دسته‌بندی نشده

۱۰ میوه شگفت انگیز برای درمان یبوست

میوه برای درمان یبوست

یبوست یک اختلال گوارشی بسیار رایج است که افراد در سنین مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد. یبوست به صورت پزشکی یعنی حرکت روده سه بار یا کمتر در یک هفته ، در یبوست شدید، حرکت روده به یک بار و کمتر در هفته کاهش می یابد.

این اتفاق به علت مشکل در عبور مدفوع است به این دلیل که کولون آب بیشتری از غذا در روده بزرگ جذب کرده و مدفوع بسیار خشک و سخت است و این حالت فرد را به فشار بیش از حد برای خالی کردن مدفوع خیلی سختش مجبور می کند.

همانطور که در این بخش خواهیم گفت برخی از علل اصلی یبوست عبارتند از رژیم غذایی ضعیف با مصرف کم فیبر، مصرف آب کم، عادت بی نظمی دفع مدفوع، عدم فعالیت بدنی، بارداری، پیری، تغییرات روتین زندگی، ضعف عضلات شکمی، هموروئید، استرس، مصرف داروهای خاص، سوءتغذیه کمکی و شرایط خاص بیماری ها. این مشکل می تواند بسیار ناخوشایند باشد و باعث ناراحتی فرد می شود.

بسیاری از درمان های خانگی برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش و درمان یبوست وجود دارد ؛ این روش ها بسیار آسان و بسیار قدرتمند هستند و ما لیستی از موثرترین های آنها برای درمان سریع یبوست شدید در ادامه آورده ایم.


10 میوه بی نظیر برای درمان یبوست

1. انگور برای درمان یبوست

انگور منبعی سرشار از پکتین است، که می‌تواند به حجیم کردن مدفوع و رفع یبوست کمک کند. علاوه بر این، انگور حاوی مواد مغذی فراوانی است که سلامت شما را در کل بهبود می‌بخشند.

2. آلو

آلو فیبر زیادی دارد. این میوه همچنین حاوی سوربیتول است، نوعی قند شل‌کننده‌ی مدفوع که به طور طبیعی به رفع یبوست کمک می‌کند. سوربیتول یک محرک کولون ملایم است که به کاهش زمان عبور مدفوع کمک می‌کند و ریسک رخ دادن یبوست را کاهش می‌دهد. اگر بافت چروک‌خورده یا طعم خاص آلو را دوست ندارید، می‌توانید آب این میوه را امتحان کنید. با این حال، آب آلو در مقایسه با خود این میوه دارای فیبر کم‌تری است.

3. خواص پرتقال برای درمان مشکلات روده

پرتقال منبعی سرشار از ویتامین C است و در نتیجه برای بهبود سلامت به طور کلی مفید است. به علاوه، منبع بی‌نظیر فیبر نیز هستند، که کمبود آن به یبوست منجر می‌شود.

4. سیب

خواه مشکل‌تان این باشد که پای‌تان به دستشویی باز نمی‌شود و خواه مشکل این باشد که مدام در راه دستشویی هستید، در هر صورت فیبر موجود در سیب می‌تواند مشکل‌تان را حل کند. فیبر هم می‌تواند آب را از روده‌ی بزرگ‌تان بیرون بکشد تا زمانی که دچار یبوست شده‌اید چیزها در روده‌تان حرکت کنند، یا آب اضافی از مدفوع را جذب کند و به این ترتیب حرکات روده را کم کند.

5. کیوی

محتوای آب و فیبر بالای کیوی می‌تواند اجابت مزاج و عملکرد نرم روده‌ها را موجب شود، و همین آن را به یکی از بهترین درمان‌های یبوست تبدیل می‌کند.

6. انجیر

انجیر یک ملین طبیعی است و سرشار از فیبر است. انجیر به رهایی از یبوست کمک می‌کند. انجیر تازه را با پوست مصرف کنید. یا انجیر خشک را با ۲-۳ عدد بادام به مدت ۴-۵ ساعت بخیسانید. پوست بادام‌ها را بگیرید و آن‌ها را با انجیرها بکوبید. خمیر به دست آمده را شب با ۱ قاشق غذاخوری عسل مصرف کنید.

7. کرنبری

کرنبری منبع خوبی از فیبر رژیمی است، که این آب میوه را به درمان طبیعی موثری برای معالجه‌ی مشکلات گوارشی مختلف من جمله یبوست تبدیل می‌کند. این میوه همچنین محتوای آب بالایی دارد که می‌تواند به هیدراته ماندن بدن شما و تسهیل اجابت مزاج‌تان کمک کند.

8. موز خاصیت ملین داشتن

موز سرشار از فیبرهای رژیمی است که بر حجم مدفوع می‌افزایند و حرکت آن را تسهیل می‌کنند. از این رو، موز انتخاب خوبی برای درمان یبوست و علائم آن به شمار می‌رود.

9. خرما

در بسیاری از موارد، بسیاری از آدم‌ها برای رفع یبوست از خرما استفاده می‌کنند. این به خاطر وجود فیبر در خرما است. همچنین، خرما مسهل نیز هست. چون خرما می‌تواند به بهبود اجابت مزاج کمک کند، در نتیجه با مصرف خرما به صورت منظم، قادر خواهید بود از خطر ابتلا به یبوست خلاص شوید. به علاوه، برای درمان یبوست، می‌توانید خوراکی‌های فیبردار دیگری مانند سبزیجات سبز نیز مصرف کنید.

10. آب نارگیل و خاصیت آن در درمان یبوست

مصرف آب نارگیل به حفظ سطوح الکترولیت‌های مفید بدن، پیشگیری از کم آب شدن بدن، و پاکسازی مجاری ادراری‌تان کمک می‌کند؛ که همه‌ی این‌ها نیز به خلاصی‌تان از شر یبوست کمک می‌کنند.

میوه جهت درمان یبوست


مواد غذایی برتر که به عنوان ملین طبیعی هم مصرف می شوند

ماست سیستم دستگاه گوارش را بهبود می بخشد، این دلیل خوبی برای امتحان کردن ماست می باشد.روزانه یک فنجان ماست مصرف کنید، همچنین میتوانید باترمیلک گرفته شده از شیر را مصرف کنید.

لوبیاها یک منبع خوب از فیبر هستند و به عنوان یک ملین خوب عمل میکنند.لوبیا را بپزید و دو تا سه بار در هفته بخورید.

چای قاصدک

قاصدک به عنوان یک سم زدا و ملین طبیعی می باشد.در روز یک بار، یک فنجان چای قاصدک را بنوشید تا از یبوست خلاص شوید.

چای زنجبیل

این چای هر نوع باکتری بد موجود در معده را میکشد و به عنوان ملین عمل میکند.مقداری زنجبیل را رنده کنید و به چای معمول خود بیفزایید.

دانه های کنجد

کنجد ها به حرکت روده کمک میکنند.هر روز صبح 3 قاشق روغن کنجد مصرف کنید یا در طول روز ان را روی سالادتان بپاشید.از مقدار توصیه شده بیشتر مصرف نکنید.

سنا

تنها ایراد استفاده از سنا این است که باعث گرفتگی می شود.با این حال یک ملین خوب است.هر روز سنا مصرف کنید.

پاپایا

خوردن پاپایا هر روز برای بدن بسیار مفید است، زیرا به عنوان یک ملین طبیعی عمل میکند، با این حال زنان باردار باید از این درمان اجتناب کنند.هر روز پاپایا را مصرف کنید.

بذر کتان

میتوانید از روغن دانه های کتان به عنوان یک ملعین استفاده کنید، زیرا حاوی فیبر هستند و به روند هضم کمک میکنند. در میان نسخه های طب سنتی برای پاسکازی روده بخش سلامت دلگرم پیشنهاد می کند دانه های کتان را درون یک لیوان آب گرم بخیسانید و هر روز صبح مصرف کنید.

سیب

سیب ها حاوی پکتین هستند که باعث تحریک حرکت روده می شود.هر روز صبح سیب بخورید.

زغال اخته

یکی دیگر از ایده های خوب برای ملین طبیعی، استفاده از زغال اخته است.دانه های زغال اخته را شب درون یک لیوان آب گرم بخیسانید و صبح مقداری از این آب را بنوشید.

گنه

اگر یک درمان غیر معمول است، اما می توانید از پوست خشک شده این گیاه بعنوان یک ملین طبیعی استفاده کنید.

1500 میلی لیتر آب را درون یک قابلمه بجوشانید و مقداری از پوست گنه را درون آن بریزید. و بعد از اینکه از روی حرارت برداشتید، اجازه دهید تا خنک شود و سپس بنوشید.این درمان را یک بار در روز تکرار کنید.

ترکیبات گیاهی

یک ایده خوب برای ملین طبیعی این است که مقداری از دانه های مختلف را با یکدیگر ترکیب کنیدو مصرف نمایید.مقداری از دانه های آفتابگردان، بادام، کتان و کنجد را پودر کنید و هر روز یک قاشق از آن را مصرف کنید.

گلابی

گلابی ها سرشار از فیبر هستند و به حرکت روده کمک می کنند. به همن دلیل یک ملین طبیعی عالی محسوب می شود.روزنه 2 عدد گلابی بخورید.

همچنین بخوانید:

بهترین راه درمان یبوست

درمان یبوست نوزاد با طب سنتی و گیاهی در منزل

علت یبوست بسیار شدید در زنان و درمان این عارضه

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا