دسته‌بندی نشده

چرا ماشین ظرفشویی تمیز نمیشوره ؟

دلایل تمیز نشستن ماشین ظرفشویی
علت کدر شدن، سفیدک زدن و خش افتادن ظروف

درزمان های قدیم انسان برای شستن ظرف ها باید رنج و زحمت زیادی را متحمل می شد. از شستن ظروف با استفاده از خاکستر گرفته تا زمانی که بشر مجبور بود برای شستن ظرف ها از دست استفاده بنماید و وقت زیادی را تلف نماید.

شستن ظرف ها بعد از میل کردن یک غذای دلپذیر چندان پر طرفدار نمی باشد. امروزه با توجه به گسترش تکنولوژی ماشین هایی اختراع شده است که دیگر برای شستن ظرف ها نیازی به دخالت دست نمی باشد و با فشار دادن چند دکمه عملیات شستن و آبکشی کردن ظروف با بهترین کیفیت انجام می گیرد.

تمیز بودن ظروف موضوعی است که نمی توان از آن چشم پوشید و همه افراد انتظار این را دارند در ظرف های تمیز و فاقد لکه غذای خود را میل نمایند.

با وجود اینکه ماشین ظرفشویی به دلیل پر کاربرد بودن بین مردم طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است اما گاهی مشاهده می شود بعد از شستن ظروف توسط ماشین ظرفشویی ظرف ها به نحو دلخواه تمیز نشده اند یا دارای لکه می باشند؛ در این مقاله سعی شده است به این موضوع پرداخته شود که علت تمیز نشستن ظرف ها، کدر شدن آن ها، سفیدک زدن و خش افتادن ظروف پرداخته شود تا با دانش و آگاهی نسبت به حل مشکل اقدام نمایید.

علت تمیز نشستن ظرفها در ماشین

علت تمیز نشستن ماشین ظرفشویی چیست؟

برای همه ما پیش آمده است بعد از شستن ظرف ها توسط ماشین ظرفشویی ظروف آن چنان که انتظار می رود تمیز نشده اند و بروز این مشکل آزار دهنده غیر قابل تحمل می باشد. تمیز نشدن ظروف توسط ماشین ظرفشویی ممکن است علل مختلفی داشته باشد که به بررسی این علل می پردازیم :

استفاده از شوینده نامناسب در ماشین ظرفشویی: همانطور که می دانید می توان گفت استفاده از یک ماده شوینده مناسب یکی از مواردی است که ارتباط مستقیم با تمیز شدن ظروف دارد. اگر از شوینده نامناسب و بی کیفیت استفاده شود این انتظار آن چنان بعید نیست که ظرف ها تمیز نشوند، اگر از شوینده تاریخ گذشته یا شوینده های تقلبی استفاده شود نیز احتمال اینکه ظرف ها به میزان لازم تمیز نشوند می باشد پس در انتخاب شوینده برای شستن ظرف ها دقت نمایید تا با این مشکل مواجه نشوید. شوینده ها اقسام مختلفی دارند.

مواردی از قبیل پودرها، مایع ها، نمک مخصوص ماشین ظرفشویی، ژل مخصوص ماشین ظرفشویی، قرص ماشین ظرفشویی و… از مواردی است که برای ماشین های ظرفشویی استفاده می شود و هر یک از این ها کاربرد های خاص خود را دارند و در انتخاب آن ها باید دقت کافی به کار برده شود.

قرار دادن نامناسب ظروف در ماشین ظرفشویی: نکته ای که بسیاری از افراد از آن غافل هستند عدم جایگذاری مناسب ظرف ها یا قرار دادن ظروف بیش از ظرفیت ماشین می باشد. بشقاب ها باید به ترتیب سایز از بزرگ به کوچک به سمت مرکز قرار داده شوند، ظروف بزرگ را باید در سینی قسمت پایین قرار داد و باید دقت کرد ظروف مانعی برای چرخش بازوهای آبپاش نباشند.
لیوان ها باید در قسمت بالای دستگاه با رعایت حد فاصله قرار داده شوند. بارگذاری نا مناسب ظرف ها در ماشین ظرفشویی باعث کارکرد نامناسب دستگاه و تمیز نشستن ظرف ها می باشد و ممکن است خسارت هایی را به ماشین وارد نماید.

تمیز نشستن ظروف

گرم نشدن آب در ماشین ظرفشویی: همانطور که می دانید آب سرد ظرف ها را به میزان کافی تمیز نمی کند و بعد از شستن با آب سرد لکه هایی از چربی بر روی ظرف مشاهده می شود. ترموستات وظیفه تنظیم دما را بر عهده دارد که در صورت خراب شدن این قطعه دستگاه آب را گرم نمی کند و در نتیجه ظرف ها تمیز نمی شوند. علاوه بر این مشکل خراب شدن المنت دستگاه و تایمر نیز ممکن است باعث بروز این مشکل شود. در صورت بروز این مشکل از تعمیرکار متخصص کمک بخواهید.

مسدود شدن فیلترهای ماشین ظرفشویی: فیلتر در ماشین ظرفشویی وظیفه نگهداری آشغال ها بر عهده دارد. اگر فیلتر مملو از آشغال شده باشد آب به راحتی نمی تواند عبور کند؛ که نتیجه آن تمیز نشدن ظرف ها می باشد. فیلتر ماشین را هر به چند مدت تمیز نمایید.

بروز مشکل در موتور و پمپ ماشین: موتور یکی از مهم ترین قطعات در ماشین ظرفشویی می باشد؛ اگر این وسیله معیوب بشود عملیات شستن هم به درستی انجام نمی گیرد، در این صورت لازم است تا از یک تکنسین حرفه ای کمک بخواهید تا به بررسی و حل مشکل بپردازد.

خرابی شیر ورودی آب ماشین ظرفشویی: شیر ورودی آب را داخل مخزن می نماید اگر این قطعه دچار مشکل بشود آب به میزان کافی وارد مخزن نمی شود و فشار آب کاهش می یابد. و در نتیجه عملیات آبکشی به درستی انجام نمی گیرد. باید برای حل این مشکل شیرهای ورودی آب بررسی شوند.

خرابی پروانه شستشو: پروانه شستشو وظیفه پخش کردن آب به مخزن را دارد، در صورتی که آب به میزان کافی درون مخزن پخش نشود؛ عملیات شستشو به مشکل برمی خورد و نتیجه آن این است که ظرف ها به درستی شسته نمی شوند.

پروانه ها به دو صورت تعبیه شده است، اگر پروانه به پمپ وصل باشد باید کل آن تعویض گردد و در صورتی که پروانه جداگانه جای گذاری شده باشد باید برای تعمیر و یا تعویض آن اقدام کرد.
موارد فوق الذکر از موارد رایجی هستند که ممکن است در صورت اشکال در هر یک از آن ها عملکرد دستگاه دچار مشکل شده که نتیجه آن عدم تمیزی آن ها می باشد. در صورت بروز این مشکلات بهتر است با تعمیرکار متخصص مشورت بگیرید.

چرا ظرفشویی تمیز نمیشوره

علت خش افتادن ظرف ها چیست؟

گاهی ممکن است بر روی ظروف شیشه ای خود خش مشاهده نمایید که این موضوع باعث می شود ظروف زیبایی و درخشندگی همیشگی را نداشته باشند و این موضوع شما را آزار بدهد. اصولا برای جلوگیری از این رخداد از قرص ها و نمک های مخصوص ماشین ظرفشویی استفاده می شود که تا حد بسیار بالایی از خش دار شدن ظرف ها جلوگیری می کند اما گاهی با رعایت همه این موضوعات هم همچنان این مشکل وجود دارد. در ادامه به موضوعاتی که باعث ایجاد خش در ظروف می شود نکاتی را ارائه می دهیم.

دمای مناسب را برای شستن انتخاب کنید: بسیاری از افراد فکر می کنند هر چه میزان دمای آب بیشتر باشد ظرف ها بهتر تمیز می شوند در حالی که میزان دمای آب را با توجه به درصد کثیفی ظروف باید تعیین کرد و اگر ظرف ها خیلی کثیف نیستند از برنامه سبک برای شستشو استفاده کرد در غیر این صورت اگر دمای آب بالا باشد ممکن است در ظرف های خود خش را مشاهده نمایید.

از شوینده به میزان کافی استفاده نمایید: اگر مقدار مواد شوینده از چربی موجود در ظروف بیشتر باشد این امر باعث خورندگی ظروف می شود. برای ظرف هایی که زیاد چرب نیستند لازم نیست از مواد شوینده با ظرفیت بالا استفاده نمایید.

حتماً بخوانید:

علت سفیدک زدن ظروف چیست؟

ممکن است برای همه این مشکل پیش آمده باشد که با وجود اینکه اطمینان دارند ظرف ها به درستی و تمیز شسته شده اند اما لکه های سفید رنگی را در ظرف های خود مشاهده می نمایند؛ بروز این مشکل به دلیل املاح موجود در آب می باشد.

در هر منطقه ای میزان املاح موجود در آب ممکن است متغیر باشد و اگر در منطقه ای زندگی میکنید که میزان املاح در آب زیاد است باید فیلتر موجود در ماشین ظرفشویی را که در کف ماشین قرار دارد را در فاصله زمانی کوتاه مدت تمیز نمایید.

همچنین ممکن است سفیدک زدن ظروف علل دیگری نیز داشته باشد؛ مواردی از جمله: مواد جلا دهنده ای که استفاده می نمایید کم است یا از مواد شوینده تاریخ مصرف گذشته استفاده کرده اید و یا درب محفظه نمک باز است و یا سختی آب به درستی تنظیم نشده است و…علت سفیدک زدن ظروف چیست؟

علت کدر شدن ظروف در ماشین ظرفشویی چیست؟

کدر شدن ظرف ها ممکن است علل مختلفی داشته باشد. سخت بودن آب، مواد معدنی قلیایی موجود در آب، باعث ایجاد سنگ آهک و در نتیجه کدر شدن ظروف می شود.

مواد جلا دهنده را نباید بیش از اندازه استفاده نمایید. لازم به ذکر است میزان استفاده از مواد جلا دهنده به املاح آب بستگی دارد. میزان استفاده از جلا دهنده باید به میزان 1 یا 2 باشد. آبپاش ها ممکن است بعد از مدتی دچار گرفتگی شده و به اصطلاح جرم گرفته باشد برای حل این مشکل باید فیلتر کف و صافی را تمیز نمایید زیرا گرفتگی در ناحیه فیلتر باعث کدر شدن ظروف می شود.

برای جلوگیری از کدر شدن نیز میتوانید مقداری سرکه در ماشین ظرفشویی استفاده نمود؛ این ماده مواد معدنی قلیایی را خنثی می کند و باعث زدودن سنگ آهک می شود. همچنین استفاده از خمیر دندان برای از بین بردن کدر بر روی ظروف کریستال استفاده نمود.

علت تمیز نشستن ظروف در ظرفشویی

ذکر چند نکته برای استفاده از ماشین ظرفشویی

هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی ظرف هایی که شبیه هم هستند را کنار هم قرار دهید
ظروف پلاستیکی را در انتهای ماشین ظرفشویی قرار ندهید زیرا به دلیل وجود المنت ها ممکن است باعث ذوب شدن ظروف گردد.
ظروف از جنس چوب را بهتر است به وسیله ماشین ظرفشویی نشویید.

ماشین ظرفشویی را زمانی روشن کنید که میزان استفاده از آب بسیار کم است
مخزن دستگاه باید به صورت کامل پر شود تا عملیات شستن به درستی انجام شود.

منبع : سرویس پارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا