دسته‌بندی نشده

آشنایی با دنیای خواص و مضرات ماست + طرز تهیه ماست خانگی

همه چیز درمورد ماست

ماست یکی از محبوب ترین مواد خوراکی دنیاست که با اضافه کردن باکتری های تخمیری به شیر درست می شود. این ماده ی خوراکی که توسط انسان ایجاد شده به عنوان میان وعده و غذاهای کمکی در کنار وعده های اصلی خورده می شود.

ماست دارای باکتری های مفیدی است که به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند. این باکتری ها می توانند عملکردهای درمانی فراتر از شیر داشته باشند. ماست معمولا یک ماده ضخیم با رنگ سفید است که برخی از برندها و کارخانه ها علاقه دارند با اضافه کردن رنگ های خوراکی آن را با ظاهر دیگری جلوه بدهند.

کالری و ارزش غذایی ماست

هر 100 گرم ماست حاوی 61 کالری می باشد.

مقدار 100 گرم
کالری ۶۱
آب ۸۸ درصد
پروتئین ۳/۵ گرم
کربوهیدرات ۴/۷ گرم
قند ۴/۷ گرم
فیبر ۰ گرم
چربی ۳/۳ گرم
امگا ۳ ۰/۰۳ گرم
امگا ۶ ۰/۰۷ گرم

ماست/کالری ماست/ارزش غذایی ماست/خواص ماست/فواید ماست/طرز تهیه ماست

بیشتر بخوانید:

با میزان کالری انواع شام آشنا شوید

آشنایی با کالری انواع ناهار

ماست/کالری ماست/ارزش غذایی ماست/خواص ماست/فواید ماست/طرز تهیه ماست

خواص ماست

1. خواص ماست: سلامت دستگاه گوارش

این ماده خوراکی مقوی با پروبیوتیک های خود می تواند انواع مزایا را برای دستگاه گوارش شما داشته باشد. مصرف منظم ماست می تواند سبب درمان اسهال شده و همچنین این ماده خوراکی دارای برپروبیوتیک ها برای کاهش علائم سندروم روده تحریک پذیر و کمک به کاهش یبوست موثر است.

به علاوه پروبیوتیک ها در درمان علائم عدم تحمل لاکتوز با بهبود هضم لاکتوز موثر است.

2. خواص ماست: پوکی استخوان و بهبود سلامت استخوانی بدن

پوکی استخوان یک بیماری است که با استخوان های ضعیف و شکننده همراه است. این بیماری در بین افراد مسن شایع تر بوده و عامل اصلی شکستگی استخوان در این سن است. فراورده های لبنی برای مدت طولانی می توانند به محافظت در برابر پوکی استخوان کمک کنند.

در واقع لبنیات با بهبود تراکم استخوان که اثر مقادیر کلسیم بالا و پروتئین های شیر است می تواند به این روند کمک کند.

3. خواص ماست: درمان فشار خون

فشار خون بالا یکی از مهم ترین عوامل بیماری های قلبی عروقی است. مطالعات نشان می دهد که مصرف منظم این ماده خوراکی می تواند فشار خون بالا را بهبود دهد. با این حال این موضوع به مصرف ماست محدود نمی شود. سایر محصولات لبنی نیز می توانند در بهبود این بیماری موثر باشند.

4. خواص ماست: سلامت پوست

خواص ماست در زمینه سلامت پوست بسیار گسترده بوده، به کار گیری ماسک های تهیه شده با ماست باعث افزایش نرمی و لطافت پوست میشود. خواص ماست برای پوست زیاد است.

این خواص شامل کمک به درمان جوش، آرامش آفتاب سوختگی، از بین برنده لکه های پوست، برطرف کننده حلقه مشکی دور چشم و در کل افزایش سرحالی پوست و پیشگیری از پیری و چین و چروک پوست است.

ماست/کالری ماست/ارزش غذایی ماست/خواص ماست/فواید ماست/طرز تهیه ماست

بیشتر بخوانید:

کالری سالاد : طرز تهیه سالاد مجلسی

کالری سالاد شیرازی : 100 گرم سالاد شیرازی چقدر کالری دارد ؟

مضرات ماست

1. مضرات ماست: عدم تحمل لاکتوز

ماست حاوی مقادیر کمی از لاکتوز یا قند شیر است. دلیل این مقادیر کم نیز این است که لاکتوز در حین تخمیر به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می شود. بنابراین باید گفت ماست برای این دسته افراد مشکلات کمتری ایجاد می کند.

باکتری های پروبیوتیک نیز می تواند به بهبود توانایی هضم لاکتوز کمک کند. در نتیجه این ماده خوراکی اثرات و عوارض کمتری نسبت به شیر برای بیماران مبتلا به عدم تحمل لاکتوز ایجاد می کند.

2. مضرات ماست: آلرژی شیر

این آلرژی نادر در بین کودکان شایع تر از بزرگسالان است. این آلرژی به خاطر مصرف پروتئین های شیر مانند آب پنیر و کازئین ایجاد می شود. بنابراین افرادی که دچار این آلرژی هستند بهتر است از خوردن محصولات لبنی پرهیز کنند.

3. مضرات ماست: قند موجود در ماست

اگر شما هم از افرادی هستید که نمی خواهید قند و کربوهیدرات زیادی در رژیم غذایی خود مصرف کنید بهتر است قبل از خرید این ماده خوراکی به برچسب آن دقت کرده و سعی کنید ماستی را بخرید که قندهای افزودنی زیادی نداشته باشد.

ماست/کالری ماست/ارزش غذایی ماست/خواص ماست/فواید ماست/طرز تهیه ماست

ماست/کالری ماست/ارزش غذایی ماست/خواص ماست/فواید ماست/طرز تهیه ماست

طرز تهیه ماست خانگی

مواد لازم جهت تهیه ماست:

  1. شیر 4 لیوان
  2. ماست 4 قاشق غذاخوری

طرز تهیه ماست:

شیر را بجوشانید (پس از به جوش آمدن شیر حرارت را کم کنید و 15 دقیقه بگذارید شیر به آرامی بجوشد و آب اضافی اش تبخیر شود)؛ شیر را داخل ظرفی که برای ماست در نظر گرفته اید بریزید و اجازه دهید شیر کمی خنک شود (در زمان اضافه کردن ماست، شیر باید به اندازه ای گرم باشد که انگشت تان گرمای شیر را حس کند اما نسوزد).

مقداری شیر را داخل کاسه ای بریزید و با ماست مخلوط کنید و پس از اینکه ماست و شیر خوب مخلوط شدند آن را به بقیه شیر اضافه کنید و با قاشق به آرامی هم بزنید تا خوب ترکیب شود (این روش برای حل شدن بهتر ماست می باشد).

در ظرف را ببندید سپس ظرف ماست را با حوله گرمی خوب پوشش دهید و در جای گرمی بگذارید (نزدیک شوفاژ یا بخاری)؛ بسته به گرمای محیط 5 تا 8 ساعت زمان برای بستن ماست لازم است؛ پس از اینکه ماست بسته شد ظرف را در یخچال قرار دهید تا ماست سرد شود (ماست پس از سرد شدن سفت تر خواهد شد).

نکاتی برای بهتر شدن ماست

اگر ماست آب انداخت و تکه تکه شد یعنی شیر زیاد داغ بوده و یا ماست خیلی سرد بوده و یا مایه ماست کمتر از مقدار لازم بوده است، هرچه چربی شیر بیشتر باشد ماست سفت تری خواهید داشت.

برای تهیه ماست شیرین وانیلی مخصوص دسر و … می توانید همزمان با اضافه کردن ماست به شیر، مقداری شکر و وانیل نیز به شیر اضافه نمایید.

ماست/کالری ماست/ارزش غذایی ماست/خواص ماست/فواید ماست/طرز تهیه ماست

بیشتر بخوانید:

فواید خوردن ماست در دوران بارداری روی مادر و حنین

بعد از خانه تکانی ماست بخورید | آشنایی با خواص ماست

ترکیبات شگفت انگیز ماست با مواد غذایی دیگر + خواص و مضرات

خواص ماست موسیر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا