دسته‌بندی نشده

چرا بعضی ها با خودشان حرف میزنند ؟ (+نحوه درمان)

علت حرف زدن با خود در بزرگسالان

مردم به دلایل مختلف از جمله حل مسئله، استدلال، برنامه ریزی، انگیزه و توجه با خود صحبت می کنند.

خودگویی امری رایج است و کارشناسان معتقدند صحبت کردن با خود با صدای بلند می تواند به شما در پردازش افکارتان به روشی سالم و سازنده کمک کند.

خود گفتاری همچنین می تواند با مشکلاتی مانند استرس، اضطراب یا ضربه مرتبط باشد.

این مقاله به برخی از دلایل صحبت کردن افراد با خود و برخی از مزایای احتمالی این رفتار می پردازد. همچنین مواردی را که در صورت تمایل به توقف صحبت کردن با خود می توانید انجام دهید و برخی از علائمی که ممکن است باعث نگرانی باشد را پوشش می دهد.

حرف زدن با خود

حرف زدن با خود چه نوع بیماری است ؟

اکثر مردم یک تک گویی درونی دارند، اما بسیاری از افراد درگیر خودگویی بیرونی نیز هستند. تقریباً همه حداقل گاهی اوقات با خود بلند صحبت می کنند، اما برخی این کار را بیشتر از دیگران انجام می دهند.

مقاله ای در سال 2019 که در مجله Frontiers in Psychology منتشر شد، چند توضیح مختلف را بررسی کرد.

ایزوله سازی اجتماعی

یک نظریه نشان می دهد که افرادی که زمان بیشتری را به تنهایی می گذرانند ممکن است بیشتر با خود صحبت کنند. از آنجایی که آنها تعاملات کمتری با دیگران دارند، خودگفتاری آنها ممکن است به عنوان نوعی ارتباط اجتماعی عمل کند.

. مطالعات نشان داده است که بزرگسالانی که تک فرزند بودند بیشتر درگیر خودگویی بیرونی هستند

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که تنها هستند و نیاز شدیدی به تعلق دارند نیز بیشتر با خود صحبت می کنند. د

اختلال شناختی

این نظریه نشان می دهد که افراد ممکن است به دلیل رویدادهای مخرب شناختی که اغلب توسط استرس یا سایر رویدادهای مشابه به وجود می آیند، با صدای بلند با خود صحبت کنند.

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد که اگر افراد در مورد سخنرانی در جمع مضطرب هستند، هنگام آماده شدن برای سخنرانی بیشتر با خود صحبت می کنند.

صحبت کردن با خود

انواع خودگویی

چند روش مختلف وجود دارد که می توانید با خودتان صحبت کنید. خود گفتاری یا مثبت یا منفی است، اما می تواند از نظر هدف مورد نظر نیز متفاوت باشد.

  • خودگویی مثبت و منفی: صحبت کردن با خود به شیوه ای مثبت ممکن است شامل ارائه تأییدیه ها یا اظهاراتی باشد که به شما کمک می کند با انگیزه و الهام بخش بمانید. صحبت کردن با خود به شیوه ای منفی اغلب بر عباراتی متمرکز است که از خود انتقادی یا سرزنش می کنند.
  • خودگویی آموزشی: این شکل از گفتار خودراهبر بر صحبت کردن از طریق مراحلی متمرکز است که برای حل یک مشکل یا انجام یک کار باید دنبال کنید.
  • خودگفتاری انگیزشی: این نوع گفتار بر تشویق برای انجام یک کار متمرکز است. برای مثال، ممکن است به خاطر تلاش‌هایتان به خودتان تبریک بگویید یا به خودتان یادآوری کنید که می‌توانید موفق شوید.

مطالعات نشان می دهد که صحبت کردن با خود به شیوه ای مثبت، آموزشی یا انگیزشی می تواند به بهبود عملکرد شما کمک کند.

حرف زدن با خود

فواید حرف زدن با خود

صحبت کردن با خودتان می تواند فواید زیادی داشته باشد. برخی از این موارد عبارتند از:

  • صحبت کردن با خودتان می تواند راهی مفید برای فاصله گرفتن از تجربیات خودتان باشد. این به شما امکان می دهد در مورد چیزهایی که در زندگی شما اتفاق می افتد فکر کنید. با ارائه مقداری فاصله به شما، می تواند راهی عالی برای دیدن عینی تر چیزها باشد.
  • این می تواند احساسات فوری و احساسات تند و سریعی را که ممکن است در لحظه داشته باشید به حداقل برساند تا بتوانید مسائل را به روشی واضح تر و منطقی تر ببینید.
  • صحبت کردن با خودتان نیز می تواند انگیزه دهنده باشد. مواقعی را در نظر بگیرید که با گفتن «من می‌توانم این کار را انجام دهم» یا «تو این را داری»، خود را برای مواجهه با یک چالش تبلیغ کرده‌اید. چنین افکاری زمانی می توانند مفید باشند که آنها را در درون خود نگه دارید، اما بیرونی کردن چنین ایده هایی اغلب می تواند انگیزه بیشتری داشته باشد.
  • یک مطالعه روی ورزشکاران نشان داد که خودگفتاری نه تنها به عملکرد بهتر آنها کمک می‌کند، بلکه به نظر می‌رسد که به میزان لذت آنها از بازی کردن نیز مرتبط است.
  • صحبت کردن با خودتان نیز می تواند راهی برای حل مشکلاتی باشد که ممکن است با آن روبرو شوید. این تاکتیک که به عنوان خود توضیحی شناخته می شود، می تواند به افراد کمک کند تا پیشرفت خود را نظارت کنند و عملکرد خود را در حین حل مشکل بهبود بخشند.

بیماری صحبت با خود

درمان با خود حرف زدن

صحبت با خود همیشه یک نیروی مثبت نیست. اگر درگیر خودگویی منفی هستید، می تواند روی اعتماد به نفس، عزت نفس و رفاه ذهنی شما تأثیر بگذارد.

معمولاً صحبت کردن با خودتان ایرادی ندارد، اما این بدان معنا نیست که مواقعی وجود ندارد که بخواهید به جای بیان کلامی افکارتان را برای خودتان نگه دارید. به عنوان مثال، دیگران ممکن است خودگویی شما را مختل کنند، به خصوص اگر فضای کاری را با افراد دیگر به اشتراک بگذارید.

بنابراین برای مدیریت تمایل خود به صحبت کردن با خودتان چه کاری می توانید انجام دهید؟ برخی از استراتژی هایی که می تواند کمک کند عبارتند از:

  • با دیگران صحبت کنید: اگر برای فکر کردن به مشکل یا ایجاد انگیزه با خودتان صحبت می کنید، ممکن است به جای آن با اطرافیانتان صحبت کنید. ممکن است سؤالاتی بپرسید یا بپرسید که آیا می‌خواهند درباره ایده‌های شما بازخورد ارائه دهند.
  • حواس خود را پرت کنید: یافتن راه های دیگری برای مشغول ماندن می تواند به کاهش تمایل شما برای صحبت با صدای بلند کمک کند. به عنوان مثال، ممکن است مقداری آدامس بجوید، مقداری آب بنوشید، یا یک نعنا یا تکه آب نبات سفت بمکید.
  • آن را بنویسید: روزنامه نگاری می تواند تمرین مفیدی باشد که ممکن است به شما در پردازش احساسات، کشف راه حل ها و حتی تسکین علائم استرس کمک کند.

گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید که درگیر خودگویی با محوریت نشخوار ذهنی هستید یا به طور مداوم در مورد همان افکار غم انگیز، منفی و تاریک صحبت می کنید. این نوع خودگویی ممکن است نشانه ای از وضعیت سلامت روان باشد.

شرایط سلامت روان مرتبط با خود گفتاری

برخی از شرایط سلامت روان می تواند شما را بیشتر درگیر خودگویی منفی کند. این شامل:

  • افسردگی
  • اضطراب
  • اختلال وسواس اجباری (OCD)

اگر در نتیجه توهم رخ دهد، خودگویی نیز می تواند نگران کننده باشد. در این حالت، یک فرد به جای اینکه با خودش صحبت کند، با یک منبع خارجی که وجود ندارد، با صدای بلند صحبت می کند.

توهم ممکن است به تعدادی از شرایط مختلف مرتبط باشد از جمله:

  • روان‌گسیختگی
  • اختلال دوقطبی
  • مصرف مواد
  • شرایط متابولیک
  • اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)

خودگویی غیرمنطقی، نامنسجم و همراه با افکار آشفته می تواند نشانه ای از اسکیزوفرنی یا یک بیماری مرتبط باشد.

چه زمانی به یک متخصص بهداشت روان مراجعه کنیم

در بیشتر موارد، صحبت با خود نشانه ای از یک مشکل اساسی سلامت روان نیست. با این حال، اگر این خودگویی بسیار منفی است، کنترل آن دشوار است یا با توهمات شنیداری یا بصری همراه است، باید با پزشک خود صحبت کنید.

یک پزشک یا درمانگر می تواند در تعیین اینکه آیا ممکن است وضعیت سلامت روانی داشته باشید و درمان های مناسب را توصیه کند. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا مدیریت رفتار را یاد بگیرید و از خودگویی منفی اجتناب کنید.

در حالی که گاهی اوقات صحبت کردن با خودتان به عنوان عجیب و غریب، عجیب و غریب یا حتی بیمارگونه تلقی می شود، مهم است که به یاد داشته باشید که در واقع فوق العاده رایج است. نه تنها این، بلکه می تواند چندین فواید مهم از جمله تنظیم احساسات و بهبود حافظه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا