دسته‌بندی نشده

آیا روکش دندان با لمینت دندان فرق دارد؟

تفاوت لمینت و روکش دندان

فرق لمینت با روکش دندان : دندان هایی که در اثر پوسیدگی یا شکستگی دچار آسیب می شوند، از روکش دندان برای روی آنها استفاده می شود. جنس این روکش ها از فلز یا سرامیک یا هر دوی آنها می باشد . این روش علاوه بر درمان موجب زیبایی دندان ها می شود. لمینت دندان روشی برای یکدست و یکرنگ کردن دندان ها می باشد که برای بهبود طرح لبخند استفاده می شود . دندان هایی که دچار تیرگی شده و نامنظم می باشد با استفاده از این روش زیبا می شوند.

مراحل روکش دندان

در ابتدا از سطح دندان به اندازه ضخامت روکش تراشیده می شود.از دندان های تراشیده قالبگیری شده و با توجه به رنگ دندان های اطراف به لابراتور ارسال می شود . مطب دکتر آریام مجهز به لابراتور می باشد که هم زمان کمتری برای تهیه قالب می برد و هم تکنسین لابراتور از نزدیک خود از دندان قالب گیری به عمل می آورد . از مزایای آن می توان به طبیعی شدن روکش دندان تهیه شده اشاره کرد . در برخی موارد نیاز به تست در یک جلسه می باشد تا فریم فلزی در روی دندان قرار گیرد .

مزایای روکش دندان

مزایای روکش دندان

  • بهبود طرح لبخند
  • مشکلات دندان شامل تیرگی و نامرتبی دندان را می پوشاند.
  • در این روش تراشیدگی دندان کمتر می باشد
  • استفاده از روکش برای انجام ایمپلنت دندان
  • بهداشت راحتتر روکش نسبت به دندان های آسیب دیده

separator line

انواع لمینت دندان

1.لمینت سرامیکی

این نوع از لمینت ها از جنس سرامیک هستند و نسبت به لمینت های کامپوزیتی قوام بالاتری دارند. زیبایی خیره کننده ای که لمینت سرامیکی می دهد نسبت به لمینت کامپوزیتی بیشتر است.این نوع لمینت با اینکه دارای ضخامت کمتری می باشد از دوام و استحکام بیشتری برخوردار می باشد . در نتیجه ماندگاری ان بیشتر از سایر لمینت های موجود می باشد .

2. لمینت کامپوزیتی

در این روش تراش کمتری بروی دندان داده می شود. در لمینت کامپوزیتی تنوع رنگ بیشتری وجود دارد. در لمینت کامپوزیتی دندانپزشک بدون ایجاد تراش در دندان پوششی از کامپوزیت بر روی سطح دندان قرار می گیرد. این روش سریعتر و راحتر از لمینت سرامیکی انجام می شود زیرا نیاز به قالب گیری نداشته و دریک جلسه انجام می شود. از جمله مزایای این نوع از لمینت عدم تراش مینای دندان و محافظت از دندانها می باشد . این موضوع برای دندانهایی که دارای سائیدگی یا شکستگی می باشد دارای اهمیت ویژه ای می باشد.

مراحل انجام لمینت دندان

مراحل انجام لمینت دندان

در ابتدا برای لمینت دندان نیم میلیمتر از دندان ها توسط دندانپزشک زیبایی تراشیده می شود و لبه های دندان میزان می شود. از دندان های مورد نظر قالب گرفته می شود و به منظور آماده سازی به لابراتور فرستاده می شود بعد از آماده شدن لمینت با استفاده از چسب های مخصوص و با دقت و مهارت بالا لمینت بروی دندان ها چسبانده می شود. لمینت ها بسیار ظریف و نازک هستند به همین علت باید با ظرافت و دقت خاصی بروی دندان ها گذاشته شوند.

separator line

تفاوت لمینت و روکش دندان

لمینت دندان زیباتر و درخشنده تر از روکش می باشد .لمینت علاوه بر از بین بردن تیرگی های دندان ها ، آنها را یکدست و منظم می کند . در صورتی که در روکش دندان تنها به تغییر رنگ دندان می پردازد .ماندگاری و طول عمر لمینت بیشتر از روکش می باشد و بندرت دچار آسیب یا شکستگی می شود.

برای تهیه روکش دندان نیاز به تراشیدن کمی می باشد ولی در لمینت ( بخصوص سرامیکی ) دندان ها بیشتر تراشیده می شود.هزینه روکش نسبت به لمینت دندان کمتر می باشد .

چطور تشخیص دهم لمینت برایم مناسب تر است یا روکش دندان؟

برای تشخیص اینکه لمینیت برای شما مناسب تر است یا روکش دندان باید شرایط و عیوب ظاهری دندان توسط دندانپزشک بررسی شود. در صورتیکه یک یا چند مورد از عیوب زیر روی دندان های جلویی شما مشاهده شود بهتر است از ونیر لمینیت استفاده کنید:

  1. تغییر رنگ یا زرد شدن دندانها
  2. لب پریدگی، شکستگی یا ترک روی دندان ها
  3. پوسیدگی جزئی یا از بین رفتن مینای دندان

افرادی که مینای دندان کافی روی دندانهای پیشین آنها وجود داشته باشد؛ کاندید مناسبی برای کاشت ونیر سرامیکی هستند. در صورتی که دندان شما پوسیدگی بسیار عمیقی داشته باشد یا روت کانال انجام داده باشید یا ایمپلنت دندان کاشته باشید حتما باید از روکش دندان یا تاج دندان مصنوعی استفاده کنید. اما در صورتی که ظاهر دندان شما آسیب جزئی دیده و ریشه دندان هیچ مشکلی ندارد و فقط برای اصلاح طرح لبخند و با هدف زیباتر شدن دندانها می خواهید از ترمیم استفاده کنید؛ ونیر دندان بهترین گزینه برای اصلاح عیوب ظاهری دندان های شماست.

در صورتی که پوسیدگی دندان شما بسیار زیاد باشد به نحوی که دندانپزشک مجبور باشد بیش از نیمی از ضخامت دندان شما را بتراشد و یا در صورتی که دندان خود را روت کانال کرده باشید؛ دندانپزشک به شما پیشنهاد می دهد که به جای لمینت سرامیکی از روکش دندان استفاده کنید چون با استفاده از تاج دندان، کل دندان طبیعی پوشش داده می‌شود. در حقیقت دندانپزشک باید به علت وجود پوسیدگی های عمیق، بخش زیادی از مینای دندان را بتراشد و تاج دندان مصنوعی را به نحوی بسازد که کل دندان بیمار را پوشش دهد.

معایب ونیر لمینت

معایب ونیر لمینت

احتمال پوسیدگی دندان های سالم بعد از کاشت ونیر لمینیت افزایش پیدا میکند.طول عمر لمینت سرامیکی نسبت به روکش دندان کمتر است و حداکثر بعد از ۷ تا ۱۰ سال باید جایگزین شود. فرایند کاشت لمینیت سرامیکی بازگشت ناپذیر است و بیمار باید تا آخر عمر از ونیر پرسلین روی دندان های خود استفاده کند. هزینه لمینیت پرسلین توسط بیمه پوشش داده نمی‌شود.

معایب روکش دندان

برای کاشت روکش دندان باید تقریبا تمام دندان طبیعی تراشیده شود تا فضای کافی ایجاد شود. تاج دندان نسبت به گرما و سرما حساس تر است و در صورت گاز زدن و خوردن غذاهای بسیار داغ یا بسیار سرد ممکن است احساس درد روی لثه تجربه شود. امکان جابجایی روکش دندان نسبت به لمینیت بسیار بیشتر است و بیماران مجبورند حداقل سالی یکبار برای چسباندن مجدد تاج دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

در صورتی که از روکش دندان تمام فلزی استفاده شود؛ از لحاظ زیبایی چندان جالب نیست و با سایر دندانهای طبیعی هماهنگ نمی باشد. در سطح روکش های دندان سرامیکی جوش خورده با فلز نیز یک خط تیره رنگ نازک بین دندان طبیعی و تاج دندان مشاهده می‌شود که ظاهر زیبایی ندارد. قیمت روکش دندان نسبت به یک واحد لمینیت سرامیکی تقریباً دو برابر است.

همچنین بخوانید:

فواید روکش و بریج دندان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا