دسته‌بندی نشده

آشنایی با انواع روش‌های دندانپزشکی زیبایی

دندانپزشکی نوین با توجه به خدماتی که به بیمار ارائه می‌شود، به بخش‌ها و دسته‌های گوناگونی تقسیم بندی می‌شوند.

دندانپزشکی زیبایی شاخه‌ای از خدمات حوزه درمان دهان و دندان است که با بهره‌گیری از روش‌های نوین و تلفیق با هنر، به جهت اصلاح و بهبود بخشیدن به معایب و ظاهر دندان‌ها می‌پردازد. مشکلات عدیده‌ای همچون زرد شدن، شکستن، افتادن، فاصله و در کل بدرنگی و بدفرمی دندان‌ها ممکن است فرد را مجاب به مراجعه به دندانپزشکی زیبایی کند. در ادامه به بررسی مهم‌ترین بخش‌های دندانپزشکی زیبایی و حوزه‌های مربوطه می‌پردازیم:

اصلاح طرح لبخند

لبخند زیبا یکی از عوامل موثر بر زیبایی چهره و بالا بردن حس اعتماد به نفس شخص است. هارمونی کشیدگی لب‌ها با دندان‌های سفید و براق، کیفیت تناسب و زیبایی چهره شخص را تا حدود زیادی افزایش می‌دهد. در جوامع مختلف، دریافت و انتقال حس خوب از طریق لبخند زدن، امری متداول و جا افتاده است و از این رو تعداد زیادی از مردم با استفاده‌ از روش‌های مختلف، اقدام به ایجاد لبخندی جذاب و ماندگار در چهره خود می‌کنند. به طور کلی افرادی که بیش از سایرین نیازمند اصلاح طرح لبخند هستند، عبارتند از:

افرادی که به طور مادرزادی و از بدو تولد فاقد برخی از دندان‌ها بوده‌اند. بعضی از افراد که دندان‌هایی کج، نامرتب و نامنظم و … دارند. افرادی که فاصله‌ی بین داندان‌های‌شان علی الخصوص دندان‌های جلویی و فک بالا، بیش از حد متداول است. آن دسته از مراجعه کنندگانی که در شرایط مختلف و به علل گوناگون یک یا چند دندان خود را از دست داده‌اند. افرادی که بعضی از دندان‌هایشان در عین سالم و مرتب بودن، دچار شکستگی جزئی و لب پریدگی شده است. آن‌هایی که از رنگ دندان‌های خود راضی نیستند، غالبا این دندان‌های با رنگ آزار دهنده به رنگ زرد و شیری هستند. همه کسانی که متخصص حوزه دندانپزشکی زیبایی این کار را برایشان ضروری می‌دانند و…..

البته گفتنی است، هر شخص با مشکلات بالا تنها به تشخیص خود نمی‌تواند کاندیدای دریافت خدمات اصلاح طرح لبخند باشد و می‌بایست با دندانپزشک معتمد خود مشورت کند.

مراحل انجام روش اصلاح طرح لبخند

در درجه اول می‌بایست وضعیت و سلامت دندان‌ها، فک، لثه‌ها، سلامت عمومی بدن و …. شخص مشخص شود. در این مرحله دندانپزشک از بیمار، درخواست یک عکس کامل از دهان و دندان، و انجام آزمایش‌های مربوطه را خواهد داشت. پس از دریافت عکس و معاینه کلی دندانپزشک، شرح کاملی از فرایندی که قرار است انجام بگیرد را برای بیمار تبیین می‌کند. ممکن است برای رسیدن به حد مطلوب زیبایی لبخند، نیاز به اعمال جانبی همچون ارتودنسی و …. باشد. پس در این مرحله یا به نوعی در مرحله شروع کار عملی، دندانپزشک اقدام به رفع مشکلات دندان‌ها می‌کند. پس از آن دندانپزشک زیبایی بر اساس معیارهای زیبایی شناختی چهره، اقدام به رفع مشکلات زیبایی دندان‌های بیمار برای رسیدن به لبخندی متناسب با چهره و شخصیت فرد می‌کند. در ادامه تعدادی از روش‌هایی که برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرند را مرور خواهیم کرد.

لمینت سرامیکی

آشنایی با انواع روش‌های دندانپزشکی زیبایی

لمینت سرامیکی لایه‌ی بسیار نازکی از سرامیک با رنگ مشابه دندان‌های اصلی که به‌منظور بازیابی زیبایی دندان‌های مراجعان مورد استفاده قرار می‌گیرد. لمینت سرامیکی پس از قالب‌گیری‌های لازم از دهان مراجعان ابتدا در لابراتوآر یا آزمایشگاه‌های مخصوص توسط متخصصین مربوطه ساخته می‌شود و پس از آن توسط دندانپزشک بر روی دندان‌های بیمار قرار می‌گیرد. در واقع این ماده، لایه نازک و شیشه‌ای با استحکام بالاست که به جهت پوشاندن و رفع ایرادات دندان‌ها روی بخش بیرونی آن‌ها کار گذاشته خواهد شد.

لمینت سرامیکی برای مواردی چون:

اصلاح بدفرمی و نامرتب بودن دندان‌ها حذف رنگ‌ و لکه‌های نامطلوب ترمیم شکستگی بهبود بخشیدن به ظاهر دندان‌های کج و ترک خورده

و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به توضیحات فوق می‌توان لمینت سرامیکی را یکی از راه‌های رسیدن به لبخند زیبا در نظر گرفت.

بلیچینگ

آشنایی با انواع روش‌های دندانپزشکی زیبایی

بلیچینگ از پرمتقاضی‌ترین حوزه‌های دندانپزشکی زیبایی، تغییر رنگ دندان‌ها و فراهم آوردن رنگ سفید برای دندان‌ها است. اگر چه همچنان عمده روش موثر بر حفظ سلامت و رنگ مطلوب دندان‌ها رعایت بهداشت دهان و دندان با استفاده از مسواک، نخ دندان، کاهش مصرف کافئین، حذف استعمال دخانیات از شیوه زندگی و …. است، اما با این حال بسیاری افراد خواسته یا ناخواسته دچار تغییر رنگ دندان شده‌اند و به دنبال روشی جهت ترمیم و پاکسازی دندان‌های خود هستند. بلیچینگ دندان یکی از روش‌های موثر بر سفید کردن دندان‌ها با ماندگاری طولانی مدت است.

ممکن است افراد پیش از بهره‌گیری از دانش متخصصین حوزه دندانپزشکی زیبایی به دنبال روش‌های مقطعی برای سفیدی دندان باشند، اما انتخاب روش مدنظر می‌بایست به عهده‌ی دندانپزشک باشد و خود فرد نمی‌تواند تصمیم گیرنده‌ی خوبی در این زمینه باشد.

بلیچینگ یکی از بهترین روش‌های سفید کردن دندان‌ها است. در این روش که روشی است کاملا علمی و اثبات شده است، دندانپزشک با استفاده از مواد مخصوصی اقدام به از بین بردن لکه‌ها و رنگ‌دانه‌های اضافی روی دندان‌ها می‌کند.

ایمپلنت

همان‌طور که می‌دانید، در فرایند ایمپلنت و جایگزینی دندان‌های از دست رفته، ابتدا پایه‌ی ایمپلنت در جای مخصوص خود، توسط دندان‌پزشک متخصص ایمپلنت کار گذاشته می‌شود. پس از آن که مدت زمان تعیین شده از طرف پزشک طی شد و به عبارتی پایه ایمپلنت جوش خورد، می‌بایست بخش رویی آن که در واقع همان کارایی تاج دندان است در جای مناسب خود قرار بگیرد. یکی از مواردی که باید نسبت به آن مبادرت ویژه‌ ورزید این است که بهتر است بخش خارجی ایمپلنت دندان، توسط همان دندان‌پزشکی که پایه را در بین دندان‌ها تعبیه کرده است جای‌گذاری شود، چرا که وی بهتر از هر شخص دیگری قادر به تشخیص بهترین نوع عملکرد خواهد بود.

از آن‌جا که ایمپلنت از جمله‌ روش‌هایی است که بیش از سایر روش‌ها احتمال جواب‌گویی و کاربرد خوب را با خود به همراه دارد، اعتماد بسیاری از افراد را به خود جلب کرده است.

آشنایی با انواع روش‌های دندانپزشکی زیبایی

روکش دندان

آخرین روش یا پله‌ای که جهت حفاظت از دندان‌ها به آن متوسل می‌شوند، روکش دندان است. از آن‌جا که در روش استفاده از روکش دندان، دور تا دور دندان می‌بایست تراشیده شود تا جا برای قرارگیری روکش باز شود، دندانپزشکان و بیماران ترجیح می‌دهند به جای این کار، روش‌های مطمئن‌تر مثل ایمپلنت و …. را به کار گیرند. اما گاهی به تشخیص دندانپزشک متخصص، تنها راه چاره‌ی محافظتی دندان‌ها، روکش کردن آن‌ها است.
روکش‌های دندانی در چهار جنس، فلزی، زیرکونیوم، سرامیکی و FPM در دسترس‌اند.

هر یک از حوزه‌هایی که به عنوان شاخه‌های مختلف دندانپزشکی زیبایی معرفی و تشریح شدند، اگر چه به تنهایی نیز به حسب نیاز شرایط و موقعیت مراجعه کننده کارآیی به سزایی در زیبا سازی و رفع و رجوع مشکلات دندانی دارند، اما در حالت کلی می‌توانند به عنوان عضوی از مجموعه اقدامات لازم برای رسیدن به بهترین نتیجه از اصلاح طرح لبخند به حساب آیند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا