دسته‌بندی نشده

۱۰ دمنوش گیاهی بی نظیر جهت درمان یبوست

یبوست چیست؟

یبوست شرایطی است که طی آن مدفوع از حالت نرمال و طبیعی خود سفت تر می گردد و حرکت آن در روده ها به سختی و کندی صورت می گیرد. در نتیجه دفع آن می تواند به شدت آزار دهنده باشد و توأم با فشار زیادی از مقعد خارج شود.

بر اساس تعریفی که مرکز ملی دیابت و بیماری های کلیوی و گوارشی آمریکا در رابطه با این بیماری ارائه داده است اگر دفع مدفوع دارای شرایط زیر باشد به یبوست مبتلا شده اید.

  • تغییر شکل ظاهری مدفوع به صورتی که به شدت خشک و سفت باشد.
  • کاهش تعداد دفعات دفع مدفوع به ۳ بار در هفته
  • دفع مدفوع به صورت ناقص
  • کاهش حجم مدفوع در هر نوبت دفع آن

کندی حرکات روده و همچنین کاهش حرکات آن می تواند به سلول های دیواره ی روده اجازه دهد که آب بیشتری را از مواد در حال دفع جذب کنند در نتیجه مدفوع به مرور خشک تر و سفت تر می گردد تا جایی که روده ها قادر به حرکت دادن و جابجایی آن نیستند و برای دفع آن به زور زدن و احیانا تخلیه با انگشت نیاز خواهید داشت.

10 دمنوش گیاهی برای درمان یبوست

1. درمان یبوست با چای برگ سنا

سنا حاوی ترکیباتی به نام آنتراکوئینون است که به عنوان مسهل عمل می کنند. علاوه بر این، یافته ها نشان می دهند که سنا راه بسیار موثری برای پاکسازی روده قبل از کولونوسکوپی (شیوه ی درمانی که برای تشخیص سرطان بزرگ انجام می شود) است. قرن هاست که از دمنوش سنا برای رفع یبوست استفاده می شود. با این حال مصرف بیش از حد سنا می تواند باکتری های خوب روده را کاهش دهد.

2. درمان یبوست با چای گزنه

یکی از بهترین انواع چای برای درمان یبوست است. این نوع چای حرکات روده را بهبود می بخشد و باعث حذف مواد زائد از روده ها می شود. یک فنجان چای گزنه را با معده خالی برای ۲ تا ۳ بار در هفته مصرف کنید تا شاهد خواص شگفت انگیز آن در درمان یبوست باشید.

3. درمان یبوست با چای رازیانه

برای صدها سال از این نوع چای به عنوان یک مکمل طبیعی در تحریک پاکسازی روده استفاده می شود. خواص ضد التهابی چای رازیانه باعث کاهش علائم یبوست می شود. رازیانه بطور اساسی در بهبود مشکلات گوارشی نظیر سوء هاضمه، نفخ، کولیک یا دل پیچه، گاز روده، سوزش معده و حتی سندرم روده تحریک پذیر سودمند است.

جویدن یک قاشق چایخوری تخم رازیانه بعد از وعده های غذایی به هضم غذاها و بهبود معده درد و نفخ کمک می کند. زمانی که از سوء هاضمه رنج می برید، می توانید دمنوش رازیانه بنوشید یا نصف قاشق چایخوری پودر تخم رازیانه را همراه با آب و دو بار در روز مصرف کنید.

4. درمان یبوست با چای سبز

تحقیقات نشان داده است که نوشیدن چای سبز موجب به کار افتادن مجدد روده ها می شود. از گذشته های دور از چای سبز برای درمان یبوست و ناراحتی های معده استفاده شده است.

اگر چای سبز را صبح زود با شکم خالی میل نمائید ، تاثیر آن برای درمان یبوست بیشتر خواهد شد. می توانید کمی لیمو ترش تازه نیز به چای سبزتان اضافه کنید. اما از اضافه کردن شیر و شکر به چای سبز تان خودداری نمائید.

5. درمان یبوست با چای دانه کتان

دانه‌ کتان نیز به دلیل داشتن موسیلاژ می‌ تواند باعث افزایش حجم مدفوع و کمک به اجابت مزاج باشد. مصرف یک لیوان دم‌ کرده تخم کتان به صورت روزانه می ‌تواند روش خوبی در درمان یبوست فرد باشد. البته در این مورد حتما با پزشک خود مشورت کنید.

6. چای سبز، سیاه یا قهوه جهت درمان یبوست

کافئین موجود در چای سیاه، سبز و قهوه به عنوان محرک حرکات روده را در افراد سرعت می‌بخشد. توجه کنید که مصرف زیاد قهوه و چای می‌تواند خودش عاملی برای یبوست باشد و اثر عکس بگذارد.

7. چای شیرین بیان و فواید آن در درمان یبوست

دمنوش تهیه شده از ریشه شیرین بیان نیز یکی از دمنوش‌های مؤثر برای مشکلات دتگاه گوارش است. ریشه شیرین بیان به خاط داشتن اثرات ضد التهابی به هضم راحت‌تر غذا کمک می‌کند. با نوشیدن یک فنجان چای ریشه شیرین بیان پس از یک وعده غذایی اثرات خول آن را کاملا احساس می‌کنید. این کار باعث تسکین سیستم گوارش و تسریع حرکات روده می‌شود.

8. ریشه مارشمالو برای درمان یبوست

ریشه مارشمالو خواص ملینی قوی داشته و با تسکین دستگاه گوارش به رفع یبوست کمک می‌کند. کافی است یک فنجان از این دمنوش را هنگام شب میل کنید تا اثرات آن را ببینید.

9. چای بابونه برای درمان یبوست

بسیاری از افراد به خاطر خواص آرام بخشی این گیاه از آن استفاده می‌کنند. چای بابونه با آرام نمودن عضلات روده‌ها و هضم بهتر غذا به درمن یبوست کمک می‌کند. نوشیدن یک فنجان چای بابونه در انتهای روز برای دریافت خواص ضد یبوستی ان کافی است.

10. چای جعفری بی نظیر برای درمان یبوست

جعفری هم یکی از گیاهان مفید برای دستگاه گوارش است. طب سنتی برای از بین بردن مشکلاتی از قبیل: بوی بد دهان و نفخ شکم جویدن برگ‌ها و یا ساقه جعفری را پیشنهاد می‌کند. دمنوش برگ‌ها و یا دانه‌های جعفری برای درمان یبوست خفیف به کار می‌رود.

و در آخر دمنوش گل محمدی

چای گل محمدی به دلیل داشتن خواص ضد باکتریایی هر نوع عفونت دستگاه گوارش را از بین برده و حرکات روده را متعادل و کنترل می‌کند. این دمنوش با برگرداندن تعادل فلورمیکروبی روده‌ها به رفع مشکلات گوارشی از قبیل: یبوست، کرامپ، نفخ و اسهال کمک می‌کند. چای گل محمدی اثرات ملینی داشته و نوشیدن روزی دوفنجان از آن برای رفع یبوست مفید است.

برای استفاده از خواص این دمنوش‌ها به نکات زیر توجه نمایید:

  • افراد بزرگسال مجاز به استفاده درمانی از این دمنوش‌ها هستند و استفاده در کودکان ممکن است منجر به اثرات دیگری شود.
  • برخی از مواد ملین موجود در این دم نوش‌ها مانند سنا ممکن است باعث ایجاد اسهال شوند. همچنین مواد فعال در این دمنوش‌ها ممکن است با دارو‌های مصرفیتان تداخل داشته باشد پس قبل از استفاده با پزشک و یا دکتر داروساز مشورت نمایید.
  • چای‌های گیاهی برای رفع مشکل یبوست گاه به گاه مؤثرند. افرادی که دچار یبوست مزمن هستند باید به پزشک مراجعه نموده تا علت اصلی آن مشخص شود، زیرا یبوست مزمن ممکن است نشانه یک بیماری دیگر باشد.

سایر موارد کمک کننده برای رفع یبوست

هیدراته نگه داشتن بدن:رساندن آب کافی برای سلامت بدن و عملکرد بهتر روده‌ها بسیار مهم است. افراد مبتلا به یبوست باید بیش از ۸ لیوان آب در روز بنوشند.

انجام فعالیت جسمانی: بیشتر اوقات کسانی که کار‌های دارند که مجبورند مدت طولانی بنشینند دچار یبوست می‌شوند. انجام فعالیت جسمانی به تحریک سیستم گوارش و حرکات روده کمک می‌کند.

کاهش استرس: برخی از افراد به دلیل استرس دچار یبوست می‌شوند. یوگا، تمرین تنفس و یا مدیتیشن برای این افراد بسیار کمک کننده است.

تغذیه مناسب: مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه به خاطر داشتن فیبر بالا به تنظیم حرکات روده و رفع یبوست کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:

خواص دارویی و درمانی گلپر و دمنوش گلپر + طرز تهیه دمنوش گلپر

خواص دمنوش زیره سیاه برای کاهش وزن + طرز تهیه دمنوش زیره

۱۵ مورد از فواید دمنوش به لیمو و خواص دارویی و درمانی چای به لیمو

خاصیت معجزه آسای دمنوش گل همیشه بهار + طرز تهیه این دمنوش

چای نعناع و فواید بی نظیر دمنوش نعناع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا