مونسترا آلبو خود را با نور زیاد و غیر مستقیم تغذیه کنید. حداقل شش تا هفت ساعت نور فیلتر شده برای این گیاه توصیه می شود. مهم است که این گیاهان را از تابش مستقیم نور خورشید دور نگه دارید، زیرا قسمت های رنگارنگ برگ های آنها نسبت به آفتاب سوختگی بسیار حساس هستند. اگر مونسترا البو به اندازه کافی نور دریافت نکند، شروع به از دست دادن تنوع خود می کند، بنابراین آنها گیاهان کم نور خوبی نیستند.

یک ترکیب خاک غنی و با زهکشی خوب برای رشد این گیاه مهم است. ترکیبی از قسمت های مساوی پرلیت، پوست ارکیده، کوکوپیت و کوکو زهکشی، مواد مغذی مورد نیاز مونسترا آلبو را فراهم می کند. مخلوط کردن در برخی از کودهای طبیعی مانند کرم نیز ایده خوبی است و باعث تقویت بیشتر خاک می شود.

این گیاهان گرمسیری در صورت آبیاری بیش از حد مستعد پوسیدگی ریشه هستند، بنابراین مهم است که بین دو آبیاری اجازه دهید خاک کمی خشک شود. اجازه دهید 1 تا 2 اینچ بالای خاک خشک شود و سپس به خوبی آن را آبیاری کنید، اجازه دهید آب اضافی از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شود.

روش نگهداری از مونسترا آلبو

مانند سایر گیاهان Monstera، آلبو نیز در گرما بهترین عملکرد را دارد، به طور ایده آل بین 65 تا 80 درجه فارنهایت دمای ایده آلی است. این امر باعث می شود آن را برای رشد در فضای داخلی مناسب باشد، البته می توان آن را در فضای باز در طول تابستان یا در تمام طول سال کشت کرد.

مونسترا آلبو بهترین عملکرد را با حداقل 60 درصد رطوبت دارد که عموماً از اکثر سطوح رطوبت خانگی بالاتر است. این بدان معناست که شما احتمالاً نیاز به تامین رطوبت بیشتری خواهید داشت، که می تواند با قرار دادن یک مرطوب کننده در نزدیکی آن با گیاهان دیگر، یا انتقال آن به یک اتاق طبیعی مرطوب مانند حمام یا آشپزخانه انجام شود.

برای تولید آلبوهایی با شاخ و برگ متنوع نیاز به تغذیه دقیق تری نسبت به نوع معمولی است. همانطور که گفته شد، این هیولاها نیز مستعد لقاح بیش از حد هستند. علاوه بر مخلوط گلدانی که با کودهای طبیعی غنی شده است، ماهی یک بار گیاه خود را با کود مایع متعادل تغذیه کنید. در طول ماه های پاییز و زمستان که گیاه دیگر به طور فعال رشد نمی کند، تغذیه را به طور کامل متوقف کنید.

بهترین روش تکثیر مونسترا آلبو

از آنجایی که رنگ سفید خیره کننده آنها به طور طبیعی وجود دارد، تکثیر مونسترا آلبو تنها راه برای تولید بیشتر این گیاهان شگفت انگیز است و در نتیجه بسیار محبوب است. انجام اینکار بسیار ساده است و تقریباً شبیه به تکثیر نوع معمولی است. با این حال، تکثیر هیولاهای متنوع بسیار بیشتر از هیولاهای معمولی طول می کشد، بنابراین باید صبور باشید. همچنین خرید این هیولاها به عنوان قلمه های ساقه جدید یا تثبیت شده رایج است، بنابراین اگر به دنبال نکاتی در مورد نحوه مراقبت از قلمه مونسترا آلبو جدید خود هستید، می توانید این مراحل را نیز دنبال کنید.

قبل از شروع، مهم است که توجه داشته باشید که مونسترا آلبو تنها با قلمه های ساقه تکثیر می شود. برای موفقیت، برش ساقه باید حداقل یک گره روی ساقه داشته باشد، ترجیحاً بیشتر.

با استفاده از یک جفت قیچی یا قیچی هرس، یک قلمه ساقه را از یک مونسترا سالم بردارید. در حالت ایده آل، قلمه ساقه باید دارای حداقل 1 تا 3 گره در امتداد ساقه با حداقل تعداد برگ باشد.

بهترین روش تکثیر مونسترا آلبو

1 تا 2 برگ پایینی را از قلمه بردارید تا گره های پایین ساقه نمایان شوند، حداقل یک برگ در بالای قلمه بگذارید. در مرحله بعد، باید تصمیم بگیرید که قلمه خود را در کدام محیط ریشه کنید. می توانید خزه اسفاگنوم، آب، لیکا یا پرلیت را انتخاب کنید.

یک ظرف کوچک با محیط انتخابی خود آماده کنید. توجه داشته باشید که خزه اسفاگنوم، لیکا و پرلیت همگی باید از قبل مرطوب شده و در طول کل فرآیند ریشه دهی به طور مداوم مرطوب باقی بمانند.

قلمه خود را به محیط آماده شده خود اضافه کنید، مطمئن شوید که گره های پایین قلمه در محیط غوطه ور هستند و برگ های باقی مانده در محیط غوطه ور نیستند. قلمه خود را در مکانی قرار دهید که نور روشن و غیر مستقیم دریافت کند. ریشه ها باید طی چند هفته آینده شروع به رشد کنند. محیط ریشه زایی خود را همیشه مرطوب نگه دارید یا اگر در آب ریشه زایی می کنید هفته ای یک بار آب آن را عوض کنید.

هنگامی که ریشه ها حداقل 2 تا 3 اینچ طول دارند، می توانید قلمه های ریشه دار خود را به یک مخلوط گلدانی غنی و با زهکشی خوب منتقل کنید. خاک را از قبل مرطوب کنید و قلمه خود را بکارید. قلمه گلدانی خود را به نور روشن و غیرمستقیم برگردانید و خاک را به طور یکنواخت برای یک تا دو هفته اول مرطوب نگه دارید تا به سازگاری گیاه کمک کنید.

گلدان زنی مجدد مونسترا آلبو

این هیولاها به کندی رشد می کنند و احتمالاً فقط هر دو تا سه سال یکبار باید گلدان شوند. بهترین کار این است که مونسترا البو خود را در اوایل تا اواخر بهار یا در تابستان مجدداً ذخیره کنید. از گلدان زنی مجدد در ماه های پاییز یا زمستان با ورود گیاه به خواب خودداری کنید. گلدانی را انتخاب کنید که یک سایز بزرگتر از گلدان قبلی یا 2 تا 3 اینچ قطر بزرگتر باشد.

اولین قدم این است که گیاه را با احتیاط از گلدان قدیمی‌اش جدا کنید و تا جایی که می‌توانید بدون شکستن ریشه‌ها، ساقه‌های ریشه را شل کنید. شما می خواهید تا حد امکان خاک قدیمی را حذف کنید. سپس ریشه گیاه را در گلدان جدید قرار دهید و روی آن را با مخلوط گلدان تازه بپوشانید و سپس آن را به خوبی آبیاری کنید. آن را به محل اصلی خود برگردانید و برنامه آبیاری منظم خود را از سر بگیرید.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

آفات و بیماری های رایج گیاهی

مراقب آفات رایج گیاهان آپارتمانی مانند کنه عنکبوتی، فلس، شپشک آردآلود، پشه قارچی و تریپس باشید. بازرسی منظم گیاه بهترین راه برای تشخیص زودهنگام هر گونه آلودگی احتمالی است. همچنین می توانید به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به طور مرتب از حشره کش در گیاه استفاده کنید.

مشکلات رایج با مونسترا آلبو

مراقبت از این نوع گیاه معمولاً آسان است، به خصوص اگر تجربه رشد انواع دیگر Monstera را داشته باشید. با این حال، مانند هر گیاه آپارتمانی، چند مشکل رایج وجود دارد که ممکن است هنگام پرورش این گیاهان گرمسیری در داخل خانه با آنها مواجه شوید.

برگ های افتاده

اگر Monstera albo شما برگ‌های لنگی و افتاده دارد، چند دلیل احتمالی وجود دارد. اول، ممکن است گیاه در شوک باشد، به خصوص اگر آن را به خانه آورده باشید. حساس به تغییرات در محیط خود، ممکن است کمی طول بکشد تا به یک فضای جدید عادت کند. آن را در رطوبت فراوان و دمای گرم، که احتمالاً به آن عادت کرده است، قرار دهید. اگر گیاه شما در خانه شما مستقر است و هنوز علائمی از افتادگی برگ ها را نشان می دهد، ممکن است غرقاب باشد یا دچار پوسیدگی ریشه شده باشد.

برگ های زرد

برگ های زرد نشان دهنده این است که چیزی در محیط رشد گیاه شما درست نیست. معمولاً نشانه آبیاری زیاد، کم آبی، کمبود نور یا لقاح نامناسب است. شما باید محیط رشد گیاه خود را ارزیابی کنید تا محتمل ترین علت را پیدا کنید.

از بین رفتن تنوع رنگی گیاه مونسترا

اگر متوجه شدید که گیاه شما در حال از دست دادن تنوع رنگی است، احتمالاً نور کافی دریافت نمی کند. حداقل 6 تا 7 ساعت نور روشن و غیر مستقیم به آن بدهید. اگر نمی‌توانید نور طبیعی کافی را برای آلبوی خود فراهم کنید، به دستگاه خود یک چراغ رشد اضافه کنید.

برگ های قهوه ای

شایع ترین دلایل قهوه ای شدن برگ ها کمبود رطوبت، زیرآبی و آفتاب سوختگی است. مونسترا آلبو در مقایسه با نوع معمولی کاملا سبز، به ویژه در رنگ‌های سفیدشان، به‌ویژه به لکه‌های قهوه‌ای روی برگ‌هایشان حساس هستند.

منبع : الی ماما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا