دسته‌بندی نشده

آیا تفاوت آرد نان سنگک با لواش را می دانید؟

تفاوت آرد سنگک با لواش چیست؟

مصرف نان ( بهترین نان ) برای بدن ما بسیار اساسی و حیاتی میباشد چون انرژی لازم بدن ما از کربوهیدرات تأمین می‌گردد که به عبارتی مواد قندی نشاسته‌ای می باشند ولی مواد قندی برای بدن مضر میباشند و ما مواد قندی را توصیه نمی‌کنیم و می بایست مواد نشاسته‌ای را جایگزین مواد قندی بکنید. مواد نشاسته‌ای مانند برنج، نان، اسپاگتی و… می‌باشند که می توانند جایگزین مواد قندی بشوند.

نان سنگک در صدر نان های ایرانی قراردارد و از آرد سبوس دار تهیه می گردد. از خصوصیت های خوب این نان مزه، بو، مغذی بودن و قابلیت و امکان سیرکنندگی آن میباشد. روش پخت سنتی این نان و شکل و مزه متمایز آن از دیگر نان ها سبب گردیده در فرهنگ و سفره ایرانی ارزش بالایی یافته و به خصوص برای ناشتایی، وجود نان سنگک در اولویت قرار گیرد.

از لحاظ مصرف کنندگان نان عالی، نانی میباشد که خوش بو، خوش مزه و تازه باشد و به خوبی تخمیر گردیده و از جوش شیرین یا بقیه مواد مضر در آن استفاده نشده باشد. نان می بایست در محیطی پاکیزه و با شرایط بهداشتی تهیه گردیده باشد، ارزش تغذیه ای کامل داشته باشد و دور ریز نداشته باشد و گران نیز نباشد.

تفاوت آرد سنگک با لواش چیست؟

از جمله تفاوت آرد سنگک با لواش این است که آرد نان سنگک دربردارنده سطح بالایی از ویتامین ها، کلسیم، پروتئین و آهن میباشد. از دیگر تفاوت آرد نان سنگک با لواش میتوان به این موضوع اشاره کرد که آرد نان سنگک به جهت دارا بودن مقدار فراوانی فیبر، هضم آسانی داشته و بسیار مورد دقت متخصصان تغذیه میباشد.

نان سنگک برای کودک ها نیز بسیار عالی میباشد، مخصوصاً در دورانی که سلول های عصبی در حال رشد می باشند، آهن موجود در نان سبوس دار باعث باهوشی و اخلاق خوب کودکان می گردد و این یک نمونه دیگر از تفاوت آرد سنگک با لواش می باشد.

از طرفی به دلیل اینکه برای نان سنگک بیشتر از آرد کامل استفاده میشود و آرد کامل، ویتامین ها و املاح آن حفظ گردیده است بیشتر به مصرف این نان پیشنهاد می شود.

طعم و خالصی آرد سنگک، از تفاوت آرد سنگک با لواش

طعم و خالصی آرد سنگک، از تفاوت آرد سنگک با لواش

نان سنگک که از لحاظ طعم، مزه، هضم، بهداشت و سلامت بهترین نان ایرانی میباشد از آرد مرغوب و سالم، آب خالص و یه خرده نمک پخته می‌شود. به اعتقادوباور کارشناسان، آنچه بیش تر از همگی موجب گردیده نان سنگک در صدر نان های سنتی کشور‌ایران قرار گیرد؛ آرد این نان میباشد.
از دیگر تفاوت آرد سنگک با لواش میتوان به این اشاره کرد که آرد این نان می بایست از گندم مرغوب و سالم و بدون هیچ نوع آرد دیگری مانند آرد جو یا حبوبات باشد.

یکی از دلایل خوش مزه بودن نان سنگک، سبوس موجود در آرد این نان میباشد که این موضوع از یکی دیگر از تفاوت آرد سنگک با لواش میباشد، سبوس یک ماده پر ارزش و دارنده مواد غذایی فراوان میباشد و برای عده ای که به بیماری دیابت در گیر میباشند، نان سبوس دار بسیار اثرگذار میباشد.

آن نان هایی که با آردهای کامل و سبوس دار تهیه می‌شوند، نسبت به نان های تهیه گردیده با آرد سفید به مراتب دارای ارزش غذایی بالاتری هستند و مصرف روزمره آنها میتواند، پاره ای از نیاز روزمره بدن به املاح، پروتئین، فیبر و ویتامین ها را تأمین نماید.

در واقعیت عمده ترین فاکتور در بهبود کیفیت آرد و نان، کمیت و کیفیت گلوتن آرد میباشد که اساسا عمده ترین ترکیب پروتئین گندم میباشد.یکی از مهم ترین تفاوت های آرد سنگک با لواش وجود گلوتن میباشد .

چون گلوتن سه برابر وزن خویش آب جذب نموده، در اثر عمل اختلاط یک شبکه گلوتنی ایجاد می کند که در واقعیت خواص ویسکوالاستیک خمیر را سبب میشود در عین حال گازهای حاصل از تخمیر را داخل خویش محبوس می سازد این گازها همراه با بخار آب در مرحله پخت منبسط گردیده و شبکه گلوتنی را از هم گشوده می کند.

به این ترتیب آردهایی که برای تهیه اشکال نان علی الخصوص نانهای حجیم مانند باگت، تست و همبرگر به کارگیری می‌شود میبایست کمیت و کیفیت پروتئین آن در حد مطلوبی باشد که بتواند گازهای حاصل از تخمیر را درون توده خمیر نگهداری کند.

تفاوت در آرد نان های مختلف

آرد نول چیست؟

آرد کامل که برای تهیه نان سنگک مصرف می شود که برای خرید آرد سنگک باید به بو و رنگ طبیعی و رطوبت آن توجه کرد.
آرد تیره هم که برای تهیه نان سنگک استفاده می شود که برای خرید آرد سنگک از این نوع باید توجه داشت که با دلیل وجود سبوس آرد داری رنگ تیره تری می باشد.
آرد سبوس گرفته که برای تهیه نان لواش نان تافتون استفاده می شود که برای خرید آرد تافتون و لواش هم باید به بو و رنگ آن توجه نمودو همچنین برای خرید آرد تافتون و لواش باید توجه داشته باشید که بوی نامطبوع آرد نشانه بیماری در دانه گندم و یا سمپاچی آن میباشد.
آرد ستاره که در خرید آرد ستاره که برای تهیه انواع نان حجیم یا نان بربری صورت می گیرد باید به رنگ و بو ورطوبت آن توجه داشت. پس از خرید آرد ستاره باید در جای خشک و خنک نگهداری شود.
آرد ستاره در دو دسته متفاوت جهت تهیه انواع نان های فانتزی، فرآورده های حجیم و نیمه حجیم قابل تولید میباشد. این آردها با رنگ، پروتیین و خاکستر مطلوب برای تولید محصول های متنوع به کار گرفته می شود. فراورده های تهیه شده از این آرد دارای بافتی انعطاف پذیر و اسفنجی میباشند.

آرد نان لواش و سنگک را بشناسید

آرد نول آردی است که از بخش مرکزی آندوسپرم گندم تهیه گردیده و درجه استخراج سبوس آن بالای 25 درصد باشد. در خرید آرد نول که برای درست کردن انواع شیرینی ها و کیک ها و نان های حجیم استفاده می شود باید دقت کرد بافتی ریز و یکنواخت داشته باشد.

امروزه کارخانجات زیادی به فروش عمده آرد نول می پردازند که مزیت فروش عمده آرد نول این است که مصرف کنندگان می توانند به مقدار آرد نول با کیفیت و قیمت مناسب بیشتری دسترسی داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا