دسته‌بندی نشده

با تفاوت های پنیر لاکتیکی و معمولی آشنا شوید

تفاوت پنیر لاکتیکی و معمولی

فذق این دو پنیر در ماده مخمر تولید کننده پنیر است و تفاوت دیگری ندارند.

پنیر طبیعی (Natural cheese) از محصولات و مواد ساده و طبیعی است که شامل شیر تازه و باکیفیت بالا، نمک، آنزیم‌ها و رنگ‌های طبیعی می‌شوند.
پنیر طبیعی نوعی پنیر است که در طبیعی‌ ترین شکل آن تولید می‌شود.
پنیر طبیعی به شکل خشک وجود دارد و ماندگاری کوتاه‌تری دارد و خیلی زود خراب می‌شود. پنیر طبیعی از شیر هموژن شده برای حفظ محتوای چربی تهیه می‌شود. از طرفی برای از بین بردن باکتری‌های مضر، پاستوریزه می‌شود.

آشنایی با پنیر لاکتیکی

پنیر لاکتیکی یکی از پنیرهای سنتی ایران است، این پنیر از دسته پنیرهای تازه‌ای می‌باشد که دارای بافتی نیمه‌ سخت بوده و از انعقاد شیر تولید می‌شود.
این پنیر دارای بافتی اسفنجی بوده که در طی فرآیند تهیه آن و فعالیت باکتری‌ها، لاکتوز به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود.

تفاوت پنیر لاکتیکی و معمولی

لازم به ذکر است که بدانید هر چند در تولید پنیر لاکتیکی از هیچ ماده افزودنی مصنوعی و چربی گیاه استفاده نمی‌شود ولی طعم و عطر آن مورد پسند و دلخواه اکثریت جامعه است.

پنیر لاکتیکی از فرآوردهای تخمیری شیر محسوب می‌شود که در تهیه آن با افزودن باکتری‌های لاکتیکی و آنزیم‌های خاص پنیر به شیر پاستوریزه استاندارد موجب می‌گردد تا شیر مُنعقد شده و لخته پنیر تازه تشکیل شود.

آنزیم ها یا باکتری هایی که می توانند ماست درست کنند نیز می توانند پنیر درست کنند.
پنیر تولید شده از این روش پنیر لاکتیکی نامیده می شود. این پنیر شامل مقادیر زیادی پروتئین، کلسیم و فسفر در کنار مواد مغذی و مواد معدنی است.

پنیر لاکتیکی

با توجه به وجود باکتری ها در این پنیر، اگر شرایط دمایی مناسب برای آن رعایت نشده باشد، ممکن است احتمال بادکردگی بسته بندی پنیر وجود داشته باشد. این این بادکردگی در حال حاضر به این معنا نیست که خراب شده است. فرآیند تولید شیر حاوی توده های معلق به نام میسل است که از پروتئین های اصلی شیر است. این میسل ها بار منفی دارند که باعث می شود آنها یکدیگر را دفع کنند.
از آنجا که میسل ها هیدروفیل هستند، در شیر معلق می مانند.
با افزایش دما در طول تولید پنیر پروبیوتیک، ph شیرکاهش پیدا می کند.
میزان بار منفی میسل خنثی می شود. در این صورت این توده ها بهم می پیوندند و انعقاد اتفاق می افتد.

پنیر لاکتیکی طول عمر بالاتری نسبت به پنیر طبیعی دارد، که یک دلیل عمده آن این است که برای آن مقدار زیادی نمک و مواد نگهدارنده استفاده می‌شود.

فواید پنیر

فواید پنیر طبیعی برای بدن

پنیر طبیعی دارای مواد مغذی متنوعی است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ویتامین B2 (ریبوفلاوین): ریبوفلاوین ویتامینی است که برای رشد و سلامت کلی بدن ضروری محسوب می‌شود. این ماده به بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و چربی‌ها را برای تولید انرژی تجزیه کند. همچنین باعث می‌شود اکسیژن توسط بدن مورد استفاده قرار گیرد.

حتماً بخوانید:

ویتامین B12: ویتامین B12 یک ماده مغذی اساسی است که بدن شما به تنهایی قادر به ساخت آن نیست، بنابراین باید آن را از رژیم غذایی یا مکمل‌های خود دریافت کنید. پنیر طبیعی منبع عالی ویتامین B12 است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا