دسته‌بندی نشده

یبوست سالمندان: ۸ روش خانگی درمان یبوست در سالمندان

مجله دلگرم | رفع یبوست سالمندان با روش های خانگی ممکن است. یبوست مشکلی است که بسیاری از سالمندان را آزار می ‌دهد. امروزه با کم شدن فعالیت‌ها و ماشینی شدن زندگی و پیروی از رژیم غذایی با فیبر و مایعات کمتر، شیوع عارضه یبوست افزایش یافته است. این موضوع در سالمندان اهمیت ویژه‌ای دارد.

یبوست در افراد مختلف چگونه پدید می آید این عارضه در سالمندان بیشتر دیده می شود و بیشتر به خاطر تغییرات تغذیه ای آن ها پدید می آید این اختلال گوارشی گاهی اوقات شدت پیدا میکند و از جمله علل آن می توانیم به عدم تحرک و فعالیت ،تغذیه نامناسب ،بی اشتهایی و استفاده از داروهای مختلف اشاره کنیم می خواهیم به بررسی روش های درمانی گیاهی برای این عارضه بپردازیم .

یبوست سالمندان ، درمان یبوست در سالمندان

در سال‌های اخیر شیوع اختلال گوارشی یبوست در سالمندان بیشتر شده است. این پدیده به‌طور عمده ناشی از تغییرات سبک زندگی است. کاهش فعالیت بدنی، رشد تکنولوژی و آسان‌تر شدن زندگی، مصرف مواد غذایی ناسالم و… تغییرات اصلی در سبک زندگی مردمان امروزی است اما یبوست در سالمندان مقوله پیچیده‌تری است. یبوست کیفیت زندگی افراد را تغییر می‌دهد همچنین در درازمدت ممکن است مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند بنابراین باید عوامل ایجادکننده یبوست شناسایی و درمان شود.

در ادامه 8 روش خانگی برای درمان یبوست سالمندان را به شما معرفی خواهیم کرد.

چگونه میتوان یبوست در سالمندان را درمان کرد؟

1. حداقل روزی 6 تا 8 لیوان آب بنوشید

– مایعات انتقال روده‌ای را راحت ‌تر می ‌کنند.

– آب‌، آب‌ میوه‌ها، شیر و سوپ مایعات مناسب سالمندان هستند.

– مصرف مرتب قهوه، چای و مایعات گازدار چندان مؤثر نیست. کافئین موجود در این مایعات قدرت حرکت را از اندام‌ها می ‌گیرد.

– در صورتی که تمایل دارید مقداری آب‌ میوه به آب اضافه کنید، آب لیمو و آب پرتقال را به شما توصیه می ‌کنیم.

– وقتی هوا گرم است، مقدار مایعات مصرفی‌ تان را کمی بالاتر ببرید.

– اگر دچار بیماری قلبی یا روده‌ای هستید، پیش از انتخاب هر نوع مایع نوشیدنی، با پزشک‌ تان مشورت کنید.

2. هرگز فیبرها را از یاد نبرید

– نان و حبوبات غنی شده را در برنامه غذایی ‌تان بگنجانید.

– روزانه مقدار فراوانی میوه و سبزی مصرف کنید.

– خوردن آلو، آلو خشک و آب آلو را فراموش نکنید. این میوه همانند دیگر فیبر ها، ماهیچه‌های روده‌ای را تقویت می‌ کند.

– سبوس، حاوی مقدار فراوانی فیبر است. سبوس را در سوپ، غذاها، ماست و حبوبات گرم بریزید و بخورید.

3. فعالیت بدنی‌تان را بالا ببرید

– راه رفتن، انجام کارهای خانه، شنا، دوچرخه‌ سواری و… جلوی یبوست را می ‌گیرند.

– سعی کنید فعالیتی را بیابید که به آن علاقه دارید. در این صورت شما با لذت هر روز فعالیت بدنی ‌تان را انجام می ‌دهید.

4. بعضی عادات، یبوست می ‌آورند. ‌از آنها دوری کنید

– غذاهای صنعتی و تصفیه شده مثل نان سفید، شکر سفید، شیرینی، سیب ‌زمینی سرخ شده، ژامبون، سس سفید و… برای سالمندان مناسب نیست.

– گوشت و پنیر کمتر مصرف کنید. تنها یک وعده غذایی حاوی پنیر و گوشت در روز کافی است. زیاد شدن آنها در برنامه غذایی سبب بروز یبوست می ‌شود.

– دیر به دست ‌شویی رفتن از جمله عواملی است که سبب بروز یبوست می ‌شود.

5. مصرف غذاهای حاوی پوسته غلات، گندم و جو

این مواد را سالمندان می‌توانند داخل سوپ یا شیر بریزند و میل کنند. البته داروهای فرآوری شده‌ای هم وجود دارد که به شکل پودر هستند و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسند.

6. تقویت دندان ها

اگر سالمند دندان مناسبی ندارد و قادر به جویدن مواد غذایی نیست، باید سالمند را به دندان‌پزشکی ارجاع داد تا دندان‌ مصنوعی جایگزین شود. روش دیگر هم این است که مواد غذایی نرم برای سالمند تهیه کرد. می‌توان با استفاده از مخلوط‌کن میوه‌ها را خرد و نرم کرد. باید دقت کرد آب میوه به تنهایی تاثیر خوبی روی روده‌ها ندارد. چون هنگام تهیه آب میوه قسمت‌های مفید میوه که حاوی فیبر و سلولز است جدا می‌شوند. فیبر و سلولز بخش مهمی از میوه هستند که از طریق دستگاه گوارش جذب نمی‌شوند و در روده باقی مانده و به مدفوع شکل می‌دهند و به حرکت‌های دودی روده کمک کرده و جلوی یبوست گرفته می‌شود.

7. افزایش تحرک

اگر سالمند به‌دلیل اشکالات مفصلی و استخوانی قادر به راه رفتن نیست، در صورت لزوم باید با استفاده از واکر یا عصا و… به سالمند کمک کرد تا حرکت خود را از سر گیرد اما گاهی مشکل سالمند بسیار جدی‌تر است مثلا دچار سکته مغزی شده و نمی‌تواند از بستر بلند شود. در این مواقع باید از داروهای شیمیایی و پودرهای مخصوصی که به عمل دفع کمک می‌کنند استفاده شود. گاهی مدفوع خشک و سفت شده و در شکم باقی می‌ماند این سالمندان معمولا دچار درد شکم و ناراحتی هستند.

برای آنها بهتر است از تنقیه یا روغن کرچک استفاده شود. گاهی همه این تدابیر بی‌فایده هستند و پزشک مجبور است با استفاده از وسایل مکانیکی مدفوع سفت شده را خارج کند. عدم دفع مدفوع باعث اتساع و بی‌‌اشتهایی و وخامت حال بیمار می‌شود.

8. ملین‌های گیاهی یبوست

تجویز ملین‌ های گیاهی و طبیعی برای سالمندان دچار یبوست مفید است. مواد خوراکی مانند آلو، گلابی، انجیر، دانه یا روغن زیتون ملین‌های طبیعی هستند. اگر این مواد خوراکی کافی نبودند از ملین‌های معدنی و لاکتولوز و پودرهای خاص استفاده می‌شود. اگر بیمار نتواند از این ملین‌ها استفاده کند باید از انگشت خود برای تخلیه مدفوع استفاده کند. استفاده از ملین حتما باید با نظر پزشک باشد. چون ممکن است بیمار دچار تومور یا بیماری باشد که در آن صورت نیاز به داروهای خاص دیگری است.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا