دسته‌بندی نشده

۱۵ فایده شگفت‌انگیز روغن جوانه نخود برای سلامتی، پوست و مو

مهمترین فواید روغن جوانه نخود

جوانه نخود حاوی مقادیر بالای مواد مغذی و پروتئین بوده و به عنوان یکی از بهترین و غنی ترین منابع گیاهی پروتئین برای گیاهخوران شناخته می شود. مصرف جوانه نخود به کنترل قند خون کمک می کند، باعث تقویت و افزایش رشد مو شده و سلامتی پوست را بهبود می دهد.

طبیعت آن: گرم و خشک است.

خواص درمانی روغن جوانه نخود

۱- آن را بخورید. معده را تقویت می کند.

نوشته های مشابه

۲- اگر آن را هم بخورید و هم به موضع بمالید، نیروی جنسی را افزایش می دهد، سردرد را تسکین میدهد، مورا تقویت میکند.

۳- اگر بر موضع مالیده شود، درد دندان را تسکین میدهد، زخم جذام را درمان می کند.

مضر مثانه است.

تخم خشخاش، زیره، شبت و در گرم مزاجان سکنجبین است.متأسفانه امروز نخود که یک ماده غذایی بسیار مفید و پرانرژی است از سفره ایرانیان در حال حذف شدن است و شاهد استفاده کمتر آن در رژیم غذایی ایرانیان هستیم. با افزایش مصرف غذاهای خارجی و فست‌فود در سفره‌های ایرانی مصرف این ماده غذایی در طول روز و حتی در سال بسیار کمتر از گذشته شده است.

نخود که جزء خانواده حبوبات محسوب می‌شود دارای املاح، ویتامین و پروتئین‌های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، B1, B2 است.

بنابراین نخود دارای اسیدآمینه‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است که می‌توانیم بگوییم نخود نه فقط یک غذا بلکه به عنوان یک دارو محسوب می‌شود. نخود از زمان‌های بسیار دور مصرف خوراکی و درمانی داشته است. رازی و ابن بیطار کاملا آنچه را که دیسکورید درباره Erebinthos (نخود به یونانی) شرح داده به نقل‌قول از وی تحت عنوان حمص آورده‌اند و طبق نوشته ابوریحان، اربیوتوس، حمص است که به پارسی نخود می‌نامند.

در کتب قدیم سه نوع از آن را شرح داده‌اند که عبارت‌اند از:

1. حمص یا حمص ابیض یا حمص بستانی یا نخود سفید که نوع کشت شده است.
2. حمص بری که نوع وحشی است.
3. حمص الاسود یا نخود سیاه

 روغن جوانه نخود

خواص روغن جوانه نخود در طب سنتی ایران

نوع بری آن (کمتر مورد استفاده است):

پاک‌کننده و بازکننده انسداد جگر، طحال و کلیه، پاک‌کننده زخم‌های چرکی و قوبا(بیماری پوستی که از اگزما شروع و به پسوریازیس می‌رسد)، نرم‌کننده ورم‌های بناگوش و غدد جنسی، خارج کننده چرک از زخم‌های چرکی و جراحت سرطان (ضماد آن با عسل) است.

خوردن آب خیس کرده نخود برای کاهش ورم لثه‌ها و تسکین درد دندان مفید است.

نوع بستانی (که امروز مورد استفاده است):

ملین طبع، مقوی حرارت غریزی و مقوی ریه و کمر، تولیدکننده خون صالح، قابلیت تغذیه زیاد، اشتهاآور، تغذیه‌کننده ریه و معده، اثر غذایی آن در ریه بیشتر از سایر حبوبات می‌باشد. در گرفتگی صدا اگر همراه با تب نباشد، خوردن آن با شیر و در صورت وجود تب با آب مفید می‌باشد. خیسانده آن در سرکه به مدت یک شب جهت کشتن کرم معده بسیار مفید است.

آشامیدن آب پخته آن با نمک (نخودآب)، تکه کننده اخلاط لزج و بازکننده انسدادها است. ادرارآور، برطرف‌کننده درد سینه و عفونت ریه می‌باشد. خیسانده آن در آب مقوی قوه جنسی، و خارج کننده کرم شکم و مقعد است. خوردن گرماگرم برشته آن جهت بواسیر خونی تأیید شده است، آب خیسانده آن در تحلیل ورم لثه و درد آن موثر است.

خواص روغن جوانه نخود برای پوست و مو

1. جوان سازی پوست صورت

مقادیر بالای ویتامین C موجود در جوانه نخود با افزایش تولید کلاژن به حفظ الاستیسیته ی پوست کمک کرده و با کاهش چین و چروک باعث جوان سازی پوست صورت می شود.

2. آکنه و جوش صورت

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در جوانه نخود به کاهش التهاب کمک کرده و خطر ابتلا به آکنه و جوش صورت را کاهش می دهد.

3. درمان سریع زخم ها

جوانه نخود حاوی مقادیر بالای ویتامین ها و مواد معدنی است و مصرف روزانه آن به درمان سریع تر زخم های پوستی و جای زخم کمک می کند.

4. تقویت و افزایش رشد مو

جوانه نخود حاوی مقادیر قابل توجه آهن است که با افزایش تولید گلبول های قرمز به بهبود گردش خون در پوست سر کمک کرده و به تقویت فولیکول های مو به افزایش رشد موی سر کمک می کند.

5. درمان ریزش مو

مقادیر بالای ویتامین A موجود در جوانه نخود به تقویت فولیکول های مو کمک کرده و احتمال ریزش مو را کاهش می دهد.

عدم تعادل هورمونی یکی از بزرگترین علل ریزش مو در زنان است، جوانه نخود به ایجاد تعادل هورمونی کرده و ریزش مو را درمان می کند.

6. درمان شوره سر

سلنیوم موجود در جوانه نخود به کاهش قارچ ها و میکروب های عامل شوره در پوست سر کمک کرده و برای درمان شوره سر مفید می باشد.

7. آب رسان طبیعی مو

جوانه نخود یک آبرسان طبیعی مو است؛ پروتئین های موجود در جوانه نخود باعث آبرسانی پوست سر شده و به بازسازی سلول های آن می شود.

8. لاغری و کاهش وزن

جوانه نخود کالری کمی دارد اما به دلیل مقادیر بالای فیبر، مصرف آن با کاهش اشتها به جلوگیری از پرخوری کمک کرده و باعث لاغری و کاهش وزن می شود.

9. معده و دستگاه گوارش

فیبر موجود در جوانه نخود به بهبود هضم غذا کمک می کند، سو هاضمه را درمان کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می کند.

10. یبوست

مقادیر بالای فیبر موجود در جوانه نخود به بهبود حرکات روده کمک کرده و باعث پیشگیری و درمان یبوست می شود.

11. کلسترول خون و قلب

فیبر موجود در جوانه نخود به کاهش کلسترول بالای خون کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد.

12. دیابت و قند خون

به گفته ی محققان دانشکده ی بهداشت عمومی هاروارد، جوانه نخود به دلیل مقادیر بالای فیبر که دارد به تثبیت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می کند.

13. منبع طبیعی پروتئین

جوانه نخود حاوی مقادیر بالای پروتئین است و به عنوان یکی از بهترین و غنی ترین منابع پروتئین گیاهی برای گیاهخوران، خام گیاهخواران و افراد وگن محسوب می شود.

14. بدنسازی

جوانه نخود به دلیل مقادیر بالای پروتئین و کربوهیدرات که دارد، باعث افزایش انرژی شده و به عنوان یکی از بهترین غذا های قبل از تمرینات بدنسازی شناخته می شود.

15. سرطان

جوانه نخود حاوی مقادیر قابل توجهی آنتی اکسیدان هاست که به کاهش رادیکال های آزاد در بدن کمک کرده و خطر ابتلا به سرطان به ویژه سرطان پوست را کاهش می دهد.

عوارض و مضرات روغن جوانه نخود

نوزادان و کودکان

گفته می شود که جوانه نخود به دلیل اینکه در محیط مرطوب رشد کرده ممکن است حاوی میکروب های بیماری زا مانند سالمونلا باشد، بنابراین بهتر است نوزادان و کودکان تر مصرف آن اجتناب کنند.

جنین و زنان باردار

سازمان غذا و داروی آمریکا معتقد است که زنان در دوران بارداری و شیردهی بهتر است جوانه نخود مصرف نکنند؛ جوانه ها از جمله جوانه نخود به دلیل اینکه در محیط مرطوب رشد می کنند و احتمال رشد باکتری های بیماری زا از جمله سالمونلا بر روی آن ها زیاد می باشد.

نفخ شکم

زیاده رو در مصرف جوانه نخود ممکن است باعث نفخ و احتباس گاز در روده ها شود.

همچنین بخوانید:

۱۴ فواید معجزه آسای روغن هسته انار بر روی پوست

روغن سیاه دانه و خواص آن برای پوست – مو و سلامت بدن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا