دسته‌بندی نشده

۱۳ نوشیدنی مفید برای پیشگیری و درمان آنفلوانزا

راههای درمان بیماری آنفلوانزا

آنفلوانزا یا گریپ (Grippe) شایعترین بیماری ویروسی فصل سرما است که دستگاه‌ تنفسی ‌را درگیـر می‌کند و شدیدا مسری است. ‌مدت‌ زمان‌ شروع‌ علائم‌ آنفلوآنزا از زمان‌ وارد شدن‌ ویروس‌ به‌ بدن‌ 48-24 ساعت‌ است‌.

ویروس آنفلوانزا بیماری است که دستگاه تنفس فوقانی و تحتانی را درگیر می کند. این بیماری عفونی در فصول سرد شایع تر است که احتمالاً به دلیل سرمادوست بودن ویروس آن است، هرچند برخی بر این باورند که تجمع انسان ها در محیط های سربسته در فصل سرما موجب شیوع آن می شود. علائم آن کمی متفاوت با سرماخوردگی است و شامل اسهال، تهوع، احساس ضعف و سرما نیز می شود.

اگرچه با پیشرفت علم پزشکی، آنفلوانزا دیگر بیماری کشنده ای نیست، اما در گروه های آسیب پذیر مثل کودکان، سالمندان، زنان باردار، افراد مبتلا به مشکلات تنفسی و بیماران با نقص ایمنی ممکن است همراه با خطراتی باشد. ابتلا به آنفلوانزا در کودکان کوچک تر علاوه بر تهدید حیات، اثرات بسیار نامطلوبی بر رشد و تکامل آنان دارد.

تاریخچه بیماری آنفلوانزا

در قرن بیستم ویروس آنفلوآنزا در سال 1918 شیوع پیدا کرد و تا امروز آمار مرگ و میر یک سیر نزولی را طی کرده است. به این صورت که در آغاز فعالیت این ویروس مرگ های دسته جمعی حتی 40 میلیون نفر در یکسال گزارش شده است اما به مرور کاهش یافت. امروزه گونه های جدیدتر این ویروس مانند آنفلوآنزای پرندگان یا آنفلوآنزای خوکی نیز ظهور کرده اند.

آنفلونزا

علت آنفلوانزا چیست؟

ویروس های عامل آنفلوآنزا از سرده اورتومیکسو ویروس ها هستند. آنفلوآنزای شامل ویروس آنفلوآنزای A، آنفلوآنزای B و آنفلوآنزای C. این ویروس ها در اثر تماس مستقیم یا غیرمستقیم (مثلاً استفاده از لیوان آلوده) گسترش می یابند.

چگونه زمانی که آنفلوانزا گرفته ایم آب بدنمان را حفظ کنیم؟

زمانی که بیمار می شویم حرفی که بارها و بارها از اطرافیانمان می شنویم این است که مایعات زیادی مصرف کنیم. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هم تایید می کند که افراد مبتلا به آنفلوانزا باید مایعات اضافی بنوشند تا از کمبود آب در بدن جلوگیری شود. در ادامه مقاله نوشیدنی های مفید برای درمان سریع تر آنفلونزا برای شما عزیزان ذکر شده است.

آب:

اگر آب بدنتان کم شده، خودِ آب بی شک یکی از بهترین مایعاتی است که سیستم بدنتان به آن نیاز دارد. اما زمانی که بیمار می شوید اب نوشیدن برایتان دشوار خواهد بود. به احتمال زیاد شما به طعم دیگری برای خوردن نیاز دارید.

برای اینکه بدن در بهترین وضعیت آبرسانی خود قرار گیرد (که برای سیستم ایمنی، متابولیسم و سلامت قلب بسیار ضروری است) شما باید نه تنها آب بنوشید بلکه باید سدیم و کربوهیدرات های مناسبی وارد بدن کنید. اگر تنها آب می نوشید باید مطمئن شوید که در کنار آن از غذاهایی که شامل کربوهیدرات هایی با فیبر پایین هستند استفاده می کنید.

چای:

اگر دوست دارید به هنگام بیماری به جای آب، چای داغ بنوشید می‌ توانید اینکار را انجام دهید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد چای هم به آبرسانی بدن کمک می کند. کمی عسل به چای خود اضافه کنید تا سریع تر کالری مورد نیاز بدنتان را فراهم آورید. عسل طعم چای شما را بهتر می کند.

عسل

آب نارگیل:

با اینکه خیلی از ماها علاقه ای به نارگیل نداریم اما آب نارگیل می‌ تواند به هنگام بیماری و کم شدن آب بدن بهترین گزینه برای انتخاب باشد. آب نارگیل شکر و نمک زیادی همچون نوشیدنی های ورزشی ندارد و تحقیقات انجام شده نشان می دهد که این ماده می تواند به اندازه کافی آبرسان باشد.

استفاده از آب نارگیل باعث ایجاد درد و ناراحتی زیاد شکمی نمی شود. سعی کنید مقدار بسیار کمی نمک به این نوشیدنی اضافه کنید تا سدیم مورد نیاز بدن هم فراهم شود.

آب استخوان:

سوپ نودل مرغ یکی از بهترین گزینه ها برای درمان آنفلونزاست زیرا مایعات زیادی وارد بدن می کند و می تواند برخی از الکترولیت های کم شده در بدن را جبران نماید. علاوه بر این گیاهان و ادویه هایی که در این سوپ استفاده می شوند خاصیت ضد التهابی دارند و می توانند با آنفلونزا مبارزه کنند. اگر نمی توانید سوپ مرغ و نودل را بخورید در عوض از آب استخوان استفاده نمایید که سرشار از پروتئین است.

آب پرتقال طبیعی:

زمانی که بیمار هستید باید سیستم ایمنی خود را به کمک ویتامین C تقویت کنید. متاسفانه استفاده از ویتامین C به هنگام بیماری، باعث کاهش شدت نشانه های بیماری نخواهد شد اما پتاسیم و مایعات موجود در آب پرتقال طبیعی می تواند به حفظ آب بدنتان کمک کند. اگر به هنگام بیماری نمی توانید غذا بخورید به کمک آب پرتقال طبیعی می توانید مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را به آن برگردانید.

آب میوه

آب سیب، هویج و پرتقال:

هر سه میوه ترکیبی سالم برای کمک به بدن در برابر عفونت های رایج فصل سرد هستند. ترکیب آب این سه میوه مواد مغذی از جمله ویتامین های ب 6، آ و سی به همراه پتاسیم، اسید فوریک و … را به بدن می رساند.

پرتقال و گریپ فروت:

ویتامین سی و آنتی اکسیدان های موجود در این ترکیب به بهبود زخم، کاهش ابتلا به عفونت ها و افزایش پاسخ ایمنی بدن کمک می کند. شما با مصرف یک لیوان آب پرتقال و گریپ فروت کل نیاز بدن به ویتامین سی را در یک روز تامین می کنید ضمن این که مقادیر زیادی ویتامین های ب 6، آ، اسید فولیک و زینک به بدن می رسانید.

آب گوجه فرنگی:

بهترین راه برای جلوگیری از بیماری های فصل سرد، مصرف آب گوجه فرنگی طبیعی بدون ترکیبات اضافی است. شما می توانید این نوشیدنی را در خانه تهیه کنید و مقادیر زیادی ویتامین های آ و سی، آهن و فولات به بدن برسانید.

آب کلم، گوجه فرنگی و کرفس:

آب میوه های سبز سرشار از ویتامین آ هستند و اثرات ضد التهابی دارند. ضمن اینکه مواد مغذی ضروری از جمله ویتامین های آ و سی، منیزیم و پتاسیم را به همراه آهن و اسیدهای چرب امگا 3 در خود جای داده اند.

آب چغندر، هویج، زنجبیل و زردچوبه:

این ترکیب ضمن این که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، راهی برای کاهش علائم التهابی بدن است. التهاب نوعی پاسخ ایمنی به عفونت ها است و می تواند علائمی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی، آبریزش بینی، سرفه و درد در بدن ایجاد کند. افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید می توانند از مزایای بی شمار نوشیدن این آب میوه استفاده کنند و مقادیر زیادی کلسیم و آهن به همراه ویتامین ای به بدن برسانند.

شربت

آب توت فرنگی و انبه:

ویتامین سی موجود در توت فرنگی به همراه ویتامین ای موجود در انبه برای تقویت سیستم ایمنی بدن بخصوص در افراد مسن ضروری هستند.

آب هندوانه:

نه تنها به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند بلکه منجر به کاهش درد عضلانی می شود. این نوع درد یک علائم رایج ابتلا به آنفلوآنزا است. محتوای آب هندوانه میزان زیادی ویتامین آ، منیزیم، روی و … نیز به بدن می رساند.

آب نعناع، توت فرنگی و کیوی:

توت فرنگی و کیوی هر دو، گزینه های سرشار از ویتامین سی هستند و به همراه اضافه شدن به ماست یونانی، منبع خوبی از منیزیم و پروبیوتیک نیز فراهم می کنند. پروبیوتیک ها منجر به کاهش تجمع باکتری های مضر در بدن می شوند.

بستنی یخی میوه ای:

تامین آب بدن تنها از طریق مایعات نیست. غذاهای غنی از آب هم می توانند به بهبود وضعیت آب بدن کمک کنند. میوه های منجمد یا بستنی های میوه ای به شما اجازه می دهند مایعات و کالری مورد نیاز بدن را به سرعت فراهم آورید. همین امر باعث شده چنین موادی به هنگام آنفلونزا یا ناراحتی شکمی بهترین گزینه باشند. بستنی های یخی حتی می توانند گلوی ملتهب و دردناک را تسکین ببخشند. به دنبال بستنی های میوه ای باشید که طبیعی هستند.

بیشتر بخوانید:

پیشگیری از بیماری با کپسول نو فلو (NO FLU)

فواید و طریقه تزریق واکسن آنفلونزا

بهترین و سریع ترین راه درمان آنفولانزا در منزل

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا