دسته‌بندی نشده

آیا روکش دندان قابل ترمیم است ؟

ترمیم و روکش دندان

روکش دندان یا کلاه دندان یک روکش مخصوص برای دندان آسیب دیده شما ساخته شده است تا اندازه، شکل، استحکام دندان را بازیابی کند و ظاهر آن را بهبود بخشد. دندانپزشک ترمیمی و زیبایی کلاهک یا تاج را روی دندان طبیعی شما قرار می دهد و هنگامی که در جای خود قرار می گیرد کل دندان شما را می پوشاند. برای شرایط مختلف مانند پوسیدگی دندان، شکستگی دندان، صدمات از روکش دندان استفاده می شود.

روکش دندان چیست ؟

روکش دندان به طور گسترده در بسیاری از بیماری های دندان استفاده می شود. روکش با کاهش و پوشاندن دندان ها انجام می شود. فرآیند آبکاری تاج از جنبه های مختلف با فرآیند پل تاج متفاوت است. این روش دندانپزشکی برای جلوگیری از شکستگی دندان، پوسیدگی دندان و شکستن دندان های ضعیف در مواردی که شکل دندان مخدوش می شود استفاده می شود. علاوه بر این، برای سفید کردن دندان ها برای بیمار استفاده می شود. روکش‌های سرامیکی که توسط زیرکونیوم، یک ماده بسیار مقاوم پشتیبانی می‌شوند، نور را منعکس می‌کنند و به لثه‌ها کمک می‌کنند صورتی‌تر و سالم‌تر به نظر برسند.

ترمیم روکش

روکش دندان چه زمانی اعمال می شود؟

روکش های دندانی معمولاً زمانی اعمال می شود که بیشتر ساختار دندان از بین رفته باشد و برای حمایت از نیروهای جویدن یا گاز گرفتن ضعیف شده باشد. ساختار دندان ممکن است به دلیل شکستگی دندان یا پوسیدگی دندان درمان نشده که به طور گسترده در دندان پخش شده است از بین برود. یکی دیگر از نشانه های ترمیم دندان با روکش، دندان درمان شده با کانال ریشه است. دندان های درمان شده با کانال ریشه با گذشت زمان شکننده تر می شوند، بنابراین احتمال شکستگی و کشیدن دندان ها بیشتر می شود. ترمیم دندان های درمان شده با روکش از آنها در برابر شکستن در طول زمان محافظت می کند. افرادی که از سایش شدید دندان رنج می برند نیز ممکن است از روکش برای ترمیم دندان های خود و محافظت از دندان های خود در برابر آسیب بیشتر بهره مند شوند. از روکش ها برای ترمیم ایمپلنت های دندانی نیز استفاده می شود. هنگامی که ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان از دست رفته قرار می گیرد.

ترمیم روکش دندان

اولین کاری که وقتی فرد متوجه شل شدن تاج یا روکش می شود این است که با دندانپزشک قرار ملاقات بگذارد. لق شدن تاج گاهی به عنوان یک اورژانس دندانی در نظر گرفته می شود اگر دندانی که روی آن می پوشاند قبلاً به شدت آسیب دیده باشد. در چنین مواردی، زمانی که عصب و پالپ دندان در معرض باکتری‌ها، اسیدها و مواد زائد در دهان قرار می‌گیرد، بیمار معمولاً درد طاقت‌آوری را تجربه می‌کند.

زمانی که بیمار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه می کند، احتمال چسباندن مجدد روکش دندان بسیار زیاد است.

در حین انتظار برای قرار ملاقات، اگر روکش قبلاً افتاده باشد، بیماران می توانند سعی کنند آن را با استفاده از چسب دندانی دوباره بچسبانند. این ها را می توان بدون نسخه در داروخانه ها یا فروشگاه های مواد غذایی خریداری کرد. این محلول موقت از دندان محافظت کرده و درد را کاهش می دهد.

اگر بیمار قادر به تعویض دندان نباشد، این اطلاعات باید به دندانپزشک اطلاع داده شود. اکثر دندانپزشکان سعی می کنند بیماران خود را در عرض 48 ساعت ببینند اگر امکان اتصال مجدد تاج وجود نداشته باشد.

روکش های دندانی ممکن است به دلایل زیادی کنده شوند، اما دلیلی ندارد که شما دچار مشکل شوید. اغلب یک چسب روکش دندان در کابینت داروی خود داشته باشید تا برای این امکان آماده باشید. اما حتما در اسرع وقت به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک در وهله اول دلیل این اتفاق را می فهمد و راه حل مناسبی را پیدا می کند.

separator line

حتماً بخوانید:

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا