دسته‌بندی نشده

چگونه هر نوع مسمومیت را سریع از بین ببریم؟

کمک‌های اولیه در برخورد با هر نوع مسمومیت

بروز مسمومیت در همه داروها، مثل هم نیست. بعضی از داروها به محض مصرف باعث مسمومیت می‌شوند. مثلا اگر دارویی، به اشتباه به جای عضله، در رگ تزریق شود می‌تواند خطرناک باشد اما بعضی داروها به تدریج در بدن تجمع می‌یابند (مثل استامینوفن) و وقتی میزان آن زیاد شد، باعث مسمومیت می‌شوند.

مسمومیت عبارت است از بدحالی ، جراحت یا مرگ در اثر بلع، استنشاق، لمس یا تزریق انواع داروها، مواد شیمیایی، سم ها یا گازها. بسیاری از مواد – مانند داروها و مونوکسید کربن – فقط در غلظت‌ها یا دوزهای بالاتر از حد مجاز سمی هستند. برخی از داروها که خوراکی نیستند تنها در صورت بلعیدن مضر هستند.این نوع مسمومیت ها در کودکان خطرناک تر است. نحوه رفتار با فردی که ممکن است مسموم شده باشد به موارد زیر بستگی دارد:

اقدامات درمانی در برخورد با مسمومیت ها

علائم فرد
سن فرد
نوع و مقدار ماده مسمومیت زا

چه زمانی باید به مسمومیت مشکوک شویم؟

علائم و نشانه های مسمومیت می تواند باعث شود شما در تشخیص مسمومیت از بیماری هایی مانند تشنج، ، سکته مغزی، واکنش انسولین و یا مسمومیت با الکل دچار خطا شوید. علائم و نشانه های مسمومیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سوزش یا قرمزی اطراف دهان و لب
  • تنفسی غیر عادی
  • استفراغ
  • دشواری در تنفس
  • خواب آلودگی
  • گیجی یا وضعیت ذهنی تغییر یافته دیگر

کمک‌های اولیه در مسمومیت

اگر مشکوک به مسمومیت هستید، مراقب سرنخ هایی مانند بطری ها یا بسته های خالی قرص، قرص های پراکنده ، لکه ها و بوهای دارویی خاص روی فرد یا اشیاء مجاور باشید. در مورد کودک، این احتمال را در نظر بگیرید که او ممکن است هر نوع دارو چه خوراکی چه غیر خوراکی را خورده باشد.

چه زمانی برای کمک تماس بگیریم؟

اگر فرد مورد نظرعلائم زیر را دارد:

خواب آلود یا بیهوش
مشکل در تنفس یا قطع تنفس
بیقراری یا آشفتگی غیرقابل کنترل
تشنج
قبلا سابقه مصرف داروی اشتباه یا مصرف دارو با دوز بالا را دارد. فرد پایدار است و هیچ علامتی ندارد

بعد از حضور امداد رسان ها برای توصیف علائم، سن، وزن، سایر داروهایی که مصرف می کند و هر اطلاعاتی که در مورد فرد مسموم دارید آماده باشید. سعی کنید میزان مصرف و مدت زمانی که فرد دارو را مصرف کرده در نظر بگیرید .در هنگام حضور نیرو های امداد رسان در صورت امکان، بطری قرص، بسته دارو یا سایر ظروف مشکوک را در دست داشته باشید تا بتوانند عوامل مسومیت را بررسی کنند. صبر نکنید تا علائم مسمومیت ظاهر شوند. اگر شک به مسمومیت کردید با اورژانس (شماره 115) تماس بگیرید. اگر شک دارید که داروی مصرف شده خطرناک است یا نه، با مرکز اطلاع‌رسانی داروها و سموم (شماره 1490) تماس بگیرید.

نحوه برخورد با بیماران مسمومیت

اقدامات زیر را تا رسیدن کمک انجام دهید:

اگر داروی بلعیده شده عام مسمومیت بوده هر چیزی که در دهان فرد باقی مانده است را خارج کنید. اگر جعبه دارو در دسترس بود اقدامات لازم در صورت مسمومیت را با توجه به توضیحات آن انجام دهید.
اگر مسمومیت با داروی موضعی صورت گرفته پوست را به مدت 15 تا 20 دقیقه بشویید.
دارویی که باعث آسیب به چشم شده را به آرامی با آب سرد یا ولرم به مدت 20 دقیقه یا تا رسیدن کمک بشویید.
درصورت مسمومیت با داروهای استنشاقی فرد را به هوای تازه ببرید.
بیمار را وادار به استفراغ نکنید چون گاهی این کار، وضعیت بیمار را بدتر می‌کند. اما اگر فرد استفراغ کرد، برای جلوگیری از خفگی، سر او را به پهلو بچرخانید.
اگر فرد هیچ نشانه ای از زندگی مانند حرکت، نفس کشیدن یا سرفه نشان نداد، احیای قلبی ریوی (CPR) را شروع کنید.
از کسی بخواهید بطری‌های قرص، بسته‌ها یا ظروف دارای برچسب و هر گونه اطلاعات دیگری در مورد داروها را جمع‌آوری کند تا همراه با تیم آمبولانس ارسال کنید.

منبع : آزمایشگاه نوبل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا