دسته‌بندی نشده

آشنایی با همه درمان های خانگی و پزشکی گردن درد 

انواع گردن درد و روش های خانگی درمان آن

گردن درد به دلایل مختلفی از وضعیت نادرست نشستن پشت میز ، تصادف ، خوابیدن روی بالش نامناسب و ورزش می تواند رخ دهد زیرا تمام موارد ذکر شده باعث می شوند عضلات و لیگامنت های گردن به صورت غیرنرمال حرکت کنند.

تقریباً ۸۰% از مردم دست کم یک بار در زندگی خود دچار درد گردن می‌شوند. این عارضه می‌تواند ناشی از بد خوابیدن، حرکات یا حالات غلط بدن (مانند وضعیت بد قرارگیری بدن یا نگه‌داشتن گوشی تلفن بین شانه و گوش) یا یک آسیب‌دیدگی باشد.

گردن شما از مهره هایی تشکیل شده که از جمجمه تا بالا تنه ادامه دارد. دیسک های گردنی فشار های وارد شده به این قسمت را می گیرد. استخوان ها، رباط ها و عضلات گردن از موقعیت سر حمایت کرده و حرکت دادن سر را برای فرد ممکن می کند. هر گونه ناهنجاری، التهاب یا آسیب دیدگی به ناحیه گردن ممکن است باعث گردن درد یا گرفتگی آن شود.

در بیشتر موارد درد در ناحیه گردن نشان از مشکل حاد و به خصوصی نبوده و به مرور زمان بعد از گذشت چند روز بهبود خواهد یافت. اما در بعضی از موارد درد گردن نشانه ای از یک آسیب جدی یا بیماری است که نیاز به مراقبت فوری پزشک دارد. اگر شما هم گردن دردی دارید که بعد از گذشت چند هفته همچنان ادامه داشت یا وخیم شده و با علائم دیگری همراه است بهتر است سریعاً برای تشخیص و مراقبت های بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

گردن درد

گردن درد بیشتر به علت تنظیم نبودن سطح میز کار اتفاق می افتد

علائم گردن درد

درد هایی که با نگه داشتن سر در یک پوزیشن ثابت به مدت طولانی بدتر می شوند ، مثلا فرد هنگام رانندگی و کار کردن با کامپوتر احساس درد بیشتری می کند .

  • سفتی و اسپاسم عضلات
  • ناتوانی در تکان دادن سر
  • سردرد
  • سخت شدن چرخش گردن
  • درد تیز و شدید در یک ناحیه
  • سوزش کلی در گردن
  • ناتوانی در بلند کردن اجسام
  • نارسایی روده

علائم گردن درد

گرفتگی عضلات از شایع ترین علل گردن درد است

انواع گردن درد

گردن درد شامل خشکی و درد عمومی ناحیه گردن است که می‌تواند شامل گردن، شانه‌ها، بازوها، دست‌ها یا سر باشد. ممکن است عضلات نیز دردناک و حساس شوند. بیماران، اغلب وجود سردردهای خفیف تا شدیدی را نیز گزارش می‌دهندکه نیاز به اقدام درمان گردن درد را دو چندان میکند.گردن درد دارای سه نوع است:

گردن درد محوری

گردن درد محوری عضلانی- اسکلتی بوده و تنها شامل درد گردن یا بافت نرم آن می‌شود. آسیب ویپلش (نوعی رگ به رگ شدن و کشیدگی گردن) یا کشیدگی عضله گردن نمونه‌ای از این حالت است.

رادیکولوپاتی

رادیکولوپاتی گردن عبارت است از درد بازو و گردن به دلیل درگیری ریشه‌های عصبی. علائم آن عبارتند از درد، بی‌حسی یا ضعف بازو.

میلوپاتی

میلوپاتی عبارت است از فشار آمدن به نخاع، البته به درگیر شدن نخاع نیز گفته می‌شود. علائم آن عبارتند از: گردن درد به همراه ضعف بازو یا پا، بی‌حسی یا مشکلات راه رفتن.

هر سه نوع گردن درد می‌توانند حاد یا مزمن باشند درد حاد، به صورت ناگهانی و به دلیل یک آسیب‌دیدگی یا فشار رخ می‌دهد. در اکثر موارد گردن درد تنها با استراحت، گذاشتن یخ و مسکن‌های بدون نسخه طی ۷ تا ۱۰ روز رفع می‌شود.

درد مزمن به دردی گفته می‌شود که بیش از سه ماه دوام داشته باشد. افرادی که درمان‌های محافظه‌کارانه برای آن‌ها جواب نداده و از درد مزمن رنج می‌برند می‌توانند از روش‌های مدیریت درد یا جراحی استفاده کنند.

مراجعه به پزشک برای درد گردن

برای درمان گردن درد مزمن باید به پزشک مراجعه کنید

چه موقع برای گردن درد به پزشک مراجعه کنیم ؟

بیشتر این دردها را می توان با درمان های خانگی و رعایت کردن نکات مهم بهبود بخشید. ممکن است که این درد هر از گاهی به سراغتان بیاید و از بین برود. در غیر این صورت این درد همیشگی خواهد بود و حتی در خواب هم دست از سر شما برنمی دارد که در این شرایط حتما به پزشک مراجعه کنید.

در صورت مواجهه با گردن درد با شرایط زیر نیز حتما به پزشک مراجعه کنید

  • درد شدید
  • تداوم درد به مدت چند روز
  • رسیدن درد به دست و پا
  • سردرد، بی حسی، ضعف و گزگز کردن

درمان های پزشکی درد گردن

تصویربرداری از ستون فقرات

معمولاً پزشک، دستور به تصویربرداری از ستون مهره‌ها و گردن می‌دهد تا بتواند با کمک تصاویر به دست آمده تشخیص و درمان درستی انجام دهد. متداول‌ترین تست‌های تشخیصی عبارتند از:

  • عکس‌های رادیولوژی
  • ام‌آرآی
  • سی‌تی‌اسکن
  • میلوگرام (سی‌تی‌اسکن با تزریق رنگ)
  • تصویربرداری سه بعدی

دارو درمانی برای گردن درد

معمولاً برای کنترل درد، التهاب، اسپاسم‌های عضلانی و آشفتگی خواب از دارو استفاده می‌شود.

استفاده از گردنبند طبی

اغلب، در مرحله بهبودی، برای محدود کردن حرکت و پشتیبانی از گردن آسیب‌دیده از گردنبند طبی استفاده می‌شود. این گردنبند به حفظ راستای طبیعی گردن نیز کمک می‌کند. گردنبند طبی می‌تواند نرم (از جنس فوم) یا سخت (از جنس فلز یا پلاستیک) باشد.

فیزیوتراپی برای گردن درد

دکتر در صورت نیاز از یک فیزیوتراپ می‌خواهد تا یک برنامه ورزشی متناسب با شرایطتان تهیه کند. فیزیوتراپ همچنین روش‌هایی را به شما یاد می‌دهد که با کمک آن‌ها می‌توانید در آینده از آسیب‌دیدگی گردنتان جلوگیری کنید.

اوزون درمانی برای گردن درد

در روش پرولوزون از قدرت اکسیژن برای بازسازی بافت‌ها، مفاصل، رباط‌ها و تاندون‌های آسیب‌دیده استفاده می‌شود. این روش معمولاً باعث بهبود کامل شده و به طور دائمی به درد پایان می‌دهد. از پرولوزون می‌توان برای هر گونه دردی از جمله گردن درد استفاده کرد.

پرولوزون غضروف را نیز ترمیم می‌کنید، که این باعث می‌شود این تکنیک حتی موارد شدید روماتیسم مفصلی را نیز به طور چشمگیری بهبود دهد. به علاوه، پرولوزون تنها درمان موقتی برای تسکین درد نبوده بلکه مشکل را به طور دائمی رفع می‌کند.

لیزر درمانی

درمان با لیزر سطح پایین (LLLI) روش مؤثری برای تسکین هر دو حالت حاد و مزمن دردهای گردن است. در این نوع درمان که به آن لیزردرمانی سرد گفته می‌شود، لیزرهای سرد به مدت ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه روی ناحیه آسیب‌دیده نگه داشته می‌شوند. این لیزرها فوتون‌هایی از نور را منتشر می‌کنند که از پوست رد شده و توسط سلول‌ها جذب می‌شود؛ این کار التهاب و درد را کاهش داده و همچنین به فرایند طبیعی بهبود بدن شتاب می‌دهد.

ماساژ درمانی

انجام ماساژدرمانی به طور مرتب به رفع دردهای تمامی بخش‌های بدن کمک می‌کند. ممکن است ماساژ خود گردن در ابتدا علائم را بدتر کند، اما ماساژ آرام بازوها، سینه، پاها و کمر به کاهش درد گردن کمک می‌کند. آزادسازی میوفاسیال و ماساژ کامل عضلات گردن، صورت، فک، سر و گلو، به بهبود کامل درد و بازیابی عملکرد کمک می‌کند.

تزریق استروئید اپیدورال (مسدود کننده اعصاب)

اگر درمان‌های دیگر درد کمرتان را تسکین ندهند، به شما یک تزریق استروئید اپیدورال یا مسدود کننده عصب گردن داده می‌شود. با این تزریق، مقدار کمی کورتیزون در کانال استخوانی نخاع قرار داده می‌شود. کورتیزون یک داروی ضدالتهاب بسیار قوی است که التهاب اطراف اعصاب را کنترل کرده و درد ناشی از تحریک ریشه‌های عصبی را تسکین می‌دهد.

عمل جراحی

اگر درمان‌های محافظه‌کارانه (مانند کایروپراکتیک، طب سوزنی، داروهای ضدالتهاب، مسکن‌ها و تزریق استروئیدها) نتوانند علائم درد را کنترل یا رفع کنند، یا اینکه عارضه شما تنها با جراحی قابل درمان باشد، دکتر وریانی می‌تواند با استفاده از انواع تکنیک‌های جراحی عارضه ستون فقراتتان را به بهترین نحوه درمان کند.

جراحی تعویض دیسک مصنوعی گردن

تکنیک مورد استفاده برای تعویض دیسک گردن مشابه فیوژن قدامی گردن است. مهمترین تفاوت این دو عمل این است که در اینجا به جای جاگذاری یک گرافت استخوانی و تثبیت داخلی، یک دیسک گردن مصنوعی در فضای دیسک قرار داده می‌شود.

دیسککتومی قدامی گردن

دیسککتومی قدامی گردن عملی است که روی قسمت بالایی ستون مهره‌ها انجام شده و هدف آن رفع فشار وارده بر یک یا چند ریشه عصبی یا نخاع است.

دکمپرسیون کیاری

در این عمل، با ایجاد برشی در پشت گردن استخوان قاعده جمجمه و دو مهره بالایی برداشته می‌شوند.

کورپکتومی

وقتی نخاع تحت فشار قرار می‌گیرد، برای جلوگیری از بروز آسیب‌‌دیدگی، می‌بایست فشار از روی آن برداشته شود. کورپکتومی گردن عبارت است از برداشتن بخشی از مهره‌ها؛ این عمل در کنار فیوژن و دیسککتومی قدامی گردن انجام می‌شود.

فورامینوتومی

فورامینوتومی با هدف بزرگ کردن فضای محل خروج ریشه عصبی نخاع از کانال نخاعی گردن انجام می‌شود.

لامینکتومی

لامینکتومی گردن اغلب زمانی انجام می‌شود که تنگی کانال نخاعی گردن باعث فشار بر نخاع یا فشرده شدن عصب‌ها شود. در این عمل یک برش ۷ تا ۱۰ سانتی‌متری در پشت گردن ایجاد می‌شود.

فیوژن خلفی گردن

فیوژن خلفی گردن عبارت است از تثبیت ستون فقرات گردنی (گردن) از طریق تکنیک‌های ابزاری مختلف. معمولاً چنین اعمالی بعد از شکستگی‌های گردن و همچنین جهت اصلاح ناپایداری گردن، بدشکلی‌های گردن، در کنار عمل جراحی برداشتن تومور یا اصلاح نتیجه فیوژن‌های قدامی ناموفق قبلی انجام می‌شوند.

استئوتومی خلفی ستون فقرات

استئوتومی عبارت است از شکستن استخوان جهت کمک به اصلاح راستای ستون فقرات. در بعضی مواردِ کیفوز شدید یا عدم تعادل ستون فقرات نیاز می‌شود که جراح یکی از استخوان‌ها را از طریق استئوتومی بشکند تا ستون فقرات قابلیت حرکت و تعادل خود را دوباره به دست بیاورد. البته، بعد از استئوتومی می‌بایست استخوان‌های بریده شده به روش مناسبی برای جوش خوردن مجدد آماده شده و در کنار هم قرار بگیرند.

ام آر آی گردن

تشخیص علت درد گردن با تصویر برداری

درمان های خانگی برای درمان گردن درد

در ادامه چندین روش برای درمان گردن درد بدون دارو شرح داده شده است که می توانید با مشورت پزشک از آنها استفاده کنید.

درمان گردن درد با یخ

یخ یکی از ساده ترین راهکارهای درمان گردن درد است . دمای پایین و سرد به فرد کمک می کند که التهابات کاهش یابد و درد گردن خود را تسکین ببخشد. در این شرایط یک کیسه یخ روی گردن کمک بسزایی می کند.

کافی است که چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و کیسه را با حوله بپوشانید و سپس آن را به مدت 15 دقیقه روی گردن خود قرار دهید و هر دو الی سه ساعت یک بار به مدت 24 ساعت این کار را انجام دهید و هرگز یخ را مستقیما روی پوست خود نگذارید.

درمان گردن درد با هیدروتراپی

هیدروتراپی یکی دیگر از درمان های خانگی برای گردن درد است و می توان به راحتی آن را در هنگام دوش گرفتن انجام داد زیرا نیروی آب باعث می شود که درد و سوزش محل آسیب دیده از بین برود .

سه الی پنج دقیقه در محل آسیب دیده آب گرم بگیرید و سپس به مدت 30 الی 60 ثانیه آب را سرد کنید. این کار را تا هر چند بار که لازم می دانستید، تکرار کنید زیرا آب گرم باعث افزایش گردش خون می شود و سفتی عضله گردن را از بین می برد . آب سرد نیز به کاهش التهابات کمک می کند پس زمانی که در حال دوش گرفتن هستید ، حتما گردن خود را صاف نگه دارید و هرگز آن را به هیچ جهتی نچرخانید .

درمان گردن درد با حمام نمک اپسوم

نمک فرنگی گرفتگی ماهیچه را از بین می برد و باعث کاهش فشار و استرس می شود و در نتیجه درد به یکباره از بین می رود . سولفات منیزیم موجود در نمک باعث می شود که گردن به طور ناخوداگاه با کاهش درد و التهاب روبرو شود.

یک الی دو فنجان نمک فرنگی را در وان حمام بریزید و 15 الی 20 دقیقه بدن خود را مخصوصا ناحیه گردن را در این آب قرار دهید و روزانه چند بار این کار را انجام دهید تا گردن شما به طور کامل بهبود پیدا کند . اگر مشکل قلبی ، فشار خون بالا و یا دیابت دارید، هرگز این کار را انجام ندهید .

درمان گردن درد با سرکه سیب

سرکه سیب یک آنتی اکسیدان قوی و ضد التهاب است که به سرعت درد گردن را از بین می برد . همچنین یک ماده مغذی برای فرد محسوب می شود.
یک حوله را به سرکه سیب آغشته کنید و سپس آن را روی گردن خود اعمال نمایید

یکی دو ساعت صبر کنید و دوبار در روز این کار را تکرار کنید یا این که می توانید دو فنجان سرکه سیب را در آب ولرم بریزید و 15 دقیقه در آن دراز بکشید . یک بار در روز این کار را انجام دهید تا کاملا ریکاوری و بهبود یابید .

درمان گردن درد با ورزش دادن گردن

تمرین های زیادی برای گردن وجود دارد که می تواند درد آن را کاهش دهد . تمرین کردن باعث قوی ساختن ماهیچه ها و استقامت آن می شود و در نتیجه فشار را از روی آن برمی دارد . قبل از تمرین حتما از یک دستگاه مخصوص برای گرم کردن گردن خود استفاده کنید.

گردن خود را به آرامی به صورت دایره ای بچرخانید و به آرامی به جلو و عقب و چپ و راست تکان دهید. تمام حرکات باید در کمال آرامش و به آهستگی انجام شود .

درمان گردن درد با روغن لاوندر

این روغن می تواند همراه با ماساژ درمانی انجام شود و درد گردن را از بین ببرد و همچنین عضلات را آرام می کند تا راحت تر بخوابید. دوش آب گرم بگیرید و سپس روغن لاوندر را با حرکات دایره ای به مدت 10 دقیقه روی گردن خود ماساژ دهید و این کار را هر روز تکرار کنید. می توانید روغن نارگیل یا زیتون را نیز با لاوندر مخلوط کنید. اگر با ماساژ دادن گردنتان درد می گیرد ، از این کار اجتناب کنید.

درمان گردن درد با زردچوبه

زردچوبه یکی از مهم ترین مواد ضد التهابی است که درد را تسکین می دهد و همچنین باعث افزایش گردش خون می شود و ریکاوری را سرعت می بخشد . یک قاشق چای خوری زردچوبه را در یک لیوان شیر بریزید و آن را روی شعله کم گرم کنید. بعد از کمی خنک شدن، آن را با عسل مخلوط کنید و دوبار در روز بنوشید.

درمان گردن درد با زنجبیل

زنجبیل نیز ضد التهاب است و جریان خون را افزایش می دهد. یک تکه کوچک ریشه زنجبیل را برش دهید و آن را در دو فنجان آب به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس کمی عسل به آن بیفزایید و به عنوان چای می توانید تا سه فنجان از آن را در طول روز بنوشید .

درمان گردن درد با فلفل قرمز

فلفل قرمز نیز حاوی کاپسایسین است که خواص ضد التهابی دارد و درد گردن را از بین می برد . یک قاشق چای خوری از فلفل قرمز را با دو قاشق چای خوری روغن زیتون در آب ولرم بریزید و سپس آن را به قسمت هایی از گردن که دچار سوزش است، اعمال کنید و این درمان خانگی را دوبار در روز انجام دهید. همچنین می توانید از کرم کاپسایسین خریداری کنید و به آرامی آن را به گردن خود بزنید و این کرم را چند بار در روز استفاده کنید.

ماساژ برای درمان گردن درد

ماساژ بهترین درمان خانگی برای گردن درد

چند نکته در خصوص پیشگیری از گردن درد

نیرویی که سر در حالت طبیعی بر مهره های گردن وارد می کند ،برابر است با وزن سر.اما اگر سر بیش از حد به جلو متمایل شود،این نیرو سه برابر شده ، مهره های گردن باید فشار بسیار بیشتری را تحمل کنند.لذا در هنگام نشستن و ایستادن سعی کنید سر را در راستای ستون فقرات قرار دهید.برای تحقق این امر لازم است قوس کمر در حالت نشسته، با پشتی صندلی حمایت شود.بنابر این از صندلی بدون پشتی استفاده نکنید.

  • از میز کار خود خیلی فاصله نگیرید، تا مجبور نشوید گردن وکمر خود را به جلو خم کنید.
  • خود را روی میز کار رها نکنید.
  • مراقب باشید برای مدت طولانی ،کاری را در بالای سرتان انجام ندهید.زیرا به ناچار گردن باید به عقب خم شود که فشار زیادی به آن وارد می شود.
  • هرگز برای نگه داشتن گوشی تلفن از گردن خود استفاده نکنید.
  • هنگام نگاه کردن به پشت سر ،چرخاندن سر به تنهایی نادرست است.باید سعی کنید بالا تنه شما نیز بچرخد.
  • روی صندلی بدون آنکه سر محافظی داشته باشد نخوابید.
  • برای تماشای تلوزیون روی مبل دراز نکشید.
  • حتی الامکان بر روی شکم نخوابید.در صورت لزوم ،زیر سر خود بالش نگذارید.
  • از بالشهای ضخیم که باعث ایجاد زاویه تند بین تنه و گردن می شود ، استفاده نکنید.بهتر است ضخامت بالش به اندازه عرض شانه باشد تا گردن به طرفین متمایل نشود.
  • از تشکهای بسیار سفت یا بسیار نرم استفاده نکنید.زیرا تعادل ستون مهره ای از بین میرود و به کمر ، گردن و پشت فشار وارد می شود.
  • از حرکات چرخشی و خم و راست کردن مکرر گردن خود داری نمایید.
  • از یک برنامه ورزشی منظم جهت حفظ انعطاف پذیری و قدرت عظلات بدن و گردن استفاده نمایید.ورزش مناسب را با مشورت با پزشک خود انتخاب نمایید.

بیشتر بخوانید:

علت و درمان سریع گردن درد در منزل

علت گردن درد و درمان این عارضه

راهکارهایی ساده برای درمان درد رگ گردن

عامل اصلی گردن درد چیست و چگونه این عارضه درمان میشود ؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا