دسته‌بندی نشده

۲ روش جهت تهیه شربت آلبالو سنتی و خوشمزه با نکات ضروری و مهم

طرز تهیه شربت آلبالو خوش رنگ و خوش طعم نکات طلایی

دلگرم : «شربت آلبالو» از جمله ترفندهای قدیمی مادربزرگ‌ها برای درمان گرمازدگی در روزهای گرم تابستان است. این در حالی است که آلبالو چه به صورت میوه تازه و چه به صورت شربت و حتی آلبالو پلو از قدیم‌الایام بسیار برای درمان گرمازدگی و پیشگیری از گرمازدگی در فصل تابستان توصیه شده است.

در این مقاله 2 روش جهت طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ و خانگی را برای شما توضیح می‌دهیم.

طرز تهیه شربت آلبالو خوشرنگ و خانگی

1. طرز تهیه شربت آلبالو با طعم نعنا و زنجبیل

مواد لازم :

  • آلبالو : یک کیلوگرم
  • شکر: ۲ کیلوگرم (اگر کم شیرین تر می‌پسندید مقدار شکر را کمتر کنید)
  • آب: یک لیوان
  • وانیل: یک قاشق چایخوری
  • آب زنجفیل تازه رنده شده: چند قطره
  • ۳ تا چهار شاخه نعنا تازه و شسته شده
  • رنده پوست لیمو ترش: ¼ قاشق چایخوری

طرز تهیه شربت آلبالو با طعم نعنا و زنجبیل

  1. ابتدا آلبالوها را بشورید و هسته‌شان را بگیرید. هم با دستگاه هسته‌گیر و هم با دست به راحتی می‌توانید هسته آلبالوها را جدا کنید.
  2. سپس به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت آلبالوها را در شکر بخوابانید. در این مدت حتما مخلوط آلبالو و شکر را در یخچال نگهداری کنید.
  3. در مرحله بعد، در یک قابلمه تمیز لعابی ( قابلمه لعابی برای تهیه تمام شربت‌ها مناسب‌تر است) مخلوط شکر و آلبالو را بریزید و یک لیوان آب اضافه کنید.
  4. حرارت شعله برای درست کردن شربت آلبالو باید متوسط باشد. شعله خیلی کم رنگ شربت را تیره و شعله خیلی زیاد رنگ آن را قهوه‌ای می‌کند.
  5. شربت را مرتب هم بزنید و به مدت ۴۰ دقیقه روی حرارت متوسط نگه دارید تا حسابی غلیظ شود و قوام پیدا کند.
  6. برای این‌که یک شربت شفاف داشته باشید بعد از ۴۰ دقیقه یا بیشتر ( تا زمانی که شربت قوام پیدا کند) محتویات درون قابلمه را در یک ظرف تمیز آبکش کنید و شربت حاصله را در یک شیشه تمیز بریزید و در یخچال نگهداری کنید.
  7. آلبالوهای داخل آبکش را فشار ندهید چون رنگ شربت کدر می‌شود. باقی مانده آلبالوها را دور نریزید. با این آلبالوها مربای آلبالو درست کنید.

۲ روش جهت تهیه شربت آلبالو سنتی و خوشمزه با نکات ضروری و مهم


2. طرز تهیه شربت آلبالو ساده خانگی

مواد لازم :

  • شکر : ۲ کیلو
  • آلبالو : ۱ کیلو
  • وانیل ( در صورت تمایل ) : ۱ قاشق چای خوری
  • آب : ۱ لیوان

طرز تهیه شربت آلبالو به روشی آسان

  1. برای درست کردن شربت آلبالو ابتدا آلبالو ها را به خوبی بشویید و دم و هسته آن ها را خارج کنید.
  2. سپس آلبالو های تمیز و بدون هسته را در درون ظرف مناسبی و درب داری با مقداری شکر مخلوط کنید و ظرف را به مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت در درون یخچال قرار دهید.
  3. بعد از مدت زمان ذکر شده ظرف حاوی آلبالو را از درون یخچال بیرون آورید و مقداری آب به آلبالو ها اضافه نمایید.
  4. سپس بر روی شعله گاز شعله پخش کن را قرار دهید و قابلمه را بر روی گاز با حرارت متوسط قرار دهید. در همه مدتی که قابلمه بر روی حرارت گاز است باید مدام شربت را هم بزنید تا شکر در درون شربت به خوبی حل شود.
  5. بعد از این که شکر در درون شربت حل شد به مدت ۱۵ دقیقه دیگر نیز اجازه دهید شربت بر روی شعله گاز باقی بماند تا به خوبی قوام بیاید.
  6. بعد از این که شربت قوام یافت محتوی قابلمه را در درون صافی بریزید و سپس شربت صاف شده را بعد از خنک شدن در درون بطری شیشه ای بریزید و بطری را در درون یخچال قرار دهید.

۲ روش جهت تهیه شربت آلبالو سنتی و خوشمزه با نکات ضروری و مهم


فوت و فن‌های حرفه‌ای برای درست کردن شربت آلبالو خوشرنگ و خانگی

  • اضافه کردن وانیل به شربت آلبالو طبیعی و خانگی الزامی نیست. بعد از این‌که شربت درست شد طعم آن را بچشید و اگر عطر مورد نیازتان را نداشت وانیل را به آن اضافه کنید. اغلب طعم ترش و شیرین شربت آلبالو را می‌پسندند و نیازی به وانیل نیست
  • برای گرفتن سردی شربت آلبالو طبیعی و خانگی کمی زنجفیل تازه رنده کنید و آب آن را با پارچه تنظیف بگیرید. در اواخر پخت شربت آلبالو و قبل از آبکش کردن چند قطره از این آب زنجفیل را به شربت اضافه کنید.
  • سه تا چهار شاخه نعنای تازه و شسته شده را حین پخت شربت آلبالو داخل قابلمه بیندازید تا شربت آلبالوی شما ضمن حفظ طعم بی‌نظیرش، عطر خوش نعنا را هم به خودش بگیرد. در این صورت یک شربت آلبالوی خوش طعم و عطر خواهید داشت.
  • بهتر است از شعله پخش کن برای درست کردن شربت استفاده کنید تا شربت شما روی حرارت متوسط و یکنواخت عطر و طعم و قوام خوبی پیدا کند.
  • به اندازه ¼ قاشق چایخوری رنده پوست لیمو بو و عطر بی‌نظیری به شربت آلبالو می‌دهد. در اواخر پخت شربت، رنده پوست لیمو را به آن اضافه کنید.
  • اگر شربت آلبالو را با آلبالوی اول فصل که هنوز خیلی نرسیده و رنگ روشنی دارد درست کنید، رنگ مربا و شربت آلبالو شما قرمز روشن و تند و مزه‌ آن مقداری ترش خواهد بود و برعکس اگر با آلبالوی رسیده درست کنید، رنگ شربت آلبالو تیره و طعم ترش آن کمتر خواهد بود.

از آلبالو های باقی منده در تهیه شربت آلبالو می توانید برای تهیه مربای آلبالو استفاده نمایید.

توجه داشته باشد که اگر شربت به خوبی قوام نیامد شربت آلبالو ترش می شود.

شربت آلبالو را اگر با حرارت زیاد بجوشانید شکرک می زند.

اگر شربت را بر روی حرارت زیاد گاز بجوشانید رنگ شربت قهوه ای می شود و اگر شربت آلبالو را بر روی حرارت کم گاز تهیه نمایید رنگ شربت تیره و بد رنگ می شود.

بعد از خنک شدن شربت آلبالو می توانید مقداری از شربت را در لیوانی بریزید و سپس بقیه لیوان را با آب سرد و یخ پر کنید و هم چنین برای تزیین لیوان شربت آلبالو می تواند آلبالو های تازه و بدون هسته را حلقه حلقه نمایید و سپس آن ها را به همراه یخ در درون پارچ و یا لیوان شربت قرار دهید.

بیشتر بخوانید :

آموزش طرز تهیه مارمالاد آلبالو + راز خوشمزه شدن مارمالاد

۴ روش مناسب و آسان جهت خشک کردن آلبالو در منزل

طرز تهیه آلبالو پلو مجلسی با ۲ روش خاص

خواص بی نظیر شربت آلبالو برای سلامتی

  1. شربت آلبالو خوشرنگ و طبیعی علاوه بر مقابله با گرمازدگی، در درمان ناراحتی‌های کبد، ورم معده و روده، ورم و التهاب کلیه و نارحتی‌های مثانه بسیار مفید است.
  2. آلبالو از انواع میوه های خوشمزه و ضد سرطان است که همین خاصیت آلبالو باعث شده است که بیشتر افراد تمایل داشته باشند این میوه را در همه فصل های سال مصرف کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا